Ředitel výkonnosti Williamsu Rob Smedley pro Esquire hovoří o své práci, letošní sezóně, logistických výzvách i vývoji příštího vozu FW37.
Jak zpětně hodnotíš sezónu 2014?Rob Smedley: Skutečně jsme velmi spokojeni. Tým udělal to, co jsme potřebovali. V technickém týmu došlo k několika změnám a sport obecně je momentálně v přechodném stavu, ale zdá se, že to všechno vyšlo. Vedli jsme si dobře, pokud jde o náš plán, který se točil kolem třetího a čtvrtého místa v šampionátu. Nyní to je jednoduše o tom, kam dále.
Jak brzy začínáte přemýšlet o příští sezóně?RS: Všechno to začalo před 6 měsíci. Jakmile bylo letošní auto hotové, zahájili jsme vývoj toho příštího. Opravdu to tak začíná.
Jak moc je příští auto vyvinuto?RS: Počáteční verze auta je hotova. Nyní vyvíjíme první závodní verzi - druhá fáze. Díváme se na karosérii a soustředíme se na hlavní oblast vývoje kteréhokoliv vozu F1, což je aerodynamika. Výkonnost vozu vychází z přítlaku: snažíte se jej co nejvíce navýšit, tlačí k dráze pneumatiky se silnější přilnavostí. Zároveň ale chcete snížit odpor auta, aby jezdilo rychle na rovinkách. Momentálně se pohybujeme v této oblasti.
Williams už vyvíjí první závodní verzi nového vozu FW37 (foto: Williams F1 Team)
Jak zvládáte organizování účasti ve 20 závodech po celém světě?RS: Máme oddělení logistiky, které nyní pracuje naplno na tom, abychom se na závody dostali a poté z nich pryč. Samozřejmě, že nejde jen o lidi, ale také o auta a vybavení. V rámci jednoho týdne můžete závodit na různých koncích světa. Z pohledu logistiky je to impozantní.
Jak dlouho piloti před novou sezónou odpočívají?RS: Piloti F1 jsou trochu jako fotbalisti v tom, že mají velmi dlouhou sezónu a mimosezónní období je mnohem kratší. Mají čas na odpočinek, ale myslím, že je pro ně důležité si udržovat svůj fitness režim a opět se připravovat na další sezónu. Mají různé fáze nadcházející přípravy, navíc musí také zvládat veškeré ty PR akce. Moc dlouhou přestávku fakt nemají.
Zmizíte alespoň na několik měsíců ze středu pozornosti?RS: Abych byl upřímný, tak to moc nepoleví. Jde o sport, který se v posledních několika letech dostal více před zrak veřejnosti. Lidé toho také ví více o technické a politické stránce. Vše je mnohem více pod drobnohledem. Opravdu to nikdy neustane. F1 má své ovzduší exkluzivity a zvláštní kouzelnou atmosféru - super jachty, Monte Carlo atd. Ale zda to existuje, když jste uvnitř, toť je jiná otázka.
Rob Smedley se po svém přestupu z Ferari podílel na reorganizaci práce technického oddělení, stále se chce zlepšovat (foto: Williams F1 Team)
Jaká je tvá vlastní role v nadcházejících měsících?RS: Musíme se neustále zlepšovat, prokousávat se dále. Když jsem v dubnu přišel do týmu, odvedl jsem spoustu práce na přeorganizování určitých oblastí technické skupiny, takže jde opravdu spíše o totéž.
Budíme nyní zdání silné technické skupiny a jsme schopni využít to, co před nás postaví. Je to celé o jejich převedení do dalších fází. Jde o cyklus neustálého vylepšování, aby ta příští sezóna byla ještě úspěšnější.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.
Lando Norris představil svůj krátký, ale nabitý program zimní přestávky, zahrnující týmové rozbory, odpočinek s rodinou a přáteli a tradiční akce McLarenu.
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.
Po sezóně plné kritiky si Sergio Pérez na konci roku 2025 může oddechnout. Statistiky ukázaly, že jeho výkony byly v porovnání s nástupci výrazně lepší, což potvrzuje jeho schopnosti a přínos týmu.
Lando Norris po zisku svého premiérového titulu ve Formuli 1 v Abú Zabí promluvil s nebývalou upřímností a otevřeností o emocích a okolnostech, které jeho cestu na vrchol provázely.
Helmut Marko po dvaceti letech končí ve své poradní roli u týmů Red Bull. Jeho odchod zasahuje i okruh lidí kolem Maxe Verstappena, který ho dříve označil za „druhého otce“.
Carlos Sainz po závodě vyzdvihl úspěch svého bývalého parťáka Landa Norrise a ocenil nejen jeho rychlost, ale i cestu, kterou si k prvnímu titulu mistra světa vyšlapal.
Odcházející jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda obdržel jeden trestný bod na svou superlicenci za incident během závodu v Abú Zabí, potvrdila FIA.