Skutečnost, že někteří piloti komentují své závodní aktivity skrze média, už dnes zdaleka není takovou výjimkou, jako když na sklonku 80. let popisovali do tradičních sloupků své dojmy Nelson Piquet či Ayrton Senna. Proto dejme slovo jednomu z nováčků letošní sezóny.
Přísně vzato Stoffel Vandoorne klasický rookie není, protože už před letošní sezónou na svém kontě měl jeden závod, když v Bahrajnu zaskakoval za Fernanda Alonsa po jeho těžké havárii v melbournském Albert Parku. Nyní tento Belgičan tvoří se Španělem tým McLaren a takto hodnotí své vystoupení v prvním závodě sezóny 2017 ve sloupku pro server motorsport.com.
"Když jsme mířili do Melbourne na australskou Grand Prix, věděli jsme, že to pro tým McLaren-Honda bude nadmíru těžký víkend, takže je svým způsobem dobré, že si odtud můžeme odvézt několik pozitivních věcí. Především jsme od testů v Barceloně udělali alespoň malý krok vpřed. Není nutné dosáhnout ho zrovna v rychlosti, ale podařilo se nám zvládnout určitou vzdálenost, čehož jsme dříve schopní nebyli.
Jistě, během tréninků nás nějaké problémy potkaly, dva z toho byly na mém voze a jeden na Fernandově, díky tomu jsme nezvládli odjet tolik kol, ale já aspoň dokončilo závod. Takže v souhrnu je možná takový malý krůček lepší než nic, ale pořád nás čeká hodně dlouhá cesta, abychom dosáhli odpovídajícího výkonu.
Promarněná Q2Pokud se vrátím k závodnímu víkendu, kvalifikace byla pro mě opravdu hodně obtížná. Měli jsme potíže s tlakem paliva a chvíli nám trvalo, než jsme přišli na to, kde přesně ten problém vězí. Bohužel to znamenalo přerušení našeho kvalifikačního úsilí, takže nakonec se nám podařilo absolvovat jen jednu jízdu, díky čemuž jsme se dostal na 18. místo.
Rozhodně to nebyl výsledek, ve který jsme doufali, protože po posledním tréninku jsem měl docela slušnou rychlost a z vozu pozitivní pocit. Cítil jsem, že se pohybujeme správným směrem a opravdu jsem si myslel, že mohu projít do Q2. Proto je škoda, že nás zmíněný problém zastavil.
Chtěl jsem dokončit závodStejně tak obtížný byl pro nás i závod. Před startem jsme věděli, že to bude hodně složité - bylo potřeba zvládnout hodně záležitostí a další nás čekaly, abychom vůbec dovezli auto do cíle. V první fázi závodu to bylo zvlášť těžké, protože mi přestala fungovat palubní deska, takže jsem vůbec neměl přehled, jak postupovat ohledně spotřeby paliva. Na volantu jsem neměl žádné informace a chvíli to trvalo, než jsem byl schopen jeho činnost obnovit.
Potom začal můj vůz ztrácet výkon, vůbec jsme nevěděli, v čem je problém a co v tu chvíli udělat. Tak jsme se rozhodli pro předčasnou zastávku, při které se celý režim vozu znovu nastartoval - ono oblíbené switch off a switch on. Po zastávce to trvalo ještě pár kol, než se vůz začal zase chovat normálně, od té doby jsem vlastně jel osamělý závod. Musel jsem se vypořádat s poměrně dost velkým množstvím modrých vlajek, takže jsem prožil situaci, kdy s nikým nezávodím a jen se zaměřuji na to, abych s vozem dojel do cíle.
Jediné, z čeho jsem měl dobrý pocit, bylo moje tempo na konci závodu, myslím, že z daných okolností jsme vytěžili víceméně to, co se dalo. Ale naše prezentace určitě není dostatečně dobrá a náš balíček nevnímám jako silný. Musíme se hodně zlepšit, abychom mohli bojovat se soupeři a začít usilovat o některou z lepších pozic. Jsem ale přesvědčen, že se k nim nakonec přiblížíme."
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.