Technický ředitel Renaultu James Allison pokračuje v představování některých dalších změn v pravidlech pro rok 2012, z nichž o většině jsme se zatím nezmiňovali.
První část článku najdete zde, dnes budeme pokračovat změnami v oblasti zavěšení, podlahy, práce s plyny, struktur pohlcujících nárazovou energii, výfuků a technických směrnic FIA.
ZavěšeníČástí zavěšení (ramena, tyče atd.) podléhají přísným aerodynamickým omezením (omezení hloubky, symetrických částí, maximálních úhlů náběhu). Neplatí to pro těhlice, které drží kolo na zavěšení. Jejich design nikdy nebyl omezen.
Existovala však možnost (ačkoliv prozatím nevyužita), že někdo této hypotetické svobody využije a vyrobí obrovskou aerodynamickou těhlici. Proto došlo ke změně článku 10.5.3, aby těhlice nemohli přesahovat objem, který je v současnosti povolený pro brzdové kanálky, což brání vzniku problému s gigantickými těhlicemi.
Podlaha vozuPodlaha pod monopostem F1 (tzv. zvýšená (step plane) a referenční rovina (reference plane)) musí být navržená jako plochá. Protože ale věci nemohou být vyrobeny dokonale ploše, byla povolena výrobní tolerance +/- 5 mm. Později se zdálo, že tato 5 mm tolerance byla zneužívána pro (nelegální) návrh jemných kontur v podlaze. Aby těmto možnostem byla učiněna přítrž, byla tato tolerance snížena na +/- 3 mm.
Helium bude pro pohánění pistolí v boxech zakázáno (foto: Pirelli)
HeliumU některých týmů se objevila tendence využívat helium k pohonu pistolí v boxech, protože helium dokáže zvýšit výkon těchto pistolí při daném tlaku plynu. Je to však šíleně drahé a pro rok 2012 to bylo zakázáno.
Struktury pohlcující nárazovou energiiKaždý vůz je vybaven strukturami pohlcujícími energii po stranách šasi, kde v případě bočního nárazu fungují jako deformační zóny. Tyto struktury musí projít na začátku sezóny nárazovými testy, během nichž do šasi přesně kolmo naráží testovací sáně. Tyto struktury musí navíc projít testem robustnosti, kdy jsou vystaveny horizontálnímu odrazovému tlaku. Zjišťuje se tím, zda zkrátka nevystřelí z vozu v případě skutečné srážky, která není přesně kolmá k šasi.
V předchozích sezónách jsme rovněž museli dokazovat pomocí výpočtů pevnosti, že struktury budou v pořádku i při vystavení vertikálního přetížení. Příští rok budou tyto výpočty pevnosti pro jistotu nahrazeny fyzickým testem. Teoreticky by se tím nemělo nic změnit. Pokud kalkulace byla provedena správně, sktruktura by měla tlaku odolat.
VýfukyVýfukové podlahy letošního roku jsou ty tam. V roce 2012 musí výfuky ústit v předepsaném obdélníku, jenž se nachází zhruba v podobné oblasti jako koncovky výfuků v roce 2008. V rámci dalších omezení musí rovněž ústit pod jistými úhly a mít předepsaný průměr. To neznamená, že by výfuky vytvářející přítlak byly minulostí - je velmi těžké vrátit to zpět do Pandořiny skříňky.
Předepsané oblasti pro vyústění výfuků v roce 2012
Tyto změny však ve spojení s posledními technickými směrnicemi zakazují foukání při nesešlápnutém plynovém pedálu, což vede k tomu, že přítlak generovaný výfuky bude v roce 2012 mnohem menší, než v roce 2011.
Technické směrnicePo mnoho let narůstal seznam technických směrnic, které poskytovaly vedení v tom, jak legálním způsobem zacházet s elektronikou a softwarem vozu. Letos po vzájemném úsilí týmů a FIA byly tyto technické směrnice zakotveny do technických pravidel, které jim poskytují vhodnější a trvalejší místo.
Max Verstappen vyhrál závod v Abú Zabí, ale největší triumf víkendu patřil Landu Norrisovi. Britský jezdec se totiž stal novým mistrem světa a vstoupil do elitního klubu šampionů F1.
Max Verstappen potvrdil své kvality i v samotném závěru sezóny. Na okruhu Yas Marina získal už osmou pole position roku 2025 a vstoupí tak do rozhodující Velké ceny Abú Zabí z nejlepší možné startovní pozice.
Max Verstappen si v Abú Zabí zajistil další pole position a do posledního závodu sezony vyrazí z ideální startovní pozice. Pilot startující z pole zde vyhrál už deset let v řadě, což jeho šance na triumf výrazně posiluje.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.
Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri vystoupili před novináři před finále sezony v Abú Zabí a snažili se působit co nejklidněji.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.