Strhující souboj mezi piloty Mercedesu určil ráz kvalifikace, ale nejeli ji pouze Hamilton a Bottas, co říkali na své výkony v boji o startovní pozice ostatní piloti, samozřejmě včetně obou hlavních protagonistů?
Valtteri Bottas, 1. místoJsem samozřejmě velmi šťastný, je to má první pole position vůbec. A to už jezdím v F1 pět let. Pár závodů to trvalo, ale nakonec se to podařilo. Teď jen doufat, že je to první z mnoha. Doufám, že mi to pro zítřek pomůže. Není to jednoduchá trať, je hodně technická a je na ní několik těžkých brzdných bodů.
Nesmíme teď usnout na vavřínech, samozřejmě si ten moment užijeme, ale jde hlavně o zítřek. Musíme se teď podívat na data a vymyslet co nejlepší strategii pro závod. Věřím, že budeme silní a třeba se nám podaří získat první i druhou pozici pro náš tým. Letos by to bylo poprvé.
Hamilton, 2. místoNejsem nijak zklamaný. Bottasovi jeho první pole positon přeji. Dobrým lidem se stávají dobré věci. Zítra uvidíme, na té straně, co budu startovat to bývá trošku špinavější, ale to nevadí. Doufám, že budeme schopni udržet Ferrari za námi.
Toto Wolff, šéf týmuPro Valtteriho jde o skvělý okamžik, jako u každého jezdce, když získá první pole-position své kariéry. On zachovává chladnou hlavu. Pro nás jde o perfektní situaci, protože na sebe navzájem budou vyvíjet tlak. Lewisem ale nic jen tak snadno neotřese. V posledním kole se moc nezlepšil, Valtteri najednou ano v posledním sektoru. Náskok přes 0,45 sekundy na Ferrari je sice velký, ale body se udílejí až zítra. Máme chytrou partu kluků, kteří přijdou s dobrou strategií. Závod bude moc zajímavý.
FERRARISebastian Vettel, 3. místoCelkově jsem spokojený, jak se kvalifikace nakonec vyvinula. V autě jsem se cítil dobře. Včera jsme měli pár problémů, nakonec to nebylo nic vážného, ale museli jsme pro dnešek odladit vyvážení. Nakonec vše dopadlo dobře, takže můžeme být spokojení.
V Q2 jsem si říkal, že to bude hodně těsné, v Q3 jsem byl se svým kolem hodně spokojený, ale na obrazovce jsem viděl, že jsou oba přede mnou. Nakonec to bylo trošku zklamání, ty čtyři desetinky jsou docela dost.
Kimi Räikkönen, 5. místoCelkově bylo auto dobré. Myslel jsem, že máme velký potenciál, ale kvůli několika malým důvodům jsme nikdy nedostali maximální čas. Výsledek je daleko od toho, co bychom chtěli, ale tak to dopadlo. Trápil jsem se s nastavením a ale obecně to bylo lepší než v předchozích závodech. Nicméně v kvalifikaci, když jsem na to začal tlačit, stále to není to, co bychom chtěli. Zítra je další den a startovní pozice není ideální a bude to náročný závod. Tak zkusíme mít dobrý start a udělat správná rozhodnutí a využít maximum.
RED BULLDaniel Ricciardo, 4. místoJe to trochu překvapení. Věděli jsme, že když se vše podaří, tak bychom se mohli do druhé řady a to se také povedlo. Jeli jsme dobře, ale ještě nevíme, jak se to vyvine. Z dlouhodobého hlediska budeme pořád asi ztrácet, ale ještě nevíme, zda se pojede na jednu či dvě zastávky, takže je to docela otevřené. Velká gratulace pro Valtteriho Bottase, je to jeho den, v loňském voze by takového výsledku dosáhnout nemohl a nyní je to pro něj dobré.
Max Verstappen, 6. místoMyslím si, že kvalifikace byla celkově pozitivní. Měl jsem z ní dobrý pocit, při poslední jízdě jsem byl za Lewisem a chystali jsme se zajet poslední letmé kolo. Těsně předtím, než jsem najel do poslední zatáčky, se přede mnou objevil Massa a zpomalil. Mezi námi byl předtím dost velký rozdíl, proč to tedy udělal? Musel jsem nechat zařazenou jedničku v zatáčce, abych od něj byl dál a to zcela zruinovalo moje rychlé kolo, protože mi mezitím vychladly pneumatiky. Z poslední zatáčky jsem měl špatný výjezd, a to rozhodlo. Ale bavit se s ním o tom nebudu - je to Brazilec a s těmi se moc diskutovat nedá.
