Očekáváné barcelonské testy jsou minulostí, teď nás čeká nějaký čas rozborů a pátrání, jak si kdo vedl. Hned na úvod je třeba říci, že jakákoli prognóza je nesmírně ošidná, snad jenom lze s určitostí říci jedno: s ohledem na nové předpisy asi nikdo nezkoušel hrát se skrytými kartami.
Během osmi dnů se nám představilo dvaadvacet pilotů na deseti značkách. U některých stájí zavedli systematický pořádek a toho se drželi až do konce, jinde zase s přibývajícím časem nastala doba improvizace. Ferrari svůj plán dodržel a jeho piloti se střídali po dnech, stejně tak tomu bylo u Red Bullu. Mercedes zase vysílal své duo na trať stylem pilot A dopoledne, pilot B odpoledne a druhý den si to oba zúčastnění prohodili. Haas zase nejdřív vysílal do boje prvního pilota dva dny po sobě, aby v druhé sadě testů zvolil střídání po dnech... prostě co tým, to varianta.
Viděli jsme také dva třetí piloty, ovšem u Force Indie byla přítomnost Alfonsa Celise nahlášena dopředu, v případě Sauberu si nasazení Antonia Giovinazziho vyžádal zdravotní stav Pascala Wehrleina, jehož lékaři pro první část testů lidově řečeno "neuschopnili".
Najetá kola/kilometryTěžko lze hovořit o nějakém ideálu, protože každý tým si zvolil jiný přístup a zatímco někdo vyčkával a soustředil se na rychlost, jiný zase v závodní simulaci nabíral kilometry. Všeobecně ale lze říci, že týmy byly pilnější v druhé části testů - jedinou výjimkou byl Mercedes, ovšem v jeho případě šlo o jeden z nejvyrovnanějších poměrů. Někde byly velké rozdíly způsobeny tím, že po technických či jiných potížích stáj vůbec nenastoupila k jízdám, samostatnou kapitolou pak je McLaren a jeho trable, o kterých se napsalo až až. Stejně tak lze konstatovat, že navzdory pomalejšímu rozjíždění se hlavně díky závodním simulacím v druhé části testů najelo víc kilometrů po polední pauze. V tomto případě bez výjimky.
Následující tabulka představuje v jednotlivých kolonkách počet absolvovaných kol v první části testů, v druhé části, celkový počet ujetých kol a nakonec vzdálenost, kterou týmy v Barceloně celkem najely.
1. Mercedes 554 kol 538 kol 1092 kol 5083,260 km 2. Ferrari 462 kol 487 kol 949 kol 4417,595 km 3. Williams 213 kol 586 kol 799 kol 3719,345 km 4. Sauber 344 kol 437 kol 781 kol 3635,555 km 5. Force India 216 kol 507 kol 723 kol 3365,565 km 6. Haas 335 kol 372 kol 707 kol 3291,085 km 7. Red Bull 293 kol 390 kol 683 kol 3179,365 km 8. Renault 291 kol 304 kol 595 kol 2769,725 km 9. Toro Rosso 183 kol 401 kol 584 kol 2718,520 km 10. McLaren 204 kol 217 kol 421 kol 1959,755 kmKdo z pilotů byl nejpilnější? Tady nebudeme vypisovat všech 22 jezdců, protože by to bylo nejen zbytečné, ale i nesouměřitelné. Vybíráme tedy první desítku s tím, že tentokrát uvedeme pouze celkový počet odjetých kol a poté kilometry.
