Skutečná přátelství jsou mezi piloty Formule 1 vzácná. Jedním z příkladů by mohl být vztah Marka Webbera (Red Bull) s Fernandem Alonsem (Ferrari), kteří si krátce povykládali o předjíždění, svých nejlepších závodech i o svých velkých nehodách.
Kvůli vysoké soutěživosti F1, stresu a požadavkům na čas svůj vztah nemůžou rozvíjet, takže o nejlepším přátelství na světě nemůže být řeč. Přesto je patrné, že mezi sebou mají dobrý vztah, což nedávno například doložili na Twitteru fotkou ze společné večeře.
Oba minule v Bahrajnu oslavili svůj 200. závod v F1, při této příležitosti došlo na unikátní rozhovor, v němž si navzájem kladli otázky - odvysílán bude britskou BBC Sport v průběhu Velké ceny Španělska tento víkend. Výsledkem je ojedinělý a fascinující pohled do vztahu dvou špičkových pilotů.
Nejlepší předjížděcí manévryNa začátku vzpomínají na Velkou cenu Belgie 2011, kde v nájezdu do Eau Rouge pilot Red Bull předjel rudé Ferrari.
Webber: "Na dráze jsme prožili některé opravdu hezké okamžiky."
Alonso: "Na ten, který si vzpomínám, je Eau Rouge."
Fantastické předjetí Marka Webbera (zdroj: Youtube)
Webber: "Existuje několik kluků - ty, Jenson Button... závodění může být opravdu tvrdé a férové, může vypadat ještě lépe při pohledu na celkový obrázek. S jedním jsi nebyl spokojený. V Bahrajnu 2005 s Jaguarem jsem neměl žádnou přilnavost ani trakci a Renault na tom byl úplně opačně. V podstatě jsem ti to všude zavíral, blokoval tě. Teď bych za to dostal asi zákaz na 10 závodů."
Alonso: "Nevzpomínám si, asi to nebylo tak špatné. Potkali jsme se ve spoustě závodů."
Webber: "Měl jsem štěstí, že jsem ho několikrát předjel. To, jak jsi vzal Romaina Grosjeana minulý rok ve Valencii, bylo neuvěřitelné předjetí - velmi, velmi zvláštní manévr. A pak přišel další na mě ve stejném závodě a já si pomyslel: 'Jo, fair-play.'"
Alonso: "Je to příjemné bojovat s někým, koho respektuješ, bitva pak může být férová. Někdy to u nováčků, kteří přicházejí do F1 s GP2 mentalitou, může být velmi riskantní."
Nejoblíbenější vítězstvíWebber dále v rozhovoru nezakrývá, že Alonsa disponuje tím pověstným kouskem talentu navíc. Španěla se dotázal na jeho nejlepší závod, a než jezdec Ferrari stihl odpovědět, vybral za něj výjimečné vítězství ve Velké ceně San Marina 2005, v níž Alonso odrazil závěrečné útoky Michaela Schumachera s Ferrari, které cílovou páskou projelo o 2 desetiny za Renaultem.
Fernando přitom odhaluje zajímavou skutečnou: celý závod odjel s poškozeným motorem. Jeho výměnou by se však propadl o deset míst. "Měl jsem po kvalifikaci problém s motorem. Odhalili, že jeden z pístů měl v sobě dírku. Hovořili o výměně motoru, což by znamenalo odsun o 10 míst na startovním roštu.
Nakonec se lidé od Renaultu rozhodli, že to zvládnou, budou s válcem zacházet jinak, sníží v něm výkon a řekli: 'Můžeš v závodě skončit lépe, než kdybys startoval jedenáctý - protože jsme získali pole-position. V posledních kolech byl Michael velmi rychlý, bylo to hodně riskantní.'"
Oba kamarádi společně na pódiu (foto: Scuderia Ferrari)
Webber projevil jistou dávku skromnosti, když své vítězství v Monaku 2010 považuje částečně za Alonsovu zásluhu: "Měl jsem velké štěstí, že jsi tam v tréninku havaroval, což mi trochu pomohlo, protože jsi byl společně s Robertem Kubicou a Sebem Vettelem po celý víkend rychlý.
O vítězství to bylo mezi námi čtyřmi. Robert byl velmi rychlý na tvrdší směsi, ale já jsem se v kvalifikaci dostal do dobré pozice - obě kola byla dostatečně dobrá na pole position. Závod byl..."
Alonso: "Kontrolován."
Webber: "Jo, mohl jsem docela snadno řídit odstup. A tvé oblíbené vítězství?"