To, že jsem měl dobrý poslední trénink není nijak vypovídající, hodně jsme se zaměřili na to, abychom byli konkurenceschopní. Massovo jednání mě trochu mrzí, měli bychom se navzájem respektovat a nechat si určité odstupy před poslední zatáčkou a ne se snažit nahonem vmáčknout do případné mezery.
Můžeme být blízko jak Ferrari - Mercedesy jsou stále velmi rychlé, ale za normálních podmínek by na tvrdších pneumatikách mohli trochu více zápasit, uvidíme, člověk nikdy neví. Zítra to určitě bude zajímavé. Všichni víme, že v kvalifikaci mají motory Mercedes a Ferrari trochu navrch, ale v závodě jsme běžně víc konkurenceschopní.
Christian Horner, šéf týmuV kvalifikaci, která se neustále zrychlovala, odvedl Daniel skvělou práci a dostal z auta maximum. Dostal jedno z Ferrari a je ve druhé řadě, což je absolutní maximum, v co jsme zde mohli doufat. Max se dobře zlepšoval, bohužel poslední kolo nevyšlo jak by si přál a potom se dostal do provozu. I tak je ve třetí řadě a stále může mít dobrý závod. Ztráta na vedoucí se neustále zmenšuje a být ve druhé řadě je pro tým velmi pozitivní krok
RENAULTNico Hülkenberg, 7. místoJsem opravdu spokojený, dosáhli jsme na naše maximum. Asi vůbec jedna z nejlepších kvalifikací, co jsem kdy zajel. Ta trať je docela zrádná, takže není vůbec sranda zajet nějaké perfektní kolo. Mě se to v Q3 podařilo a jsem na to opravdu hrdý. Tým jak včera, tak dnes odvedl skvělou práci. Ale i tak si musíme dát bacha, aby vše zítra proběhlo v pořádku a aby jsme našli nějaké to velikonoční vajíčko.
Jolyon Palmer, 10. místoJe to moje vůbec nejlepší kvalifikace, poprvé v Q3, prožil jsem skvělou kvalifikační hodinu. Jsem rád, zvláště když jsme měli dost náročný víkend, abychom dostali z vozu plný výkon. Dali jsme s inženýry hlavy dohromady a před kvalifikací udělali nějaké změny, takže vůz seděl mnohem lépe. Nechci mou kvalifikaci nijak znevažovat, mohla dopadnout o něco lépe, ale je to výborná výchozí pozice pro zítřejší závod.
Alan Permane, sportovní ředitelJsme pochopitelně s dnešním výkonem moc spokojení. Nico odvedl skvělou práci nejen tím, že je před Williamsy, ale je sedmý a odstartuje z čisté strany tratě. Jo zvládl skvěle napravit nepovedený začátek víkendu a neustále se zlepšoval. A je z toho jeho první umístění v první desítce.
Teplota tratě už asi nebude tak extrémní jako prozatím a mělo by to být šetrnější k pneumatikám. Závod při západu Slunce znamená chladnější počasí a nižší teplotu, ale zítra to bude ještě znatelnější. Naše auta fungují dobře a nemáme se čeho bát. Doufáme v přímočarý závod, v němž bychom mohli získat první letošní body.
WILLIAMSFelipe Massa, 8. místoJsem spokojen. Možná perfektní pozice by bylo sedmé místo, protože jsme na konci trošku ztratili. Ale na zítřek se opravdu těším. Jsem spokojen s výkonem auta, nejen co chování na nových, ale i starých pneumatik týče. Zítra je další den a musíme se soustředit na to, abychom vše udělali správně a získali lepší pozici.
Lance Stroll, 12. místoKdyž se dívám na časy, bylo to hodně těsné, takže jsem spokojen. Neřekl bych, že jsem se trápil, ale je tu těžké dostat pneumatiky do správného provozního okna a v kvalifikaci chyběla přilnavost. Nebylo to lehké během prvních kol, ale jakmile jsem zjistil, kde je správná přilnavost, mohl jsem zajet slušné časy. I tak to však nestačilo na víc než Q2. Nicméně mylsím, že to je dobrý pokus. Dvanácté místo není úplně špatné, není to samozřejmě to, díky čemu bychom byli v Q3, ale jsem spokojen a těším se na závod.