1. Valtteri BOTTAS Mercedes 625 kol 2909,375 km 2. Sebastian VETTEL Ferrari 588 kol 2737,140 km 3. Lewis HAMILTON Mercedes 467 kol 2173,885 km 4. Marcus ERICSSON Sauber 440 kol 2048,200 km 5. Felipe MASSA Williams 413 kol 1922,515 km 6. Lance STROLL Williams 386 kol 1796,830 km 7. Kevin MAGNUSSEN Haas 367 kol 1708,385 km 8. Esteban OCON Force India 365 kol 1699,075 km 9. Kimi RÄIKKÖNEN Ferrari 361 kol 1680,455 km 10. Max VERSTAPPEN Red Bull 347 kol 1615,285 kmKdyž si uvědomíme, že kvůli poškozenému vozu jak Massa, tak Stroll museli vynechat celý testovací den (Kanaďan ještě dokonce o půl dne víc), pak je jasné, že občas piloti Williamsu obětovali honbu za lepšími časy a sbírali pilně data. Pokud vás zajímá opačný pól, s výjimkou dvojice Giovinazzi - Celis, která absolvovala dva resp. jeden testovací den, je nejhorší Fernando Alonso, který nasbíral pouze 190 kol (885,450 km). I Pascal Wehrlein, který se zúčastnil pouze druhé poloviny, odkroužil o jedno kolo více než Španěl.
Časy - to je to, co se počítá?V testech pochopitelně nejde jen o to zajet nejlepší čas a pak dělat na ostatní dlouhý nos. Měnila se pravidla a bylo nutné zjistit, jak se vozy podle inovovaných předpisů chovají. Ale trocha té prestiže asi zbyla v každém a co si budeme vyprávět - hezky se poslouchá, když ten či onen testovací den vyhraje. V tomto směru si mohou nejvíc gratulovat u Ferrari, Räikkönen byl nejlepší ve třech, Vettel v jednom dni. Mercedes má na svém kontě o triumf méně (Bottas 2:Hamilton 1) a poslední vavřín sebral možná překvapivě Williams (Massa). Pro někoho může být možná překvapením, že piloti Red Bullu postávali o něco více vzadu, vlastně i co do najetých kilometrů.
Pokoušet se sestavit přehled kloudných časů je samozřejmě zavádějící, protože se měřily samozřejmě jen nejlepší výkony, takže se mohlo stát, že jedinec byl lepší než všichni za ním, ale čas nebyl nikde evidován, protože sám svůj výkon nezlepšil.
Zajímavé také je srovnání času, kterým Valtteri Bottas vyhrál první den testů v pondělí 27. února s tím, který znamenal nejlepší výsledek pro Kimi Räikkönena 10. března: 1:21,765 x 1:18,634 - rozdíl je 3,131 vteřiny!
Červené vlajkyAť už byly k jejich vytažení důvody jakékoli, naštěstí v žádném případě nic vážného, zranění byla pilotům na hony vzdálená (pokud nepočítáme ta na duši), pak jsme v osmi dnech viděli celkem 20 přerušení testovacího programu. V 7 případech to bylo kvůli vozu mimo trať, ostatní zastavení měly na svědomí technické potíže.
Z oněch 20 případů se hned šestice pilotů dočkala "červené" hned dvakrát: Stroll, Sainz jr., Räikkönen, Grosjean, Vandoorne a Alonso. Je příznačné, že oba piloti McLarenu ji viděli v jeden den a Alonso dokonce po půlhodině, podobnou zkušenost zažil i Grosjean. Pokud bychom rozprostřeli odpovědnost na týmy, tak jako lilie jsou pouze piloti Mercedesu. Čtyři červené mají na svědomí hoši od McLarenu, po třech Toro Rosso a Ferrari, dvě Williams, Haas, Red Bull a Renault, po jedné pak Force India a Sauber.
Pouze ve čtvrtém dni - což byl nepříliš povedený "mokrý test" - nebyla k vidění žádná červená vlajka, ovšem onen čtvrtek byl na výjezdy pilotů hodně sporadický. Naopak nejvíc jich "padlo" v poslední den, to zavlála šestkrát. Co se týče prohřešků pilotů před a po obědě, bylo to lidově řečeno "fifty-fifty" - deset dopoledne, deset odpoledne. Nejkratší zavlála v případě Lance Strolla - pouhé dvě minuty, protože Kanaďan nakonec dokázal svůj Williams nějak rozjet a dopravit ho do depa. Tam ale zjistili takové poškození, že následujícího dne Williams k testům vůbec nenastoupil.
Tím uzavíráme první letmé ohlédnutí za 64 hodinami předsezónních testů, ale určitě nejde o rekapitulaci poslední.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.