FIA oznámila, že nové omezení mapování motoru vstoupí v platnost již o víkendové Velké ceně Evropy ve Valencii. Technický ředitel Renaultu objasňuje, o co se jedná, a co to může znamenat pro jeho tým.
FIA nedávno vydala prohlášení a zdá se, že týmy nebudou moci využívat své mapováním motorů tak, jako tomu bylo dříve. Můžete nám říci něco více ohledně této nové situace?James Allison: Prohlášení FIA způsobí, že všechny týmy (ať už používají výfukovou podlahu či nikoliv) budou muset změnit své postupy. Hlavní změny pro velkou cenu v Silverstone jsou následovné: když pilot zcela uvolní plynový pedál, mapování ECU (elektronické řídicí jednotky) musí být nastaveno tak, aby motor prakticky uzavřel škrticí klapku. Předtím bylo možné nastavit mapování motoru tak, že zůstala otevřená, a výkon motoru byl omezen jinak.
Když pilot sundá nohu z plynu, musí být mapování ECU navíc nakonfigurováno tak, aby odřízlo dodávku paliva do motoru - tímto je mířeno na tzv. "horké foukání" (vysvětlení zde), kdy je energie výfukových plynů navyšována spalováním.
A konečně s okamžitou platností nebude umožněno přeprogramovávat konfiguraci ECU mezi kvalifikací a závodem. Od toho se očekává, že to zabrání extrémním nastavením ECU pro kvalifikaci - dříve byl totiž elektronický přístup v rámci pravidel parc fermé vysloveně povolen.
Jak si myslíte, že to ovlivní Lotus Renault GP ve srovnání s ostatními týmy?JA: Není jednoduché posuzovat vliv této změny na naši konkurenceschopnost. Ztráta každého vozu s výfukovou podlahou bude pramenit ze dvou odlišných příčin: kolik přítlaku ztratíte a navíc, nakolik ztráta tohoto přítlaku naruší vyvážení vozu.
Všechna auta s výfukovou podlahou přijdou v důsledku těchto nových omezení o přítlak při brzdění. Některé týmy ztratí více, jiné méně - je těžké říct, jak velkou relativní ztrátu zaznamená Lotus Renault GP. Je však možné, že na to doplatíme méně z hlediska změny vyvážení, protože díky našemu vyústění výfuků vpředu dochází k vytváření jejich efektu docela blízko střední části vozu. To znamená, že jak se foukání z výfuků zvětšuje a zmenšuje, tak to ve skutečnosti příliš nenarušuje aerodynamické vyvážení vozu.
U foukání do zadní části dochází k vytváření veškerého přítlaku na zadní ose. Protože nová pravidla snižují efekt foukání mnohem více při nájezdu do zatáčky než do výjezdu z ní, je docela možné, že se u foukání v zadní části budou v důsledku nových pravidel spíše potýkat s nervozitou při brzdění a větší nedotáčivosti na výjezdu. Uvidíme v Silverstone.
Inovativní výfuky Renaultu R31 ústící vpředu
Myslíte si, že je tato změna pravidel po sedmi odjetých závodech uprostřed sezóny férová?JA: Byli bychom raději, kdyby byl současný stav zachován po zbytek sezóny.
Lewis Hamilton se zaměřuje na zlepšení svého výkonu v závěru sezóny a hledá způsoby, jak z vozu Ferrari dostat co nejvíce.
Max Verstappen po vítězství v Austinu promluvil o svém návratu navrhlo, kterému málokdo věřil.
Jenson Button otevřeně hovoří o psychickém nastavení obou pilotů McLarenu a rozebírá, kdo má momentálně navrch v souboji o formu do konce sezony.
Šéf Ferrari John Elkann vydal prohlášení na podporu Freda Vasseura v reakci na nedávné spekulace ohledně vedení týmu.
I přes náročný víkend ve Spojených státech odjíždí šéf McLarenu Andrea Stella z Austinu optimistický.
Red Bull byl potrestán za porušení pravidel v souvislosti s neobvyklou situací kolem startovního roštu Landa Norrise.
Lewis Hamilton po závodě Velké ceny USA přiznal, že si není jistý, co se během závěru stalo. Závěrečné chvíle podle něj vyžadovaly maximální soustředění, aby udržel vůz na trati a zajistil bodované umístění.
Max Verstappen předvedl ve Spojených státech naprosto suverénní výkon a výrazně tím stáhl ztrátu v boji o titul, na čelo šampionátu mu nyní chybí už jen 40 bodů.
Sobotní sprint Velké ceny USA na okruhu Circuit of the Americas přinesl napínavý start, během něhož oba vozy McLarenu čelily komplikacím. K situaci se vyjádřil i poradce Red Bullu Helmut Marko.
Oscar Piastri má v Austinu pomalejší tempo než jeho týmový kolega Lando Norris. Podle šéfa McLarenu Andrea Stelly je za tím kombinace několika faktorů.
Lewis Hamilton měl během sprintu Velké ceny USA v první zatáčce velmi napjatý moment, kdy se musel rychle vyhnout nebezpečné situaci. Halo v této situaci znovu sehrálo svoji roli.
Lando Norris upozornil, že McLaren před Velkou cenou USA čelí výzvám. I přes slibnou startovní pozici za Maxem Verstappenem zůstává tým v napjaté nejistotě.