Lance Stroll v rozhovoru pro motorsport.com vysvětluje, proč opustil Ferrari a proč je podle něj pro kariéru mladého pilota ve Formuli 1 lepší stáj Williams.
Proč jsi opustil Ferrari a přešel k Williamsu?Lance Stroll: Mělo to několik důvodů: Především má Williams skvělou historii v důvěřování mladým jezdcům. Poskytli ve Formuli 1 šanci mnoha nováčkům. To pro nás bylo důležité, protože Ferrari má odlišný přístup: mají tendenci nabírat spíše veterány, aby bojovali o šampionát.
Williams je spíše tím, co jsme hledali, minimálně v blízké budoucnosti, a byli velmi přívětiví. Hovořili jsme s nimi už v červenci a u Williamsu jsme se cítili jako doma. Zažili jsme to také u Ferrari, ale Williams mi nabídl dobrou pozici vývojového pilota s možností trávit čas na simulátoru. Snad se mi letos dostane několika dní za volantem staršího vozu F1, což je velmi vzrušující.
Ferrari tedy nenabízelo takový pokrok, jaký jste vyhlíželi?LS: Je to jiný svět. Byl jsem v juniorském programu Ferrari, který byl spíše takový základní - tréninkový program, hodně práce v tělocvičně a duševní práce. Williams to dělá také, ale zároveň se dostávám mnohem blíže týmu Formule 1: více času na simulátoru, větší zapojení do práce s inženýry při samotných velkých cenách.
Cítím, jako bych s Williamsem mohl být blíže, a spíše s nimi pracuji, než že bych byl jen součástí tréninkového kempu jako u Ferrari. Z pohledu budoucnosti jde o ten správný krok.
Bylo pro tebe opuštění Ferrari náročné vzhledem k tvým úspěchům u Jezdecké akademie Ferrari (FDA)?LS: Ano, samozřejmě. Ferrari je skvělý tým, možná nejlepší ze všech v motorsportu. Nebylo to tedy jednoduché je opustit, dostal jsem ale opravdu vzrušující příležitost u Williamsu, který je čistým závodním týmem, rodinou se svou vlastní skvělou historií.
Byl postup Valtteriho Bottase z testovacího na závodního jezdce pro tebe motivací? Dokážeš si představit, že bys zvládl to, co on?LS: rozhodně - tohle je naším cílem u Williamsu a jejich cílem se mnou. Proto ke mně přistoupili - oba doufáme v to, že to jednoho dne dokážu naplnit. A není to jen Valtteri, kdo dnes odvádí skvělou práci. V minulosti prošel Williamsem také Nico Rosberg i Jenson Button... mnoho skvělých jmen, kteří v F1 dosáhli velkých úspěchů.
Bottasovi i Felipemu Massovi končí před rokem 2017 smlouva. Představuje to pro tebe příležitost?LS: Záleží to na tom, jak to během roku půjde. Bylo by to skvělé závodit ve Formuli 1 - nebudu lhát. Každý mladý jezdec by si to přál, a pokud by ta příležitost přišla, bylo by to fantastické.
Já se ale momentálně nesoustředím na rok 2017. Soustředím se na F3, kde se pokusím vyhrát šampionát, a na to, abych co nejlépe odváděl svou práci. Prožil jsem dobrou nováčkovskou sezónu, ale nyní je čas na to, abych tyto zkušenosti využil a bojoval o titul. Pak uvidíme, co se přihodí další rok.
Jak zajistíš, aby tě role u Williamsu v F3 nerozptylovala?LS: Máme dobrý plán, pokud jde o práci s Williamsem a F3. Williams si přeje, aby se mi v F3 dařilo. Vědí, že to je to, co musím zvládnout, abych mohl dosáhnout další úrovně. Pomůžou mi v tom mimo trať všemi drobnými způsoby, kterými mohou, abych se mohl posunout k větším a lepším věcem.
Tuto sezónu budeš v F3 favoritem na titul. Dostává tě to pod větší tlak?LS: Jde o tlak, ale o dobrý tlak. Je to motivace, dobrá věc, když víte, že jste považováni za favorita. Ale každý rok je nový - vždy se najdou piloti, které tam nečekáte. Přicházející nováčci, kteří jsou velmi rychlí, takže nikdy nevíte.
Je však pozitivní vědět, že jsem po loňsku řazen dopředu. A je příjemné mít ty zkušenosti. Očekávání jsou větší, ale to mi nevadí. Budu se jen snažit, abych na počátku tohoto roku pokračovat v mé výborné formě z konce minulého ročníku.
Nyní, když přestoupil Felix Rosenqvist, poneseš letos na svých bedrech celou váhu týmu Prema?LS: Ano, ale tohle potřebujete. Každá série motorsportu závisí na kombinaci auta a jezdce. Potřebujete ten nejlepší balík, a pak může pilot odvádět tu nejlepší práci. Vidíme to rovněž v F1 - k vítězství je zapotřebí balík, ne jedna specifická věc. Mám za sebou silný tým, ale všichni se budou hodně snažit o to, aby Premu porazili. Budeme tedy muset postupovat od závodu k závodu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.
FIA a Formule 1 oznámily novou terminologii pro sezonu 2026 a zároveň představily první vizualizace monopostů nové generace. Ty naznačují směr, kterým se technická podoba šampionátu v následujících letech ubere.
Lando Norris oslavil svůj premiérový titul mistra světa ve Formuli 1 při závěrečném závodě sezony v Abu Dhabi, přičemž jeho výkon ocenili i samotní soupeři.
Maurizio Arrivabene varoval, že Lewis Hamilton posíláním podrobných „dokumentací“ Ferrari může naznačovat, že jeho vztah s týmem je napjatý. Takový krok často signalizuje, že komunikace a důvěra mezi jezdcem a týmem jsou ohroženy.
Koji Watanabe, prezident Honda Racing Corporation, prozradil, že jeho debaty se záhy nastupujícím šéfem Aston Martinu Adrianem Neweym jsou často velmi živé a intenzivní. Diskuse podle něj slouží k hledání optimálních řešení a posouvání týmu vpřed.
McLaren před závěrečnou Velkou cenou sezony zvolil neobvyklý způsob, jak podpořit svého jezdce Landa Norrise. Na startovní pásku se objevila drobná, osobní zpráva, která měla Norrisovi dodat klid a motivaci v okamžiku, kdy šlo o hodně.
Max Verstappen se ani po skončení sezóny F1 nezastavil a už se objevil za volantem závodního vozu. Zdá se, že jeho vášeň pro rychlost stále hoří naplno.