FIA ústy svého delegáta Charlieho Whitinga včera dala týmům jasně najevo, že nehodlá upustit od svého rozhodnutí omezit využívání výfuků pro vytváření přítlaků. Ke změně dojde již od Velké ceny Británie, týmy se proto již nyní mohou soustředit na úpravu svých systémů.
Podle Autosportu FIA hodlá zakázat foukání z výfuků, pokud nemá pilot sešlápnutý plynový pedál. Konkrétním zněním zákazu a technickým provedením se bude zabývat Technická pracovní skupina ve čtvrtek 16. června 2011 v Londýně.
Od Silverstone by se měla změna dotknout pouze mapování motorů, ale od roku 2012 zřejmě vstoupí v platnost další zpřísnění technických pravidel: výfuky budou muset ústit 33 cm za osou zadních kol (tedy přesně za hladkou pneumatikou, jejíž průměr je 66 cm) v prostoru mezi difuzorem a spodní částí zadního křídla. Využívat je pro vytváření přítlaku již bude téměř nemožné, a to ani při sešlápnutém plynu.
Více o tom prozradil technický ředitel Williamsu Sam Michael: "FIA dala jasně najevo svůj postoj. O podrobnostech chtějí hovořit ve čtvrtek, ale Charlie [Whiting] již řekl, že horké i studené foukání bude zakázáno od velké ceny v Silverstone.
V roce 2012 bude muset výfukový systém končit za osou zadních kol, přesně 330 za ní, čili až v zadní části difuzoru. To znamená, že výfuky již na difuzor nebudou moci mít žádný vliv. FIA to nyní vyjasnila a ve čtvrtek se bude probírat implementace," dodal Michael.
Výfuk McLarenu MP4-26 (foto: Christophe Malbranque)
Podnět k prozkoumání toho, jak jsou výfuky využívány, dal Williams již před Velkou cenou Španělska. Whiting tehdy náhlou změnu předpisů vysvětlil následovně: "Po prozkoumání dat nám začalo být zřejmé, že to, co jsme považovali za drobnou funkci, se změnilo v něco, co bylo využíváno ilegálně.
Výfukový systém máme proto, aby odváděl plyny z motoru, jenže když nemáte sešlápnutý plyn, tak to nedělá. Využívá se pro ovlivňování aerodynamických vlastnosti vozu. Myslíme si, že tím zřejmě dochází k porušení článku 3.15 technických pravidel."
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.
Po sezóně plné kritiky si Sergio Pérez na konci roku 2025 může oddechnout. Statistiky ukázaly, že jeho výkony byly v porovnání s nástupci výrazně lepší, což potvrzuje jeho schopnosti a přínos týmu.
Lando Norris po zisku svého premiérového titulu ve Formuli 1 v Abú Zabí promluvil s nebývalou upřímností a otevřeností o emocích a okolnostech, které jeho cestu na vrchol provázely.
Helmut Marko po dvaceti letech končí ve své poradní roli u týmů Red Bull. Jeho odchod zasahuje i okruh lidí kolem Maxe Verstappena, který ho dříve označil za „druhého otce“.
Carlos Sainz po závodě vyzdvihl úspěch svého bývalého parťáka Landa Norrise a ocenil nejen jeho rychlost, ale i cestu, kterou si k prvnímu titulu mistra světa vyšlapal.
Odcházející jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda obdržel jeden trestný bod na svou superlicenci za incident během závodu v Abú Zabí, potvrdila FIA.
Lewis Hamilton plánuje po náročné sezoně F1 2025 během zimní přestávky úplně vypnout a odpočinout si od závodění i mediálních povinností.
Poté, co Lando Norris získal titul mistra světa F1 pro rok 2025, Oscar Piastri uvedl, že nečeká žádnou změnu v jejich vzájemné dynamice. Podle něj zůstane vztah mezi jezdci McLarenu stejný jako dosud.
Max Verstappen vyhrál závod v Abú Zabí, ale největší triumf víkendu patřil Landu Norrisovi. Britský jezdec se totiž stal novým mistrem světa a vstoupil do elitního klubu šampionů F1.
Max Verstappen potvrdil své kvality i v samotném závěru sezóny. Na okruhu Yas Marina získal už osmou pole position roku 2025 a vstoupí tak do rozhodující Velké ceny Abú Zabí z nejlepší možné startovní pozice.