FIA ústy svého delegáta Charlieho Whitinga včera dala týmům jasně najevo, že nehodlá upustit od svého rozhodnutí omezit využívání výfuků pro vytváření přítlaků. Ke změně dojde již od Velké ceny Británie, týmy se proto již nyní mohou soustředit na úpravu svých systémů.
Podle Autosportu FIA hodlá zakázat foukání z výfuků, pokud nemá pilot sešlápnutý plynový pedál. Konkrétním zněním zákazu a technickým provedením se bude zabývat Technická pracovní skupina ve čtvrtek 16. června 2011 v Londýně.
Od Silverstone by se měla změna dotknout pouze mapování motorů, ale od roku 2012 zřejmě vstoupí v platnost další zpřísnění technických pravidel: výfuky budou muset ústit 33 cm za osou zadních kol (tedy přesně za hladkou pneumatikou, jejíž průměr je 66 cm) v prostoru mezi difuzorem a spodní částí zadního křídla. Využívat je pro vytváření přítlaku již bude téměř nemožné, a to ani při sešlápnutém plynu.
Více o tom prozradil technický ředitel Williamsu Sam Michael: "FIA dala jasně najevo svůj postoj. O podrobnostech chtějí hovořit ve čtvrtek, ale Charlie [Whiting] již řekl, že horké i studené foukání bude zakázáno od velké ceny v Silverstone.
V roce 2012 bude muset výfukový systém končit za osou zadních kol, přesně 330 za ní, čili až v zadní části difuzoru. To znamená, že výfuky již na difuzor nebudou moci mít žádný vliv. FIA to nyní vyjasnila a ve čtvrtek se bude probírat implementace," dodal Michael.
Výfuk McLarenu MP4-26 (foto: Christophe Malbranque)
Podnět k prozkoumání toho, jak jsou výfuky využívány, dal Williams již před Velkou cenou Španělska. Whiting tehdy náhlou změnu předpisů vysvětlil následovně: "Po prozkoumání dat nám začalo být zřejmé, že to, co jsme považovali za drobnou funkci, se změnilo v něco, co bylo využíváno ilegálně.
Výfukový systém máme proto, aby odváděl plyny z motoru, jenže když nemáte sešlápnutý plyn, tak to nedělá. Využívá se pro ovlivňování aerodynamických vlastnosti vozu. Myslíme si, že tím zřejmě dochází k porušení článku 3.15 technických pravidel."
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.