Podlaha monopostu F1: Kolik přítlaku vytváří a jak rychle proudí výfukové plyny?

Technika
Technika, foto: Scuderia Ferrari
Petr Hlawiczka 7. července 2011 06:15
Sdílej:

Před Silverstone se hodně hovoří o změně v pravidlech a omezení využívaní výfukových plynů. Technický ředitel Renaultu James Allison krátce vysvětluje výhody, které poskytují současné výfukové podlahy monopostů Formule 1.

Tak, jako letadlo vytváří vztlak, když vzduch proudí po zakřivené straně křídel, vytváří přítlak vůz F1 tím, že využívá podobné tvary křídel otočených vzhůru nohama. Čím rychleji vzduch proudí, tím větší přítlak vytváří," vysvětluje obecný princip Allison.

"Jednou z nedůležitějších součástí monopostu pro tvorbu přítlaku je podlaha. Její zakřivené okraje a zvednutý zadní okraj se podílí na celkovém přítlaku vozu kolem 40 %. Návrháři F1 tráví spoustu času laděním jemných detailů při tvarování podlahy, aby maximálně využili dostupnou výkonnost," tvrdí technický ředitel Renaultu.

Vyústění výfuků Renaultu v přední straně bočnic(foto: G. Abrantes)

"V zatáčkách dosahuje průměrná rychlost proudění výfukových plynů šestinásobku rychlosti auta. Pokud tento velmi rychle proudící plyn nasměrujete ke spodní části podlahy, pak část podlahy, která je v kontaktu s výfuky produkuje takový přítlak, jako by [auto] jelo šestkrát rychleji. Množství takto získaného přítlaku je značné a může vylepšit časy až kolem 1 sekundy na kolo," dodává Allison.

Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.