FIA chce omezit využívání výfukových plynů pro vytváření přítlaku, pokud pilot sundá nohu z plynového pedálu. Jak to chce udělat? A jak to hodlá kontrolovat? Na to odpovídá její zástupce - technický delegát Charlie Whiting.
Jak vůbec došlo k rozhodnutí omezit výfuky pro generování přítlaku?Charlie Whiting: Začalo být zřejmé, že to, co jsme považovali za drobnou funkci, se změnilo v něco, co bylo využíváno ilegálně. Výfukový systém máme proto, aby odváděl plyny z motoru, jenže když nemáte sešlápnutý plyn, tak to nedělá. Proto pilot svým pohybem ovlivňuje aerodynamické vlastnosti vozu.
Týmy s těmito systémy jezdí už od minulého roku. Proč jste je nezakázali už tehdy?CW: Jednoduše proto, že tyto věci se rozjížděly pomalu a vypadaly poměrně neškodně. Postupně se ale začaly neustále zhoršovat. Foukání z výfuků není nic nového, používá se to již léta, ale myslím si, že Red Bull to posunul na počátku minulého roku se svými nízko umístěnými výfuky na jinou úroveň.
O co byste mohli požádat týmy v rámci nápravy - o úpravu mapování motorů nebo celých difuzorů?CW: Pouze o mapování.
Výfuk McLarenu MP4-26
Proti čemu by mohly [některé] týmy protestovat - proti využívání výfukových plynů v oblasti difuzorů nebo proti tomu, co se děje při nesešlápnutém plynovém pedálu?CW: Byly by docela na tenkém ledě, kdyby protestovaly proti foukání na difuzory. Jedná se o způsob, jakým se využívají studené a horké plyny v oblasti difuzoru - protestovaly by proti tomu. Bereme jako fakt, že výfukové plyny se musí někudy dostávat ven a týmy toho budou využívat. Nikdy jsme se nesnažili regulovat pozice výfuků.
Jak byste mohli kontrolovat mapování motorů?CW: Pouze pomocí zkoumání dat z vozů. Můžeme například vidět, jak zapalují, o kolik zpožďují zážeh, kolik paliva využívají nebo jak je otevřená škrticí klapka.
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.
Po sezóně plné kritiky si Sergio Pérez na konci roku 2025 může oddechnout. Statistiky ukázaly, že jeho výkony byly v porovnání s nástupci výrazně lepší, což potvrzuje jeho schopnosti a přínos týmu.
Lando Norris po zisku svého premiérového titulu ve Formuli 1 v Abú Zabí promluvil s nebývalou upřímností a otevřeností o emocích a okolnostech, které jeho cestu na vrchol provázely.
Helmut Marko po dvaceti letech končí ve své poradní roli u týmů Red Bull. Jeho odchod zasahuje i okruh lidí kolem Maxe Verstappena, který ho dříve označil za „druhého otce“.
Carlos Sainz po závodě vyzdvihl úspěch svého bývalého parťáka Landa Norrise a ocenil nejen jeho rychlost, ale i cestu, kterou si k prvnímu titulu mistra světa vyšlapal.
Odcházející jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda obdržel jeden trestný bod na svou superlicenci za incident během závodu v Abú Zabí, potvrdila FIA.
Lewis Hamilton plánuje po náročné sezoně F1 2025 během zimní přestávky úplně vypnout a odpočinout si od závodění i mediálních povinností.
Poté, co Lando Norris získal titul mistra světa F1 pro rok 2025, Oscar Piastri uvedl, že nečeká žádnou změnu v jejich vzájemné dynamice. Podle něj zůstane vztah mezi jezdci McLarenu stejný jako dosud.
Max Verstappen vyhrál závod v Abú Zabí, ale největší triumf víkendu patřil Landu Norrisovi. Britský jezdec se totiž stal novým mistrem světa a vstoupil do elitního klubu šampionů F1.
Max Verstappen potvrdil své kvality i v samotném závěru sezóny. Na okruhu Yas Marina získal už osmou pole position roku 2025 a vstoupí tak do rozhodující Velké ceny Abú Zabí z nejlepší možné startovní pozice.