Lance Stroll v rozhovoru pro motorsport.com vysvětluje, proč opustil Ferrari a proč je podle něj pro kariéru mladého pilota ve Formuli 1 lepší stáj Williams.
Proč jsi opustil Ferrari a přešel k Williamsu?Lance Stroll: Mělo to několik důvodů: Především má Williams skvělou historii v důvěřování mladým jezdcům. Poskytli ve Formuli 1 šanci mnoha nováčkům. To pro nás bylo důležité, protože Ferrari má odlišný přístup: mají tendenci nabírat spíše veterány, aby bojovali o šampionát.
Williams je spíše tím, co jsme hledali, minimálně v blízké budoucnosti, a byli velmi přívětiví. Hovořili jsme s nimi už v červenci a u Williamsu jsme se cítili jako doma. Zažili jsme to také u Ferrari, ale Williams mi nabídl dobrou pozici vývojového pilota s možností trávit čas na simulátoru. Snad se mi letos dostane několika dní za volantem staršího vozu F1, což je velmi vzrušující.
Ferrari tedy nenabízelo takový pokrok, jaký jste vyhlíželi?LS: Je to jiný svět. Byl jsem v juniorském programu Ferrari, který byl spíše takový základní - tréninkový program, hodně práce v tělocvičně a duševní práce. Williams to dělá také, ale zároveň se dostávám mnohem blíže týmu Formule 1: více času na simulátoru, větší zapojení do práce s inženýry při samotných velkých cenách.
Cítím, jako bych s Williamsem mohl být blíže, a spíše s nimi pracuji, než že bych byl jen součástí tréninkového kempu jako u Ferrari. Z pohledu budoucnosti jde o ten správný krok.
Bylo pro tebe opuštění Ferrari náročné vzhledem k tvým úspěchům u Jezdecké akademie Ferrari (FDA)?LS: Ano, samozřejmě. Ferrari je skvělý tým, možná nejlepší ze všech v motorsportu. Nebylo to tedy jednoduché je opustit, dostal jsem ale opravdu vzrušující příležitost u Williamsu, který je čistým závodním týmem, rodinou se svou vlastní skvělou historií.
Byl postup Valtteriho Bottase z testovacího na závodního jezdce pro tebe motivací? Dokážeš si představit, že bys zvládl to, co on?LS: rozhodně - tohle je naším cílem u Williamsu a jejich cílem se mnou. Proto ke mně přistoupili - oba doufáme v to, že to jednoho dne dokážu naplnit. A není to jen Valtteri, kdo dnes odvádí skvělou práci. V minulosti prošel Williamsem také Nico Rosberg i Jenson Button... mnoho skvělých jmen, kteří v F1 dosáhli velkých úspěchů.
Bottasovi i Felipemu Massovi končí před rokem 2017 smlouva. Představuje to pro tebe příležitost?LS: Záleží to na tom, jak to během roku půjde. Bylo by to skvělé závodit ve Formuli 1 - nebudu lhát. Každý mladý jezdec by si to přál, a pokud by ta příležitost přišla, bylo by to fantastické.
Já se ale momentálně nesoustředím na rok 2017. Soustředím se na F3, kde se pokusím vyhrát šampionát, a na to, abych co nejlépe odváděl svou práci. Prožil jsem dobrou nováčkovskou sezónu, ale nyní je čas na to, abych tyto zkušenosti využil a bojoval o titul. Pak uvidíme, co se přihodí další rok.
Jak zajistíš, aby tě role u Williamsu v F3 nerozptylovala?LS: Máme dobrý plán, pokud jde o práci s Williamsem a F3. Williams si přeje, aby se mi v F3 dařilo. Vědí, že to je to, co musím zvládnout, abych mohl dosáhnout další úrovně. Pomůžou mi v tom mimo trať všemi drobnými způsoby, kterými mohou, abych se mohl posunout k větším a lepším věcem.
Tuto sezónu budeš v F3 favoritem na titul. Dostává tě to pod větší tlak?LS: Jde o tlak, ale o dobrý tlak. Je to motivace, dobrá věc, když víte, že jste považováni za favorita. Ale každý rok je nový - vždy se najdou piloti, které tam nečekáte. Přicházející nováčci, kteří jsou velmi rychlí, takže nikdy nevíte.
Je však pozitivní vědět, že jsem po loňsku řazen dopředu. A je příjemné mít ty zkušenosti. Očekávání jsou větší, ale to mi nevadí. Budu se jen snažit, abych na počátku tohoto roku pokračovat v mé výborné formě z konce minulého ročníku.
Nyní, když přestoupil Felix Rosenqvist, poneseš letos na svých bedrech celou váhu týmu Prema?LS: Ano, ale tohle potřebujete. Každá série motorsportu závisí na kombinaci auta a jezdce. Potřebujete ten nejlepší balík, a pak může pilot odvádět tu nejlepší práci. Vidíme to rovněž v F1 - k vítězství je zapotřebí balík, ne jedna specifická věc. Mám za sebou silný tým, ale všichni se budou hodně snažit o to, aby Premu porazili. Budeme tedy muset postupovat od závodu k závodu.
Johnny Herbert míní, že o titul mistra světa F1 2025 rozhodne duševní síla a vývoj jezdců McLarenu. Podle něj bude klíčové, jak si Lando Norris a Oscar Piastri poradí se stále ostřejší týmovou rivalitou.
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.
Šéf McLarenu Zak Brown nepovažoval odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu za žádné překvapení. Podle něj události směřovaly k tomuto kroku už delší dobu, a Brown tak naznačil, že situaci u konkurence bedlivě sledoval a vnímal známky napětí, které k rozhodnutí mohly vést.
Po suverénním vítězství ve Velké ceně Velké Británie McLaren rozhodně neusíná na vavřínech. Tým z Wokingu jasně naznačuje, že letošní forma není náhoda a do Belgie vyráží s cílem potvrdit, že patří mezi hlavní hráče sezony 2025 a nechce polevit ani po letní přestávce.
Juan Pablo Montoya označil konkrétní „moment hlouposti“, který podle něj ukončil kariéru Daniela Ricciarda ve Formuli 1. Tento okamžik podle něj stál Ricciarda šanci na návrat mezi nejlepší.
Alan Permane přiznal, že po svém jmenování šéfem týmu Racing Bulls pocítil mimo jiné i šok. Zkušený inženýr se tak nečekaně ujímá vedení ambiciózní sesterské stáje Red Bullu.
Zak Brown připisuje úspěchy McLarenu v různých závodních sériích efektivní delegaci pravomocí a silnému vedení. Pod jeho vedením tým funguje díky jasnému rozdělení rolí a pevnému zaměření na společný cíl vítězství.
Lewis Hamilton uvedl, že už nyní spolupracuje s Ferrari na voze pro rok 2026. Chce, aby nový monopost nesl část jeho "DNA" a odrážel jeho závodní filozofii.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.
Andy Cowell potvrdil, že vývoj pohonné jednotky Honda pro sezonu 2026 postupuje dle plánu a testování probíhá jak v Japonsku, tak v britském Silverstonu. Zároveň označil partnerství za klíčový krok k proměně Aston Martinu v plnohodnotný tovární tým.