Odborný poradce Red Bullu Helmut Marko se vrací k Velké ceně Malajsie, v níž s oběma vozy dojeli na prvním a druhém místě poté, co Lewisovi Hamiltonovi explodoval motor. Neměli však pouze štěstí - vítězství si podle Rakušana plně zasloužili. Selhání techniky Mercedesu si vysloužili svým výborným výkonem na dráze.
Helmute, první vítězství Red Bullu od Velké ceny Španělska v květnu a první double po dlouhé době. Jaké to je?Helmut Marko: Osvobozující! Ano, věděli jsme, že tady budeme silní, ale i tak musíte vždy brát v potaz to, co dělá Mercedes, a pak uvidíte, jak dopadnete. A [v neděli] jsme rozhodně měli navrch!
Nahrálo vám selhání motoru Lewise Hamiltona.HM: Podle mého úsudku jsme ho k tomu selhání motoru s největší pravděpodobností donutili my! Neustále jsme na něj vyvíjeli tlak, ohrožovali jeho vedení. Věděl, že si musí vytvořit náskok, a jen neustále na plný plyn, to pro jeho motor zřejmě nebylo to nejlepší. Ale i kdyby neodstoupil, měli jsme schováno pár věcí v rukávu. Neřeknu přesně co, jen to, že s dvěma vozy na odlišných strategiích bychom s ním ke konci závodu stejně bojovali.
"Noooo!" Watch the moment @LewisHamilton's #MalaysiaGP went up in flames >> https://t.co/4OJVuwzhiL #F1 pic.twitter.com/kaxgOdmZUr
— Formula 1 (@F1) October 3, 2016Když hovoříme o strategii, jak velkou roli sehrála?HM: Sehrála velkou roli v našem úspěchu, protože degradace pneumatik byla ohromná. Max byl velmi rychlý, ale také tvrdý na své pneumatiky, proto u něj byla degradace vyšší, než jsme očekávali. To jej trochu znevýhodňovalo.
Max se dostal za Daniela velmi blízko a všichni očekávali, že se svým týmovým kolegou bude bojovat o vítězství. Museli jste jej zpomalovat a říct mu, aby zůstal tam, kde je?HM: Jen jsme mu řekli: 'Pokud budeš pokračovat touto rychlostí, tvé přední pneumatiky ti za pár kol odejdou a ty určitě přijdeš o druhé místo - a zřejmě odejdeš s prázdnou.'
Držel se instrukcí z boxové zídky?HM: Ke konci věděl, v jaké situaci je se svými pneumatikami. Protože samozřejmě ztrácel v každém kole přilnavost. Neměl proto problém s udržením své pozice.
Závod v Singapuru byl považován za vaši nejlepší šanci na vítězství. Tam k tomu nedošlo, až tady v Malajsii na dráze, kde hrají větší roli motory. Proč?HM: Abych byl upřímný, chvíli to trvalo, než jsme přišli na to, že bychom zde s Mercedesem mohli bojovat. Na začátku víkendu jsme byli velmi skeptičtí, ale kvalifikace potom ukázala, že zas nejsme tak daleko za Mercedesem a že jsme jasně před Ferrari. To byl před závodem dobrý pocit.
Co bylo větším překvapením: že jste se drželi těsně Mercedesu nebo to, že jste dokázali kontrolovat Ferrari?HM: Obojí.
Co tento double znamená pro vývoj Red Bullu? Jde o první nástin vašich schopností v roce 2017?HM: Neznamená to o nic víc a o nic méně než to, že jsme [v Malajsii] odvedli nejlepší práci. A že si půjdeme svou cestou! Ano, je to silným motivačním povzbuzením, ale to je vše. Musíme pokračovat v tvrdé práci, protože to je jedinou cestou k vítězství.
Zbývá pět závodů. Naznačila Malajsie, že druhé místo v šampionátu konstruktérů máte jisté?HM: Této iluzi jsme nepropadli. Čekají nás závody, která nám nebudou tak vyhovovat, proto jsme v jakýchkoliv předpovědích opatrní. Když budeme cítit, že budeme moci vyhrát, tak se samozřejmě posuneme agresivně dopředu. Nejsme však lidmi, kteří by se teď dali na matematiku. Chceme druhé místo vybojovat na dráze jasným a férovým způsobem.
Před několika lety byla rakouská státní hymna na pódiích hitem. Pak ale odezněla. Jste nyní zpět?HM: Jsme zpět - a vítězství je vždy nakažlivé, proto se letos ještě vrátíme pro další.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.