Ferrari F2012 - Popis volantu, který letos používá Alonso

Ferrari
Ferrari, foto: Scuderia Ferrari
Petr Hlawiczka 30. srpna 2012 16:00
Sdílej:

Volant slouží jako prostředník mezi monopostem a pilotem. Jak vypadá ten, který používá Fernando Alonso a jaké nabízí funkce?

Volant patří k nejdražším součástkám vozu Formule 1. Prostřednictvím něj jezdec ovládá nejen směr jízdy vozu, ale rovněž všechny jeho elektronické systémy včetně motoru, převodovky a diferenciálu, tudíž i chování šasi.

Protože jsem se volanty v minulosti již několikrát zabýval (viz odkazy pod článkem), pustíme se bez obecného povídání rovnou do popisu toho, který používá Ferrari, konkrétně současný lídr šampionátu - Fernando Alonso.

Letošní volant Fernanda Alonsa

MOTOR

Otočný přepínač TRQOvládání krouticího momentu motoru prostřednictvím změny motorové mapy pro zvládání různých situací, které se během závodu vyskytnou, jako jsou různé úrovně přilnavosti či pozice pro samotný start.

Otočný přepínač REVSlouží pro nastavení maximálních otáček motoru. Pravidla stanovují maximální limit 18 000 ot/min, během závodu však motory netočí po celou dobu tolik, piloti během jízdy snižují limit maximálních otáček kvůli bezpečnosti či zachování spolehlivosti agregátu.

Otočný přepínač MIXOvládá mapování motoru s ohledem na spotřebu prostřednictvím chudší či bohatší směsi.

Otočné přepínače TRQ, REV, MIX

KERS

Otočný ovladač BOOSTProstřednictvím něj si pilot volí, jak velký krouticí moment má KERS poskytovat.

Otočný přepínač CHRGNastavuje velikost úrovně nabíjení baterií KERSu při brzdění. Je snadno dosažitelný, protože ovládá chování vozu při brzdění.

Ovládání KERSu

Otočný přepínač GRPMění bodu záběru spojky pro snadnější rozjezd z boxů či start.

Tlačítko NVolba neutrálu, pilot musí mít zařazený první rychlostní stupeň

Tlačítko OVDočasně zvyšuje otáčky v určitých situacích, např. při předjíždění. I když má pilot navoleny nižší limit otáček (viz otočný přepínač REV) pro závod, stačí stisknout toto tlačítko a využít maximální výkon.

Tlačítko RADIOPro radiokomunikaci s boxy.

Tlačítko DRINKAktivuje čerpadlo s přívodem pití do helmy.

Tlačítko RFOvládání pohyblivé DRS klapky zadního křídla pro snížení přítlaku a usnadnění předjíždění.

Otočný přepínač GRP a další vybraná tlačítka

DisplayHorní řádek diod znázorňuje otáčky motorů pro správné načasování změny rychlostního stupně.Trojice diod ovládá ředitelství závodů, které tímto způsobem oznamuje pilotům, jaké vlajky  (žluté, modré, červené) jsou vyvěšeny, aby se ujistili, že je pilot nepřehlídne.

Horizontální řádek diod signalizující otáčky, po stranách ředitelství závodu pilotovi signalizuje,jaké vlajky jsou vyvěšeny

Multifunkční tlačítko uprostředVýběr mobilních menu, poskytuje spoustu funkcí. Pilot si jednu vybere a pomocí tlačítek vpravo mění hodnoty dané funkce, prostřednictvím tlačítka OK potvrzuje volbu.

Multifunkční ovladač, vpravo se nastavují hodnoty, tlačítkem OK se potvrzují

Tlačítka na spodní straně volantu (BO, START, WET)Slouží pro rychlý výběr přednastavených hodnot při zvláštních situacích v závodu (start, déšť). Jezdec místo nastavování hodnoty na ostatních otočných přepínačích pouze přepne jednu ze tří páček, což mu usnadňuje práci.

Tlačítka pro specifické situace pro rychlý výběr z přednastavených hodnot

Zadní strana volantuPáčky pro volbu rychlostního stupně (vpravo nahoru, vlevo podřazování), pod nimi dvojice páčky spojky, které mají stejnou funkci.

Zabývali jsme se verzí, kterou používá Fernando Alonso. Každý pilot používá i v rámci stejného týmu z hlediska ergonomie i funkcí odlišný volant. Všechna tlačítka mohou být naprogramována dle požadavků pilota, těm je přizpůsobeno i držení volantu.

V čem se liší volanty konkurence? Přečtěte si články, které jsme věnovali:- Caterhamu- Mercedesu- Red Bullu- Williamsu

Prohlédněte si rozsáhlou fotogalerii volantů zde.

Stalo se