Fernando Alonso nedávno fanoušky vyzval, aby mu zaslali své otázky. Dostal jich přes 7 000. Některé z nich si vybral a nyní zveřejnil své odpovědi.
Která zatáčka je podle tebe v šampionátu nejnáročnější?Hmm.. zatáčka č. 14 v Malajsii.
Jak víš, že kolo, které jsi zajel, bylo dobré? Díky času na volantu nebo máš šestý smysl? Protože u takových rozdílů...Máme referenci na volantu, která se sama aktualizuje každý metr na dráze a ukazuje rozdíl od nejlepšího času, který jste zajeli a který si pamatuje.
Takže když například vyjedu do Q2, jako reference slouží můj čas z Q1. Obvykle to sledujete na rovinkách, abyste věděli, jak to v daném kole probíhá a o kolik se musíte zlepšit v posledních zatáčkách.
Máš strach při deštivých závozech, kdy za vozem před sebou téměř nic nevidíš?Neřekl bych, že mám strach, protože strach a soutěžení, to nejde dohromady. Samozřejmě, že to není příjemné, když se po rovince řítíte rychlostí 300 km/hod a nic nevidíte a přitom nemůžete přestat zrychlovat, protože pilot za vámi vás také nevidí.
Kolik gumy v centimetrech ztratí pneumatika za závod?Nové gumy nemají ani centimetr! Ztrácejí kolem 4 či 5 milimetrů.
Cítíš se na zajetí kola s Formulí 1 na starém Nürburgringu?Ano. Proč ne? Jsou tam místa a zatáčky, kde by současné vozy F1 měly problémy kvůli velkým dírám a obrubníkům, kolo však můžete zajet kdekoliv.
Fernando Alonso vyráži na trať v Mugellu (foto: Scuderia Ferrari)
Kdyby sis měl vybrat mezi tvrdý brzděním mimo ideální stopu na spoustě žmolků nebo průjezdem po trávě ve 300 km/hod, co bys udělal?Hmm.. V žádném případě bych tvrdě nebrzdil, zřejmě byste mohli provést určitý manévr, abyste tu zatáčku zachránili a mohli se v příštích kolech dostat zpět, ale myslím, že bych dal přednost trávě před žmolky.
Co je nejlepší na řízení vozu Formule 1? Zatáčky? Zrychlení?Zatáčky a brzdění. Nejsilnější silniční vozy Ferrari vám mohou nabídnout podobný pocit při zrychlování, jako vůz Formule 1. Ale žádné auto se nikdy ani trochu nepřiblíží silám, které s vozem F1 zažíváte při zatáčení a brzdění.
Při rychlosti 300 km/hod jsou smysly omezeny na 80 %. Pracuješ na zlepšení intuice či duševním ovládání?Ne. O smyslech nic nevím. Za volantem jsem strávil 27 let, možná si už zvykly na 300 km/hod... ha ha ha.
Když brzdíš, přestáváš úplně zrychlovat? Nebo se při podřazování dotýkáš plynového pedálu?Úplně přestáváte zrychlovat. V minulosti, v jiných kategoriích, jste to dělat museli. Mimo to si můžete nastavit brzdění motorem pomocí 1000 tlačítek, které máte na volantu, abyste dosáhli silnějšího či slabšího efektu v závislosti na zatáčkách.
Létáš na cestách mezi velkými cenami s běžnými leteckými přepravci? Nebo využíváš charter Ferrari?Létáme s běžnými aerolinkami. Při některých evropských závodech tým vypravuje z Itálie své charterové lety společně s Toro Rosso. Pokud jsem před či po závodě v Itálii, připojím se k nim!
Úsměv na tváři dvojnásobného šampióna F1 (foto: Scuderia Ferrari)
Co děláš po skončení závodu? Kam vyrážíš?Po skončení závodu se musíte jít zvážit a navštívit různé televize. Pak se převlečete, osprchujete a navštívíte média. Pak si dáte odpolední svačinu a vyrazíte na pozávodní schůzku se všemi inženýry, obvykle zabere hodinu. Během ní procházíme všechny informace z velké ceny. Potom na letiště: nakdy se vydáte domů, někdy na reklamní akci sponzora, jindy do Itálie k práci na simulátoru.