Paddy Lowe, technický ředitelCelkově jsem spokojen. Měli jsme bezproblémovou kvalifikaci a Felipe odvedl dobrou práci. Myslím, že i Lance může být šťastný, protože je to náročný okruh a těžké podmínky a proto dle mého odvedl slušnou práci. Také je v pozici, kdy si může vybrat sadu pneumatik. A také Felipe bude mít dobré příležitosti a těšíme se, co zvládneme. Také chci ohromně pogratulovat Valtterimu, který začal svoji cestu v F1 v roce 2010 ve Williamsu a který dnes zajel skvěle a získal svoji první pole-position.
HAASRomain Grosjean, 9. místoByl to opravdu úžasný pocit dnes uspět. V posledním tréninku jsme se s autem prali, neměl jsem z něj dobrý pocit. Kluci odvedli dobrou práci, v kvalifikaci se auto chovalo podstatně lépe, od první chvíle v Q1. Bylo to výborné a jsem vděčný za umístění, kterého jsme dosáhli, je to skvělá pozice pro start do závodu. V loňském roce jsem tu také odstartoval devátý a dojel na pátém místě, takže je všechno možné. Bude to dlouhý závod, opotřebení pneumatik bude opravdu velké. Těším se na zítřejší závod a jak si poradím s kvalitním umístěním na startu.
Kevin Magnussen, 20. místoJe to smůla. Takové věci se stávají, ale jsou vždy nepříjemné. Jde o to se dobře připravit na zítřek a odjet slušný závod. V Číně byly podmínky nejspíš o něco jednodušší, ale pořád tu je o co bojovat. Uvidíme, jestli se mi podaří se posunout dopředu. Stát se může cokoliv, to víme všichni dobře. Neexistuje žádný důvod, abych se vzdával dopředu, udělám všechno, co bude možné.
Günther Steiner, manažer týmuDnes to byl opravdu těžký den, zvláště v posledním tréninku, kde jsme měli dost potíží. Nepodařilo se nám nalézt dobré vyvážení vozu, oba piloti měli hodně podobné problémy, ale pro kvalifikaci jsme se dali dohromady. Deváté místo Grosjeana je příčka, na které bychom se měli nacházet. Kevin měl v Q1 smůlu, když viděl žluté vlajky. Minulý týden to byl Romain, komu se nedařilo, teď si vyměnili pozice. Myslím, že pokud by Kevin měl možnost zajet kvalitní čas, bez problémů by postoupil do Q2.
Plánování je ošidná věc. Pokud pokud se vydáte na trať brzo a nezajedete dobrý čas, musíte riskovat. Když vás dva víkendy po sobě zastaví žluté vlajky, je to opravdu smůla. Kdyby byl vůz trochu rychlejší, nemuseli bychom riskovat. Před týdnem odstartoval Romain předposlední a dojel dvanáctý. Jistě se pokusíme zítra o něco podobného, abychom skončili na bodech, jak se nám to podařilo v Číně.
TORO ROSSODaniil Kvjat, 11. místoByla to další velmi těsná kvalifikace, ocitli jsme se opravdu hodně blízko Q3. Bohužel jsem v poslední zatáčce při svém rychlém kole udělal v prostřední části chybu, je mi to opravdu líto, omlouvám se všem klukům, zasloužili bychom si být v Q3. Auto je ale trvale dobré, což mě velmi těší, podařilo se nám udělat po včerejšku významný pokrok a dnes jsem to opravdu výrazně vnímal. Kdybych zajel čisté kolo, Q3 by mě určitě neminula, auto je opravdu rychlé. Ze strategického hlediska je dobré odstartovat z 11. místa, můžeme zvolit pneumatiky do závodu, takže bychom měli být schopní zabojovat o další body.
Carlos Sainz, 16. místoJe to hodně nepříjemné, frustrující. Dnes jsem přišel o obrovskou šanci proniknout do Q3. Řekl bych, že jsem měl tak na osmé místo. Jsem zklamaný, protože to mohla být dobrá kvalifikace. Po včerejších problémech jsme neměli potíže s rychlostí, ale spolehlivost mě srazila až na 16. místo na startu. Jediným pozitivem je zítřejší závod a že je pořád o co bojovat. Auto má dle mého názoru hodně dobrý potenciál, je rychlejší než třeba v Austrálii, proto je velká škoda, že jsem ho musel odstavit už v Q1.
