Ve spolupráci s McLarenem - Hondou jsme pro vás připravili několik obrázku jejich nového volantu, který používají Fernando Alonso a Jenson Button pro ovládání monopostu MP4-31.
Volant je klíčovým prostředníkem mezi pilotem a vozem. Pomocí různých přepínačů, tlačítek a otočných koleček je možné dosáhnout velkého počtu změn ve voze, aniž by jezdec musel sundávat nohu z plynu.
Během jízdy mohou měnit vyvážení brzd, nastavení diferenciálu, mapování motoru, aktivovat DRS, omezovač rychlosti v boxech, agresivnější mód pro předjíždění a spoustu dalších věcí pomocí multifunkčních přepínačů.
Letošní novinkou je využívání spojky: zatímco loni mohli využívat dvě páčky, které díky nastavení mohly umožnit téměř bezchybný rozjezd bez prokluzu, letos může být na volantech pouze jedna spojka (jak jsem popisoval u Ferrari), popř. dvě páčky musí plnit zcela identickou funkci a nesmí mezi nimi docházet k žádné interakci - jako např. zde u McLarenu.
Zvláštnosti u jiných týmů
U stáje z Wokingu také vidíme zabudování LCD displeje do volantu, Williams na to jde ale odlišně - volant je v horní části vykrojený a displej se s ním neotáčí, protože je pevnou součástí kokpitu.
Další zajímavostí je využívání 3D tisku i při výrobě volantu, jak to je díky odlišné barvě jasně patrné u Force Indie, což pomáhá šetřit náklady i čas pro výrobu.
Více článků o volantech najdete po kliknutí na štítek "volant" dole, popř. zde.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.