Fernando Alonso nedávno fanoušky vyzval, aby mu zaslali své otázky. Dostal jich přes 7 000. Některé z nich si vybral a nyní zveřejnil své odpovědi.
Která zatáčka je podle tebe v šampionátu nejnáročnější?Hmm.. zatáčka č. 14 v Malajsii.
Jak víš, že kolo, které jsi zajel, bylo dobré? Díky času na volantu nebo máš šestý smysl? Protože u takových rozdílů...Máme referenci na volantu, která se sama aktualizuje každý metr na dráze a ukazuje rozdíl od nejlepšího času, který jste zajeli a který si pamatuje.
Takže když například vyjedu do Q2, jako reference slouží můj čas z Q1. Obvykle to sledujete na rovinkách, abyste věděli, jak to v daném kole probíhá a o kolik se musíte zlepšit v posledních zatáčkách.
Máš strach při deštivých závozech, kdy za vozem před sebou téměř nic nevidíš?Neřekl bych, že mám strach, protože strach a soutěžení, to nejde dohromady. Samozřejmě, že to není příjemné, když se po rovince řítíte rychlostí 300 km/hod a nic nevidíte a přitom nemůžete přestat zrychlovat, protože pilot za vámi vás také nevidí.
Kolik gumy v centimetrech ztratí pneumatika za závod?Nové gumy nemají ani centimetr! Ztrácejí kolem 4 či 5 milimetrů.
Cítíš se na zajetí kola s Formulí 1 na starém Nürburgringu?Ano. Proč ne? Jsou tam místa a zatáčky, kde by současné vozy F1 měly problémy kvůli velkým dírám a obrubníkům, kolo však můžete zajet kdekoliv.
Fernando Alonso vyráži na trať v Mugellu (foto: Scuderia Ferrari)
Kdyby sis měl vybrat mezi tvrdý brzděním mimo ideální stopu na spoustě žmolků nebo průjezdem po trávě ve 300 km/hod, co bys udělal?Hmm.. V žádném případě bych tvrdě nebrzdil, zřejmě byste mohli provést určitý manévr, abyste tu zatáčku zachránili a mohli se v příštích kolech dostat zpět, ale myslím, že bych dal přednost trávě před žmolky.
Co je nejlepší na řízení vozu Formule 1? Zatáčky? Zrychlení?Zatáčky a brzdění. Nejsilnější silniční vozy Ferrari vám mohou nabídnout podobný pocit při zrychlování, jako vůz Formule 1. Ale žádné auto se nikdy ani trochu nepřiblíží silám, které s vozem F1 zažíváte při zatáčení a brzdění.
Při rychlosti 300 km/hod jsou smysly omezeny na 80 %. Pracuješ na zlepšení intuice či duševním ovládání?Ne. O smyslech nic nevím. Za volantem jsem strávil 27 let, možná si už zvykly na 300 km/hod... ha ha ha.
Když brzdíš, přestáváš úplně zrychlovat? Nebo se při podřazování dotýkáš plynového pedálu?Úplně přestáváte zrychlovat. V minulosti, v jiných kategoriích, jste to dělat museli. Mimo to si můžete nastavit brzdění motorem pomocí 1000 tlačítek, které máte na volantu, abyste dosáhli silnějšího či slabšího efektu v závislosti na zatáčkách.
Létáš na cestách mezi velkými cenami s běžnými leteckými přepravci? Nebo využíváš charter Ferrari?Létáme s běžnými aerolinkami. Při některých evropských závodech tým vypravuje z Itálie své charterové lety společně s Toro Rosso. Pokud jsem před či po závodě v Itálii, připojím se k nim!
Úsměv na tváři dvojnásobného šampióna F1 (foto: Scuderia Ferrari)
Co děláš po skončení závodu? Kam vyrážíš?Po skončení závodu se musíte jít zvážit a navštívit různé televize. Pak se převlečete, osprchujete a navštívíte média. Pak si dáte odpolední svačinu a vyrazíte na pozávodní schůzku se všemi inženýry, obvykle zabere hodinu. Během ní procházíme všechny informace z velké ceny. Potom na letiště: nakdy se vydáte domů, někdy na reklamní akci sponzora, jindy do Itálie k práci na simulátoru.
Jaký je rozdíl mezi tím, když trénuješ s Fabriziem Borrou nebo s Edoardem Bendellinim?S Fabriziem Borrou spolupracuji již mnoho let. Má na starosti technické parametry a také vyhodnocování mé fyzické kondice a mediální aspekty.
S Edoradem Bendellinim to je více o fyzickém tréninku, práci na zlepšení mé kondice. Díky tréninku a osteopatickým technikám dokážeme svá těla udržovat na 100 % jejich potenciálu.
Díky přípravě, které se mi dostává od obou, jsem připraven zvládat nároky nejen závodění, ale kteréhokoliv sportu si dokážete představit. Bezpečně mohu prohlásit, že jsem v dobrých rukou.
