Lance Stroll v rozhovoru pro motorsport.com vysvětluje, proč opustil Ferrari a proč je podle něj pro kariéru mladého pilota ve Formuli 1 lepší stáj Williams.
Proč jsi opustil Ferrari a přešel k Williamsu?Lance Stroll: Mělo to několik důvodů: Především má Williams skvělou historii v důvěřování mladým jezdcům. Poskytli ve Formuli 1 šanci mnoha nováčkům. To pro nás bylo důležité, protože Ferrari má odlišný přístup: mají tendenci nabírat spíše veterány, aby bojovali o šampionát.
Williams je spíše tím, co jsme hledali, minimálně v blízké budoucnosti, a byli velmi přívětiví. Hovořili jsme s nimi už v červenci a u Williamsu jsme se cítili jako doma. Zažili jsme to také u Ferrari, ale Williams mi nabídl dobrou pozici vývojového pilota s možností trávit čas na simulátoru. Snad se mi letos dostane několika dní za volantem staršího vozu F1, což je velmi vzrušující.
Ferrari tedy nenabízelo takový pokrok, jaký jste vyhlíželi?LS: Je to jiný svět. Byl jsem v juniorském programu Ferrari, který byl spíše takový základní - tréninkový program, hodně práce v tělocvičně a duševní práce. Williams to dělá také, ale zároveň se dostávám mnohem blíže týmu Formule 1: více času na simulátoru, větší zapojení do práce s inženýry při samotných velkých cenách.
Cítím, jako bych s Williamsem mohl být blíže, a spíše s nimi pracuji, než že bych byl jen součástí tréninkového kempu jako u Ferrari. Z pohledu budoucnosti jde o ten správný krok.
Bylo pro tebe opuštění Ferrari náročné vzhledem k tvým úspěchům u Jezdecké akademie Ferrari (FDA)?LS: Ano, samozřejmě. Ferrari je skvělý tým, možná nejlepší ze všech v motorsportu. Nebylo to tedy jednoduché je opustit, dostal jsem ale opravdu vzrušující příležitost u Williamsu, který je čistým závodním týmem, rodinou se svou vlastní skvělou historií.
Byl postup Valtteriho Bottase z testovacího na závodního jezdce pro tebe motivací? Dokážeš si představit, že bys zvládl to, co on?LS: rozhodně - tohle je naším cílem u Williamsu a jejich cílem se mnou. Proto ke mně přistoupili - oba doufáme v to, že to jednoho dne dokážu naplnit. A není to jen Valtteri, kdo dnes odvádí skvělou práci. V minulosti prošel Williamsem také Nico Rosberg i Jenson Button... mnoho skvělých jmen, kteří v F1 dosáhli velkých úspěchů.
Bottasovi i Felipemu Massovi končí před rokem 2017 smlouva. Představuje to pro tebe příležitost?LS: Záleží to na tom, jak to během roku půjde. Bylo by to skvělé závodit ve Formuli 1 - nebudu lhát. Každý mladý jezdec by si to přál, a pokud by ta příležitost přišla, bylo by to fantastické.
Já se ale momentálně nesoustředím na rok 2017. Soustředím se na F3, kde se pokusím vyhrát šampionát, a na to, abych co nejlépe odváděl svou práci. Prožil jsem dobrou nováčkovskou sezónu, ale nyní je čas na to, abych tyto zkušenosti využil a bojoval o titul. Pak uvidíme, co se přihodí další rok.
Jak zajistíš, aby tě role u Williamsu v F3 nerozptylovala?LS: Máme dobrý plán, pokud jde o práci s Williamsem a F3. Williams si přeje, aby se mi v F3 dařilo. Vědí, že to je to, co musím zvládnout, abych mohl dosáhnout další úrovně. Pomůžou mi v tom mimo trať všemi drobnými způsoby, kterými mohou, abych se mohl posunout k větším a lepším věcem.
Tuto sezónu budeš v F3 favoritem na titul. Dostává tě to pod větší tlak?LS: Jde o tlak, ale o dobrý tlak. Je to motivace, dobrá věc, když víte, že jste považováni za favorita. Ale každý rok je nový - vždy se najdou piloti, které tam nečekáte. Přicházející nováčci, kteří jsou velmi rychlí, takže nikdy nevíte.
Je však pozitivní vědět, že jsem po loňsku řazen dopředu. A je příjemné mít ty zkušenosti. Očekávání jsou větší, ale to mi nevadí. Budu se jen snažit, abych na počátku tohoto roku pokračovat v mé výborné formě z konce minulého ročníku.
Nyní, když přestoupil Felix Rosenqvist, poneseš letos na svých bedrech celou váhu týmu Prema?LS: Ano, ale tohle potřebujete. Každá série motorsportu závisí na kombinaci auta a jezdce. Potřebujete ten nejlepší balík, a pak může pilot odvádět tu nejlepší práci. Vidíme to rovněž v F1 - k vítězství je zapotřebí balík, ne jedna specifická věc. Mám za sebou silný tým, ale všichni se budou hodně snažit o to, aby Premu porazili. Budeme tedy muset postupovat od závodu k závodu.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.