Šéf Ferrari Stefano Domenicali hovoří o úspěchu Fernanda Alonsa, který si v Austinu zajistil druhé místo v šampionátu, jeho frustraci z nedostatečné výkonnosti i o obavách o nudné závody příští rok kvůli příliš konzervativnímu přístupu Pirelli.
Fernando si pojistil druhé místo v šampionátu jezdců se čtvrtým nejrychlejším autem, co na jeho úspěch letos říkáš?Stefano Domenicali: Určitě jde o velký úspěch, protože být druhý po všech těch problémech, které jsme v sezóně měli, a v celé její druhé části, to je skvělá práce. Tým odvedl výbornou práci na dráze a to je bod, od kterého se znovu odrazíme, protože jsme po mnoho let byli druzí. Určitě je čas se posunout o pozici výše.
V polovině jsme slyšely Fernandovy komentáře a ty i Luca di Montezemolo jste s ním o nich mluvili. Myslíš si, že je Ferrari plně oddaný pro příští rok a s ohledem na dlouhou budoucnost? Je pro jeho i vaši budoucnost klíčové, abyste v příští sezóně uspěli?SD: Podle mě je klíčové pro nás všechny to, abychom přišli s dobrým autem, protože jeho frustrace jsou našimi frustracemi.
Když nejste schopni jezdci, který bojuje až do poslední chvíle jako lev, poskytnout dostatečně rychlý vůz, pak si myslím, že je velmi důležité se zaměřit na vývoj auta pro budoucnost. Jde o podstatnou prioritu.
Vaše auto se zdálo být v závodech konkurenceschopnější než v jiných částech víkendu, bylo to dáno vyššími teplotami či Fernandem?SD: Věděli jsme, že to bude těžké startovat ze špinavé strany na roštu a prvních několik kol určilo, co můžete udělat později v závodě. Myslím, že v závodě naše tempo bylo dobré, musíte si však držet odstup od vozu před vámi, jinak si poškodíte pneumatiky a opravdu nemůžete útočit - a to je problém, když vždycky za někým startujete.
Žel jsme ve druhé části sezóny neučinili žádný pokrok, zatímco ostatní týmy ano, jak se zdá. Mercedes například nemusel udělat pokrok, ale zlepšili se více než my, takže se stalo něco, co musíme ihned napravit.
Máme všichni týden na analýzu dat, abychom vůz co nejlépe připravili na poslední velkou cenu sezóny, protože si jsem jistý, že Felipe se bude snažit odjet s námi dobrý poslední závod. My jeho body potřebujeme pro útok na Mercedes a obranu třetího místa před Lotusem.
Druhý muž letošního šampionátu v Austinu (foto: Scuderia Ferrari)
Závod v Austinu nebyl kvůli konzervativní volbě pneumatik Pirelli strategickým thrillerem. Příští rok budou po letošní kritice ještě konzervativnější. Nedělá vám to starosti o příliš nudné závody v roce 2014?SD: Určitě je to něco znepokojujícího a budeme o tom během příštích víkendu diskutovat, protože nemůžeme mít situaci, kdy budeme velmi konzervativní, závody bez vzrušení.
Ale jsem si jistý, že Pirelli přijde se správným řešením, protože nejde o to vyhovět jednomu týmu na úkor druhého. Je to pro sport a show důležité, protože příští rok budeme u zcela odlišných vozů požadovat jiný krouticí moment. Určitě o tom budeme muset během příštích několika týdnů hodně hovořit.
Jak moc jsi byl zapojen do jednání s Kimim a do jeho operace. Budeš se zajímat o jeho fyzickou kondici před sezónou?SD: Vůbec, abych byl upřímný, nula. Věděli jsme, že půjde na operaci své páteře, respektujeme však tým, se kterým nyní pracuje, takže jim do ničeho nechceme zasahovat.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.