Volant slouží jako prostředník mezi monopostem a pilotem. Jak vypadá ten, který používá Fernando Alonso a jaké nabízí funkce?
Volant patří k nejdražším součástkám vozu Formule 1. Prostřednictvím něj jezdec ovládá nejen směr jízdy vozu, ale rovněž všechny jeho elektronické systémy včetně motoru, převodovky a diferenciálu, tudíž i chování šasi.
Protože jsem se volanty v minulosti již několikrát zabýval (viz odkazy pod článkem), pustíme se bez obecného povídání rovnou do popisu toho, který používá Ferrari, konkrétně současný lídr šampionátu - Fernando Alonso.
Letošní volant Fernanda Alonsa
MOTOR
Otočný přepínač TRQOvládání krouticího momentu motoru prostřednictvím změny motorové mapy pro zvládání různých situací, které se během závodu vyskytnou, jako jsou různé úrovně přilnavosti či pozice pro samotný start.
Otočný přepínač REVSlouží pro nastavení maximálních otáček motoru. Pravidla stanovují maximální limit 18 000 ot/min, během závodu však motory netočí po celou dobu tolik, piloti během jízdy snižují limit maximálních otáček kvůli bezpečnosti či zachování spolehlivosti agregátu.
Otočný přepínač MIXOvládá mapování motoru s ohledem na spotřebu prostřednictvím chudší či bohatší směsi.
Otočné přepínače TRQ, REV, MIX
KERS
Otočný ovladač BOOSTProstřednictvím něj si pilot volí, jak velký krouticí moment má KERS poskytovat.
Otočný přepínač CHRGNastavuje velikost úrovně nabíjení baterií KERSu při brzdění. Je snadno dosažitelný, protože ovládá chování vozu při brzdění.
Ovládání KERSu
Otočný přepínač GRPMění bodu záběru spojky pro snadnější rozjezd z boxů či start.
Tlačítko NVolba neutrálu, pilot musí mít zařazený první rychlostní stupeň
Tlačítko OVDočasně zvyšuje otáčky v určitých situacích, např. při předjíždění. I když má pilot navoleny nižší limit otáček (viz otočný přepínač REV) pro závod, stačí stisknout toto tlačítko a využít maximální výkon.
Tlačítko RADIOPro radiokomunikaci s boxy.
Tlačítko DRINKAktivuje čerpadlo s přívodem pití do helmy.
Tlačítko RFOvládání pohyblivé DRS klapky zadního křídla pro snížení přítlaku a usnadnění předjíždění.
Otočný přepínač GRP a další vybraná tlačítka
DisplayHorní řádek diod znázorňuje otáčky motorů pro správné načasování změny rychlostního stupně.Trojice diod ovládá ředitelství závodů, které tímto způsobem oznamuje pilotům, jaké vlajky (žluté, modré, červené) jsou vyvěšeny, aby se ujistili, že je pilot nepřehlídne.
Horizontální řádek diod signalizující otáčky, po stranách ředitelství závodu pilotovi signalizuje,jaké vlajky jsou vyvěšeny
Multifunkční tlačítko uprostředVýběr mobilních menu, poskytuje spoustu funkcí. Pilot si jednu vybere a pomocí tlačítek vpravo mění hodnoty dané funkce, prostřednictvím tlačítka OK potvrzuje volbu.
Multifunkční ovladač, vpravo se nastavují hodnoty, tlačítkem OK se potvrzují
Tlačítka na spodní straně volantu (BO, START, WET)Slouží pro rychlý výběr přednastavených hodnot při zvláštních situacích v závodu (start, déšť). Jezdec místo nastavování hodnoty na ostatních otočných přepínačích pouze přepne jednu ze tří páček, což mu usnadňuje práci.
Tlačítka pro specifické situace pro rychlý výběr z přednastavených hodnot
Zadní strana volantuPáčky pro volbu rychlostního stupně (vpravo nahoru, vlevo podřazování), pod nimi dvojice páčky spojky, které mají stejnou funkci.
Zabývali jsme se verzí, kterou používá Fernando Alonso. Každý pilot používá i v rámci stejného týmu z hlediska ergonomie i funkcí odlišný volant. Všechna tlačítka mohou být naprogramována dle požadavků pilota, těm je přizpůsobeno i držení volantu.
V čem se liší volanty konkurence? Přečtěte si články, které jsme věnovali:- Caterhamu- Mercedesu- Red Bullu- Williamsu
Prohlédněte si rozsáhlou fotogalerii volantů zde.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.
Po Velké ceně Kataru se na sociálních sítích strhla vlna nenávistných reakcí mířených na Kimiho Antonelliho, který se stal terčem urážek a kritiky.
Andrea Kimi Antonelli při závodě v Kataru přišel o čtvrté místo po chybě v deváté zatáčce, což umožnilo Landu Norrisovi získat cenné body v boji o titul. Mladý Ital popsal co se stalo.
Max Verstappen si na Velké ceně Kataru připsal klíčové vítězství, kterým souboj o titul protáhl do posledního závodu sezony. Za ním projel cílem Oscar Piastri a třetí Carlos Sainz.
Oscar Piastri zatím v Kataru ovládl všechny tréninky i kvalifikaci a potvrzuje návrat do vrcholné formy. McLaren připisuje jeho dominantní výkon kombinaci talentu jezdce a vozu dobře padnoucího k vysokopřilnavému okruhu.
Lewis Hamilton i Charles Leclerc během celého víkendu v Kataru zápasí s tím, jak z Ferrari SF-25 vyždímat jeho potenciál. Vůz, který na papíře sliboval rychlost a stabilitu, se na trati ukázal jako nepředvídatelný.
Oscar Piastri si zajistil pole position pro Velkou cenu Kataru před týmovým kolegou Landem Norrisem, který skončil druhý. Třetí místo obsadil obhájce titulu Max Verstappen, což připravuje napínavý souboj o vítězství v nedělním závodě.
Oscar Piastri ovládl sprint na Velké ceně Kataru Formule 1, když si po sebevědomém výkonu dojel pro vítězství. Lando Norris sice nedosáhl na čelo, ale připsal si cenné body a zároveň stáhl část náskoku Maxe Verstappena v šampionátu.
Oscar Piastri pokračuje ve svém návratu do boje o šampionát a v Kataru si zajistil pole position pro sprintový závod před Georgem Russellem.
Zak Brown promluvil o kontroverzním rozhodnutí z Las Vegas a nastínil, že i FIA měla k uloženému trestu určité výhrady. Šéf McLarenu přitom naznačil, že situace byla složitější, než by se na první pohled zdálo.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na Velkou cenu Kataru, když těsně porazil týmového kolegu Landa Norrise. McLaren tak naznačil, že v Kataru může očekávat další těsný souboj svých jezdců.