FIA oznámila, že nové omezení mapování motoru vstoupí v platnost již o víkendové Velké ceně Evropy ve Valencii. Technický ředitel Renaultu objasňuje, o co se jedná, a co to může znamenat pro jeho tým.
FIA nedávno vydala prohlášení a zdá se, že týmy nebudou moci využívat své mapováním motorů tak, jako tomu bylo dříve. Můžete nám říci něco více ohledně této nové situace?James Allison: Prohlášení FIA způsobí, že všechny týmy (ať už používají výfukovou podlahu či nikoliv) budou muset změnit své postupy. Hlavní změny pro velkou cenu v Silverstone jsou následovné: když pilot zcela uvolní plynový pedál, mapování ECU (elektronické řídicí jednotky) musí být nastaveno tak, aby motor prakticky uzavřel škrticí klapku. Předtím bylo možné nastavit mapování motoru tak, že zůstala otevřená, a výkon motoru byl omezen jinak.
Když pilot sundá nohu z plynu, musí být mapování ECU navíc nakonfigurováno tak, aby odřízlo dodávku paliva do motoru - tímto je mířeno na tzv. "horké foukání" (vysvětlení zde), kdy je energie výfukových plynů navyšována spalováním.
A konečně s okamžitou platností nebude umožněno přeprogramovávat konfiguraci ECU mezi kvalifikací a závodem. Od toho se očekává, že to zabrání extrémním nastavením ECU pro kvalifikaci - dříve byl totiž elektronický přístup v rámci pravidel parc fermé vysloveně povolen.
Jak si myslíte, že to ovlivní Lotus Renault GP ve srovnání s ostatními týmy?JA: Není jednoduché posuzovat vliv této změny na naši konkurenceschopnost. Ztráta každého vozu s výfukovou podlahou bude pramenit ze dvou odlišných příčin: kolik přítlaku ztratíte a navíc, nakolik ztráta tohoto přítlaku naruší vyvážení vozu.
Všechna auta s výfukovou podlahou přijdou v důsledku těchto nových omezení o přítlak při brzdění. Některé týmy ztratí více, jiné méně - je těžké říct, jak velkou relativní ztrátu zaznamená Lotus Renault GP. Je však možné, že na to doplatíme méně z hlediska změny vyvážení, protože díky našemu vyústění výfuků vpředu dochází k vytváření jejich efektu docela blízko střední části vozu. To znamená, že jak se foukání z výfuků zvětšuje a zmenšuje, tak to ve skutečnosti příliš nenarušuje aerodynamické vyvážení vozu.
U foukání do zadní části dochází k vytváření veškerého přítlaku na zadní ose. Protože nová pravidla snižují efekt foukání mnohem více při nájezdu do zatáčky než do výjezdu z ní, je docela možné, že se u foukání v zadní části budou v důsledku nových pravidel spíše potýkat s nervozitou při brzdění a větší nedotáčivosti na výjezdu. Uvidíme v Silverstone.
Inovativní výfuky Renaultu R31 ústící vpředu
Myslíte si, že je tato změna pravidel po sedmi odjetých závodech uprostřed sezóny férová?JA: Byli bychom raději, kdyby byl současný stav zachován po zbytek sezóny.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.
Max Verstappen po kvalifikaci objasnil jeho rádiovou komunikaci, která souvisela s odvážným nastavením vozu, na jehož finální podobě měl zásadní podíl. Riskantní tah Red Bullu se ukázal jako správný, což potvrdila získaná pole position.
Ferrari na Monze nevyužilo Hamiltonův slipstream pro Leclerca, který tak musel spoléhat jen na vlastní tempo. Hamilton klesl na desáté místo kvůli penalizaci.
Lando Norris přiznal, že předjetí Maxe Verstappena v nedělním závodě na Monze bude velkou výzvou, přestože startuje z první řady. Britský jezdec McLarenu je spokojený se druhým místem a těší se na strategickou bitvu o přední pozice.
Max Verstappen si na legendárním okruhu v Monze vyjel pole position pro Velkou cenu Itálie a potvrdil tak svou kvalitu v klíčovém okamžiku kvalifikace.
Isack Hadjar nedávno slavil své první pódiové umístění ve Formuli 1 s týmem Racing Bulls, jeho postup do hlavního Red Bullu se však odkládá. Mladý Francouz ukázal svůj talent a potenciál, ale vedení stáje z Enstone dává přednost postupnému rozvoji, aby si jezdec mohl na další krok připravit pevné základy.
Lando Norris zajel nejrychlejší čas třetího tréninku na Velkou cenu Itálie, přičemž Charles Leclerc mu byl velmi blízko. Celé pole se vešlo do rozdílu menšího než jedné sekundy, což slibuje napínavou kvalifikaci.