Po dvou letech, kdy se Williamsův tým vyšvihl ze dna první desítky došlo k opětovnému poklesu. Jestliže Wiliams na začátku sezóny pronesl smělý výhled na cíl udržet svou stávající příčku, nyní se propadl o dvě místa níž.
Williams na začátku sezóny byl přesvědčen, že vůz FW38 bude tím trumfem, který jedné z tradičních stájí F1 přinese možnost nadále bojovat o třetí pozici. Měl za to, že jeho hlavními soupeři (jako v letech minulých) budou Red Bull a Ferrari. Jenže nápojový gigant značně posílil a výsledkem jsou už dvě vítězství, Ferrari i přes notné zklamání také drží odstup a po inovacích, které Force India nasadila ve Španělsku Williamsův tým pomalu klesl až na pátou příčku.
Že je Williams až za Red Bullem rozhodně není žádná ostuda, vždyť nápojovým gigantem podporovaný tým má ve srovnání s Williamsem téměř dvojnásobný rozpočet. Ale u Force Indie je to jiné - tým je na tom po finanční stránce prakticky stejně, ale kvalitou se před svého rivala pomalu, ale jistě posunul.
Klíčem se zdá být oblast vývoje. Ještě v roce 2014 měl Williams ve sféře čistého výkonu druhý nejrychlejší vůz v závodním poli. Tento trend se loni poněkud ponížíl, ale pořád zůstal dostatečně konzistentní, aby se mu podařilo udržet třetí místo v Poháru konstruktérů.. Jenže přes zimu se nepodařilo naplnit požadované cíle a ani následné aktualizace nepřinesly pokrok, který se očekával.
"Náš vývojový program opravdu nefungoval. Se zimními pracemi jsme vlastně vůbec nebyli spokojeni. Bylo nám jasné, že do této sezóny vstupujeme za naším očekáváním. S přípravou FW38 jsme přes zimu nepohnuli tak, jak bychom si to představovali. Typ FW36 byl velmi dobrý, následující FW37 byl výsledkem toho, čemu se říká normální zimní vývoj a pořád to bylo slušné auto. Ale letošní zima byla špatná, neměli jsme ani dobré léto co se vývoje týče, takže teď po zásluze klesáme dolů. Když to vezmu obecně, ve srovnání s Mercedesem jsme zase tolik neztratili, ale Red Bull udělal velký pokrok - jak v oblasti šasi, tak pohonné jednotky - a také Force India připravila dobré šasi i aerodynamická zlepšení," komentuje situaci Pat Symonds.
Williams byl také jedním z týmů, které v průběhu sezóny učinil poměrně časné rozhodnutí o přesunu zájmu na sezónu 2017, což pochopitelně ovlivnilo i další vývojové práce v letošním roce. Symonds však nehledá výmluvy a připouští, že ve srovnání s Force Indií prostě inovace nepřinesly kýžený efekt.
"S ohledem na nové vozy, které vyjedou v roce 2017 je stále důležitější, zda uděláte všechno správně. Letos jsme zaměřili hodně úsilí na přední křídlo, což se ale vlastně nikde neprojevilo, ačkoliv jsme v něj vkládali hodně nadějí. Force India ve srovnání s námi postupovala o hodně lépe, jejich inovace hned po nasazení fungovaly. My jenom uspěli tu a tam, třeba šasi je dobré, ale jak už jsem řekl, přední křídlo se nepovedlo. Zvláště teď na konci sezóny se to hodně projevuje," pokračuje Symonds.
V posledních dvou sezónách byla doménou Wiliamsu rychlost v zatáčkách, ale slabinou byla jeho rychlost - to se ale podle vyjádření Bottase letos změnilo.
"Pracovali jsme tvrdě na chování vozu v pomalých zatáčkách, podařilo se nám dosáhnout lepší stability a trakce. Některé z prací jsou výsledkem podnětů z Grand Prix Monaka 2015, ale vyšší rychlost je otázkou přítlaku a v tom směru se nám nedaří," vysvětluje Symonds tuto problematiku.
