FIA zveřejnila nová pravidla pro sezónu 2016. Kromě standardního telemetrického sytému nově zavádějí povinné 2 (popř. 3) koncovky výfuku. Využijí týmy možnosti foukání k vylepšení aerodynamické výkonnosti příštích monopostů?
Už žádné žetony v průběhu sezónNová pravidla zacelují původní díru s chybějícím datem homologace povinných jednotek, která vedle k vzrušení s přidělením žetonů pro vývoj v průběhu letošní sezóny.
Od příštího roku nebude možné využít žádný z 25 (místo letošních 32) žetonů využít po 28. únoru 2016, do kdy musí stihnout podstoupit homologační proces nové specifikace - tu starou nemohou nabídnout zákaznickým týmům (Toro Rosso tak nebude moci jezdit s motory Ferrari z letošní sezóny).
To dělá jisté starosti nekonkurenceschopné Hondě, která potřebuje přepracovat větší část své pohonné jednotky. V zákulisí za povolení vývoje během sezóny bojovalo i Ferrari s Renaultem, leč zatím (více v závěru článku) neúspěšně. Vývoj motorů bude i v dalších letech čím dál tím více omezenější: před sezónou 2017 budou výrobci motorů moci vyčerpat 20 žetonů, před sezónou 2018 15 žetonů a před rokem 2019 už jen tři žetony.
Standardizovaný telemetrický systémFIA po zavedení jednotné řídicí jednotky (ECU) před několika lety nyní prosazuje koncepci standardizované telemetrie. V článku 8.5.1 technický pravidel nově uvádí, že "všechny vozy musí být vybaveny telemetrickým systémem, který byl vyroben dodavatelem určeným FIA dle specifikací daných FIA."
Takový systém pak musí týmy provozovat na frekvencích, které schválí FIA. Telemetrie směrem z boxů do auta i nadále zůstává zakázána.
Pro důkladnější analýzu nehod bude každé auto vybaveno vysokorychlostní standardizovanou kamerou dle instrukcí FIA. Pro lepší porozumění nehodám a zmírnění jejich dopadu budou piloti muset v uchu nosit také miniaturní akcelerometr, jenž bude zřejmě součástí sluchátek.
Výfukový systém: minimálně dvě koncovkyLetos mohly mít pohonné jednotky pouze jedinou koncovku výfuku s přesně daným umístěním a rozměry, totéž se týkalo karosérie kolem ní. Pravidla je přísně definovala ve snaze, aby inženýři nezneužívali proudění výfukových plynů pro získání aerodynamických výhod. To by se ale od příštího ročníku mohlo změnit.
FIA totiž v článku 5.8.2 nově nařizuje, že všechna auta musí být vybavena oddělenou koncovkou obtokového ventilu výfukových plynů, ta přitom může být i dvojitá. Skrze ní musí proudit všechny a pouze plyny z obtokového ventilu. Proč tato změna? Snahou je zvýšit hlučnost vozů bez nějakého významného dopadu na výkon či na emise.
Je nepravděpodobné, že by to otevřelo prostor pro hrátky s foukáním z výfuku na zadní aerodynamické struktury (jak uvádějí oficiální stránky F1). Ty kvůli přísným pravidlům u jediné koncovky výfuku letos nebyly možné. Pravidla u všech koncovek definují stejné umístění: odklon v horizontální rovině max. -5 až 5 ° a 0 ° - 5 ° v té vertikální, 350 - 550 mm nad referenční rovinou, ale ne dále než 100 mm od středu vozidla ve vzdálenosti 170 - 185 mm za osou zadních kol.
Kamery, kokpity a jednomyslný souhlas s dalšími změnamiTechnická pravidla, která se po 30. září mohou měnit pouze po jednohlasném souhlasu všech týmů, upřesňují také několik další drobností: zahrnují například umístění kamer FIA (již nebudou moci být umístěna na žádných zvláštních držácích), které týmy využívaly pro usměrňování proudění kolem vozu, větší ochranné opěrky hlavy či úpravy karosérie v zadní části monopostů.
Ve čtvrtek 15. října se ale bude konat schůzka výrobců motorů (za měsíc také schůzka Komise F1), kde budou diskutovat o rok starých motorech, datu homologace, vývoji během sezóny a dalších šedých oblastech pravidel. Pokud se zítra Ferrari, Honda, Mercedes a Renault dohodnou, pak se předpisy pro rok 2016 dočkají další úpravy. Na svém zasedání je v prosinci pak bude muset dodatečně ratifikovat ještě Světová rada motorsportu.
Originální znění technických pravidel pro rok 2016: PDF.
Aktualizace: Výrobci motorů se nakonec dohodli na uvolnění pravidel: na vyšším počtu žetonů (tj. 32, stejně jako letos) a jejich čerpání v průběhu sezóny. Týmy budou také moci závodit s rok starými motory.
Max Verstappen vyhrál závod v Abú Zabí, ale největší triumf víkendu patřil Landu Norrisovi. Britský jezdec se totiž stal novým mistrem světa a vstoupil do elitního klubu šampionů F1.
Max Verstappen potvrdil své kvality i v samotném závěru sezóny. Na okruhu Yas Marina získal už osmou pole position roku 2025 a vstoupí tak do rozhodující Velké ceny Abú Zabí z nejlepší možné startovní pozice.
Max Verstappen si v Abú Zabí zajistil další pole position a do posledního závodu sezony vyrazí z ideální startovní pozice. Pilot startující z pole zde vyhrál už deset let v řadě, což jeho šance na triumf výrazně posiluje.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.
Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri vystoupili před novináři před finále sezony v Abú Zabí a snažili se působit co nejklidněji.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.