Před Barcelonou vzniklo mezi týmy F1 nebývalé pozdvižení, když se FIA náhle rozhodla omezit využívání výfukových plynů. Stručně se pokusím vysvětlit, o co se jedná, kdo za tím stál, proč k tomu došlo a jak se bude problém dále vyvíjet.
Jak to fungujeDifuzory využívají horké, rychle proudící výfukové plyny, které zvyšují průtok vzduchu - výsledkem je vyšší přítlak. To ale není věc, která by Mezinárodní automobilové federaci vadila.
Studené foukáníKdyž pilot sundá nohu z plynu - například při brzdění či v nájezdu do zatáčky, množství výfukových plynů se snižuje a dochází ke ztrátě přítlaku. Minulý rok proto týmy začaly mapovat motory tak, aby v tyto momenty zůstala škrtící klapka otevřená, ale nedocházelo přitom k zážehu ani přísunu paliva. Proto se tomuto způsobu říká studené foukání (cold blowing).
Horké foukáníTýmy však v poslední době čím dál tím více využívají horké foukání (hot blowing). Toho dosahují opožděním zážehu za stálého přisunu paliva přes válce do výfuků, kde ve válci vznícená směs pokračuje v hoření dále ve výfuku (viz loňský článek V čem spočívá tajemství kvalifikační rychlosti Red Bullu?) Ta následně proudí mnohem vyšší rychlostí výfukovým potrubím k difuzoru, kde s sebou "strhává" okolní vzduch, jehož proudění se urychluje.
Výfuky u podlahy monopostu Ferrari 150° Italia
VýhodyJedná se o velice silný efekt - o 70 % proti (studenému foukání) stoupá také objem protékajícího vzduchu a přítlak tím podstatně stoupá. V kvalifikaci to může vůz zrychlit až o 0,5 sekundy na kolo. Představuje to proti konvenčnímu vývoji aerodynamiky dosti velkou výhodu, proto se týmy na tuto oblast tolik soustředí a snaží se svá řešení zefektivňovat. V závodě horké foukání nemůže být příliš využíváno nejen kvůli dlouhotrvajícím vysokým teplotám, ale zejména kvůli vyšší spotřebě.
Kdo se snaží protlačit omezení?Zajímavá byly vyhýbavé odpovědí týmů, které jsme oslovili, ihned po zbrklém vydání technické směrnice TD015 (zmínku jste mimochodem mohli na našich stránkách najít o 4 dny dříve, než se o ní začalo ve světě psát). Nikdo se o tom nechtěl s médii bavit, hledali se viníci. Přemýšlelo se o tom, kdo by z toho nejvíce těžil. Kdo se trápí v kvalifikacích, ale podává mnohem lepší výkony v závodech? Chvíli byl obviňován Mercedes, chvíli McLaren. Ferrari prostřednictvím německých médií dali brzy nahlas najevo: "My jsme to nebyli!"
Nakonec se ukázalo, že kauzu s chvilkovým zákazem (technické směrnice FIA totiž nabývají platnosti ihned po vydání) vyvolal Cosworth prostřednictvím Williamsu, což na tiskové konferenci v Barceloně potvrdil Adam Parr.
Difuzor McLarenu MP4-26
Proč?Náklady na nasazení této technologie jsou obrovské, podle Pat Symonds převyšují v přepočtu 20 mil. Kč (více zde). Vyladění stojí několik motorů a spoustu hodin na dynamometru, kde je třeba nalézt limity takového mapování. Proto nezávislý výrobce motoru zpochybnil legálnost takového řešení.
Co s tím udělá FIA?FIA se tyto pokroky v oblasti využívání výfukových plynů přestávají líbit. Týmy dostaly zprávu, aby pracovali na změně konfigurace svých motorů. Bude zakázáno veškeré foukání v momentě, kdy pilot nemá sešlápnutý plyn? Dle původního znění směrnice se zdá, že jen to horké. V ní bylo omezeno množství směsi vstupující do motoru na maximálních 10 %.
Celou záležitost má projednat Technická pracovní skupina FIA na svém setkání po Kanadě. Pokud by před Silverstone došlo ke změně předpisů, zamíchalo by to výkonnostním pořadím? Některé týmy by zřejmě byly ovlivněny více než jiné, velké změny bych ale nečekal.
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.
Po sezóně plné kritiky si Sergio Pérez na konci roku 2025 může oddechnout. Statistiky ukázaly, že jeho výkony byly v porovnání s nástupci výrazně lepší, což potvrzuje jeho schopnosti a přínos týmu.
Lando Norris po zisku svého premiérového titulu ve Formuli 1 v Abú Zabí promluvil s nebývalou upřímností a otevřeností o emocích a okolnostech, které jeho cestu na vrchol provázely.
Helmut Marko po dvaceti letech končí ve své poradní roli u týmů Red Bull. Jeho odchod zasahuje i okruh lidí kolem Maxe Verstappena, který ho dříve označil za „druhého otce“.
Carlos Sainz po závodě vyzdvihl úspěch svého bývalého parťáka Landa Norrise a ocenil nejen jeho rychlost, ale i cestu, kterou si k prvnímu titulu mistra světa vyšlapal.
Odcházející jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda obdržel jeden trestný bod na svou superlicenci za incident během závodu v Abú Zabí, potvrdila FIA.
Lewis Hamilton plánuje po náročné sezoně F1 2025 během zimní přestávky úplně vypnout a odpočinout si od závodění i mediálních povinností.
Poté, co Lando Norris získal titul mistra světa F1 pro rok 2025, Oscar Piastri uvedl, že nečeká žádnou změnu v jejich vzájemné dynamice. Podle něj zůstane vztah mezi jezdci McLarenu stejný jako dosud.
Max Verstappen vyhrál závod v Abú Zabí, ale největší triumf víkendu patřil Landu Norrisovi. Britský jezdec se totiž stal novým mistrem světa a vstoupil do elitního klubu šampionů F1.
Max Verstappen potvrdil své kvality i v samotném závěru sezóny. Na okruhu Yas Marina získal už osmou pole position roku 2025 a vstoupí tak do rozhodující Velké ceny Abú Zabí z nejlepší možné startovní pozice.