Pak tu jsou ještě pneumatiky, pro Williams další klíčová oblast. Symonds připouští, že tým stálo dost časů a prostředku zvládnout nařízení Pirelli ohledně tlaků na úkor vývoje aerodynamiky.
"Museli jsme kvůli tomu vyzkoušet několik nových věcí. Díky tomu jsme odložili nějaké další úkony vedoucí ke zrychlení vozu, aby pneumatiky byly dostatečně odolné. Jak můžete vidět, v současné době jsme na tom v této oblasti docela dobře," objasňuje Symonds.
Pro Williams by bylo setrvání na třetí příčce tři roky po sobě opravdu velkým úspěchem, vždyť v roce 2014 vydobyl tuto příčku na úkor Ferrari, loni zase za ním zůstal Red Bull. Otázkou zůstává, jak se okolnosti vyvinou do budoucna - bez ohledu na skutečnost, že by všechny týmy měly vyrazit do roku 2017 ze stejné startovní pozice. Mercedes u Williamsu neřeší, dá se předpokládat, že Red Bull bude příští rok zase velice silný, Ferrari s ohledem na své prostředky a možnosti rovněž, pak je tu Force India plující na vlně úspěchů a stále se lepšící McLaren. Navíc motory Mercedes už nejsou tak dominatní jako na počátku éry hybridních šestiválců. Pro Williams je v tuto chvíli nejdůležitější, jak se poučí z neúspěšného vývoje během poslední zimy a nevyrovnané letošní sezóny.
Podle informací médií si Ferrari po slibných výsledcích na nedávných závodech v USA a Mexiku rozmyslelo rozsah změn na svém voze pro sezónu 2026.
Jezdci McLarenu, Lando Norris a Oscar Piastri, prozradili, jak ladí přípravy na závěrečný boj o titul, aby zůstali konkurenceschopní až do posledního závodu sezóny.
Pilot Ferrari Charles Leclerc oznámil zásnuby se svou partnerkou Alexandrou Saint Mleux prostřednictvím příspěvku na Instagramu, který během chvíle zaplavil sociální sítě.
Yuki Tsunoda stojí před rozhodujícím obdobím své kariéry u Red Bullu. Jezdec i tým potvrdili, kdy padne definitivní rozhodnutí.
Bývalý mechanik Red Bullu, Calum Nicholas, odhalil nové a zajímavé detaily o dění během kontroverzní Velké ceny Abu Dhabi 2021.
Guenther Steiner se po Velké ceně Mexika opět dostal do centra pozornosti, když vyzdvihl skvělý výkon Olivera Bearmana.
Italská média naznačují, že George Russell by se mohl objevit na radaru Ferrari, pokud by se v týmu uvolnilo místo po Hamiltonovi nebo Leclercovi. I když je v Mercedesu spokojený, jeho schopnosti z něj činí lákavou možnost pro budoucnost Maranella.
Liam Lawson zažil v úvodu Velké ceny Mexika okamžik, který vyděsil celý paddock. Krátce po startu se ocitl v nečekané a znepokojivé situaci, jež znovu připomněla, jak křehká může být bezpečnost ve Formuli 1.
Bývalý jezdec F1 Christijan Albers zpochybnil, že Lando Norris a Oscar Piastri patří mezi největší talenty současného motorsportu.
Lewis Hamilton se otevřeně podělil o své dojmy z nové kapitoly své kariéry a popsal ji jako mimořádně silný moment.
Po působivém výkonu Olivera Bearmana v Mexiku Martin Brundle vyzdvihl jeho talent a rychlý rozvoj. Podle něj patří mladý Brit mezi jezdce, kteří by mohli zaujmout, pokud se objeví nové šance ve špičkových týmech.
George Russell po podpsisu nové smlouvy s Mercedesem prozradil detaily i ohledně jeho manažeerského týmu.