Poslední zkouška před kvalifikací se nesla v duchu několika potíží, občasného pobytu za hranicí vymezené trati a frontálním útokem Ferrari. Jeho pilotům se dařilo a exmistr světa Vettel dokonce eliminoval oba Stříbrné šípy.
Počasí nad Red Bull Ringem se podobalo včerejšku, takže si diváci mohli užívat teplotu 21 °C, piloti brázdili trať teplou 34 °C, vlhkost vzduchu se ustálila na 68 % a vítr vykazoval hodnotu 5,5 km/h.
Zatímco Red Bull si na domácí půdě dával hodně načas, hned po začátku odpočtu poslední tréninkové hodiny vyrazili na trať Alonso, Ericsson a Grosjean. Většinou ale pokusy končily u instalačních kol, takže první čas stanovil až Räikkönen - 1:05,839. Vzápětí se zlepšil na 1:05,314, aby pak začal úřadovat jeho týmový kolega - Vettel hned napoprvé šel pod hranici 1:05,0 (1:04,920) a zanechal za sebou i oba Mercedesy - Hamilton 1:05,049 a Bottas 1:05,045.
Vettel nails it! 1:04:070s is a NEW lap record 💪#AustrianGP 🇦🇹 #F1 pic.twitter.com/nMGbJLFTCH
— Formula 1 (@F1) June 30, 2018Ultraměkké pneumatiky se ukázaly být jako odolné vůči opotřebení, takže padaly další výkony a piloti tlačili čas stále níž. Vettel ubral pár setin na 1:04,699, ale Bottas po zlepšení (1:04,968) poskočil průběžně do čela časem 1:04,594. Hamilton měl několik problémů, nedařilo se mu trefovat nájezdy do zatáček a byl evidentně rozhozený, takže na týmového kolegu nestačil a ztrácel i na Vettela - 1:04,672. Němec na Ferrari se totiž mezitím přiblížil Bottasovi na pověstný vlásek - 1:04,600.
Red Bully vyjely až po čtvrthodině a bylo evidentní, že ztrácejí. Ricciardo po vstupním příspěvku 1:05,472 zaznamenal zlepšení na 1:05,085, Verstappen byl tentokrát pomalejší (1:05,191). A to ještě v závěru první půlhodiny vyjel v zatáčce 4 z trati a pěkný kus se projel kačírkem.
A frustrating end to FP3 for @Max33Verstappen #AustrianGP 🇦🇹 #F1 pic.twitter.com/TRwUXJuuV8
— Formula 1 (@F1) June 30, 2018Čekalo se, zda Mercedes s novými ultraměkkými pneumatikami opět nepřetáhne převahu na svou stranu, ale zůstalo jen u přiblížení. Vettel totiž dokázal stlačit svůj výkon na 1:04,159 a pak svou možná nečekanou dominanci potvrdil. Ricciardo se rovněž dostal pod 1:05,0 stejně jako Verstappen, ale Holanďan osm minut před koncem po drobném výjezdu z trati v zatáčce 4 musel svůj vůz zastavit o pár desítek metrů dále s nefunkční převodovkou.
#F1 #AustrianGP FP3 Best sectors vs. Fastest laptimes set 📊:- Raikkonen fastest in S1, Vettel in S2, Hamilton in S3- Grosjean left 0.2s on the track, ahead of both RedBull cars- P5 to P18 in 1 second, extremely tight midfield battle pic.twitter.com/7hB9LHtiTv
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) June 30, 2018Ostatní piloti byli - při vší úctě - jen stafáží a vynikali spíš negativními činy. Hartley mezi zatáčkami 9 a 10 najel na nepříjemně zvýšené "klobásové" prvky a otloukl si levou část předního spoileru, to samé udělal dvacet minut před koncem i Vandoorne. V této zatáčce se hledal i Hamilton a nebyl zdaleka jediný. Poslední drama pak způsobil Charles Leclerc, který v poslední minutě po výjezdu z boxů dojel do druhé zatáčky a tam jeho Sauber rovněž ztichl.
#F1 #AustrianGP FP3 Max. speeds & Speed trap 📊:- #Ferrari Raikkonen over 321kph closely followed by #Mercedes Hamilton- Hartley powered by #Honda P6- #Renault engines in 2nd half, #McLaren Vandoorne P9 pic.twitter.com/ES34RqhLhI
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) June 30, 2018Dvojnásobný mistr světa F1 a bývalý pilot McLarenu Mika Häkkinen vyjádřil překvapení nad tím, že Max Verstappen během Velké ceny Španělska nijak nezpochybnil rozhodnutí týmu Red Bull obout tvrdou směs pneumatik. Podle Fina bylo neobvyklé, že jezdec jeho kalibru nepokusil strategii více ovlivnit.
Přestup k Ferrari měl být pro Hamiltona vrcholem kariéry, ale zatím přináší spíše nejistotu než úspěchy. Sedminásobný mistr světa se stále adaptuje na nové prostředí, což vyvolává spekulace o jeho budoucnosti ve Formuli 1.
Flavio Briatore dal jasně najevo, že Alpine musí v roce 2026 pravidelně bojovat o stupně vítězů, jinak nemá šanci naplnit jeho ambice. Přechodné období končí a tým musí začít dokazovat svou konkurenceschopnost přímo na trati.
Andrea Stella uznává, že řídit dva ambiciózní jezdce bojující o titul je náročné a vyžaduje citlivý přístup. McLaren teď balancuje mezi týmovou rovnováhou a snahou vytěžit maximum z formy Landa Norrise a Oscara Piastriho.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.