Liberty Media by od počátku svého zapojení do F1 neměla podléhat vlivu velkých týmů a nechat si od nich diktovat podmínky zejména ve finančních oblastech. To bude nadále ubližovat menším týmům.
Takového názoru je někdejší pilot F1, vítěz tří Grand Prix Johnny Herbert. Dvaapadesátiletý Brit prošel za svou kariéru sedm týmů (byť u některých strávil jen symbolickou dobu) a své prohlášení uvedl krátce poté, co musel F1 opustit tým Manor, už třetí stáj, která se z F1 od roku 2012 poroučela. Herbert vyzval Liberty Media, aby se postavila případné hrozbě ze strany velkých týmů, protože je nezbytné zachovat existenci malých týmů a jejich konkurenceschopnost.
"Právě tyto menší týmy jsou v mnoha ohledech důležitější než ty velké. Jsou srdcem a duší sportu. Force India a Williams odvádějí skvělou práci. Sezónu absolvují prakticky za babku a přitom odvádějí lepší práci než Mercedes, jenom nevyhrávají. Pokud chce F1 být atraktivnější, potřebuje lepší rozložení plateb po celé ploše. Pokud se to větším týmům nelíbí a budou hrozit odchodem, bylo by ze strany Liberty Media správné, aby zatlačila na ně. Stalo by se tak pro dobro F1," prohlásil Herbert.
Není tajemstvím, že velké týmy jsou značně zvýhodňovány. Ferrari například dostává 105 milionů dolarů jako výkonnostní poplatek (rok 2015). V šampionátu skončil tým na druhém místě, ale co do výnosů je suverénně první se 192 miliony $. Představuje to téměř dvojnásobek příjmu Williamsu, který skončil třetí, a trojnásobek u Force Indie na páté příčce Poháru konstruktérů.
Prezident Liberty Media Greg Maffei už avizoval možnost řešení bonusů pro Ferrari, ale pokud by k němu došlo, mohlo by se realizovat až od roku 2020. Prezident Ferrari Sergio Marchionne na jeho oznámení zvolil varovný tón, že by jakákoli diskuze o změnách byla "nerozumná" a požádal o vyjasnění plánů v oblasti F1 po roce 2020.
Věhlasné týmy si vydělají samy o soběHerbert působil v letech 1996 až 1998 v týmu Sauber, jenž byl donedávna na pokraji existence a dokonce byl jedním z těch, kteří podali u EU stížnost ohledně nekalé soutěže. Někdejší pilot je přesvědčen, že Liberty Media má v rukou šanci zajistit lepší budoucnost F1 právě prostřednictvím nového finančního modelu pro týmy jako Ferrari, Mercedes, Red Bull a McLaren.
"Musí existovat prvek, jak to dokázat. Pro investice Liberty Media je to důležité, pokud chtějí tento sport pozvednout, budou muset těmto týmům čelit - nesmějí se od nich dostat pod tlak. Malé týmy v tuto chvíli dobře vědí, že jejich šance na výhru je prakticky nulová, a to i přesto, co stáje Williams a Force India v posledních letech dokázaly - stále je jim jasné, že reálně nejsou schopné zvítězit. Teď se nabízí skvělá příležitost dosáhnout skutečné konkurenceschopnosti pro každého na startovním roštu," apeluje Herbert.
Maffeiovy pocity, že Ferrari získává více sponzorských možností díky svému výsadnímu postavení, podpořil i někdejší prezident FIA Max Mosley. Jak uvedl pro stanici Sky Sports, kdyby to záviselo pouze na něm, snížil by Ferrari bonusové platby "okamžitě", protože poskytují Scuderii nespravedlivou výhodu.
"Jde o to, že Ferrari vždy získá víc sponzorů než ostatní týmy, takže dávat jim stejné částky z peněz, které má k dispozici FOM, je zcela nespravedlivé, protože dostanou na základě svého věhlasu ještě další peníze. Základním problémem je, že pokud máte trojnásobně větší sumu, můžete mít také lepší motor a tudíž značnou výhodu. A ta hraje potom roli v nevyrovnanosti mezi piloty a vozy," vyslovil svůj názor Mosley.
Někdejší šéf týmu March, kde proslul svými svéráznými metodami, pozdější prezident FIA Max Rufus Mosley prosazoval rozpočtový strop a také on tvrdí, že pokud nedojde ke změně v přerozdělování peněz v F1, budou menší týmy stále na pokraji existence. "Nikdy nebude fungovat, když budete mít dva nebo tři týmy s mnohem větším příjmem než ostatní. Stále to zůstává opravdu hodně velkou nespravedlností," podotkl Mosley.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton se v lednu podruhé setkal s monopostem Ferrari F1, když si vyzkoušel jízdu s modelem roku 2023 na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya.
Lewis Hamilton, jak jistě všichni fanoušci F1NEWS.cz již vědí, přechází do Ferrari pro sezónu 2025 Formule 1, což vyvolává velkou pozornost veřejnosti. Jde o novou etapu jeho kariéry, kterou odstartuje Velká cena Austrálie od 14. do 16. března 2025.
Sezóna F1 2025 odstartuje netradičně, když všech 10 týmů představí svá nová zbarvení vozů společně během jedinečného večera v londýnské O2 Areně. Tato historická událost slibuje přilákat pozornost fanoušků z celého světa. Víme, kdy se tato událost odehraje.