Během předsezónních testů se u předních týmů objevilo několik zajímavých řešení výfuků, které jsou letos řešeny jinak. O co nejrychlejší stáje F1 v této oblasti snaží?
Před sezónou 2012 došlo k úpravě předpisů týkajících se výfuků. Krom toho, že je přesně dána pozice koncovek, Charlie Whiting zaslat týmům technickou směrnici, dle níž výfukové plyny nesmějí být využívány primárně pro zvyšování aerodynamického přítlaku.
Problémem je subjektivní podstata tohoto výkladu, protože vliv na aerodynamiku budou mít vždy. Technický ředitel Ferrari Pat Fry k tomu po testech v Barceloně uvedl: "Jde o to, co to znamená opětovné využívání výfukových plynů - a to je otázka pro Charlieho."
Během testů jsme viděli rozmanitá řešení: výfuky vyčnívaly z kanálů vedoucí vzduch dolů k podlaze, různé tvary kapotáže kolem nich je směrují do oblasti spodní části zadního křídla i k okrajům difuzoru a k speciálně tvarovaným brzdovým kanálkům. Co přesně se s nimi týmy snaží dosáhnout, k tomu bychom museli mít k dispozici vizualizaci toku včetně přesných modelů vozů.
Týmy se při společných testech jistě navzájem pečlivě sledovaly a zkoušely ve svých CFD simulacích řešení konkurence a nové díly. Je patrné, že se nechtějí vzdát obrovského přínosu, který v loňské sezóně přinášelo řešení Red Bull s výfuky u podlahy utěsňujícími po stranách proudění v difuzoru. Díky tomu vzduch zpod podlahy neuniká mezerou mezi tratí a difuzorem pryč a účinně se rovněž eliminuje negativní vliv turbulencí vznikajících kolem rychle se otáčejících zadních kol.
McLaren MP4-27 (foto: Vodafone McLaren Mercedes)
Pokud se vám to podaří, můžete si dovolit jezdit s větší světlou výškou vzadu a větším sklonem. Přední křídlo pak může být níže a díky přísavnému efektu dosahovat mnohem vyšší aerodynamické efektivity i proudění směrem dále k podlaze. Přínosy jsou prostě obrovské, zejména v pomalejších zatáčkách, a co se jednou týmy naučily, toho se nechtějí jen tak vzdát.
Řešení McLarenu se zatím zdá být nejpropracovanější. Vzduch proudící směrem dolu přes bočnici tvoří kanál, který s sebou dolů strhává i výfukový plyny - byť koncovka směřuje o pravidly požadovaných minimálních 10° vzhůru. Tím se dostávají do správné výšky a stále mají dostatek energie na to, aby i přes delší vzdálenost než loni dokázaly utěsnit difuzor.
Red Bull v sobotu s novým šasi nasadil v Barceloně také nové výfuky - koncovky již nesměřovaly na horní rameno zavěšení a do středu, ale byly se speciálně tvarovaným žlábkem zapuštěny do karosérie blíže přední části auta. Horké plyny mají přes most z kapotáže putovat rovněž k okrajům difuzoru. Do onoho otvoru pod nimi proudí čistý vzduch podél bočnic, který dále pokračuje do otvoru pro startér uprostřed difuzoru, což vypadá ještě zajímavěji než u McLarenu.
Red Bull RB8 (foto: Red Bull Racing)
Ferrari je jasné, že tento přístup je nejlepší, jenže po problémech s přehříváním vnitřní strany pneumatik a s korelací dat se trápí také s konzistencí a vyvážením při dlouhých stintech. Na poslední chvíli se proto tým vzdal svého dosavadního vývoje výfuků a změnil, jejich koncovky tak, aby mířily mimo kapotáž více ke středu vozu.
