Lance Stroll v rozhovoru pro motorsport.com vysvětluje, proč opustil Ferrari a proč je podle něj pro kariéru mladého pilota ve Formuli 1 lepší stáj Williams.
Proč jsi opustil Ferrari a přešel k Williamsu?Lance Stroll: Mělo to několik důvodů: Především má Williams skvělou historii v důvěřování mladým jezdcům. Poskytli ve Formuli 1 šanci mnoha nováčkům. To pro nás bylo důležité, protože Ferrari má odlišný přístup: mají tendenci nabírat spíše veterány, aby bojovali o šampionát.
Williams je spíše tím, co jsme hledali, minimálně v blízké budoucnosti, a byli velmi přívětiví. Hovořili jsme s nimi už v červenci a u Williamsu jsme se cítili jako doma. Zažili jsme to také u Ferrari, ale Williams mi nabídl dobrou pozici vývojového pilota s možností trávit čas na simulátoru. Snad se mi letos dostane několika dní za volantem staršího vozu F1, což je velmi vzrušující.
Ferrari tedy nenabízelo takový pokrok, jaký jste vyhlíželi?LS: Je to jiný svět. Byl jsem v juniorském programu Ferrari, který byl spíše takový základní - tréninkový program, hodně práce v tělocvičně a duševní práce. Williams to dělá také, ale zároveň se dostávám mnohem blíže týmu Formule 1: více času na simulátoru, větší zapojení do práce s inženýry při samotných velkých cenách.
Cítím, jako bych s Williamsem mohl být blíže, a spíše s nimi pracuji, než že bych byl jen součástí tréninkového kempu jako u Ferrari. Z pohledu budoucnosti jde o ten správný krok.
Bylo pro tebe opuštění Ferrari náročné vzhledem k tvým úspěchům u Jezdecké akademie Ferrari (FDA)?LS: Ano, samozřejmě. Ferrari je skvělý tým, možná nejlepší ze všech v motorsportu. Nebylo to tedy jednoduché je opustit, dostal jsem ale opravdu vzrušující příležitost u Williamsu, který je čistým závodním týmem, rodinou se svou vlastní skvělou historií.
Byl postup Valtteriho Bottase z testovacího na závodního jezdce pro tebe motivací? Dokážeš si představit, že bys zvládl to, co on?LS: rozhodně - tohle je naším cílem u Williamsu a jejich cílem se mnou. Proto ke mně přistoupili - oba doufáme v to, že to jednoho dne dokážu naplnit. A není to jen Valtteri, kdo dnes odvádí skvělou práci. V minulosti prošel Williamsem také Nico Rosberg i Jenson Button... mnoho skvělých jmen, kteří v F1 dosáhli velkých úspěchů.
Bottasovi i Felipemu Massovi končí před rokem 2017 smlouva. Představuje to pro tebe příležitost?LS: Záleží to na tom, jak to během roku půjde. Bylo by to skvělé závodit ve Formuli 1 - nebudu lhát. Každý mladý jezdec by si to přál, a pokud by ta příležitost přišla, bylo by to fantastické.
Já se ale momentálně nesoustředím na rok 2017. Soustředím se na F3, kde se pokusím vyhrát šampionát, a na to, abych co nejlépe odváděl svou práci. Prožil jsem dobrou nováčkovskou sezónu, ale nyní je čas na to, abych tyto zkušenosti využil a bojoval o titul. Pak uvidíme, co se přihodí další rok.
Jak zajistíš, aby tě role u Williamsu v F3 nerozptylovala?LS: Máme dobrý plán, pokud jde o práci s Williamsem a F3. Williams si přeje, aby se mi v F3 dařilo. Vědí, že to je to, co musím zvládnout, abych mohl dosáhnout další úrovně. Pomůžou mi v tom mimo trať všemi drobnými způsoby, kterými mohou, abych se mohl posunout k větším a lepším věcem.
Tuto sezónu budeš v F3 favoritem na titul. Dostává tě to pod větší tlak?LS: Jde o tlak, ale o dobrý tlak. Je to motivace, dobrá věc, když víte, že jste považováni za favorita. Ale každý rok je nový - vždy se najdou piloti, které tam nečekáte. Přicházející nováčci, kteří jsou velmi rychlí, takže nikdy nevíte.
Je však pozitivní vědět, že jsem po loňsku řazen dopředu. A je příjemné mít ty zkušenosti. Očekávání jsou větší, ale to mi nevadí. Budu se jen snažit, abych na počátku tohoto roku pokračovat v mé výborné formě z konce minulého ročníku.
Nyní, když přestoupil Felix Rosenqvist, poneseš letos na svých bedrech celou váhu týmu Prema?LS: Ano, ale tohle potřebujete. Každá série motorsportu závisí na kombinaci auta a jezdce. Potřebujete ten nejlepší balík, a pak může pilot odvádět tu nejlepší práci. Vidíme to rovněž v F1 - k vítězství je zapotřebí balík, ne jedna specifická věc. Mám za sebou silný tým, ale všichni se budou hodně snažit o to, aby Premu porazili. Budeme tedy muset postupovat od závodu k závodu.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.