Během předsezónních testů se u předních týmů objevilo několik zajímavých řešení výfuků, které jsou letos řešeny jinak. O co nejrychlejší stáje F1 v této oblasti snaží?
Před sezónou 2012 došlo k úpravě předpisů týkajících se výfuků. Krom toho, že je přesně dána pozice koncovek, Charlie Whiting zaslat týmům technickou směrnici, dle níž výfukové plyny nesmějí být využívány primárně pro zvyšování aerodynamického přítlaku.
Problémem je subjektivní podstata tohoto výkladu, protože vliv na aerodynamiku budou mít vždy. Technický ředitel Ferrari Pat Fry k tomu po testech v Barceloně uvedl: "Jde o to, co to znamená opětovné využívání výfukových plynů - a to je otázka pro Charlieho."
Během testů jsme viděli rozmanitá řešení: výfuky vyčnívaly z kanálů vedoucí vzduch dolů k podlaze, různé tvary kapotáže kolem nich je směrují do oblasti spodní části zadního křídla i k okrajům difuzoru a k speciálně tvarovaným brzdovým kanálkům. Co přesně se s nimi týmy snaží dosáhnout, k tomu bychom museli mít k dispozici vizualizaci toku včetně přesných modelů vozů.
Týmy se při společných testech jistě navzájem pečlivě sledovaly a zkoušely ve svých CFD simulacích řešení konkurence a nové díly. Je patrné, že se nechtějí vzdát obrovského přínosu, který v loňské sezóně přinášelo řešení Red Bull s výfuky u podlahy utěsňujícími po stranách proudění v difuzoru. Díky tomu vzduch zpod podlahy neuniká mezerou mezi tratí a difuzorem pryč a účinně se rovněž eliminuje negativní vliv turbulencí vznikajících kolem rychle se otáčejících zadních kol.
McLaren MP4-27 (foto: Vodafone McLaren Mercedes)
Pokud se vám to podaří, můžete si dovolit jezdit s větší světlou výškou vzadu a větším sklonem. Přední křídlo pak může být níže a díky přísavnému efektu dosahovat mnohem vyšší aerodynamické efektivity i proudění směrem dále k podlaze. Přínosy jsou prostě obrovské, zejména v pomalejších zatáčkách, a co se jednou týmy naučily, toho se nechtějí jen tak vzdát.
Řešení McLarenu se zatím zdá být nejpropracovanější. Vzduch proudící směrem dolu přes bočnici tvoří kanál, který s sebou dolů strhává i výfukový plyny - byť koncovka směřuje o pravidly požadovaných minimálních 10° vzhůru. Tím se dostávají do správné výšky a stále mají dostatek energie na to, aby i přes delší vzdálenost než loni dokázaly utěsnit difuzor.
Red Bull v sobotu s novým šasi nasadil v Barceloně také nové výfuky - koncovky již nesměřovaly na horní rameno zavěšení a do středu, ale byly se speciálně tvarovaným žlábkem zapuštěny do karosérie blíže přední části auta. Horké plyny mají přes most z kapotáže putovat rovněž k okrajům difuzoru. Do onoho otvoru pod nimi proudí čistý vzduch podél bočnic, který dále pokračuje do otvoru pro startér uprostřed difuzoru, což vypadá ještě zajímavěji než u McLarenu.
Red Bull RB8 (foto: Red Bull Racing)
Ferrari je jasné, že tento přístup je nejlepší, jenže po problémech s přehříváním vnitřní strany pneumatik a s korelací dat se trápí také s konzistencí a vyvážením při dlouhých stintech. Na poslední chvíli se proto tým vzdal svého dosavadního vývoje výfuků a změnil, jejich koncovky tak, aby mířily mimo kapotáž více ke středu vozu.
"Myslím, že směr, kudy se vydat, je jasný. Zkusili jsme to a moc se nám to nepovedlo. Problémy, které jsme měli, bychom přinejmenším během prvních čtyř závodů neodstranili, proto jsme se museli stáhnout a změnit kurs. Podle mě se však rozhodně jedná o způsob, jak dostat ze současných pravidel co nejvíce přítlaku," řekl Fry.
Před týdnem - v pátek odpoledne - simulovalo závod současně s Lotusem. Ze srovnání jasně vyplývá, že u Scuderie není vše v pořádku: Fernando Alonso cílem hypotetického závodu projel o 4,68 sec později než Romain Grosjean s Lotusem. Rudý tým poté zrušil veškerá setkání svých jezdců s novináři, čímž jen potvrdil, že není v pohodě.
Na dotaz Autosportu, zda potíže spočívají pouze v optimalizaci balíku F2012 nebo je třeba změnit jeho fundamentální parametry, technický ředitel Scuderie odpověděl: "Jestli to spravíme drobným nebo velkým vylepšením, to zatím nevím, abych byl upřímný."
Které řešení bude fungovat lépe, to zřejmě bude moci ovlivnit výsledek letošního šampionátu, jelikož Red Bull s McLarenem si vedly v předsezónních testech nejlépe. Rozložení sil nám částečně (protože se pojede na netypickém městském okruhu) odhalí příští týden, kdy konečně začne letošní sezóna F1.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.