Liberty Media by od počátku svého zapojení do F1 neměla podléhat vlivu velkých týmů a nechat si od nich diktovat podmínky zejména ve finančních oblastech. To bude nadále ubližovat menším týmům.
Takového názoru je někdejší pilot F1, vítěz tří Grand Prix Johnny Herbert. Dvaapadesátiletý Brit prošel za svou kariéru sedm týmů (byť u některých strávil jen symbolickou dobu) a své prohlášení uvedl krátce poté, co musel F1 opustit tým Manor, už třetí stáj, která se z F1 od roku 2012 poroučela. Herbert vyzval Liberty Media, aby se postavila případné hrozbě ze strany velkých týmů, protože je nezbytné zachovat existenci malých týmů a jejich konkurenceschopnost.
"Právě tyto menší týmy jsou v mnoha ohledech důležitější než ty velké. Jsou srdcem a duší sportu. Force India a Williams odvádějí skvělou práci. Sezónu absolvují prakticky za babku a přitom odvádějí lepší práci než Mercedes, jenom nevyhrávají. Pokud chce F1 být atraktivnější, potřebuje lepší rozložení plateb po celé ploše. Pokud se to větším týmům nelíbí a budou hrozit odchodem, bylo by ze strany Liberty Media správné, aby zatlačila na ně. Stalo by se tak pro dobro F1," prohlásil Herbert.
Není tajemstvím, že velké týmy jsou značně zvýhodňovány. Ferrari například dostává 105 milionů dolarů jako výkonnostní poplatek (rok 2015). V šampionátu skončil tým na druhém místě, ale co do výnosů je suverénně první se 192 miliony $. Představuje to téměř dvojnásobek příjmu Williamsu, který skončil třetí, a trojnásobek u Force Indie na páté příčce Poháru konstruktérů.
Prezident Liberty Media Greg Maffei už avizoval možnost řešení bonusů pro Ferrari, ale pokud by k němu došlo, mohlo by se realizovat až od roku 2020. Prezident Ferrari Sergio Marchionne na jeho oznámení zvolil varovný tón, že by jakákoli diskuze o změnách byla "nerozumná" a požádal o vyjasnění plánů v oblasti F1 po roce 2020.
Věhlasné týmy si vydělají samy o soběHerbert působil v letech 1996 až 1998 v týmu Sauber, jenž byl donedávna na pokraji existence a dokonce byl jedním z těch, kteří podali u EU stížnost ohledně nekalé soutěže. Někdejší pilot je přesvědčen, že Liberty Media má v rukou šanci zajistit lepší budoucnost F1 právě prostřednictvím nového finančního modelu pro týmy jako Ferrari, Mercedes, Red Bull a McLaren.
"Musí existovat prvek, jak to dokázat. Pro investice Liberty Media je to důležité, pokud chtějí tento sport pozvednout, budou muset těmto týmům čelit - nesmějí se od nich dostat pod tlak. Malé týmy v tuto chvíli dobře vědí, že jejich šance na výhru je prakticky nulová, a to i přesto, co stáje Williams a Force India v posledních letech dokázaly - stále je jim jasné, že reálně nejsou schopné zvítězit. Teď se nabízí skvělá příležitost dosáhnout skutečné konkurenceschopnosti pro každého na startovním roštu," apeluje Herbert.
Maffeiovy pocity, že Ferrari získává více sponzorských možností díky svému výsadnímu postavení, podpořil i někdejší prezident FIA Max Mosley. Jak uvedl pro stanici Sky Sports, kdyby to záviselo pouze na něm, snížil by Ferrari bonusové platby "okamžitě", protože poskytují Scuderii nespravedlivou výhodu.
"Jde o to, že Ferrari vždy získá víc sponzorů než ostatní týmy, takže dávat jim stejné částky z peněz, které má k dispozici FOM, je zcela nespravedlivé, protože dostanou na základě svého věhlasu ještě další peníze. Základním problémem je, že pokud máte trojnásobně větší sumu, můžete mít také lepší motor a tudíž značnou výhodu. A ta hraje potom roli v nevyrovnanosti mezi piloty a vozy," vyslovil svůj názor Mosley.
Někdejší šéf týmu March, kde proslul svými svéráznými metodami, pozdější prezident FIA Max Rufus Mosley prosazoval rozpočtový strop a také on tvrdí, že pokud nedojde ke změně v přerozdělování peněz v F1, budou menší týmy stále na pokraji existence. "Nikdy nebude fungovat, když budete mít dva nebo tři týmy s mnohem větším příjmem než ostatní. Stále to zůstává opravdu hodně velkou nespravedlností," podotkl Mosley.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.