Hlavní inženýr Williamsu Rob Smedley prohlásil, že výsledky ve Velké ceně Itálie splnily očekávání týmu.
Před rokem jste ve Williamsu ani nesnili o pódiu a teď v Monze jste už patřili mezi favority. Zklamalo Vás třetí místo Massy?Rob Smedley (RS): „Ne, já jsem spokojen.“
Znamená to, že jste neměli šanci předjet Mercedesy, i když jste byli v pátek v sérii okruhů dost rychlí?RS: „Už jsem o tom mluvil několikrát: to, co je vidět na okruhu v pátek, není stejná situace jako v neděli. Věděli jsme, jak dopadly výsledky v trénincích a byli jsme s nimi spokojení, ale nevěděli jsme, na čem pracovali v Mercedesu a ostatních týmech. S naší prací jsme byli spokojeni: měli jsme dobré tempo, malé opotřebení pneumatik. Podařilo se nám šetřit pneumatiky v širokém rozsahu teplot, vše proběhlo bez problémů. Mercedesy byly v neděli silné, ony jsou konkurenceschopné na všech okruzích. Takže to nebylo překvapení. Věděli jsme, že když nebudou mít problémy, bude těžké je předjet. Závod byl u nich bez problémů, jezdci i vozy ho absolvovali hladce. V Mercedesu mají obdivuhodné vozy, hotové zázraky. S naším výsledkem jsem plně spokojen. Na začátku víkendu jsem se vyjádřil, že se budeme snažit skončit závod na třetím a čtvrtém místě, přesně tak to vyšlo, cíl byl splněn.“
Co se stalo na startu Valtterimu?RS: „Start nebyl ideální. Nejdřív jsme měli informace o problémech se spojkou, ale když jsme porovnali efektivitu akcelerace obou vozů, ukázalo se, že bylo vše v pořádku. V Monze byl problém s přilnavostí k asfaltu, Valtteri s tím měl problém v zahřívacím okruhu, Felipe si na to také stěžoval. Musíme prostě brát do úvahy všechny faktory. Massovi se podařilo odstartovat lépe, i když měl také problém s přilnavostí. Se situací se vyrovnal skvělým způsobem. Musíme si všechno zanalyzovat a najít příčinu, zda to bylo stavem asfaltu, teplotou pneumatik, nebo způsobem startu jezdců. Musíme se podívat na všechny aspekty a pochopit, v čem můžeme být příště lepší.“
Jste rád, že byl Felipe znovu na pódiu?RS: „Jasně, že jsem rád! Vždy jsem říkal, že nikoho neupřednostňuju, ale Felipe už potřeboval dobrý výsledek. Musí se vždy nacházet ve vedoucí skupině jezdců a končit závody na předních příčkách – moc mu to psychologicky pomáhá. A to je dobře, protože my chceme, aby byl pozitivně naladěn a získával co nejvíc bodů. Potřebujeme, aby oba naše vozy jezdily vpředu.“
Po výměně pneumatik se Felipe zdržel v provozu. Nemohli jste s výměnou počkat několik kol?RS: „To je další aspekt závodu, který si zasluhuje analýzu. Nemohli jsme déle čekat, stejně to už bylo na hraně. Viděli jsme, že Vettel je za ním o 25 sekund a mysleli jsme si, že to stačí. Do úvahy se musí vzít skutečnost, že tvrdá směs pneumatik má strukturu, která se zahřívá o něco později. Možná, že to u něho sehrálo negativní roli. Když vyjel Felipe z boxové uličky, byl v nevýhodné situaci: na zahřátých pneumatikách mohl Vettel brzdit později, Kevin Magnussen bez ohledu na stav pneumatik měl na to, aby ho předjel z vnější strany. Sergio Pérez ho také předjel díky lepší akceleraci po druhé zatáčce. Felipe naštěstí udělal to, v čem je dobrý, zachoval si chladnou hlavu. My jsme pracovali s nastavením vozu a on kontroloval provoz na okruhu, práci pneumatik a postupně získal ztracené pozice zpátky.“
Jak dlouho trvala samotná výměna pneumatik?RS: „Valtteriho zastávka byla o tři desetiny delší, než u Felipeho. Stejně to byla vcelku dobrá zastávka, trvala necelé tři sekundy. Felipeho jsme vybavili za 2,6 sekundy. Valtteri nestál v boxu ideálně a možná byl také pomalejší v boxové uličce. Všechno musíme zanalyzovat. Měli jsme velmi málo možností udělat něco jinak. Vettel byl v boxu o něco dřív, pak měl problémy na konci závodu. Nechtěli jsme naše vozy volat do boxů moc brzy. Ale tak, jak je to zvykem, po odjezdu z okruhu všechno zanalyzujeme a pokusíme se zjistit, kde můžeme přidat.“
