Odborný poradce Red Bullu Helmut Marko se vrací k Velké ceně Malajsie, v níž s oběma vozy dojeli na prvním a druhém místě poté, co Lewisovi Hamiltonovi explodoval motor. Neměli však pouze štěstí - vítězství si podle Rakušana plně zasloužili. Selhání techniky Mercedesu si vysloužili svým výborným výkonem na dráze.
Helmute, první vítězství Red Bullu od Velké ceny Španělska v květnu a první double po dlouhé době. Jaké to je?Helmut Marko: Osvobozující! Ano, věděli jsme, že tady budeme silní, ale i tak musíte vždy brát v potaz to, co dělá Mercedes, a pak uvidíte, jak dopadnete. A [v neděli] jsme rozhodně měli navrch!
Nahrálo vám selhání motoru Lewise Hamiltona.HM: Podle mého úsudku jsme ho k tomu selhání motoru s největší pravděpodobností donutili my! Neustále jsme na něj vyvíjeli tlak, ohrožovali jeho vedení. Věděl, že si musí vytvořit náskok, a jen neustále na plný plyn, to pro jeho motor zřejmě nebylo to nejlepší. Ale i kdyby neodstoupil, měli jsme schováno pár věcí v rukávu. Neřeknu přesně co, jen to, že s dvěma vozy na odlišných strategiích bychom s ním ke konci závodu stejně bojovali.
"Noooo!" Watch the moment @LewisHamilton's #MalaysiaGP went up in flames >> https://t.co/4OJVuwzhiL #F1 pic.twitter.com/kaxgOdmZUr
— Formula 1 (@F1) October 3, 2016Když hovoříme o strategii, jak velkou roli sehrála?HM: Sehrála velkou roli v našem úspěchu, protože degradace pneumatik byla ohromná. Max byl velmi rychlý, ale také tvrdý na své pneumatiky, proto u něj byla degradace vyšší, než jsme očekávali. To jej trochu znevýhodňovalo.
Max se dostal za Daniela velmi blízko a všichni očekávali, že se svým týmovým kolegou bude bojovat o vítězství. Museli jste jej zpomalovat a říct mu, aby zůstal tam, kde je?HM: Jen jsme mu řekli: 'Pokud budeš pokračovat touto rychlostí, tvé přední pneumatiky ti za pár kol odejdou a ty určitě přijdeš o druhé místo - a zřejmě odejdeš s prázdnou.'
Držel se instrukcí z boxové zídky?HM: Ke konci věděl, v jaké situaci je se svými pneumatikami. Protože samozřejmě ztrácel v každém kole přilnavost. Neměl proto problém s udržením své pozice.
Závod v Singapuru byl považován za vaši nejlepší šanci na vítězství. Tam k tomu nedošlo, až tady v Malajsii na dráze, kde hrají větší roli motory. Proč?HM: Abych byl upřímný, chvíli to trvalo, než jsme přišli na to, že bychom zde s Mercedesem mohli bojovat. Na začátku víkendu jsme byli velmi skeptičtí, ale kvalifikace potom ukázala, že zas nejsme tak daleko za Mercedesem a že jsme jasně před Ferrari. To byl před závodem dobrý pocit.
Co bylo větším překvapením: že jste se drželi těsně Mercedesu nebo to, že jste dokázali kontrolovat Ferrari?HM: Obojí.
Co tento double znamená pro vývoj Red Bullu? Jde o první nástin vašich schopností v roce 2017?HM: Neznamená to o nic víc a o nic méně než to, že jsme [v Malajsii] odvedli nejlepší práci. A že si půjdeme svou cestou! Ano, je to silným motivačním povzbuzením, ale to je vše. Musíme pokračovat v tvrdé práci, protože to je jedinou cestou k vítězství.
Zbývá pět závodů. Naznačila Malajsie, že druhé místo v šampionátu konstruktérů máte jisté?HM: Této iluzi jsme nepropadli. Čekají nás závody, která nám nebudou tak vyhovovat, proto jsme v jakýchkoliv předpovědích opatrní. Když budeme cítit, že budeme moci vyhrát, tak se samozřejmě posuneme agresivně dopředu. Nejsme však lidmi, kteří by se teď dali na matematiku. Chceme druhé místo vybojovat na dráze jasným a férovým způsobem.
Před několika lety byla rakouská státní hymna na pódiích hitem. Pak ale odezněla. Jste nyní zpět?HM: Jsme zpět - a vítězství je vždy nakažlivé, proto se letos ještě vrátíme pro další.
Italská média naznačují, že George Russell by se mohl objevit na radaru Ferrari, pokud by se v týmu uvolnilo místo po Hamiltonovi nebo Leclercovi. I když je v Mercedesu spokojený, jeho schopnosti z něj činí lákavou možnost pro budoucnost Maranella.
Liam Lawson zažil v úvodu Velké ceny Mexika okamžik, který vyděsil celý paddock. Krátce po startu se ocitl v nečekané a znepokojivé situaci, jež znovu připomněla, jak křehká může být bezpečnost ve Formuli 1.
Bývalý jezdec F1 Christijan Albers zpochybnil, že Lando Norris a Oscar Piastri patří mezi největší talenty současného motorsportu.
Lewis Hamilton se otevřeně podělil o své dojmy z nové kapitoly své kariéry a popsal ji jako mimořádně silný moment.
Po působivém výkonu Olivera Bearmana v Mexiku Martin Brundle vyzdvihl jeho talent a rychlý rozvoj. Podle něj patří mladý Brit mezi jezdce, kteří by mohli zaujmout, pokud se objeví nové šance ve špičkových týmech.
George Russell po podpsisu nové smlouvy s Mercedesem prozradil detaily i ohledně jeho manažeerského týmu.
Valtteri Bottas absolvoval 112 kol na okruhu Autódromo Hermanos Rodríguez při testovacím programu s týmem Mercedes. Pro finského závodníka šlo o důležitou příležitost znovu usednout do monopostu Formule 1 před novou sezonou s Cadillacem.
Mexická národní sportovní autorita OMDAI poskytla komentář k události z minulého závodního víkendu, kdy Liam Lawson zažil nebezpečný moment na trati.
Felipe Massa zahájil u londýnského Nejvyššího soudu spor o 82 milionů dolarů kvůli aféře „Crashgate“ z roku 2008.
Lewis Hamilton byl po Velké ceně Mexika zklamaný z desetisekundové penalizace za souboj s Maxem Verstappenem. Podle něj bylo rozhodnutí komisařů zbytečně přísné.
Martin Brundle naznačuje, že start Mexické Grand Prix měl mnohem dramatičtější podtext, než se zdálo. Podle něj si Max Verstappen zasloužil přísný trest, který by jasně vymezil hranice chování na trati, a poukázal tak na nedostatečné rozhodnutí rozhodčích.
Kandidátka na prezidentku FIA Laura Villars oznámila, že obdržela povolení k mimořádnému soudnímu slyšení v Paříži. Tento krok naznačuje další vývoj v napjaté situaci kolem vedení federace.