Považuješ se za opatrného řidiče? Myslíš, že se u tebe s věkem vytratila agresivita?Nemyslím si, že bych byl opatrným řidičem: myslím, že jsem závodním pilotem a bojovníkem až do posledního kola velké ceny. Vždy mám bojovného ducha, ať už jsou úspěchy větší či menší, lepší či horší. Nemyslím si, že bych za ta léta ztratil agresivitu. Během posledních dvou let jsem dosáhl svých největších comebacků v životě.
Fernando se svým týmem (foto: Scuderia Ferrari)
Stále se po svém vítězství dělíš se svými mechaniky o peníze?Ano. Myslím, že je to férové podělit se s těmi, kteří vám pomáhají dostat se na pódium či vyhrát závod. Bylo by ode mne nefér shrábnout vše.
V MotoGP závodí ženy a některé už působí v F1 jako testovací pilotky. Co si myslíš o ježdění s ženami?Bylo by to fantastické stát na roštu s pilotkami. Myslím, že to je základ každého sportu, vycházet a sportovat se všemi rovnocenně.
Všichni atleti mají nějaká zranění. Jezdil jsi někdy zraněný? A s čím?Ano, někdy. Někdy máte poraněné svaly, jako například mikropraskliny způsobené tréninkem, zanícené šlachy, bolesti krku v důsledku únavy.. Ale je to jako ve všech jiných sportech.
Myslím, že nejvíce jsem trpěl na počátku minulé sezóny, když jsem měl zánět sedacího nervu, který mi způsoboval velké bolesti v nohou ke konci závodů. Také jsem se během několika závodů potýkal s horečkou: na jejich konci jsem se cítil být se silami na samotném konci.
Jak dokážeš zabránit tomu, aby špatné okamžiky z osobního života neovlivňovaly tvou výkonnost během velkých cen?Když nasednete do jednoho z těchto vozů, pak nemyslíte na nic jiného, to mi věřte.
Myslíš si, že Massa je správným pilotem Ferrari současné doby?Je jedním z nejlepších pilotů na světě a během své kariéry to prokázal. Je jednoduché někoho chválit, když má dobré auto, stejně tak někoho kritizovat, když máte auto špatné. Zažil jsem podobné situace během své poslední fáze u Renaultu, kdy někteří z mých týmových kolegů byli podrobeni nefér kritice a nyní jsou znovu vychvalováni.
Za deště si Fernando v Malajsii dojel pro své první letošní vítězství - přidá další?(foto: Scuderia Ferrari)
Myslíš si, že McLaren mohl něco měnit během závodů v roce 2007 na tvém voze, aniž bys o tom věděl?Nevím, ale myslím, že to teď není důležité. Měl jsem dostatek štěstí, abych za McLaren mohl závodit a 100% jsem se v té době snažil svému týmu pomoct.
Myslíš, že by si Ferrari vedlo lépe, kdyby vedení místo Domenicaliho převzal Briatore?Stefanova práce je v každém směru fantastická a nedokážu si představit někoho lepšího. Jak už jsem vysvětlil dříve, stačí jeden závod na to, aby se kritika změnila v chválu. Jsem velmi dobrým kamarádem s Flaviem a často spolu hovoříme. Patří mezi nejinteligentnější lidi, které jsem kdy potkal.
Která velká cena pro tebe byla z psychologického hlediska nejtěžší? Proč? Pochyboval jsi někdy o svém jezdeckém umění?Velká cena Valencie 2009, která se konala jen několik dní po smrti mé babičky. Ne, nikdy jsem o svých šancích nepochyboval.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.
Andy Cowell potvrdil, že vývoj pohonné jednotky Honda pro sezonu 2026 postupuje dle plánu a testování probíhá jak v Japonsku, tak v britském Silverstonu. Zároveň označil partnerství za klíčový krok k proměně Aston Martinu v plnohodnotný tovární tým.
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.
Mick Schumacher jedná s týmem Cadillac o své možné návratu do Formule 1 v sezóně 2026. Po období nejistoty a hledání nové příležitosti se zdá, že mladý závodník má reálnou šanci znovu se objevit na startovním roštu díky ambicióznímu projektu nováčka mezi týmy F1.
Odchod Jonathana Wheatleyho z Red Bullu přišel jako velké překvapení, protože ve týmu působil téměř dvě desetiletí na klíčových pozicích. Jeho rozhodnutí odchodu odráželo skryté napětí uvnitř stáje a naznačilo významné personální změny v konkurenčním prostředí formule 1.
Toto Wolff uvedl, že přátelství mezi ním a Lewisem Hamiltonem přestup do Ferrari nijak neovlivnil. Podle něj jejich vztah přesahuje hranice sportovní spolupráce a zůstává pevný i mimo týmové barvy.
Martin Brundle vyjádřil podporu Laurentovi Mekiesovi v jeho nové roli šéfa a výkonného ředitele Red Bullu. Podle něj má Mekies potřebné zkušenosti a autoritu, aby tým úspěšně vedl i v náročném období.
Fernando Alonso upozorňuje na velké výkonnostní rozdíly v poli F1, které podle něj zůstanou až do změny pravidel v roce 2026. Bez revoluce v technických předpisech podle něj nelze očekávat, že se týmy výrazněji srovnají.
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.