Příští rok nás čeká změna v oblasti vyústění výfuků, která bude mít velký dopad na výkonnost monopostů, protože horké výfukové plyny nebude možné využívat pro zvyšování efektivity difuzoru. Zakázáno pomocí elektroniky má být rovněž foukání při nesešlápnutém plynovém pedálu.
Williams si společně s Mercedesem novou podobu výfuků již vyzkoušel na trati v Abú Zabí při testu mladých pilotů. Tým z Grove konfigurací pro rok 2012 jezdil po všechny tři dny, Mercedes představil změnu v poslední den testů. Obě stáje si díky tomu mohly změřit ztrátu přítlaku v důsledku toho, že výfuky horké plyny nesměřovaly do oblasti difuzoru, a zaexperimentovat s novým vyústěním.
Valtteri Bottas si s novými výfuky stěžoval na nevyvážené auto, což nebylo žádným překvapením. Tým se s tím však poměrně snadno dokázal vyrovnat změnou v nastavení. Vzhledem k omezenému testování (příští rok pouze tři předsezónní testy) bylo překvapením, že novou podobu výfuků zkoušely pouze dva týmy.
Směrování koncovek výfuku a možnosti pro jejich umístění (modrý obdélník) v roce 2012(podklad: FIA)
Barrichellův závodní inženýr Tom McCullough k tomu pro Autosport uvedl: "Myslel jsem si, že týmů [s novými výfuky] bude více. Přestože některé ty výfuky neměly, zkoušely odlišná mapování motoru. My jsme potřebovali pro naše designéry a aerodynamický tunel získat co nejvíce informací."
Vyústění výfuků bude v příštím roce přísně regulováno. Williams i Mercedes se snažil horkými plyny ofukovat zadní křídlo. Přestože oba naroubovali nové výfuky na letošní vozy, mohli získat cenná data a drobný náskok na své soupeře.
Williams FW33 s novými výfuky v Abú Zabí (foto: AT&T Williams)
Podle bývalého designéra monopostů F1 Garyho Andersona však foukání horkých plynů na zadní křídlo nepřináší moc velký užitek: "Změna omezí efektivitu difuzoru a vozy budou při brzdění nestabilnější. Na druhou stranu se vyrovnají rozdíly v provozování různých motorů při brzdění.
S novou pozicí výfuků bude proud vzduchu s vysokou energií směřovat na spodní stranu zadního křídla. Myslím si však, že přínosy pro výkonnost křídla budou zanedbatelné."
Nové výfuky testované Mercedesem (foto: Mercedes GP)
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.
Max Verstappen po kvalifikaci objasnil jeho rádiovou komunikaci, která souvisela s odvážným nastavením vozu, na jehož finální podobě měl zásadní podíl. Riskantní tah Red Bullu se ukázal jako správný, což potvrdila získaná pole position.
Ferrari na Monze nevyužilo Hamiltonův slipstream pro Leclerca, který tak musel spoléhat jen na vlastní tempo. Hamilton klesl na desáté místo kvůli penalizaci.
Lando Norris přiznal, že předjetí Maxe Verstappena v nedělním závodě na Monze bude velkou výzvou, přestože startuje z první řady. Britský jezdec McLarenu je spokojený se druhým místem a těší se na strategickou bitvu o přední pozice.
Max Verstappen si na legendárním okruhu v Monze vyjel pole position pro Velkou cenu Itálie a potvrdil tak svou kvalitu v klíčovém okamžiku kvalifikace.
Isack Hadjar nedávno slavil své první pódiové umístění ve Formuli 1 s týmem Racing Bulls, jeho postup do hlavního Red Bullu se však odkládá. Mladý Francouz ukázal svůj talent a potenciál, ale vedení stáje z Enstone dává přednost postupnému rozvoji, aby si jezdec mohl na další krok připravit pevné základy.
Lando Norris zajel nejrychlejší čas třetího tréninku na Velkou cenu Itálie, přičemž Charles Leclerc mu byl velmi blízko. Celé pole se vešlo do rozdílu menšího než jedné sekundy, což slibuje napínavou kvalifikaci.