Jak chce FIA omezit a kontrolovat využívání výfuků pro vytváření přítlaku

Technika
Technika, foto: HRT F1 Team
Petr Hlawiczka 27. května 2011 20:35
Sdílej:

FIA chce omezit využívání výfukových plynů pro vytváření přítlaku, pokud pilot sundá nohu z plynového pedálu. Jak to chce udělat? A jak to hodlá kontrolovat? Na to odpovídá její zástupce - technický delegát Charlie Whiting.

Jak vůbec došlo k rozhodnutí omezit výfuky pro generování přítlaku?Charlie Whiting: Začalo být zřejmé, že to, co jsme považovali za drobnou funkci, se změnilo v něco, co bylo využíváno ilegálně. Výfukový systém máme proto, aby odváděl plyny z motoru, jenže když nemáte sešlápnutý plyn, tak to nedělá. Proto pilot svým pohybem ovlivňuje aerodynamické vlastnosti vozu.

Týmy s těmito systémy jezdí už od minulého roku. Proč jste je nezakázali už tehdy?CW: Jednoduše proto, že tyto věci se rozjížděly pomalu a vypadaly poměrně neškodně. Postupně se ale začaly neustále zhoršovat. Foukání z výfuků není nic nového, používá se to již léta, ale myslím si, že Red Bull to posunul na počátku minulého roku se svými nízko umístěnými výfuky na jinou úroveň.

O co byste mohli požádat týmy v rámci nápravy - o úpravu mapování motorů nebo celých difuzorů?CW: Pouze o mapování.

Výfuk McLarenu MP4-26

Proti čemu by mohly [některé] týmy protestovat - proti využívání výfukových plynů v oblasti difuzorů nebo proti tomu, co se děje při nesešlápnutém plynovém pedálu?CW: Byly by docela na tenkém ledě, kdyby protestovaly proti foukání na difuzory. Jedná se o způsob, jakým se využívají studené a horké plyny v oblasti difuzoru - protestovaly by proti tomu. Bereme jako fakt, že výfukové plyny se musí někudy dostávat ven a týmy toho budou využívat. Nikdy jsme se nesnažili regulovat pozice výfuků.

Jak byste mohli kontrolovat mapování motorů?CW: Pouze pomocí zkoumání dat z vozů. Můžeme například vidět, jak zapalují, o kolik zpožďují zážeh, kolik paliva využívají nebo jak je otevřená škrticí klapka.

Stalo se