Rok 2015 se chýlil ke konci a Christian Horner rozhodně neměl důvod k úsměvu. Po šesti letech, kdy nebyl v Poháru konstruktérů horší než na druhé příčce se musel spokojit s pořadím mimo stupně vítězů. O 12 měsíců později už byl naladěn podstatně lépe.
"Pred dvanácti měsíci jsme měli za sebou docela hrozný rok a naše vyhlídky do toho následujícího nebyly nijak povzbudivé," prohlásil na počátek svého hodnocení šéf týmu Red Bull Christian Horner. Hrozilo dokonce, že se tým po desetiletém působení stáhne z Formule 1 docela, protože se složitě a dlouze řešila otázka dodavatele pohonných hmot.
"Myslím, že tehdy byly možné různé scénáře, ale všechny se odvíjely od pozdní dohody ohledně motoru. V různých obdobích se nabízela tři odlišná řešení týkající se pohonné jednotky pro tento rok, takže nám na samotnou přípravu vozu zbyla hodně krátká doba, abychom mohli optimalizovat »obal« motoru - před třinácti měsíci jsme dokonce zkusmo instalovali Hondu. Byla to těžká zima, ale každý nějak přispěl, zaměřili jsme se na vývoj vozu a vytvořili perfektní šasi, což bylo hned od prvních testů patrné," rekapituluje Horner.
V Barceloně v předsezónních testech se toho hodně změnilo. Renault se vrátil do F1 s vlastním vozem a Red Bull dostal pro rok 2016 přejmenované agregáty nesoucí název TAG Heuer. Bylo to vlastně řešení na poslední chvíli, mohl tehdy Horner tušit, že z toho nakonec bude druhé místo v Poháru konstruktérů a vcelku úspěšný rok?
"Ne, je to celé pozoruhodné. Myslím, že jde o svědectví síly týmu, která se nachází v jeho centru, kolem níž jsme budovali vše ostatní. A poděkování patří i lidem od Renaultu z Viry-Châtillon, kteří odvedli výbornou práci," pokračuje Horner.
Může se to jevit jako svým způsobem šťastné rozhodnutí, pokračovat s Renaultem navzdory nepříjemným dohadům a tendenci spálit všechny mosty za úspěšnou spoluprací v minulosti. Horner si dokonce myslí, že to byl právě jeho tým, kdo inicioval obrat ve francouzské automobilce.
"Myslím, že to byl jeden z nejobtížnějších rozhovorů, který jsem loni absolvoval. Ale měl pozitivní dopad a výsledek v podobě restrukturalizace a reorganizace ve Viry-Châtillon, po němž jsme začali v letošní sezóně vnímat skutečný přínos. Takže se domnívám, že nebýt těch nepříjemných záležitostí v roce 2015, asi by k tomu nedošlo," domnívá se Horner.
Během předsezónní přípravy někteří členové týmu zkoušeli před médii bagatelizovat očekávání, než se sezóna dostane do plného proudu. Horner přiznal, že tým na začátku roku skutečně zápolil s mnoha těžkostmi.
"Pokud bychom se podívali na předsezónní výsledky na papíře, tak objektivně byly vpředu Mercedes a Ferrari, za nimi Williams a pak dokonce Force India a Toro Rosso - ti změnili motor a Force India už se dobře předvedla na konci roku 2015, měli stabilní šasi - a to nadále vylepšovali. Takže vyhlídky do sezóny 2016 nebyly vůbec nadějné, ale náš technický tým odvedl skvělou práci při evoluci RB 11 na RB 12. Po stránce motorové to byl jasný krok vpřed, který nám umožnil se od prvního závodu dostat do mnohem konkurenceschopnější pozice," vysvětluje Horner.
Pak už byl Red Bull schopen se posouvat stále dopředu, aby se nakonec vyhoupl na stříbrnou příčku za dominantním Mercedesem a v řadě závodů mu řádně zatápěl. Nováčkem mezi vítězi se stal Max Verstappen, Daniel Ricciardo na sebe upozornil v Malajsii, ale tým předvedl několik dalších velice dobrých závodů a představil jednu z nejdynamičtějších dvojic ve startovním poli. Teď už ale zimní přestávka pomalu končí a Horner vnímá současnou situaci - nové předpisy by mohly přinést větší vyrovnanost a tým se sídlem v Milton Keynes to vnímá jako hodně působivou záležitost.
"Domnívám se, že nám to přinese něco jako určité probuzení. Nové vozy budou vypadat skvěle, prověří schopnosti pilotů mnohem více než současné vozy. Myslím, že odvážnější jezdci budou odměněni více a prokáže se také určitý rozdíl mezi piloty. Také chci věřit, že nová pravidla nabídnou podstatně vyrovnanější startovní pole. Jestli budou na prvních dvou stupíncích nadále nejčastěji dva stříbrné vozy? Doufejme, že dostaneme příležitost je mnohem více dostihnout," přeje si Horner.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.