Myslíte, že kdyby Pirelli přivezli měkčí sady pneumatik, tak by Vám to pomohlo? RS: „Se strategií jedné zastávky jsme neměli problém. Kdyby přivezli měkčí pneumatiky, možná by bylo zastávek v boxech víc, ale to je jejich volba. Přivezli středně tvrdou a tvrdou směs. I když byla zastávka v boxech jenom jedna, na okruhu to byl hezký boj. Takže by se asi nic moc nezměnilo.“
Jaký je Váš názor na incident Kevina Magnussena v první zatáčce?RS: „Když se podíváte na záznam z pohledu Valtteriho: musel vyjet mimo trať, aby se vyhnul kontaktu. Nevím, zda Magnussen pozdě brzdil a přesto se snažil vejít do zatáčky, ale po první zatáčce byl dost daleko. Tuto otázku musíte dát McLarenu. Domnívám se, že pětisekundový trest byl oprávněný.“
Překvapuje Vás, že nejvyšší rychlost v závodě dosáhl Daniel Ricciardo?RS: „Ani ne. Všechno je relativní. V Red Bullu mají dobrý vůz. Když použijí maximální režim a zabezpečí dobrou akceleraci, tak je možné všechno.“
Takže to nezáleží jenom na aerodynamice?RS: „Já bych řekl, že vše nezáleží jenom na pohonné jednotce. Když vyjedete ze zatáčky rychle z důvodu, že máte dobré šasi, nijak to nezáleží na aerodynamice. Když dobře vyjedete ze zatáčky, když máte rychlé šasi, když máte správně nastaven režim motoru a máte navíc dobrou aerodynamiku, tak je možné všechno. Podobné věci se už staly mnohokrát. Pamatuju si, když jsme ve Ferrari v roce 2003 bojovali s Williamsy. Williamsy měly větší přítlak, co jim na některých úsecích pomáhalo, ale na rovinkách byly pomalejší. Stejně byly na cílové rovince dost rychlé, protože z Parabolicy vyjeli rychle díky vyššímu přítlaku.“
V Poháru konstruktérů jste na třetím místě. Udržíte se na něm do konce sezony, když se vezme do úvahy, že už nenásledují vysokorychlostní okruhy, které Vám nejvíc vyhovují? Jaké jsou Vaše perspektivy v Singapuru?RS: „Některé okruhy budou vyhovovat nám, některé Ferrari. Naším cílem je udržet si třetí místo. My se nebojíme žádného okruhu. My víme o našich silných stránkách, u Ferrari vědí o těch svých. Je to výborný tým, mají velké zdroje. Vážíme si jeden druhého, ale naším cílem je být lepší, než oni.“
Podaří se Vám dostat před Red Bull v následujících závodech?RS: „Red Bull je před námi o 100 bodů. Mají skvělý vůz a dva vynikající jezdce. Doufám, že se nám podaří být lepší, než Ferrari.“
Váš tým bude mít v příští sezoně stejnou sestavu. Je to harmonická dvojice jezdců? RS: „V našem týmu vládnou harmonické vztahy mezi všemi. Jezdci spolu dobře vycházejí, sedí si navzájem. Vážíme si tuto skutečnost, ulehčuje nám to život. Felipe se s Valtterim dobře doplňují a oba jsou rychlí. Bottas rychle získává zkušenosti a dosahuje pokroky. Massa je zkušený a rychlý. Je u nás v týmu spokojen, a to je dobře. Felipe ví, co potřebuje od svého vozu a jakým směrem má jít náš tým, stejně tak Valtteri. Oba odvádějí skvělou práci a dobře spolupracují.“
Jaké to je bojovat proti Ferrari, kde jste dlouho pracoval? Pomáhá Vám fakt, že své soupeře dobře znáte?RS: „Nemyslím, že by to sehrálo velkou roli. Cílem všech týmů je přijet na okruh, pracovat naplno a získat co nejlepší výsledky. Letos je hlavním úkolem odhalit silné a slabé stránky vozů. My ve Williamsu víme, v čem jsme silní, v čem jsme slabší, a s tím pracujeme. Nezáleží na tom, kdo je Vaším soupeřem. Jsem rád, že bojujeme na předních pozicích s nejsilnějšími týmy, zejména s Ferrari. Pro Williams je to dobré znamení a velké plus pro naši perspektivu a strategii. Teď si nevedeme špatně, ale my se snažíme o víc – chceme být lídry a dominovat.“
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.