Co stojí za rychlostí Ferrari v závěru sezóny, které drží tempo s Red Bully a McLareny, přestože tvrdí, že letošní vůz již vůbec nevyvíjí? K vyšší konkurenceschopnosti mu pomáhá vylepšení výfukového systému.
V posledních závodech nasadilo úpravu výfukového potrubí, které je schopné uchovávat horké plyny v přídavné uzavřené komoře - zřejmě kvůli tomu, aby kompenzovalo ztráty způsobované svým systémem foukání.
Tato přídavná část možná stojí i za lepší formou týmu Toro Rosso, který ji společně s motory Ferrari může také využívat. Jedná se o způsob, jak zvýšit výkonnost motoru v rámci zmraženého vývoje pravidel.
"Jak Ferrari, tak i Toro Rosso, jezdilo s tímto podivným přírůstkem na jejich výfukovém systému. Dokážu si představit, že se s touto úpravou šasi souvisela i úprava výkonnosti motoru," cituje Autosport bývalého designéra vozů F1 Garyho Andersona.
Inovovaný výfukový systém Ferrari (ilustrace: Giorgio Piola, Autosport)
"Po zavedení homologace motorů byla jakákoliv úprava motorů s výjimkou zvyšování spolehlivosti zakázána. To se však netýká sacích či výfukových systémů. Po zavedení výfukových difuzorů vznikla potřeba vyvíjet výfuky tak, aby nenarušovaly výkonnost motorů.
Zdá se, že se Ferrari nikdy nepodařilo ze svých výfukových difuzorů dostat tolik, co Red Bullu, který s tímto konceptem přišel, či McLarenu, jenž jej rychle okopíroval. Ferrari možná kvůli tomu ztratilo příliš mnoho výkonu svého motoru a tohle je pokus o nápravu."
Koncovka výfuku Ferrari v Abú Zabí (foto: Sutton Images)
"Přidáním této části dochází ke zvýšení objemu výfukového potrubí, což mění rezonanční frekvenci výfuku a tedy i charakteristiku motoru - obzvlášť ve středních otáčkách," vysvětluje Anderson.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.
Max Verstappen po kvalifikaci objasnil jeho rádiovou komunikaci, která souvisela s odvážným nastavením vozu, na jehož finální podobě měl zásadní podíl. Riskantní tah Red Bullu se ukázal jako správný, což potvrdila získaná pole position.
Ferrari na Monze nevyužilo Hamiltonův slipstream pro Leclerca, který tak musel spoléhat jen na vlastní tempo. Hamilton klesl na desáté místo kvůli penalizaci.
Lando Norris přiznal, že předjetí Maxe Verstappena v nedělním závodě na Monze bude velkou výzvou, přestože startuje z první řady. Britský jezdec McLarenu je spokojený se druhým místem a těší se na strategickou bitvu o přední pozice.
Max Verstappen si na legendárním okruhu v Monze vyjel pole position pro Velkou cenu Itálie a potvrdil tak svou kvalitu v klíčovém okamžiku kvalifikace.
Isack Hadjar nedávno slavil své první pódiové umístění ve Formuli 1 s týmem Racing Bulls, jeho postup do hlavního Red Bullu se však odkládá. Mladý Francouz ukázal svůj talent a potenciál, ale vedení stáje z Enstone dává přednost postupnému rozvoji, aby si jezdec mohl na další krok připravit pevné základy.
Lando Norris zajel nejrychlejší čas třetího tréninku na Velkou cenu Itálie, přičemž Charles Leclerc mu byl velmi blízko. Celé pole se vešlo do rozdílu menšího než jedné sekundy, což slibuje napínavou kvalifikaci.