V USA se jelo už na velkém množství okruhů, namátkou v Sebringu, Riverside, Watkins Glenu, Detroitu, Dallasu, Phoenixu, Las Vegas, Long Beach... Austin nás teprve čeká, Miami je na scéně - další Grand Prix snobismu je na světě.
Opět horko, i když teploty byly o něco nižší než při včerejší kvalifikaci, na nebi několik mráčků a v hledišti celebrity jako fotbalista David Beckham či hudebník Wil.i.am - to byla kulisa nové Grand Prix, kolem níž bylo v posledních dnech napsáno dost a dost. Kromě dvojice vozů Aston Martin, startujících z depa a Russella, Ocona a Latifiho nazulo celé startovní pole středně tvrdé pneumatiky - z většiny týmů se neslo přání se tentokrát nejměkčí směsi vyhnout.
Po startu Verstappen dokázal najet do první zatáčky vedle Sainze jr. a vybojovat si druhou pozici. Až do konce osmého kola trpělivě smazával setiny vteřin a pak zaútočil na vedoucího Leclerca. Ten se sice pokoušel bránit a ještě oplatit stejnou mincí, ale pak stále více ztrácel. Za jeho zády jel Sainz jr. v patách s Pérezem, jehož však ve 20. kole stihla záhadná ztráta výkonu. Po krátké debatě s boxovou zídkou se zase vše dostalo do normálu, ovšem to už prohospodařil na Španěla před sebou šest vteřin!
Vedoucí kvarteto pak bez potíží zvládlo i přechod na tvrdou směs: první stavěl Leclerc (25. kolo), po něm Verstappen (27.) a nakonec společně Sainz jr. a Pérez (28.) Mexičan si odkrojil dvě vteřiny ze své ztráty, protože u Carlosova vozu byly problémy s pravým předním kolem. Leclerc ztrácel na Verstappena kolem sedmi vteřin, Pérez na Sainze mezi pěti až šesti.
Situaci poněkud pozměnil nejdříve virtuální safety car (41. kolo) a v následujícím okruhu na trať vyslaný safety car po kolizi dvojice Gasly/Norris. Toho se pokusil mimo jiné využít Pérez a přezul zpět na středně tvrdou směs. Restart na počátku 47. kola a pořadí Verstappen, Leclerc, Sainz jr., Pérez, Bottas, Hamilton, Russell, Alonso, Schumacher a Ocon nabídlo poměrně tvrdý boj o vedení, které zuby nehty obhajoval Verstappen, stejně tak dotíral Checo na Carlose, ale bez úspěchu. Až v 52. kole Pérez tvrdě zaútočil na konci startovní rovinky, ovšem byl příliš rychlý, probrzdil a jentaktak zůstal na trati. Sainz toho samozřejmě využil a vzdálil se natolik, že Sergio neměl k dispozici DRS. A protože v přibližně stejné době poodjel Max Leclercovi a rovněž ho zbavil aerodynamické výhody, bylo o vítězi a stupních rozhodnuto.
Mercedes sice měl v plánu lepší výsledek, ale Hamilton hned po startu ztratil dvě pozice ve prospěch Alonsa a Gaslyho. Španělský exmistr světa však ve 3. kole v zatáčce 17 nezvládl svůj vůz a Hamilton se kolem něj protáhl, byť hned hlásil podezření, že došlo ke kontaktu a poškození v pravé zadní části. Nijak se to však neprojevilo a v nájezdu do 6. kola Lewis předjel i Gaslyho. Na Bottase před sebou však neměl, pneumatiky měnil v 23. kole a po safety caru se dostal do bratrovražedného souboje s Russellem. Ten měl strategii opačnou a vyšlo mu vyčkávání - vyměnil pneumatiky v režimu SC a poté se mohl pustit do souboje s Lewisem. Navíc Valtteri Bottas chyboval v 50. kole a musel před sebe oba Mercedesy pustit - ke své lítosti, protože jinak jim dokázal hravě vzdorovat.
Konečně se dostáváme k hříšníkům - tím, kdo odstartoval celou eskapádu, byl Alonso, jenž ve 39. kole kolidoval s Gaslyho vozem. Francouz nejspíš utrpěl nějaké poškození, protože ve 41. kole za zatáčkou 12 zpomalil a dokonce vyjel mimo trať. Když se kolem něj prohnal o dvě zatáčky dále Norris, zachytil pravým zadním kolem o Pierrovo levé přední. Britův McLaren po hodinách skončil na třech kolech, Gasly se doplížil do boxů a pokračoval v závodě. Alonso byl za předchozí kolizi potrestán pěti vteřinami, ale nakonec se mu díky mohutnému finiši podařilo získat body, ani ho moc nemusel mrzet, že se díky jeho penalizaci dostal před něj Ocon. Esteban měnil pneumatiky až jako poslední právě v době působení SC na trati, přešel na nejměkčí směs a risk mu vyšel. S ním měnili pneumatiky také Vettel, Ricciardo, Gasly, Cunoda a Magnussen, ale těm štěstí tolik nepřálo.
