Před Barcelonou vzniklo mezi týmy F1 nebývalé pozdvižení, když se FIA náhle rozhodla omezit využívání výfukových plynů. Stručně se pokusím vysvětlit, o co se jedná, kdo za tím stál, proč k tomu došlo a jak se bude problém dále vyvíjet.
Jak to fungujeDifuzory využívají horké, rychle proudící výfukové plyny, které zvyšují průtok vzduchu - výsledkem je vyšší přítlak. To ale není věc, která by Mezinárodní automobilové federaci vadila.
Studené foukáníKdyž pilot sundá nohu z plynu - například při brzdění či v nájezdu do zatáčky, množství výfukových plynů se snižuje a dochází ke ztrátě přítlaku. Minulý rok proto týmy začaly mapovat motory tak, aby v tyto momenty zůstala škrtící klapka otevřená, ale nedocházelo přitom k zážehu ani přísunu paliva. Proto se tomuto způsobu říká studené foukání (cold blowing).
Horké foukáníTýmy však v poslední době čím dál tím více využívají horké foukání (hot blowing). Toho dosahují opožděním zážehu za stálého přisunu paliva přes válce do výfuků, kde ve válci vznícená směs pokračuje v hoření dále ve výfuku (viz loňský článek V čem spočívá tajemství kvalifikační rychlosti Red Bullu?) Ta následně proudí mnohem vyšší rychlostí výfukovým potrubím k difuzoru, kde s sebou "strhává" okolní vzduch, jehož proudění se urychluje.
Výfuky u podlahy monopostu Ferrari 150° Italia
VýhodyJedná se o velice silný efekt - o 70 % proti (studenému foukání) stoupá také objem protékajícího vzduchu a přítlak tím podstatně stoupá. V kvalifikaci to může vůz zrychlit až o 0,5 sekundy na kolo. Představuje to proti konvenčnímu vývoji aerodynamiky dosti velkou výhodu, proto se týmy na tuto oblast tolik soustředí a snaží se svá řešení zefektivňovat. V závodě horké foukání nemůže být příliš využíváno nejen kvůli dlouhotrvajícím vysokým teplotám, ale zejména kvůli vyšší spotřebě.
Kdo se snaží protlačit omezení?Zajímavá byly vyhýbavé odpovědí týmů, které jsme oslovili, ihned po zbrklém vydání technické směrnice TD015 (zmínku jste mimochodem mohli na našich stránkách najít o 4 dny dříve, než se o ní začalo ve světě psát). Nikdo se o tom nechtěl s médii bavit, hledali se viníci. Přemýšlelo se o tom, kdo by z toho nejvíce těžil. Kdo se trápí v kvalifikacích, ale podává mnohem lepší výkony v závodech? Chvíli byl obviňován Mercedes, chvíli McLaren. Ferrari prostřednictvím německých médií dali brzy nahlas najevo: "My jsme to nebyli!"
Nakonec se ukázalo, že kauzu s chvilkovým zákazem (technické směrnice FIA totiž nabývají platnosti ihned po vydání) vyvolal Cosworth prostřednictvím Williamsu, což na tiskové konferenci v Barceloně potvrdil Adam Parr.
Difuzor McLarenu MP4-26
Proč?Náklady na nasazení této technologie jsou obrovské, podle Pat Symonds převyšují v přepočtu 20 mil. Kč (více zde). Vyladění stojí několik motorů a spoustu hodin na dynamometru, kde je třeba nalézt limity takového mapování. Proto nezávislý výrobce motoru zpochybnil legálnost takového řešení.
Co s tím udělá FIA?FIA se tyto pokroky v oblasti využívání výfukových plynů přestávají líbit. Týmy dostaly zprávu, aby pracovali na změně konfigurace svých motorů. Bude zakázáno veškeré foukání v momentě, kdy pilot nemá sešlápnutý plyn? Dle původního znění směrnice se zdá, že jen to horké. V ní bylo omezeno množství směsi vstupující do motoru na maximálních 10 %.
Celou záležitost má projednat Technická pracovní skupina FIA na svém setkání po Kanadě. Pokud by před Silverstone došlo ke změně předpisů, zamíchalo by to výkonnostním pořadím? Některé týmy by zřejmě byly ovlivněny více než jiné, velké změny bych ale nečekal.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.