S Patem Symondsem se dnes zaměříme na výfuky monopostů Formule 1. Pro časopis F1 Racing prozradil několik zajímavý detailů. Jakou teplotu v nich dosahují plyny? S jakým množstvím vzduchu se musí výfuky vypořádat a jaký dopad v časech na kolo mohou mít nová pravidla?
Jak se výfuky v F1 liší od výfuků na silničních vozech?Hlavním rozdílem je to, že výfukové systémy vozu Formule 1 nemusí vyhovovat zákonným požadavkům týkajícím se hlučnosti ani nemusejí obsahovat katalytické konvertory. Systémy F1 jsou navrženy pouze s ohledem na výkonnost, na nic jiného. Vzhledem k tomu, že jsou využívány v náročných podmínkách, očekává se od výfuků v F1 krátká živostnost - typicky méně než 1 000 km.
Z čeho se vyrábějí výfuky v F1?Vyrábějí se z Inconelu, což je vysoce legovaná slitina niklu a chromu, která byla vyvinuta pro využití ve vnitřních částech tryskových motorů. Tento materiál zůstává i při vysokých teplotách velmi pevný, což umožňuje, aby výfuky byly velmi tenké a tudíž i lehké. Tloušťka potrubí se pohybuje od 0,69 mm po 0,89 mm a celý systém váží pouze kolem 6 kg.
Je to složité navrhnout výfukový systém pro Formuli 1?Návrh výfuků tak, aby se vtěsnaly pod kapotáž, je skutečně náročný. Všechny monoposty používají uspořádání "čtyři do jednoho," což znamená, že každá strana čtyř primárních potrubí z motoru vede do kolektoru a z něj vyúsťuje do jednoho výfuku. Všechna primární potrubí musí mít kvůli správnému vyladění naprosto stejný objem, byť se jejich průměr po celé délce mění. To designérům pěkně motá hlavu, jelikož všechna čtyři začínají v různých místech na hlavě válců, ale končit musí společně v jednom kolektoru.
Výfuky u podlahy ovlivňující výkonnost difuzoru budou letos zakázány, což se může projevi ve zpomalení o 0,75 sec na kolo (foto: Vodafone McLaren Mercedes)
Je tedy pro jejich výrobu zapotřebí velmi složitého stroje?Vůbec ne. Systémy se stále vyrábějí ručně. Inconel se velmi obtížně ohýbá, proto se potrubí skládá z mnoha částí, které se svařují a opracovávají, takže spoje jsou pouhému oku téměř neviditelné. Je to oblast vozu, která naplno odhaluje krásu řemeslné dovednosti.
Jak horké mohou být výfuky?Když má pilot naplno sešlápnutý plyn a motor je ve vysokých otáčkách, výfukové plyny opouštějí hlavu při teplotě téměř 900 °C, poté však celkem rychle při cestě výfukovým potrubím chladnou. V koncovce se jejich teplota blíží 700 °C. Jakmile pilot ubere plyn, systém se rapidně ochlazuje, kolem 140 °C za sekundu.
Výfukové potrubí vozu F1 je vyráběno ze stejné slitiny, z níž se dělají tryskové motory (foto: HRT F1)
S jakým množstvím plynu se musí výfuky v F1 vypořádávat?Tok výfuků při 18 000 otáčkách za min a plným plynu přesahuje 0,3 kg za sekundu z každé řady válců. Při typickém průměru koncovky 8,25 cm konečná rychlost přesahuje 725 km/hod.
Jaký dopad budou mít pravidla pro rok 2012, která nyní vyžadují periskopové výfuky, jak jsme je vídali před několika lety?Hlavní změnou bude pokles aerodynamické výkonnosti, protože výfuky již nebudou moci vylepšovat průtok difuzorem. To se může projevit v poklesu časů na kolo až kolem 0,75 sec. Motor však bude vytvářet o něco více výkonu, protože kratší koncovky výfuků motoru při vysokých otáčkách vyhovují více. Ale tento efekt vyššího výkonu je poměrně malý a zdaleka nevyrovná onu aerodynamickou ztrátu.
Max Verstappen se těší na spolupráci s Laurentem Mekiesem, který od Velké ceny Belgie převezme roli nového šéfa týmu Red Bull. Verstappen věří, že Mekies přinese týmu novou energii a pomůže mu dosáhnout dalších úspěchů.
Dodavatel pneumatik testuje nový „mezistupeň“ mezi střední a tvrdou směsí, aby zkomplikoval strategické volby týmů. Nevyzpytatelné počasí ale může tento plán výrazně narušit.
Italský veterán F1 Riccardo Patrese rozvířil vody paddocku překvapivým prohlášením na adresu svého někdejšího šéfa z týmu Benetton. Jeho slova naznačují, že zákulisí tehdejších událostí možná nebylo tak průhledné, jak se dosud zdálo.
Ferrari otestovalo nové zadní zavěšení na SF-25 během natáčecího dne v Mugellu, kde za volant usedli Hamilton a Leclerc. Oba však po jízdách uvedli, že v chování vozu nezaznamenali výraznou změnu.
Jacques Villeneuve zpochybnil budoucnost Yukii Tsunody v Red Bullu po slabém začátku sezóny 2025. Podle něj Tsunodovy dosavadní výkony neodpovídají vysokým očekáváním týmu.
Charles Leclerc přiznal, že příchod Lewise Hamiltona do Ferrari mu otevřel nové obzory. Podle něj přinesl Hamilton do týmu jiný pohled na práci a závodění, který ho inspiruje.
George Russell zůstává bez smlouvy pro příští sezónu a jeho budoucnost u Mercedesu tak visí ve vzduchu. Tým mezitím nepřestává projevovat zájem o Maxe Verstappena, který je nadále jejich vysněnou posilou, i když má stále platný kontrakt u Red Bullu.
Carlos Sainz přiznal, že ho zpráva o příchodu Lewise Hamiltona do Ferrari v roce 2025 naprosto šokovala. Nejvíc ho však zaskočilo, že se to nedozvěděl od týmu, ale od kamaráda.
Uprostřed sezony se objevuje jedna z nejneočekávanějších statistik, která překvapuje fanoušky i odborníky. Tento údaj jasně ukazuje, jak nevyzpytatelná a napínavá letošní sezona je, a jak nečekané momenty mohou zásadně ovlivnit celkové pořadí.
Johnny Herbert míní, že o titul mistra světa F1 2025 rozhodne duševní síla a vývoj jezdců McLarenu. Podle něj bude klíčové, jak si Lando Norris a Oscar Piastri poradí se stále ostřejší týmovou rivalitou.
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.