Horko provázelo poslední přípravu před kvalifikaci, ve které si upevnil sebevědomí a nedal soupeřům šanci. Další složení tréninkové jízdy dává tušit, že karty před bojem o postavení na startu budou namíchány velice zajímavě.
Na trať v Sepangu, kde panovalo značné vedro (32°C vzduch, 53°C trať, větřík o síle 5,0 km/h a vlhkost vzduchu 54 %), se vydal jako první Esteban Gutiérrez, ale první časy na tvrdých pneumatikách zaznamenali oba piloti Renaultu - Magnussen 1:40,272, Palmer 1:41,266. To však byly jen testy bez zásadního významu, protože další část posledního tréninku před kvalifikací se odehrávala většinou na středně tvrdé směsi, i když Force India sáhla po měkkých pneumatikách.
Bylo opět evidentní, že se piloti značně potýkali s poslední zatáčkou před cílem - Gutiérrez tu dokonce po smyku zaparkoval svůj vůz zádí napřed do vjezdu k boxům a lehce tím vyděsil Rosberga při jeho rychlém kole, Vettel zde po pětadvaceti minutách předvedl hodiny. Horko sužovalo piloty bez rozdílu, každý v boxech ihned využil pomoci mechaniků a nechal se ovívat proudem studeného vzduchu, jak to jenom šlo.
Ve dvou třetinách tréninku se pořadí převalovalo jako líný kocour na zápraží, Wehrlein a Verstappen si stěžovali na potíže s motorem, Grosjean byl zticha, ale o to častěji jeho haas létal na hranici tratě a travnatých ploch. Časy pak začaly klesat k hodnotě 1:36,0 a zejména Mercedes evidentně testoval možnost zkusit v Q2 nasadit středně tvrdou směs, v tomto směru ho kopíroval i Red Bull a Ferrari. Časy zajížděli ale nejlepší Mercedesy, i když bez výrazné převahy - Hamilton 1:36,474, Rosberg 1:36,361 a Ricciardo 1:36,483. Jenže pak si Hamilton srovnal priority a vykouzlil čas 1:35,612!
Ferrari se v té době potácela až v druhé desítce, do té první se podařilo nahlédnout jak Buttonovi, tak oběma Renaultům, ale bylo evidentní, že jde jen o chvilkové úspěchy, protože v poslední desetiminutovce se rozjely naplno kvalifikační simulace. K těm už všechny týmy nastoupily na žlutě označených pneumatikách a pořadí se začalo srovnávat do normálu. Tedy částečně. Rosberg nejdřív zajel první dva sektory s časy ve žlutém podbarvení, ale v cíli byl možná nečekaně nejrychlejší - 1:35,293. Jenže zakrátko se prohnal okruhem Hamilton a nadělil kolegovi 0,8 vteřiny. Ba co víc, navzdory lání na pohonnou jednotku vytáhl z rukávu jedno z es také Verstappen a vklínil se mezi oba Mercedesy.
Další boje sváděly vozy Williams a Force India, ovšem k nim se pomaloučku polehoučku připlížil i Sainz jr., který neměl začátek tréninku vůbec dobrý. Zato Kvjat, který v první polovině atakoval Top 10 se hodně propadl. Po chvilkovém vzepětí spadly dozadu opět Renaulty a Button neobhájil postavení v první desítce, kde chvíli figuroval na pátém místě. Alonso si vůbec nelámal hlavu s rychlými koly, zajel víceméně propagační čas a potom už se na trati příliš neukazoval.
Vyslovit prognózu před následnou kvalifikací je značně ošidné, snad s jedinou výjimkou - pokud Hamilton neudělá zásadní chybu (což je opravdu málo pravděpodobné), je jasné, že mu okruh sedí a svou převahu dává najevo. V boji mezi Ferrari a Red Bullem je situace zhruba vyrovnaná, další souboj můžeme očekávat mezi válečníky o 4. místo v Poháru konstruktérů - mezi piloty Williamsu a Force India jsou rozdíly minimální.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.