Jaký je rozdíl mezi tím, když trénuješ s Fabriziem Borrou nebo s Edoardem Bendellinim?S Fabriziem Borrou spolupracuji již mnoho let. Má na starosti technické parametry a také vyhodnocování mé fyzické kondice a mediální aspekty.
S Edoradem Bendellinim to je více o fyzickém tréninku, práci na zlepšení mé kondice. Díky tréninku a osteopatickým technikám dokážeme svá těla udržovat na 100 % jejich potenciálu.
Díky přípravě, které se mi dostává od obou, jsem připraven zvládat nároky nejen závodění, ale kteréhokoliv sportu si dokážete představit. Bezpečně mohu prohlásit, že jsem v dobrých rukou.
Považuješ se za opatrného řidiče? Myslíš, že se u tebe s věkem vytratila agresivita?Nemyslím si, že bych byl opatrným řidičem: myslím, že jsem závodním pilotem a bojovníkem až do posledního kola velké ceny. Vždy mám bojovného ducha, ať už jsou úspěchy větší či menší, lepší či horší. Nemyslím si, že bych za ta léta ztratil agresivitu. Během posledních dvou let jsem dosáhl svých největších comebacků v životě.
Fernando se svým týmem (foto: Scuderia Ferrari)
Stále se po svém vítězství dělíš se svými mechaniky o peníze?Ano. Myslím, že je to férové podělit se s těmi, kteří vám pomáhají dostat se na pódium či vyhrát závod. Bylo by ode mne nefér shrábnout vše.
V MotoGP závodí ženy a některé už působí v F1 jako testovací pilotky. Co si myslíš o ježdění s ženami?Bylo by to fantastické stát na roštu s pilotkami. Myslím, že to je základ každého sportu, vycházet a sportovat se všemi rovnocenně.
Všichni atleti mají nějaká zranění. Jezdil jsi někdy zraněný? A s čím?Ano, někdy. Někdy máte poraněné svaly, jako například mikropraskliny způsobené tréninkem, zanícené šlachy, bolesti krku v důsledku únavy.. Ale je to jako ve všech jiných sportech.
Myslím, že nejvíce jsem trpěl na počátku minulé sezóny, když jsem měl zánět sedacího nervu, který mi způsoboval velké bolesti v nohou ke konci závodů. Také jsem se během několika závodů potýkal s horečkou: na jejich konci jsem se cítil být se silami na samotném konci.
Jak dokážeš zabránit tomu, aby špatné okamžiky z osobního života neovlivňovaly tvou výkonnost během velkých cen?Když nasednete do jednoho z těchto vozů, pak nemyslíte na nic jiného, to mi věřte.
Myslíš si, že Massa je správným pilotem Ferrari současné doby?Je jedním z nejlepších pilotů na světě a během své kariéry to prokázal. Je jednoduché někoho chválit, když má dobré auto, stejně tak někoho kritizovat, když máte auto špatné. Zažil jsem podobné situace během své poslední fáze u Renaultu, kdy někteří z mých týmových kolegů byli podrobeni nefér kritice a nyní jsou znovu vychvalováni.
Za deště si Fernando v Malajsii dojel pro své první letošní vítězství - přidá další?(foto: Scuderia Ferrari)
Myslíš si, že McLaren mohl něco měnit během závodů v roce 2007 na tvém voze, aniž bys o tom věděl?Nevím, ale myslím, že to teď není důležité. Měl jsem dostatek štěstí, abych za McLaren mohl závodit a 100% jsem se v té době snažil svému týmu pomoct.
Myslíš, že by si Ferrari vedlo lépe, kdyby vedení místo Domenicaliho převzal Briatore?Stefanova práce je v každém směru fantastická a nedokážu si představit někoho lepšího. Jak už jsem vysvětlil dříve, stačí jeden závod na to, aby se kritika změnila v chválu. Jsem velmi dobrým kamarádem s Flaviem a často spolu hovoříme. Patří mezi nejinteligentnější lidi, které jsem kdy potkal.
