FIA ústy svého delegáta Charlieho Whitinga včera dala týmům jasně najevo, že nehodlá upustit od svého rozhodnutí omezit využívání výfuků pro vytváření přítlaků. Ke změně dojde již od Velké ceny Británie, týmy se proto již nyní mohou soustředit na úpravu svých systémů.
Podle Autosportu FIA hodlá zakázat foukání z výfuků, pokud nemá pilot sešlápnutý plynový pedál. Konkrétním zněním zákazu a technickým provedením se bude zabývat Technická pracovní skupina ve čtvrtek 16. června 2011 v Londýně.
Od Silverstone by se měla změna dotknout pouze mapování motorů, ale od roku 2012 zřejmě vstoupí v platnost další zpřísnění technických pravidel: výfuky budou muset ústit 33 cm za osou zadních kol (tedy přesně za hladkou pneumatikou, jejíž průměr je 66 cm) v prostoru mezi difuzorem a spodní částí zadního křídla. Využívat je pro vytváření přítlaku již bude téměř nemožné, a to ani při sešlápnutém plynu.
Více o tom prozradil technický ředitel Williamsu Sam Michael: "FIA dala jasně najevo svůj postoj. O podrobnostech chtějí hovořit ve čtvrtek, ale Charlie [Whiting] již řekl, že horké i studené foukání bude zakázáno od velké ceny v Silverstone.
V roce 2012 bude muset výfukový systém končit za osou zadních kol, přesně 330 za ní, čili až v zadní části difuzoru. To znamená, že výfuky již na difuzor nebudou moci mít žádný vliv. FIA to nyní vyjasnila a ve čtvrtek se bude probírat implementace," dodal Michael.
Výfuk McLarenu MP4-26 (foto: Christophe Malbranque)
Podnět k prozkoumání toho, jak jsou výfuky využívány, dal Williams již před Velkou cenou Španělska. Whiting tehdy náhlou změnu předpisů vysvětlil následovně: "Po prozkoumání dat nám začalo být zřejmé, že to, co jsme považovali za drobnou funkci, se změnilo v něco, co bylo využíváno ilegálně.
Výfukový systém máme proto, aby odváděl plyny z motoru, jenže když nemáte sešlápnutý plyn, tak to nedělá. Využívá se pro ovlivňování aerodynamických vlastnosti vozu. Myslíme si, že tím zřejmě dochází k porušení článku 3.15 technických pravidel."
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.
Max Verstappen po kvalifikaci objasnil jeho rádiovou komunikaci, která souvisela s odvážným nastavením vozu, na jehož finální podobě měl zásadní podíl. Riskantní tah Red Bullu se ukázal jako správný, což potvrdila získaná pole position.
Ferrari na Monze nevyužilo Hamiltonův slipstream pro Leclerca, který tak musel spoléhat jen na vlastní tempo. Hamilton klesl na desáté místo kvůli penalizaci.
Lando Norris přiznal, že předjetí Maxe Verstappena v nedělním závodě na Monze bude velkou výzvou, přestože startuje z první řady. Britský jezdec McLarenu je spokojený se druhým místem a těší se na strategickou bitvu o přední pozice.
Max Verstappen si na legendárním okruhu v Monze vyjel pole position pro Velkou cenu Itálie a potvrdil tak svou kvalitu v klíčovém okamžiku kvalifikace.
Isack Hadjar nedávno slavil své první pódiové umístění ve Formuli 1 s týmem Racing Bulls, jeho postup do hlavního Red Bullu se však odkládá. Mladý Francouz ukázal svůj talent a potenciál, ale vedení stáje z Enstone dává přednost postupnému rozvoji, aby si jezdec mohl na další krok připravit pevné základy.
Lando Norris zajel nejrychlejší čas třetího tréninku na Velkou cenu Itálie, přičemž Charles Leclerc mu byl velmi blízko. Celé pole se vešlo do rozdílu menšího než jedné sekundy, což slibuje napínavou kvalifikaci.