"Myslím, že směr, kudy se vydat, je jasný. Zkusili jsme to a moc se nám to nepovedlo. Problémy, které jsme měli, bychom přinejmenším během prvních čtyř závodů neodstranili, proto jsme se museli stáhnout a změnit kurs. Podle mě se však rozhodně jedná o způsob, jak dostat ze současných pravidel co nejvíce přítlaku," řekl Fry.
Před týdnem - v pátek odpoledne - simulovalo závod současně s Lotusem. Ze srovnání jasně vyplývá, že u Scuderie není vše v pořádku: Fernando Alonso cílem hypotetického závodu projel o 4,68 sec později než Romain Grosjean s Lotusem. Rudý tým poté zrušil veškerá setkání svých jezdců s novináři, čímž jen potvrdil, že není v pohodě.
Na dotaz Autosportu, zda potíže spočívají pouze v optimalizaci balíku F2012 nebo je třeba změnit jeho fundamentální parametry, technický ředitel Scuderie odpověděl: "Jestli to spravíme drobným nebo velkým vylepšením, to zatím nevím, abych byl upřímný."
Které řešení bude fungovat lépe, to zřejmě bude moci ovlivnit výsledek letošního šampionátu, jelikož Red Bull s McLarenem si vedly v předsezónních testech nejlépe. Rozložení sil nám částečně (protože se pojede na netypickém městském okruhu) odhalí příští týden, kdy konečně začne letošní sezóna F1.
Max Verstappen se těší na spolupráci s Laurentem Mekiesem, který od Velké ceny Belgie převezme roli nového šéfa týmu Red Bull. Verstappen věří, že Mekies přinese týmu novou energii a pomůže mu dosáhnout dalších úspěchů.
Dodavatel pneumatik testuje nový „mezistupeň“ mezi střední a tvrdou směsí, aby zkomplikoval strategické volby týmů. Nevyzpytatelné počasí ale může tento plán výrazně narušit.
Italský veterán F1 Riccardo Patrese rozvířil vody paddocku překvapivým prohlášením na adresu svého někdejšího šéfa z týmu Benetton. Jeho slova naznačují, že zákulisí tehdejších událostí možná nebylo tak průhledné, jak se dosud zdálo.
Ferrari otestovalo nové zadní zavěšení na SF-25 během natáčecího dne v Mugellu, kde za volant usedli Hamilton a Leclerc. Oba však po jízdách uvedli, že v chování vozu nezaznamenali výraznou změnu.
Jacques Villeneuve zpochybnil budoucnost Yukii Tsunody v Red Bullu po slabém začátku sezóny 2025. Podle něj Tsunodovy dosavadní výkony neodpovídají vysokým očekáváním týmu.
Charles Leclerc přiznal, že příchod Lewise Hamiltona do Ferrari mu otevřel nové obzory. Podle něj přinesl Hamilton do týmu jiný pohled na práci a závodění, který ho inspiruje.
George Russell zůstává bez smlouvy pro příští sezónu a jeho budoucnost u Mercedesu tak visí ve vzduchu. Tým mezitím nepřestává projevovat zájem o Maxe Verstappena, který je nadále jejich vysněnou posilou, i když má stále platný kontrakt u Red Bullu.
Carlos Sainz přiznal, že ho zpráva o příchodu Lewise Hamiltona do Ferrari v roce 2025 naprosto šokovala. Nejvíc ho však zaskočilo, že se to nedozvěděl od týmu, ale od kamaráda.
Uprostřed sezony se objevuje jedna z nejneočekávanějších statistik, která překvapuje fanoušky i odborníky. Tento údaj jasně ukazuje, jak nevyzpytatelná a napínavá letošní sezona je, a jak nečekané momenty mohou zásadně ovlivnit celkové pořadí.
Johnny Herbert míní, že o titul mistra světa F1 2025 rozhodne duševní síla a vývoj jezdců McLarenu. Podle něj bude klíčové, jak si Lando Norris a Oscar Piastri poradí se stále ostřejší týmovou rivalitou.
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.