Když jsem překonal pocity zklamání a přestal se trápit, přemýšlel jsem o závodě - pokusím se naplno zatlačit, i když to bude tak trochu jízda do neznáma, protože mi chybí absolvované kilometry, takže to bude značná improvizace, ale už jsme předtím leccos dokázali a vedli si dobře, takže jsem si jist, že i zítra mohu mít dobrý den.
James Key, technický ředitelKvalifikace je pro nás zklamáním. Věděli jsme, že z prvních čtyř závodů bude pro naše auto tato trať nejkomplikovanější, ale doufali jsme, že dostaneme oba vozy do Q3. První část začala hladce a zdálo se, že rychlost odpovídá našim představám a že to může klapnout - vyjeli jsme preventivně dvakrát, protože trať se v Q1 hodně měnila. Daniil prošel do další části bez problémů, bohužel pohonná jednotka Carlose zkolabovala a svou výbornou jízdu musel ukončit v poslední zatáčce, tím pádem přišel o šanci dostat se do Q2. Pro tým to bylo velké zklamání, pro něj samozřejmě také, protože rozjel opravdu velice slibné kolo a jeho tempo odpovídalo možnému postupu do Q3.
Teď je třeba provést co možná nejdříve opravu a vytěžit z této situace, co se dá. Máme k dispozici nepoužité pneumatiky, takže se zítra pokusíme o co nejlepší výsledek. Co se týče Dannyho, ten přišel o postup do Q3 opravdu velice těsně, s vozy kolem něj se utkal opravdu velice statečně. Vypadalo to nadějně, bohužel přišla chyba v poslední zatáčce, kde vyjel z trati a ztráta znamenala právě tolik, že spadl na 11. místo. Takže bohužel, ani jedno auto neprošlo do Q3, ale jak už bylo řečeno, Daniilovo umístění znamená výhodu ohledně volby pneumatik, takže se na zítřek řádně vyspíme a pokusíme se o co nejlepší výkon. Na závěr bych chtěl Valtterimu Bottasovi poblahopřát k jeho prvnímu, skutečně zaslouženému pole-position.
SAUBERPascal Wehrlein, 13. místoBylo to dobré, skvělý návrat. Jsem nyní šťastný, podařilo se nám dobře nastavit vůz, takže to je super. Záda jsem trochu ještě cítil, ale není to nic zásadního. Zítra se budu snažit zajet co nejlepší závod a uvidíme. Chci si zazávodit a pořádně si to užít.
Marcus Ericsson, 19. místoJe to pro mě zklamání skončit v Q1. Nedostal jsem z auta maximum, ale tak to občas chodí. I tak jsem se v autě cítil dobře oproti tréninkům. Dlouhé jízdy vypadaly OK, takže doufám, že zítra zabojujeme.
FORCE INDIAEsteban Ocon, 14. místoByla to docela normální kvalifikace, na rozdíl od problémů s DRS v Q1, ale se čtrnáctým místem nejsem spokojený, protože chceme být na roštu výš. Všechno jsme udělali správně, ale chyběl nám výkon, abychom se dostali až do Q3. Věděli jsme, že rozsah, ve kterém budou pracovat pneumatiky, bude velice úzký, nebylo snadné si s nimi porozumět a vytěžit patřičný výkon. Myslím, že to byl náš dnešní hlavní problém. Opotřebení pneumatik bude zítra hrát hodně velkou roli. Věřím, že zisk bodů je reálnou možností, tento okruh umožňuje předjíždění, takže to chce dobrý start a setrvat v tlaku.
Sergio Pérez, 18. místoDnes mě provázela smůla v podobě žlutých vlajek. V Q1 jsem musel přerušit své poslední rychlé kolo a tím pro mě kvalifikace skončila. Je to škoda, protože jsem byl mnohem rychlejší než předtím, ale někdy se věci prostě pokazí. Před závodem jsem stále pozitivně naladěn, protože jsme dosáhli určitého pokroku mezi posledním tréninkem a kvalifikací. V autě jsem se cítil mnohem lépe, ale nemohli jsme to zúročit v konečném výsledku. Zítra uděláme vše pro to, abychom se posunuli víc dopředu. Bude to těžký závod, ale při dobré strategii můžeme být konkurenceschopní.
