Liberty Media by od počátku svého zapojení do F1 neměla podléhat vlivu velkých týmů a nechat si od nich diktovat podmínky zejména ve finančních oblastech. To bude nadále ubližovat menším týmům.
Takového názoru je někdejší pilot F1, vítěz tří Grand Prix Johnny Herbert. Dvaapadesátiletý Brit prošel za svou kariéru sedm týmů (byť u některých strávil jen symbolickou dobu) a své prohlášení uvedl krátce poté, co musel F1 opustit tým Manor, už třetí stáj, která se z F1 od roku 2012 poroučela. Herbert vyzval Liberty Media, aby se postavila případné hrozbě ze strany velkých týmů, protože je nezbytné zachovat existenci malých týmů a jejich konkurenceschopnost.
"Právě tyto menší týmy jsou v mnoha ohledech důležitější než ty velké. Jsou srdcem a duší sportu. Force India a Williams odvádějí skvělou práci. Sezónu absolvují prakticky za babku a přitom odvádějí lepší práci než Mercedes, jenom nevyhrávají. Pokud chce F1 být atraktivnější, potřebuje lepší rozložení plateb po celé ploše. Pokud se to větším týmům nelíbí a budou hrozit odchodem, bylo by ze strany Liberty Media správné, aby zatlačila na ně. Stalo by se tak pro dobro F1," prohlásil Herbert.
Není tajemstvím, že velké týmy jsou značně zvýhodňovány. Ferrari například dostává 105 milionů dolarů jako výkonnostní poplatek (rok 2015). V šampionátu skončil tým na druhém místě, ale co do výnosů je suverénně první se 192 miliony $. Představuje to téměř dvojnásobek příjmu Williamsu, který skončil třetí, a trojnásobek u Force Indie na páté příčce Poháru konstruktérů.
Prezident Liberty Media Greg Maffei už avizoval možnost řešení bonusů pro Ferrari, ale pokud by k němu došlo, mohlo by se realizovat až od roku 2020. Prezident Ferrari Sergio Marchionne na jeho oznámení zvolil varovný tón, že by jakákoli diskuze o změnách byla "nerozumná" a požádal o vyjasnění plánů v oblasti F1 po roce 2020.
Věhlasné týmy si vydělají samy o soběHerbert působil v letech 1996 až 1998 v týmu Sauber, jenž byl donedávna na pokraji existence a dokonce byl jedním z těch, kteří podali u EU stížnost ohledně nekalé soutěže. Někdejší pilot je přesvědčen, že Liberty Media má v rukou šanci zajistit lepší budoucnost F1 právě prostřednictvím nového finančního modelu pro týmy jako Ferrari, Mercedes, Red Bull a McLaren.
"Musí existovat prvek, jak to dokázat. Pro investice Liberty Media je to důležité, pokud chtějí tento sport pozvednout, budou muset těmto týmům čelit - nesmějí se od nich dostat pod tlak. Malé týmy v tuto chvíli dobře vědí, že jejich šance na výhru je prakticky nulová, a to i přesto, co stáje Williams a Force India v posledních letech dokázaly - stále je jim jasné, že reálně nejsou schopné zvítězit. Teď se nabízí skvělá příležitost dosáhnout skutečné konkurenceschopnosti pro každého na startovním roštu," apeluje Herbert.
Maffeiovy pocity, že Ferrari získává více sponzorských možností díky svému výsadnímu postavení, podpořil i někdejší prezident FIA Max Mosley. Jak uvedl pro stanici Sky Sports, kdyby to záviselo pouze na něm, snížil by Ferrari bonusové platby "okamžitě", protože poskytují Scuderii nespravedlivou výhodu.
"Jde o to, že Ferrari vždy získá víc sponzorů než ostatní týmy, takže dávat jim stejné částky z peněz, které má k dispozici FOM, je zcela nespravedlivé, protože dostanou na základě svého věhlasu ještě další peníze. Základním problémem je, že pokud máte trojnásobně větší sumu, můžete mít také lepší motor a tudíž značnou výhodu. A ta hraje potom roli v nevyrovnanosti mezi piloty a vozy," vyslovil svůj názor Mosley.