Která velká cena pro tebe byla z psychologického hlediska nejtěžší? Proč? Pochyboval jsi někdy o svém jezdeckém umění?Velká cena Valencie 2009, která se konala jen několik dní po smrti mé babičky. Ne, nikdy jsem o svých šancích nepochyboval.
James Oakes opouští pozici šéfa týmu Alpine F1 po pouhých šesti závodech sezony 2025. Jeho nečekaný odchod naznačuje, že tým se i nadále potýká s problémy, a to jak na trati, tak v zákulisí vedení.
Lewis Hamilton v reakci na své emotivní rádiové výstupy během závodů vysvětlil, že nejde o známku frustrace, ale důkaz, že v sobě stále má vášeň a odhodlání vítězit. Podle něj právě tyto spontánní reakce ukazují, že i po letech v šampionátu mu na výsledcích záleží stejně intenzivně jako na začátku kariéry.
Před Velkou cenou Miami se jezdci představili v netradičním průvodu, kde místo běžných vozů usedli do plně pojízdných formulí postavených z LEGO kostek. Hravá kombinace motorsportu a ikonické stavebnice nadchla fanoušky i média a stylově odstartovala závodní víkend.
Tým Andrey Stelly vstupoval do nové sezóny s tlakem šampiona – a s otázkou, zda si postavení lídra udrží.
Tým Alpine podle zákulisních informací řeší možnou jezdeckou rošádu – hned po nadcházející Velké ceně Emilia Romagna by mohl Jacka Doohana nahradit argentinský talent Franco Colapinto.
Lewis Hamilton znovu neudržel emoce za volantem. Ve Velké ceně Miami si během závodu ostře vyjel do svého inženýra a další napjatá komunikace u Ferrari nenechala nikoho na pochybách, že atmosféra v týmu je vše jen ne klidná. Po závodě ale britský jezdec otočil: „Nemyslel jsem to vážně.“
Australský talent Oscar Piastri si v Miami připsal třetí vítězství v řadě a potvrdil skvělou formu, když opět předvedl suverénní výkon a nenechal nikoho na pochybách, kdo momentálně udává tempo ve Formuli 1.
Kvalifikace na Velkou cenu Miami skončila pro Ferrari fiaskem. Charles Leclerc obsadil až osmé místo, jeho týmový kolega Lewis Hamilton skončil dokonce dvanáctý. „Byl jsem spokojený se svým kolem, ale výsledek je zklamáním. Prostě nejsme dost rychlí,“ hodnotil Leclerc situaci otevřeně.
Max Verstappen vstoupil do víkendu Velké ceny Miami jako čerstvý otec, ale na trati nijak nepolevil. Po narození dcery Lily si bez zaváhání dojel pro pole position a dal jasnou odpověď na debaty, zda ho otcovství může zpomalit.
Max Verstappen ovládl kvalifikaci na Velkou cenu Miami 2025 a zajistil si start z prvního místa. Nizozemský jezdec Red Bullu stanovil nový traťový rekord a po závodě mluvil o hledání limitů. Lewis Hamilton z Ferrari označil svou kvalifikaci za zklamání, Lando Norris se smířil s druhým místem a Andrea Kimi Antonelli ocenil svůj návrat po sprintu. Ferrari zůstává pozadu a šéf týmu Frederic Vasseur přiznal chyby.
Max Verstappen si v Miami zajistil pole position, když porazil McLareny i přes tlak po neúspěšném sprintu. Lando Norris chyboval v zatáčce 17, což ho stálo první místo, a Kimi Antonelli překvapil třetím místem; Lewis Hamilton do Q3 nepostoupil.
Andrea Kimi Antonelli měl sprint v Miami rozjetý nadějně, ale místo senzace přišlo tvrdé probuzení. Po startu z pole position rychle ztratil vedení a nakonec dojel až čtvrtý. V čele se mezitím přetahovali piloti McLarenu – Oscar Piastri a Lando Norris, který si nakonec dojel pro vítězství. tragédii prožil i tým Ferrari.