Rok 2015 se chýlil ke konci a Christian Horner rozhodně neměl důvod k úsměvu. Po šesti letech, kdy nebyl v Poháru konstruktérů horší než na druhé příčce se musel spokojit s pořadím mimo stupně vítězů. O 12 měsíců později už byl naladěn podstatně lépe.
"Pred dvanácti měsíci jsme měli za sebou docela hrozný rok a naše vyhlídky do toho následujícího nebyly nijak povzbudivé," prohlásil na počátek svého hodnocení šéf týmu Red Bull Christian Horner. Hrozilo dokonce, že se tým po desetiletém působení stáhne z Formule 1 docela, protože se složitě a dlouze řešila otázka dodavatele pohonných hmot.
"Myslím, že tehdy byly možné různé scénáře, ale všechny se odvíjely od pozdní dohody ohledně motoru. V různých obdobích se nabízela tři odlišná řešení týkající se pohonné jednotky pro tento rok, takže nám na samotnou přípravu vozu zbyla hodně krátká doba, abychom mohli optimalizovat »obal« motoru - před třinácti měsíci jsme dokonce zkusmo instalovali Hondu. Byla to těžká zima, ale každý nějak přispěl, zaměřili jsme se na vývoj vozu a vytvořili perfektní šasi, což bylo hned od prvních testů patrné," rekapituluje Horner.
V Barceloně v předsezónních testech se toho hodně změnilo. Renault se vrátil do F1 s vlastním vozem a Red Bull dostal pro rok 2016 přejmenované agregáty nesoucí název TAG Heuer. Bylo to vlastně řešení na poslední chvíli, mohl tehdy Horner tušit, že z toho nakonec bude druhé místo v Poháru konstruktérů a vcelku úspěšný rok?
"Ne, je to celé pozoruhodné. Myslím, že jde o svědectví síly týmu, která se nachází v jeho centru, kolem níž jsme budovali vše ostatní. A poděkování patří i lidem od Renaultu z Viry-Châtillon, kteří odvedli výbornou práci," pokračuje Horner.
Může se to jevit jako svým způsobem šťastné rozhodnutí, pokračovat s Renaultem navzdory nepříjemným dohadům a tendenci spálit všechny mosty za úspěšnou spoluprací v minulosti. Horner si dokonce myslí, že to byl právě jeho tým, kdo inicioval obrat ve francouzské automobilce.
"Myslím, že to byl jeden z nejobtížnějších rozhovorů, který jsem loni absolvoval. Ale měl pozitivní dopad a výsledek v podobě restrukturalizace a reorganizace ve Viry-Châtillon, po němž jsme začali v letošní sezóně vnímat skutečný přínos. Takže se domnívám, že nebýt těch nepříjemných záležitostí v roce 2015, asi by k tomu nedošlo," domnívá se Horner.
Během předsezónní přípravy někteří členové týmu zkoušeli před médii bagatelizovat očekávání, než se sezóna dostane do plného proudu. Horner přiznal, že tým na začátku roku skutečně zápolil s mnoha těžkostmi.
"Pokud bychom se podívali na předsezónní výsledky na papíře, tak objektivně byly vpředu Mercedes a Ferrari, za nimi Williams a pak dokonce Force India a Toro Rosso - ti změnili motor a Force India už se dobře předvedla na konci roku 2015, měli stabilní šasi - a to nadále vylepšovali. Takže vyhlídky do sezóny 2016 nebyly vůbec nadějné, ale náš technický tým odvedl skvělou práci při evoluci RB 11 na RB 12. Po stránce motorové to byl jasný krok vpřed, který nám umožnil se od prvního závodu dostat do mnohem konkurenceschopnější pozice," vysvětluje Horner.
Pak už byl Red Bull schopen se posouvat stále dopředu, aby se nakonec vyhoupl na stříbrnou příčku za dominantním Mercedesem a v řadě závodů mu řádně zatápěl. Nováčkem mezi vítězi se stal Max Verstappen, Daniel Ricciardo na sebe upozornil v Malajsii, ale tým předvedl několik dalších velice dobrých závodů a představil jednu z nejdynamičtějších dvojic ve startovním poli. Teď už ale zimní přestávka pomalu končí a Horner vnímá současnou situaci - nové předpisy by mohly přinést větší vyrovnanost a tým se sídlem v Milton Keynes to vnímá jako hodně působivou záležitost.
"Domnívám se, že nám to přinese něco jako určité probuzení. Nové vozy budou vypadat skvěle, prověří schopnosti pilotů mnohem více než současné vozy. Myslím, že odvážnější jezdci budou odměněni více a prokáže se také určitý rozdíl mezi piloty. Také chci věřit, že nová pravidla nabídnou podstatně vyrovnanější startovní pole. Jestli budou na prvních dvou stupíncích nadále nejčastěji dva stříbrné vozy? Doufejme, že dostaneme příležitost je mnohem více dostihnout," přeje si Horner.
Charles Leclerc byl po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie na sebe velmi naštvaný. Podle něj jeho výkon výrazně zaostal za očekáváním.
Oscar Piastri získal podporu od bývalého pilota F1 Jolyonna Palmera po penalizaci, která ho na Silverstonu připravila o vítězství. Palmer označil trest za příliš přísný a Piastriho manévr za férový.
Ferrari prožívá těžkou sezonu a italská média hlásí rostoucí tlak na šéfa týmu Freda Vasseura. Výsledky zaostávají za očekáváními, což vyvolává spekulace o nutnosti změn v řízení stáje. Vasseur tak čelí výzvě, jak tým rychle vrátit zpět na vrchol.
Red Bull má ve svých řadách talentovaného Arvida Lindblada, který se poprvé objevil ve světě F1 po boku Maxe Verstappena v Silverstonu. Mladý jezdec z F2 tak udělal významný krok směrem k možné budoucnosti v královně motorsportu.
George Russell potřebuje novou smlouvu na příští sezónu. Güenther Steiner se obává, že jeho požadavky komplikují Mercedesu cestu za získáním Maxe Verstappena.
Adrian Newey zůstává plně koncentrován na projekt vozu Aston Martin pro sezonu 2026, a to i navzdory potížím, které aktuálně tým potkávají. Legendární inženýr tak potvrzuje, že dlouhodobá strategie má pro něj prioritu před krátkodobými výsledky.
Laurent Mekies musí v Red Bullu co nejdříve vyřešit nejistou budoucnost Maxe Verstappena. Jeho rozhodnutí může zásadně ovlivnit nejen tým, ale i rozložení sil v celé Formuli 1.
Christian Horner se během Velké ceny Británie ostře pohádal s Josem Verstappenem. Incident přišel právě v době, kdy Horner čelil spekulacím o konci ve funkci šéfa Red Bullu.
Finský závodník Valtteri Bottas se tento týden znovu posadil za volant vozu Mercedes – na jihu Španělska, na okruhu v Jerezu, absolvuje soukromý test.
Cadillac představil požadavky na své jezdce pro sezonu 2026, zatímco v paddocku propuká tvrdý boj o jejich podpisy. Šéf týmu Dan Towriss přiznal, že vyjednávání jsou plná napětí a rivality.
Zak Brown tvrdí, že vztah mezi Norrisem a Piastrim je pro McLaren spíše radostí než problémem. Doufá, že jejich zdravá rivalita vydrží až do konce sezóny.
Martin Brundle naznačuje, že za koncem Christiana Hornera mohl stát tlak ze strany blízkého okolí Maxe Verstappena. Podle něj sehrál Verstappenův tým v rozhodnutí Red Bullu klíčovou roli.