Uvidíme Sergia Péreze ve špičkovém týmu? Jak fungovaly novinky, které představila Force India a jak se podle něj cítí Daniil Kvjat? Na tyto i mnoho dalších otázek odpovídal Mexičan v rozhovoru pro oficiální server Formule 1.
Začátek sezóny byl ve vašem podání pomalejší, ale od Ruska se to rozjelo a Monako bylo vrcholem toho vývoje. Co se změnilo?Sergio Pérez: Chvilku se zastavím u Monaka. Bylo to fantastické! Při mé první jízdě na tom okruhu v F1 v roce 2010 mě to málem stálo život a o šest let později jsem stál na pódiu! Vždycky jsem věděl, že s tou tratí mám neuzavřené účty.
A co se od Ruska změnilo? Neměli jsme štěstí. Měl jsem dobrý start, ale v prvních třech závodech jsem měl dost smůlu. S naší rychlostí jsme potřebovali, aby šlo vše perfektně a my se dostali na body, i malé narušení to mohlo pokazit. Během posledních tří závodů šlo vše bez problémů a vidíte... V Rusku jsem měl dobrý výsledek, ve Španělsku jsme získali maximum a v Monaku to byl náročný a bláznivý závod, ale mně všechno vyšlo. Konečně štěstí.
Rozhodně to vypadá, že v tomto prožíváte opak než váš týmový kolega Nico Hülkenberg. Ten zazářil v Austrálii, ale od té doby získal jen osm bodů.SP: I v Austrálii jsem měl lepší kvalifikaci než on. Potom začaly problémy. Až od Ruska jsem byl schopen maximalizovat potenciál a získat výsledky. Jsem spokojen.
Pomohly opravdu novinky, které jste představili v Barceloně?SP: No, ten závod neodrážel, kde opravdu jsme. Měli jsme problémy, ale i tak dojeli sedmí. Takže to asi mohlo být lepší, protože reálně jsme byli konkurenceschopnější. Takže ano, novinky fungovaly skvěle.
A co v Monaku? Něco nového na voze, co by vysvětlilo lepší výkonnost?SP: Nic nového, jen specifikace na tamější okruh. Ale především jsme zvolili naprosto správné nastavení.
A co nějaké novinky do budoucna? Loni ty v Silverstone fungovaly a pomohly týmu k pátému místu v poháru konstruktérů. A tuto pozici jste po Monaku znovu obsadili.SP: Ano, v Silverstone zase uvidíme velké novinky. A samozřejmě doufáme, že to bude podobné vylepšení jako loni. A že budeme tak troufalí a budeme pokukovat po čtvrtém místě.
Týmový duch a chemie ve Force Indii pro tebe vždy fungovala. Kdybys měl jmenovat jednu věc, která týmu chybí, co by to bylo?SP: Peníze! Jednoduché... Máme skvělý tým, a když se podíváte na výsledky z Monaka, rozhodně chceme skočit po čtvrtém místě mezi konstruktéry. Více peněz na vývoj by věci usnadnilo.
Ty jsi v F1 již šest let, je ti 26 a sledoval jsi osmnáctiletého Verstappena, jak zvítězil. Bylo to frustrující?SP: Ne. Max je velmi dobrý pilot a měl jsem radost. Ale znamená to, že musíte být ve správném autě. A to jsem během těch šesti let neměl. Jsem pyšný na to, čeho jsem dosáhl s tím, co jsem měl k dispozici. Myslím, že má pódiová umístění hovoří samy za sebe. Podle toho by měla být posuzována má kariéra. Nyní jsem na vrcholu. Hodně jsem se jako pilot zlepšil a doufám, že se jednou dostanu do konkurenceschopného auta, abych ukázal, co dovedu. Kdyby Max neměl příležitost - školu v Toro Rosso a nyní Red Bull - nevyhrál by.
Říkáš, že ses zlepšil. V jakých oblastech jsi nyní lepší pilot?SP: V kvalifikaci. A také moje závodní rychlost a práce s pneumatiky jsou nyní lepší. Vlastně ve všech oblastech. Ale největší krok jsem udělal v lepších výkonech během kvalifikace a to i v porovnání s loňskou sezónou.
Výměna u Red Bullu byl start změn na trhu s jezdci. Nyní slyšíme, že možná Nico Rosberg vyjednává s Ferrari i Mercedesem. Také máš oči otevřené a sleduješ, jaké možnosti jsou tu pro tebe? Není tajemstvím, že bys chtěl do špičkového týmuSP: Samozřejmě, že situaci pečlivě sleduji a samozřejmě, že dáváte velkým týmům vědět, že jste k dispozici. Nejlepší způsob jsou dobré výsledky a to dělám. Takže pokud přijde příležitost, nebráním se.
Velké týmy moc neklepou na dveře jezdcům ze středu pole, obvykle to bývá obráceně. Co tedy uděláš?SP: No, pokud nemáte výsledky, můžete klepat a nikdo nikdy nebude doma. Takže nejprve výsledky! To třetí místo v Monaku přišlo ve správnou chvíli a na správném místě.
Co to udělá s kariérou závodníka, když vás vyhodí a váš nástupce vyhraje ve vašem autě? Tvůj odchod z McLarenu byl tak náhlý, že si asi umíš představit, co prožívá Daniil Kvjat.SP: Ano, chápu to velmi dobře. Ztratíte motivaci, sebejistotu, bojíte se, že vaše kariéra skončila, ještě než pořádně začala. Ale potom se posbíráte a začnete si víc vážit věcí. Navíc v mém případě se to stalo velmi rychle a byl jsem mladý. Také se víc uvolníte.
Myslím, že Fernando Alonso je toho dobrým příkladem. Nikdo ho nevyhodil, ale na čele bojoval po mnoho let a nyní je ve středu pole a to stěží. Ano, jako závodník trpíte, ale také se uvolníte. Takže já čekám. Chci být ve špičkovém týmu - vlastně ne, chci být ve špičkovém autě. Ve špičkovém týmu jsem už byl, ale neměli špičkové auto.
Za pár dní přijedete do Kanady. V Montrealu jsi už byl na pódiu, ale také jsi tam ani nezískal body. Použiješ Monako jako podporu?SP: Samozřejmě jdete do závodu s mnohem lepší pocitem, když byl ten předchozí úspěšný. Montreal je náročný okruh a souhlasím, že moje výsledky tam nejsou uspokojivé. Ale auto má skvělý výkon, vyváženost nám nechybí a v Monaku jsme ukázali, že ať už prší nebo svítí slunce, můžeme předvést dobrý výkon. A to se může stát i v Kanadě. Jsme připraveni.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.