Volant slouží jako prostředník mezi monopostem a pilotem. Jak vypadá ten, který používá Fernando Alonso a jaké nabízí funkce?
Volant patří k nejdražším součástkám vozu Formule 1. Prostřednictvím něj jezdec ovládá nejen směr jízdy vozu, ale rovněž všechny jeho elektronické systémy včetně motoru, převodovky a diferenciálu, tudíž i chování šasi.
Protože jsem se volanty v minulosti již několikrát zabýval (viz odkazy pod článkem), pustíme se bez obecného povídání rovnou do popisu toho, který používá Ferrari, konkrétně současný lídr šampionátu - Fernando Alonso.
Letošní volant Fernanda Alonsa
MOTOR
Otočný přepínač TRQOvládání krouticího momentu motoru prostřednictvím změny motorové mapy pro zvládání různých situací, které se během závodu vyskytnou, jako jsou různé úrovně přilnavosti či pozice pro samotný start.
Otočný přepínač REVSlouží pro nastavení maximálních otáček motoru. Pravidla stanovují maximální limit 18 000 ot/min, během závodu však motory netočí po celou dobu tolik, piloti během jízdy snižují limit maximálních otáček kvůli bezpečnosti či zachování spolehlivosti agregátu.
Otočný přepínač MIXOvládá mapování motoru s ohledem na spotřebu prostřednictvím chudší či bohatší směsi.
Otočné přepínače TRQ, REV, MIX
KERS
Otočný ovladač BOOSTProstřednictvím něj si pilot volí, jak velký krouticí moment má KERS poskytovat.
Otočný přepínač CHRGNastavuje velikost úrovně nabíjení baterií KERSu při brzdění. Je snadno dosažitelný, protože ovládá chování vozu při brzdění.
Ovládání KERSu
Otočný přepínač GRPMění bodu záběru spojky pro snadnější rozjezd z boxů či start.
Tlačítko NVolba neutrálu, pilot musí mít zařazený první rychlostní stupeň
Tlačítko OVDočasně zvyšuje otáčky v určitých situacích, např. při předjíždění. I když má pilot navoleny nižší limit otáček (viz otočný přepínač REV) pro závod, stačí stisknout toto tlačítko a využít maximální výkon.
Tlačítko RADIOPro radiokomunikaci s boxy.
Tlačítko DRINKAktivuje čerpadlo s přívodem pití do helmy.
Tlačítko RFOvládání pohyblivé DRS klapky zadního křídla pro snížení přítlaku a usnadnění předjíždění.
Otočný přepínač GRP a další vybraná tlačítka
DisplayHorní řádek diod znázorňuje otáčky motorů pro správné načasování změny rychlostního stupně.Trojice diod ovládá ředitelství závodů, které tímto způsobem oznamuje pilotům, jaké vlajky (žluté, modré, červené) jsou vyvěšeny, aby se ujistili, že je pilot nepřehlídne.
Horizontální řádek diod signalizující otáčky, po stranách ředitelství závodu pilotovi signalizuje,jaké vlajky jsou vyvěšeny
Multifunkční tlačítko uprostředVýběr mobilních menu, poskytuje spoustu funkcí. Pilot si jednu vybere a pomocí tlačítek vpravo mění hodnoty dané funkce, prostřednictvím tlačítka OK potvrzuje volbu.
Multifunkční ovladač, vpravo se nastavují hodnoty, tlačítkem OK se potvrzují
Tlačítka na spodní straně volantu (BO, START, WET)Slouží pro rychlý výběr přednastavených hodnot při zvláštních situacích v závodu (start, déšť). Jezdec místo nastavování hodnoty na ostatních otočných přepínačích pouze přepne jednu ze tří páček, což mu usnadňuje práci.
Tlačítka pro specifické situace pro rychlý výběr z přednastavených hodnot
Zadní strana volantuPáčky pro volbu rychlostního stupně (vpravo nahoru, vlevo podřazování), pod nimi dvojice páčky spojky, které mají stejnou funkci.
Zabývali jsme se verzí, kterou používá Fernando Alonso. Každý pilot používá i v rámci stejného týmu z hlediska ergonomie i funkcí odlišný volant. Všechna tlačítka mohou být naprogramována dle požadavků pilota, těm je přizpůsobeno i držení volantu.
V čem se liší volanty konkurence? Přečtěte si články, které jsme věnovali:- Caterhamu- Mercedesu- Red Bullu- Williamsu
Prohlédněte si rozsáhlou fotogalerii volantů zde.
Liam Lawson čelí nejistotě ohledně své budoucnosti ve Formuli 1 a soustředí se na svůj výkon v autě. Přesto se postupně zlepšuje a získává cenné zkušenosti na trati.
Carlos Sainz prozradil klíčové důvody svého přestupu do Williamsu a naznačil, co hrálo roli při jeho rozhodování o budoucnosti ve Formuli 1.
Sam Bird komentoval nejistou budoucnost Yukiho Tsunody v Red Bullu, která po závodě v Singapuru působí ještě tíživěji.
Lewis Hamilton a Frédéric Vasseur spolupracují už od Hamiltonových začátků v juniorských kategoriích. Sedminásobný mistr světa promluvil o společné spolupráci.
Jenson Button se vyjádřil k nedávnému souboji mezi jezdci McLarenu v Singapuru a přinesl svůj pohled na to, jak by měl jeden z jezdců situaci vnímat.
Manažer Nicolas Todt se v nedávném rozhovoru otevřeně vyjádřil k budoucnosti Charlese Leclerca ve Ferrari.
Güenther Steiner varuje McLaren před napětím mezi jejich jezdci, které podle něj může brzy vyústit v problémy.
Lewis Hamilton zveřejnil na sociálních sítích dojemný příspěvek, kterým vzdal poctu svému zesnulému buldokovi Roscoeovi.
Lance Stroll je často terčem kritiky a pochybností o svých výkonech i místě ve Formuli 1. Nedávno však prozradil, jak se s tlakem a negativními hlasy dokáže vyrovnat.
Lando Norris po závodě v Singapuru reagoval na otázku o možném návratu Maxe Verstappena do boje o titul.
Carlos Sainz v nedávném rozhovoru vyzdvihl svého krajana Marca Márqueze a přirovnal ho k legendě Formule 1. Zároveň otevřeně promluvil o problému, který podle něj trápí současné přenosy F1.
Johnny Herbert, bývalý pilot F1 a současný komisař FIA, představil svůj pohled na možnou budoucnost nedávno odvolaného šéfa Red Bullu Christiana Hornera.