Sotva byla dokončena analýza ohledně Hamiltonova jednání, už se na scéně objevují kapacity týmu Mercedes F1 a začínají avizovat první kroky, které by mohly po závodě v Abú Zabí nastat.
Jako by se zdálo, že Mercedes ani nechce slavit titul a potřebuje si zamést před vlastním prahem. Důvod? Lewis Hamilton riskoval vítězství pro značku, ignoroval žádosti týmu, které mu ve finále tlumočil sám technický šéf Paddy Lowe. Podle Toto Wolffa narušil týmový proces - součástí politiky Mercedesu je rovný boj mezi oběma piloty, jehož součástí je i skutečnost, že do boxů například zajíždí jako první vedoucí pilot. Wolff nyní hovoří o možnosti přijetí zvláštních opatření a změny přístupu v roce 2017.
"Je třeba tu situaci řádně probrat a zeptat se, co to mělo znamenat? Možné je opravdu všechno, od změny pravidel pro příští rok, protože evidentně v kritických situacích nefungují, až po ještě větší volnost při vzájemných duelech na trati. Můžeme ale také přistoupit k drsnějším prostředkům, když je evidentní, že nejsou akceptovány naše hodnoty. Byl by to obrat o 180 stupňů a v tuto chvíli opravdu nevím, kam se ona střelka v kompasu otočí," komentuje situaci Toto Wolff.
Už ve svém prohlášení po závodě šéf Mercedesu připustil, že do jisté míry chápe Hamiltonovy pohnutky a proč zpomaloval Rosberga, ale stejně tak uvedl, že jeho veřejný akt vzdoru proti týmu byl nesprávný.
"Jedna část mého já mi říká, že 1500 lidí v Brackley/Brixworthu a 300 000 zaměstnanců firmy Daimler vytváří hodnoty, které je nutno respektovat. Jejich narušení na veřejnosti znamená, že upřednostňujete sebe před týmem, to je vcelku jednoduché. V žádném týmu nebo společnosti nemůže fungovat anarchie.
Moje druhá polovina připouští, že to byla pro Lewise jediná možnost vyhrát šampionát a od závodníka jeho kvalit, který je rozhodně jedním z nejlepších, nemůžete chtít, aby si vezl ve voze hlídacího psa, aby ho omezoval v situacích, v nichž jeho instinkty velí jednat odlišně. Jde o to nalézt řešení, jak takový problém v budoucnu vyřešit, protože právě došlo na nebezpečný precedens. Dejte nám čas my přijdeme s řešením," pokračuje Wolff.
Jedno pozitivum však Wolff vidí - v minulosti nebylo snadné najít řešení, které by pozitivně naladilo jak fanoušky, tak piloty a tým. Podle jeho názoru k tomu hodně přispěl fakt, že v minulých sezónách nechal šampionát takzvaně "otevřený" a dovolil pilotům svádět souboje na trati.
"Nebylo to nic snadného, v posledních třech letech jsme se snažili vytvořit prostředí a zároveň týmové hodnoty. Jedním z důvodů je, že jednotlivci, kteří mají tento tým na starosti a piloti tohoto týmu jsou jeho součástí a zavázali se k těmto hodnotám. Nejde vymyslet pravidlo pro každou jednotlivou situaci. To by ze závodění udělalo ten nejnudnější sport, kdybyste měl na každou nějaké okamžité řešení. Viděli jsme zajímavý závod s určitou kontroverzní dávkou, o kterém se bude hodně mluvit. Není to nakonec to, čeho jsme chtěli dosáhnout?
Choulostivá situace je pro nás výzvou, jak budeme v budoucnu postupovat a jak se zlepšovat, nikoli hledat přesné firemní řešení a nudu - chceme pilotům umožnit, aby mohli nadále závodit. Nebylo dostatečně doceněno, že jsme jim nechali volnou ruku. Mohli jsme mít mnohem méně vrásek a v klidu se rozhodnout, že buď vyhrajeme nebo vyhrajeme. Tak tomu bylo před lety v Red Bullu nebo Ferrari, případně i v jiných týmech. Nejsem si jist, zda potřebujeme tolik novinových titulků, ale domnívám se, že jsme v posledních třech letech svou situaci zvládli docela dobře," obhajuje přístup Mercedesu Wolff.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.