Nebylo určitě málo těch, kteří si chystali nějaký libozvučný proslov pro Hamiltona, který by případným vítězstvím dotáhl v počtu triumfů legendárního Michaela Schumachera. Jenže nakonec se radoval sice Mercedes, ale nikoli Hamilton - jeho frustrace byla více než zřejmá.
Jedna z těch podstatných věcí se odehrála vlastně ještě před závodem. Lewis Hamilton si zkoušel odpich do závodu, ale dle komise FIA tak činil hned dvakrát na místě, kde to není dovoleno. Co na tom, že se ptal týmu, zda může, v tomto směru ho Mercedes příliš nepodpořil. Z televizních záběrů nebylo zrovna zřejmé, kde se dopustil Lewis pochybení, nicméně k závodu nastupoval s vědomím, že je předmětem prošetřování ze strany komisařů FIA.
A look back at the time penalties incurred by polesitter Lewis Hamilton before lights out - which ended up changing the complexion of the Russian Grand Prix#RussianGP 🇷🇺 #F1 pic.twitter.com/3EZ43De2UB
— Formula 1 (@F1) September 27, 2020Na startu nazuli piloti pestré kombinace. Kvůli Hamiltonovým potížím v tréninku musel obhájce titulu nazout neplánovaně nejměkčí směs, stejně jako piloti od čtvrtého do devátého místa plus Albon, kterého ovšem penalizace poslala z desátého na patnáctou příčku. Středně tvrdou zvolili Verstappen, Bottas, Leclerc, Stroll, Russell a Vettel, už tradičně pak volil bílé pneumatiky Kvjat a s ním Räikkönen.
Na startu Bottas překvapil Verstappena a zkoušel to i na Bottase, ale neuspěl a vzápětí mohli všichni v klidu zpomalit. Carlos Sainz jr. se po souboji ve středu pole nevešel v zatáčce 2 na trať, ale průjezd uspěchal natolik, že trefil levým předním kolem roh bariéry a trosky jeho mclarenu zůstaly v dlouhé třetí zatáčce.
A moment to forget for Carlos Sainz - as an error of judgement ends his race just seconds into the opening lap 💥#RussianGP 🇷🇺 #F1 pic.twitter.com/OxZcdsvoWC
— Formula 1 (@F1) September 27, 2020A o pár vteřin později v zatáčce 4 zachytil Stroll pravým zadním kolem o levé přední Leclercovo a rovněž skončil v bariéře. Na trať tak vyjel safety car, ovšem s ohledem na počátek závodu se v boxech nekonal žádný nával.
Zamířili tam pouze Albon, Russell a Norris: první dva jmenovaní možná i kvůli tomu, že také projeli zatáčku 2 únikovou zónou (ještě před nimi i Verstappen), Norris nejspíš "chytil" nějaké trosky, ostatně si po výměně pneumatik stěžoval na řízení svého vozu. Před novým závoděním naplno bylo pořadí Hamilton, Bottas, Verstappen, Ocon, Ricciardo, Pérez, Gasly, Leclerc, Magnussen a Grosjean.
One Lap 1 collision 💥Two viewpoints 👀 👀#RussianGP 🇷🇺 #F1 pic.twitter.com/1RQ7cee4cz
— Formula 1 (@F1) September 27, 2020Restart na začátku 7. kola zvládl nejlépe Hamilton, ale záhy se dozvěděl hned o dvojí penalizaci v podobě pěti vteřin. Zajel pár rychlých kol a dohadoval se s boxy, kdy má zajet k mechanikům, ve 14. kole si vyvzdoroval setrvání, v 17. kole už k mechanikům dorazil. Po odpykání trestu dostal nejtvrdší pneumatiky a vyrazil zpět do závodu na 11. místě. Velmi záhy se i díky zastávkám soupeřů probojoval na třetí pozici, ale místo stíhání Verstappnena, na kterého mu chybělo odhadem 8 vteřin, se nijak nedotahoval. V konverzaci se svým závodním inženýrem prohlásil, že ho nějaký Verstappen nezajímá, tým ho povolal do boxů příliš brzy a teď kvůli šetření pneumatik nemůže jet naplno
Bottas mezitím s klidem obhajoval s náskokem vedení, Verstappen na něj ztrácel stále více, až se po výměnách (26. kolo: Verstappen, 27. kolo: Bottas) ustálil rozdíl na 12 vteřinách. Ten zůstával v podstatě neměnný až do poslední čtvrtiny závodu - tehdy Verstappen využil pilotů jedoucích o kolo zpět a umazal z Finova náskoku sedm vteřin. Nejmenší rozdíl ale činil něco málo přes pět vteřin, když pak skupinku Giovinazzi, Magnussen, Vettel a Räikkönen bojující o 11. - 14. místo dojel i Holanďan, rázem odstup od Bottase opět vzrostl.