Robert Fernley, náměstek šéfa týmuByl to zatím docela těžký víkend zakončený kvalifikací, ale je pro nás zklamáním, že jsme aspoň jedno auto neprotlačili do Q3. Sergiovu šanci ukončily žluté vlajky, které viděl v závěru rychlého kola, které už nemohl dokončit. Nebýt toho, snadno by se posunul do Q2. Esteban absolvoval klidnou kvalifikaci a postupně navyšoval rychlost, ale nebylo možné se vypořádat s pneumatikami, což ovlivnilo jeho výkon. Navzdory tomu, že budeme začínat zezadu, přistupujeme k zítřejšímu závodu s odhodláním dostat oba vozy opět na bodovaná místa.
MCLARENFernando Alonso, 15. místoJe to škoda, vypadalo to na dobré kolo. Mohl jsem se oproti Q1 zlepšit o půldruhé vteřiny, takže to mohlo být třinácté, čtrnácté, ale také dvanácté místo, záleželo by na ostatních. Ale v nájezdu do poslední zatáčky se motor odmlčel, takže jsem se pomalu doploužil do pit-lane. Už takhle obtížný závod se stává ještě složitějším. Musíme vyměnit pohonnou jednotku a bez možnosti motor kalibrovat nebude zřejmě možné vyrazit do závodu naplno.
Očekávám hodně náročný závod. Obvykle potřebujeme trochu »pomoci« od vozů před námi, tentokrát to bude o to důležitější. Přijít o motor v kvalifikaci není nikdy nic příjemného, protože nemáte možnost ho vyměnit a zajet pár kol kvůli nastavení. Takže se to stalo v tu nejhorší dobu, ale tu si prostě nevyberete. Kéž by se to nestalo, protože pořád máme najeto málo kilometrů.
Stoffel Vandoorne, 17. místoVše bylo víceméně ok co se mých kol týče. Trošku jsem se trápil s pneumatikami během druhých jízd a párkrát jsem zablokoval kola, takže mi trošku chyběla jistota. Ale myslím, že kolo bylo víceméně maximum, co jsem mohl zvládnout, nemyslím, že jsem z auta mohl dostat víc. Výsledky jsou podobné jako během posledních závodů, takže jsme nic jiného nečekali. Jakmile dojde ke kvalifikaci, ostatní vytáhnout trošku víc rychlosti a my musíme zajet perfektní kolo, abychom viděli, jak na tom jsme. Moc jsem ve druhém tréninku nenajel a to pro mě bylo náročné kvůli tomu, abych věděl víc ohledně přilnavosti a chování super-měkkých pneumatik, ale je to asi tak, jak jsme čekali.
Zítra jako vždy uděláme maximum. Víme, že naše závodní rychlost není ideální, zvlášť co se té na rovinkách týče, ale uvidíme, jak se nám povede. Večerní časy jsou trošku rychlejší než během dne, ale povrch je stále hodně horký, takže je i tak těžké zvládat pneumatiky. Zítra to také bude hrát roli. Nedali jsme si cíle, musíme se vyhnout potížím a odvést dobrou práci, a snad z toho bude dobrý výsledek. Uvídíme. Bude to náročné a podmínky jsou těžké, a bude to tak pro všechny, dlouhý závod. Snad z toho budeme moci těžit a bude to hrát roli.
Eric Boullier, závodní ředitelV Q1 Fernando dostal z vozu maximum, rozhodně by z toho byl slušný čas v Q2, ale problém s motorem znamenal konec. Výsledkem je patnácté místo. Stoffel měl včera špatný den, ale zvládl to a dojel dnes jen o pár desetin pomaleji než Fernando. Je to super-konkurenceschopný závodník. Byl zklamaný, že se nedostal dál a byli jsme jeho výkonem zaujati. Vzhledem k nedostatku najetých kilometrů ve včerejším tréninku si myslíme, že by to jiank opravdu zvládl. Zítra bude startovat sedmnáctý. Bude to pro oba naše piloty dlouhý a horký závod, ale tak to teď je a dají do toho vše.
Fanoušci Formule 1 mají jedinečnou příležitost – originální závodní vůz BMW Sauber, s nímž Robert Kubica závodil v sezóně 2009, je nyní v aukci. Cena za tento kousek historie? 390 tisíc eur, a k ještě DPH.
Lando Norris věří, že v roce 2025 bude schopný „bojovat se všemi“ o titul. Britský jezdec se poučil z chyb, které udělal v minulém roce, a je připravený vstoupit do nové sezóny s cílem usilovat o mistrovský titul.
Laura Muellerová se stala historickou postavou ve formuli 1, když byla v úterý jmenována inženýrkou týmu Haas. Jako první žena v této roli se bude podílet na spolupráci s francouzským jezdcem Estebanem Oconem.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.