Jean Todt, prezident FIA, v rozhovoru pro Welt am Sonntag hodnotí dnešní F1 a uvedl, že změny byly nutné a F1 se musela probudit.
V této sezóně se v F1 spousta věcí změnila. Proč byla tahle revoluce nutná?Jean Todt: Mně se to slovo revoluce v této souvislosti nelíbí. Přeměna se hodí víc. Celý svět se mění, proč by se tomu F1 měla vyhýbat? Podívejte se na Singapur, jak vypadal před 30 lety. Byla to jen poušť a dnes?
Je to milionové pulzující město. F1 se musí probudit: znečištění životního prostředí, finanční krize, omezené zdroje - to jsou problémy, které se nedají popřít. Pokud má být Formule 1 královnou motorsportu, musí být změny z této sezóny jedním krokrem na dlouhé cestě tam.
Týmy a piloti si stěžují na zvuk a na množství nových funkcí, hodně věcí se porouchalo.JT: Nikdo nechce F1, kde si polovina závodníků své místo musí zaplatit. Nikdo. Formule 1 je výstavní skříní motorsportu a proto musí být vždy vepředu. Pochopitelně, že se objeví potíže. To považuji za normální.
Věřte mi: během sezóny se vše usadí. Kvalita vždy zvítězí - proto si nemyslím, že týmy, které byly v posledních letech vepředu, najednou začnou ztrácet. A proto je nový šampion tak nepředvídatelný, jako tomu nebylo už dlouho - to se mi líbí.
Novinky se neomezují jen na technické komponenty jako motor či spotřebu paliva, nýbrž také na sportovní pravidla. Zaprvé je zde bodový systém za prohřešky. Může jezdec jako Sebastian Vettel pochopit, že za špatný krok bude potrestán s cílem zajistit větší bezpečnost?JT: Stojí za to to vyzkoušet. Nemáme žádnou zkušenost, která by mluvila proti. V této sezóně se rozkoukáváme, ať už se F1 posune či nikoliv. Když budeme s výsledky spokojeni, budeme v tom pokračovat. Pokud ne, ne.
Co je pro vás dobrý výsledek? F1 byla bezpečná jako nikdy i bez bodového systému. JT: Cílem tohoto opatření je potrestat piloty za prohřešek, který udělali. Vzniklo to na racionálním zakladě. Je to jako v normálním životě: když na silnici uděláte chybu, zaplatíte za ni. Když máte trestných bodů příliš, přijdete o řidičský průkaz. Jsem vždy otevřen k jednání: jezdci, týmy, média - všichni jsou zváni, aby o tom se mnou diskutovali. Na konci roku se rozhodneme, zda v tom budeme pokračovat.
Zmínil jste finanční problémy týmů. Jak jste pokročili v prosazování finančích stropů tentokrát? Snahy o to byly již v minulosti, ale nikdy se to nezdařilo.JT: Všichni chtějí ten limit. A musíme to mít písemně. Potom je to pro všechny závazné. Musí mít každý tým na místě mezi 300-800 zaměstnanci? Samozřejmě, že ne. Týmy za mnou a Berniem Ecclestonem chodí a prosí, abychom rozpočtové stropy konečně zavedli.
Slýchávámm, že Sauber či Williams mají problémy. Lotus prý neplatil svému pilotovi. Takhle to dál nejde. Mám strach, že ztratíme týmy. Mnozí křičí o pomoc. Naší prací je těmto výkřikům naslouchat. F1 leží na jednotce intenzivní péče. Do konce června musí být tento problémy vyřešen, času není nazbyt.
Todt se obává, že by osud HRT mohl potkat i další týmy (foto: HRT F1 Team)
Po Malajsii nás čeká Bahrajn. Váš oponent ve volbách na prezidenta FIA David Ward oznámil, že tamější závod stojí před zkouškou. Krátce poté stáhl svoji kandidaturu. Souhlasíte s jeho názorem? Pojede se Bahrajn na zkoušku?JT: Každý závod je zatěžkávací zkouškou? Proč by to mělo být v případě Bahrajnu jiné?
Politická situace je nestabilnější než jine. Aktivisté za obhajobu lidských práv sedí ve vězení, zatímco obviňují královskou rodinu z diktátorského jednání.JT: Po celém světě jsou politické problémy, v Asii, Dálném Východě a i samotné Evropě. Musíme si dát pozor, abychom to nemíchali se sportovními záležitostmi. Naším úkolem je uspořádat zde největší motoristickou akci.
Považujete za správné, že se kromě závodu v Bahrajnu konaly dva předsezónní testy?JT: My jsme k tomu týmy nenutili. Impulz přišel od nich, protože si mysleli, že tam najdou reprezentatnivní podmínky srovnatelné s většinou okruhů v kalendáři. Líbí se jim trať, zázemí. FIA mohla jen říci, že je to špatné a že by tam na testování jezdit neměli.
Pár kilometrů od Bahrajnu najedeme Abú Zabí, kde se závod pojede v listopadu. Také o tomto závodě se hodně mluví, protože tam poprvé jezdci a týmy dostanou dvojnásobný počet bodů. Proč toto ocenění?JT: Není to ocenění Abú Zabí, ale pokus učinit finále ještě velkolepějším. Líbí se mi, když za mnou lidé přícházejí s nápady. Měli bychom dávat body za kvalifikaci? Měli bychom bodování zpestřit jinak? Jeden z nápadů byl dvojnásobně bodovat tři poslední závody. Nakonec jsme se s týmy dohodli na posledním závodě. Že to bude Abú Zabí, to mě v tu chvíli ani nenapadlo.
Organizátoři tradičních závodů jako v Monaku či Spa se cítí vytlačeni ze záře reflektorů. JT: Tato novinka přinesla nejvíce vzrušení. Dokonce kritiku od týmů, i když s tím předtím souhlasily. Ale to F1 nezmění tolik jako jiné novinky, o kterých jsme hovořili.
V očích mnoha toto nařízení mění DNA Formule 1.JT: Každý má svůj názor. Abych byl upřímný, i mě bolí žaludek z toho, že vyzdvihujeme jeden z 19 závodů. Ale pokud nám to dodá nezapomenutelné finále sezóny, budu první, kdo se z toho bude těšit.
Bude v budoucnu oceněno dvojnásobnými body více závodů?JT: Nedávalo by pochopitelně smysl bodovat dvojnásobně všechny závody. Ale ano, když to v letošní sezóně bude fungovat, proč bychom se neodvážili ještě víc?
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.