V divokém závěru nejdřív kolidoval Stroll s Magnussenem, což sice komisaři zaregistrovali, ale netrestali. Horší byla situace v 54. kole, kdy v nájezdu do první zatáčky neodhadl Mick Schumacher svou rychlost a doslova sestřelil Vettela. Syn sedminásobného šampiona musel do boxů měnit přední spoiler, rodinný přítel Schumacherů Vettel s poškozenou pravou bočnicí skončil úplně. Na všem podobně jako v Austrálii vydělal Albon a sebral další cenný bod.
Boj o čelo průběžné klasifikace se přiostřuje a Verstappen se Leclercovi přiblížil na 19 bodů. Zda bude další kolo za dva týdny ve Španělsku stejné, to lze jen těžko odhadnout, nicméně závod v Miami byl nejlepší pozvánkou na Circuit de Catalunya.
Jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda převzal plnou odpovědnost za vážnou nehodu, ke které došlo během první části kvalifikace na Velkou cenu Emilia Romagna.
Ferrari nezvládlo kvalifikaci na domácí půdě v Imole a do závěrečné části se nedostal ani jeden jezdců. Zklamaný Leclerc připustil, že „zázraky dělat neumí“, a slabý výkon vozu SF-25 znovu vyvolal pochybnosti o jeho konkurenceschopnosti.
Oscar Piastri v Imole získal pole position před Maxem Verstappenem, který zaostal o pouhých 0,034 sekundy, zatímco George Russell skončil třetí. Naopak Ferrari a Mercedes nečekaně nepostoupily do Q3, kvalifikaci přerušily nehody Yukiho Tsunody a Franca Colapinta.
Lando Norris završil tréninkovou dominanci McLarenu na okruhu v Imole, když si v sobotní třetí volné jízdě pro Velkou cenu Emilia-Romagna připsal nejrychlejší čas. Britský jezdec tím navázal na výkony svého týmového kolegy Oscara Piastriho z předchozích dvou tréninků.
Šéf stáje Mercedes Toto Wolff nebude tento víkend přítomen na Velké ceně Emilie-Romagny. Rakouský týmový boss tak vynechá závod v Imole, přičemž důvody jeho absence zatím nebyly oficiálně upřesněny. Na místě ho pravděpodobně zastoupí sportovní vedení týmu.
Lewis Hamilton přirovnal řešení problémů s brzdami na svém voze Ferrari k „loterii“, když už jen dvě drobné úpravy během druhého tréninku na domácí Velké ceně Emilia-Romagna způsobily výrazné potíže.
Alpine oznámil, že Franco Colapinto pojede příštích pět závodů F1, ale Flavio Briatore to vzápětí popřel. Zůstává tak otázkou, co tým skutečně plánuje a jakou roli má mladý Argentinec sehrát.
Max Verstappen po tréninku v Imole přiznal, že McLaren je aktuálně rychlejší a Red Bull se mu těžko přibližuje. Tým podle něj čeká náročná práce, pokud chce do kvalifikace tempo soupeřů dohnat.
Oscar Piastri potvrdil formu McLarenu i v odpolední části tréninkového dne a zajel nejrychlejší čas druhého volného tréninku na okruhu Enza a Dina Ferrariho v Imole. Mladý Australan tak navázal na úspěšné dopoledne a podtrhl, že papájově oranžová stáj má pro víkend v Imole dobře našlápnuto.
Úvodní trénink v Imole přinesl nové tváře i pneumatiky, ale na čele zůstal starý známý Oscar Piastri. McLaren tak ovládl šestý z posledních sedmi pátečních tréninků.
Max Verstappen označil zmírnění pravidel ohledně nevhodného vyjadřování za „pozitivní začátek“ a dodal, že původní přístup FIA byl „příliš agresivní“. Na rozdíl od některých kolegů tak k debatě přistupuje smířlivěji a vítá snahu o rozumnější nastavení pravidel.
Anthony Hamilton, otec sedminásobného mistra světa Lewise Hamiltona, se stane součástí nového programu FIA zaměřeného na výchovu mladých závodníků. Do prostředí mezinárodní federace přináší nejen bohaté zkušenosti z vrcholového motorsportu, ale také důraz na rovnost příležitostí a podporu větší rozmanitosti ve světě závodění.