FIA ústy svého delegáta Charlieho Whitinga včera dala týmům jasně najevo, že nehodlá upustit od svého rozhodnutí omezit využívání výfuků pro vytváření přítlaků. Ke změně dojde již od Velké ceny Británie, týmy se proto již nyní mohou soustředit na úpravu svých systémů.
Podle Autosportu FIA hodlá zakázat foukání z výfuků, pokud nemá pilot sešlápnutý plynový pedál. Konkrétním zněním zákazu a technickým provedením se bude zabývat Technická pracovní skupina ve čtvrtek 16. června 2011 v Londýně.
Od Silverstone by se měla změna dotknout pouze mapování motorů, ale od roku 2012 zřejmě vstoupí v platnost další zpřísnění technických pravidel: výfuky budou muset ústit 33 cm za osou zadních kol (tedy přesně za hladkou pneumatikou, jejíž průměr je 66 cm) v prostoru mezi difuzorem a spodní částí zadního křídla. Využívat je pro vytváření přítlaku již bude téměř nemožné, a to ani při sešlápnutém plynu.
Více o tom prozradil technický ředitel Williamsu Sam Michael: "FIA dala jasně najevo svůj postoj. O podrobnostech chtějí hovořit ve čtvrtek, ale Charlie [Whiting] již řekl, že horké i studené foukání bude zakázáno od velké ceny v Silverstone.
V roce 2012 bude muset výfukový systém končit za osou zadních kol, přesně 330 za ní, čili až v zadní části difuzoru. To znamená, že výfuky již na difuzor nebudou moci mít žádný vliv. FIA to nyní vyjasnila a ve čtvrtek se bude probírat implementace," dodal Michael.
Výfuk McLarenu MP4-26 (foto: Christophe Malbranque)
Podnět k prozkoumání toho, jak jsou výfuky využívány, dal Williams již před Velkou cenou Španělska. Whiting tehdy náhlou změnu předpisů vysvětlil následovně: "Po prozkoumání dat nám začalo být zřejmé, že to, co jsme považovali za drobnou funkci, se změnilo v něco, co bylo využíváno ilegálně.
Výfukový systém máme proto, aby odváděl plyny z motoru, jenže když nemáte sešlápnutý plyn, tak to nedělá. Využívá se pro ovlivňování aerodynamických vlastnosti vozu. Myslíme si, že tím zřejmě dochází k porušení článku 3.15 technických pravidel."
Lewis Hamilton se zaměřuje na zlepšení svého výkonu v závěru sezóny a hledá způsoby, jak z vozu Ferrari dostat co nejvíce.
Max Verstappen po vítězství v Austinu promluvil o svém návratu navrhlo, kterému málokdo věřil.
Jenson Button otevřeně hovoří o psychickém nastavení obou pilotů McLarenu a rozebírá, kdo má momentálně navrch v souboji o formu do konce sezony.
Šéf Ferrari John Elkann vydal prohlášení na podporu Freda Vasseura v reakci na nedávné spekulace ohledně vedení týmu.
I přes náročný víkend ve Spojených státech odjíždí šéf McLarenu Andrea Stella z Austinu optimistický.
Red Bull byl potrestán za porušení pravidel v souvislosti s neobvyklou situací kolem startovního roštu Landa Norrise.
Lewis Hamilton po závodě Velké ceny USA přiznal, že si není jistý, co se během závěru stalo. Závěrečné chvíle podle něj vyžadovaly maximální soustředění, aby udržel vůz na trati a zajistil bodované umístění.
Max Verstappen předvedl ve Spojených státech naprosto suverénní výkon a výrazně tím stáhl ztrátu v boji o titul, na čelo šampionátu mu nyní chybí už jen 40 bodů.
Sobotní sprint Velké ceny USA na okruhu Circuit of the Americas přinesl napínavý start, během něhož oba vozy McLarenu čelily komplikacím. K situaci se vyjádřil i poradce Red Bullu Helmut Marko.
Oscar Piastri má v Austinu pomalejší tempo než jeho týmový kolega Lando Norris. Podle šéfa McLarenu Andrea Stelly je za tím kombinace několika faktorů.
Lewis Hamilton měl během sprintu Velké ceny USA v první zatáčce velmi napjatý moment, kdy se musel rychle vyhnout nebezpečné situaci. Halo v této situaci znovu sehrálo svoji roli.
Lando Norris upozornil, že McLaren před Velkou cenou USA čelí výzvám. I přes slibnou startovní pozici za Maxem Verstappenem zůstává tým v napjaté nejistotě.