Alonso: "Myslím, že Malajsie 2012. Bylo to úplně nečekané. Startoval jsem z devátého místa, a poté přišla červená vlajka, která přerušila závod. Když na hodinu a půl zastavíte, je to pro piloty opravdu náročné - vidět, jak se změnila přilnavost. Auto se chovalo dobře, já se tehdy cítil dobře. Startoval jsem na pneumatikách do extrémního deště, pak jsem nasadil intermediálky a suché. Byla to velmi těžké."
Největší havárieRozhovor se stáčí k velým nehodám v F1. K jedné z nich došlo, když se Webber za mokra roztočil v roce 2003 v Brazílii, Alonso do něj narazil a potřeboval lékařskou pomoc.
Webber: "Měl jsem hodně paliva a snažil jsem se na přechodných pneumatikách dojet do konce závodu. Při jízdě do kopce jsem udělal opravdu velkou chybu, když jsem se na studených pneumatikách dostal na mokrou část dráhy. Neuvědomil jsem si, jak kluzké pneumatiky jsou. A bylo to. Do zdi. Fernando byl svým týmem povzbuzován, aby rychle zajel do boxů. Lidé nechápou, jak to je prudké.
Alonso: "Naslepo."
Webber: "A měl jsi velký náraz. Společně jsme pak zastavili závod. Byla to tvá největší nehoda v F1?"
Alonso: "Jo, bez jakékoliv pochybnosti. A tvoje?"
Video z nehody Marka Webbera ve Valencii 2010 (zdroj: Youtube)
Webber: "Myslím, že Valencie," vzpomíná Australan na rok 2010, kdy udělal ve vzduchu divoké salto po kontaktu s Caterhamem Heikkiho Kovalainena. "Bylo to na pohled parádní. A také náraz do zdi byl působivější. Rozdupl jsem z toho adrenalinu či tlaku - nebo nevím z čeho - brzdový pedál na půl. Pedál by neměl prasknout. Ale síla před blížící se zdí a ta, kterou jsem použil, jej zlomila."
Alonso: "Mě se to v Brazílii stalo taky. Oba pedály."
Pilot Ferrari se nato svého soupeře z Red Bull dotázal na to, co bylo horší: nehoda ve Valencii či ta, kterou zažil se sportovním vozem Mercedesu v Le Mans v roce 1999? Webber tehdy cítil, že to zřejmě nepřežije, odpovědí však překvapil.
Webber: "Zřejmě ta z F1, protože se dívalo více lidí, obzvlášť moje máma. V Le Mans to nikdo nesledoval. Až dostanu licenci na helikoptéru, můžu tě přibrat."
Alonso s úsměvem: "Neexistuje."
Přátelství dále vzkvétáŠpaněl v závěru uvádí, že se jejich dobrý vztah ani po veškerém tom tlaku v F1 nezměnil, ani po společné napínavé bitvě o titul, o který kromě nich bojovali také Vettel a jezdci McLarenu: Lewis Hamilton s Jensonem Buttonem.
"Chtěl jsem vyhrát, druhou volbou byl Mark. Nic se v našem vztahu nezměnilo. Myslím, že se stal ještě lepším. Podle mě jsme si na konci byli ještě blíže, než na začátku," dodává Alonso.
Mark před dvěma lety v Německu svezl Fernanda se svým Red Bullem (foto: Red Bull Racing)
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.
Max Verstappen po kvalifikaci objasnil jeho rádiovou komunikaci, která souvisela s odvážným nastavením vozu, na jehož finální podobě měl zásadní podíl. Riskantní tah Red Bullu se ukázal jako správný, což potvrdila získaná pole position.
Ferrari na Monze nevyužilo Hamiltonův slipstream pro Leclerca, který tak musel spoléhat jen na vlastní tempo. Hamilton klesl na desáté místo kvůli penalizaci.
Lando Norris přiznal, že předjetí Maxe Verstappena v nedělním závodě na Monze bude velkou výzvou, přestože startuje z první řady. Britský jezdec McLarenu je spokojený se druhým místem a těší se na strategickou bitvu o přední pozice.
Max Verstappen si na legendárním okruhu v Monze vyjel pole position pro Velkou cenu Itálie a potvrdil tak svou kvalitu v klíčovém okamžiku kvalifikace.
Isack Hadjar nedávno slavil své první pódiové umístění ve Formuli 1 s týmem Racing Bulls, jeho postup do hlavního Red Bullu se však odkládá. Mladý Francouz ukázal svůj talent a potenciál, ale vedení stáje z Enstone dává přednost postupnému rozvoji, aby si jezdec mohl na další krok připravit pevné základy.
Lando Norris zajel nejrychlejší čas třetího tréninku na Velkou cenu Itálie, přičemž Charles Leclerc mu byl velmi blízko. Celé pole se vešlo do rozdílu menšího než jedné sekundy, což slibuje napínavou kvalifikaci.