Někdejší šéf týmu March, kde proslul svými svéráznými metodami, pozdější prezident FIA Max Rufus Mosley prosazoval rozpočtový strop a také on tvrdí, že pokud nedojde ke změně v přerozdělování peněz v F1, budou menší týmy stále na pokraji existence. "Nikdy nebude fungovat, když budete mít dva nebo tři týmy s mnohem větším příjmem než ostatní. Stále to zůstává opravdu hodně velkou nespravedlností," podotkl Mosley.
Po dvou závodech v roce 2025, včetně jednoho sprintu, už Williams vyrovnal svůj bodový zisk za celý loňský rok. I přesto, že tým dosáhl pozitivních výsledků, šéf James Vowles zůstává opatrný a varuje před přehnaným optimismem.
Liam Lawson dostal minimální čas na adaptaci na monopost Red Bullu, a po pouhých dvou závodech musel uvolnit místo Yukimu Tsundovi. Giedo van der Garde tento krok označuje za nespravedlivý, přičemž srovnává situaci s šikanou.
Red Bull se stále snaží najít ideálního týmového kolegu pro Maxe Verstappena, ale žádný jezdec zatím dlouhodobě neobstál pod tlakem ani nedosáhl jeho úrovně. Nyní do svých služeb povolal Yukiho Tsunodu. Je to dobrá strategie?
Yuki Tsunoda dostal životní šanci! Red Bull potvrdil, že japonský jezdec nahradí Sergia Péreze a dokončí sezónu 2025 po boku Maxe Verstappena.
Red Bull provedl nečekanou změnu ve své jezdecké sestavě – Liam Lawson byl po dvou závodech odsunut do týmu Racing Bulls, zatímco Yuki Tsunoda získal místo vedle Maxe Verstappena pro Velkou cenu Japonska F1.
Šéf Mercedesu Toto Wolff naznačuje, že Red Bull by mohl urychlit přechod na motory V10, pokud má obavy ohledně nadcházejících změn. Varuje však, že by bylo pro F1 nevhodné a trapné předčasně zrušit pravidla pro rok 2026, což by poškodilo důvěru mezi výrobci.
Po pouhých dvou závodech byl Liam Lawson z Red Bullu odvolán, ale nyní se mu naskýtá příležitost znovu nastartovat svou kariéru v prostředí, které dobře zná a kde může znovu ukázat svůj potenciál.
Další změna v týmu Red Bull, když po neúspěchu svého předchůdce musí opustit tým další Verstappenův kolega. Na jeho místo přichází Júki Cunoda, který vzbuzuje velká očekávání, ale zůstává otázkou, zda má dostatek schopností, aby se vyrovnal vysokým nárokům a stal se skutečným konkurentem na vrcholu světového motorsportu.
Red Bull oficiálně potvrdil, že od nadcházející Velké ceny Japonska dojde k výměně mezi Liamem Lawsonem a Júkim Cunodou. Tým zdůraznil, že rozhodnutí má za cíl nejen posílit Cunodovy šance před domácím publikem, ale především zajistit další rozvoj a ochranu Lawsona v rámci dlouhodobé strategie.
Red Bull je známý svou nekompromisní politikou vůči jezdcům a častými změnami už během sezóny. S dalším možným přeskupením na obzoru stojí za to připomenout si, jak podobné kroky v minulosti ovlivnily tým i samotné závodníky.
Šéf Ferrari Fred Vasseur hodnotí začlenění Lewise Hamiltona do týmu jako postupný proces s viditelnými změnami, avšak bez zásadního odklonu od jeho závodního stylu.
Sezóna 2025 Formule 1 teprve odstartovala a už přicházejí spekulace, snad i jasné zprávy o změnách v týmu Red Bull Racing. Tým hledá náhradu za Liama Lawsona. Je však opravdu Lawson tím, kdo selhal, nebo je problém v druhém sedadle Red Bullu hlubší, než se zdá?