Pérez po odstoupení Strolla jel jako pokropený živou vodou. V táhlém oblouku (zatáčka 3) si poradil excelentně s Ricciardem, Ocon stavěl v kole devatenáctém a Mexičan dokázal na trati nahnat důležité vteřiny, když totiž stavěl ve 21. kole on, nechal Ocona za sebou.
Controversy, collisions and cracking overtakes like this one 👀Race day in Sochi had a little bit of everything - watch all the best bits here ⬇️ 🍿#RussianGP 🇷🇺 #F1
— Formula 1 (@F1) September 27, 2020Dvojice Renaultu pak při marném dobývání pozice Vettela nejspíš sáhla k týmové režii a na začátku 25. kola Ocon uhnul Ricciardovi. Toho však zpomalení Francouze před zatáčkou 2 poněkud rozhodilo, takže přeskákal obrubníky a vrátil se na trať těsně před Estebana. Kdyby ho na chvíli pustil před sebe a pak se vrátil, nejspíš by všechno bylo v pořádku. Daniel to však neudělal a vzápětí se dočkal vyšetřování a pětivteřinové penalizace. Nakonec ale dokázal poodjet od soupeřů natolik, že ho tento incident nic nestál.
Dobře načasovaný závod jel Leclerc, stavěl ve 29. kole a vrátil se mezi oba Renaulty. Na Ricciarda sice ztrácel, ale dokázal se vzdalovat Oconovi. Na dálku mohl děkovat kolegovi Vettelovi, který zvládal poměrně dlouho držet Renaulty za sebou. Ještě lépe se dařilo Kvjatovi, jehož atypická strategie vedla k zastávce až ve 31. kole a na čerstvých středně tvrdých pneumatikách mohl Daniil znovu útočit.
Never change, @danielricciardo 🎧 😍#RussianGP 🇷🇺 #F1 pic.twitter.com/CVHZ50I2NC
— Formula 1 (@F1) September 27, 2020Nakonec byl vyvrcholením závodu i pro místní fanoušky jeho duel s Oconem, ovšem navzdory malému odstupu se Rus nedokázal přes druhý renault dostat. Gasly si poněkud napravil reputaci, i když i on mohl možná skončil lépe. Ve 43. kole byl na kratičkou chvíli vyhlášen režim virtuálního safety caru a Gasly zamířil do boxů pro čerstvou sadu, jenže šlo záležitost pouze několikavteřinovou, takže Pierre se propadl mimo body. Motivován týmem se dokázal velmi rychle zapojit do souboje Albona s Norrisem a oba je předjet - Albona v prestižním souboji ve 46. kole, Norrise o dvě kola později.
Lando si může do deníčku zapsat Rusko jako závod smůly. V prvním kole musel do boxů a pak si stěžoval na chování svého vozu. Nicméně se dokázal propracovat až na devátou příčku, ovšem poté ho nejdřív "vymazal" Kvjat a vzápětí sice statečně, ale nakonec neúspěšně vzdoroval dvojici Albon - Gasly. Přispěl k tomu i fakt, že po duelu s Gaslym ve třinácté zatáčce masivně probrzdil a dokonce musel mimo trať, pak už se nedalo nic dělat. Ihned pak zajel do boxů a bodované příčky se mu vzdálily mimo dosah. Albon pak také dostal pět vteřin navíc za nerespektování vymezení trati, ale podobně jako Ricciardovi mu tento trest nijak neuškodil.
Joy and relief for @ValtteriBottas as he celebrates victory in Russia 😆 🏆His second of the season and his first since Austria in July#RussianGP 🇷🇺 #F1 pic.twitter.com/xjMPSM5Axx
— Formula 1 (@F1) September 27, 2020Na závěr malou perličku. Ona úniková zóna za zatáčkou 2 jakoby přitahovala Romaina Grosjeana. Poprvé do ní zamířil po souboji s Antonio Giovinazzim a při "baletění" mezi polystyrenovými bloky jeden z nich lehce "naťukl". O dvě kola později na témže místě po drobném kontaktu s Vettelem zamířil stejným směrem, ovšem tentokrát si vůbec nedělal nějakou hlavu jak daný úsek projet a dvě desky prostě naplno rozstřelil. Kvůli tomu pak vyhlásilo vedení VSC, ovšem Romain, jenž po těchto incidentech zajel do boxů, zamířil do této zóny ještě potřetí ve 49. kole.
Bottas tedy zvítězil a byl na sebe patřičně pyšný, ovšem měl by si uvědomit, že za svou výhru vděčí především týmu, který zjevně není pevný v kramflecích co se předpisů týče. Lze totiž předpokládat, že bez onoho trestu by Hamilton těžko přišel o vedení. Na to se ale historie ptát nebude...
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.