Stefano Domenicali, šéf týmu z Maranella, hodnotí uplynulou sezonu sebekriticky. Cíle pro nadcházející šampionát jsou jasné: zkonstruovat rychlejší vůz, vyvarovat se chyb ve strategii a motivovanější Felipe Massa, který přinese týmu více bodů.
Externí spolupracovník deníku La Repubblica Marco Mensurati navštívil v Maranellu Stefana Domenicaliho, aby společně zhodnotili uplynulou sezonu a podívali se na plány pro tu nadcházející.
Ve Formuli 1 dělá šéf týmu stejnou práci jako fotbalový trenér. Se všemi riziky. Po katastrofě v Abú Zabí, neměl jste strach, že budete zbaven funkce? „Vím, že lidé ve mně vidí takového trenéra týmu Ferrari. Ale moje funkce je úplně něco jiného. Ferrari je společnost, je to podnikání. Musím ho řídit a spravovat ve všech směrech, a to nejen po sportovní stránce.“Pojďme to srovnat s trenérem Fergusonem.„Jo je to podobné. I když Ferguson nezasahuje do finančních záležitostí klubu. Zatímco má tíha odpovědnosti ve Ferrari je za všechno. To znamená, že musím učinit ty správné kroky tak, aby Ferrari bylo racionálně připraveno na všechno. Zvláště pokud se již dva roky nedostavují očekávané výsledky. Ale díky Bohu, nejsme ve fotbale. Změny a reorganizace týmu není tak snadná, trvá to měsíce, někdy i roky. Z tohoto pohledu cítím naprostou podporu jak ze strany prezidenta společnosti, tak ze strany akcionářů. Vždy jsem odváděl práci tak, abych naplnil jejich důvěru.“Tak jinak, neměl jste strach, že vás vedení sesadí?"Ne. Ale po Abú Zabí jsem si podobnou otázku položil sám. Ptal jsem se sám sebe, co bude lepší, zůstat nebo odejít. Připadalo mi to jako povinnost. Zodpovědnost. Nejsem přibitý k této židli. Ale pak jsem dospěl k závěru, že rezignace by byla chybou. Znám tým a myslím si, že jsem zodpovědný za jeho vývoj a práci, kterou jsme odvedli v posledních měsících. Z metodologického pohledu jsme v Maranellu změnili téměř všechno a jsem si jistý, že brzy uvidíme výsledky naší tvrdé práce.“
Po Abú Zabí měl Aldo Costa noční můry a nemohl se jich zavit po několik nocí, jak jste na tom byl vy?„Žádné noční můry. V pohodě jsem usnul již v úterý, tedy dva dny po závodě."Tedy jakým způsobem se odstartuje do sezóny 2011, jaká jsou očekávání?„Vycházet budeme z bilance sezóny předešlé. Pozitivní věci jsme měli tři: 1 – spolehlivost; 2 – týmové myšlení, především psychologický aspekt týmu, který se nikdy nevzdává; 3 – skupinu techniků, kteří na sobě pracují a zlepšují se. Negativní věci byli v podstatě dvě: 1 – vůz pomalejší než ten od Red Bullu; 2 – strategická chyba v Abu Zabí.“Pokud se podaří udržet ty pozitivní věci, jakým způsobem budete pracovat na těch negativních?„Ta chyba měla enormní dopad. Vytvořila spoustu devastujících jevů. Na druhou stranu v běžném závodě, by to byla běžná chyba. Teď nezbývá nic jiného než to všechno hodit za hlavu, bohužel i ty dobré věci. Učinili jsme několik rozhodnutí a změn, které oficiálně oznámíme během několika málo hodin (více zde), určíme, kdo bude zodpovědný za některé klíčové sektory, chceme tak předejít vytváření dalších chyb. Osobně se budu snažit působit na tým i z psychologického hlediska. Protože nejtěžším okamžikem v týmu je moment těsně po takové chybě.“A vůz? V roce 2009 jste předčasně ukončili vývoj, abyste vítězili v roce 2010. Co bylo hlavním neúspěchem sezóny?„Objektivně bylo naše auto pomalejší než to od Red Bullu, o čtyři desetiny v kvalifikaci a o pár desetin v závodě. Ale dokázali jsme se držet. Teď je nutné, abychom se snažili tu ztrátu vymazat a to hned od prvního závodu. Protože, abychom získali titul, potřebujeme tři věci: dobré piloty, kteří získávají body, tým, který nedělá chyby a trochu toho štěstí v ten správný okamžik. Ale především je zapotřebí mít dobré auto, které ti dovolí minimalizovat důležitost každého z těchto tří prvků.“Costa tvrdí, že příští monopost musí být extrémní, což znamená, že v každém směru se musí pohybovat na hraně pravidel. Jaký byl důvod, aby vůz pro rok 2010 nebyl vytvořen také extrémně?„Z části jsme tak postupovali i v roce 2010, ale vycházeli jsme z jiného základu, z vozu roku 2009, který nebyl řešen šťastným způsobem a prakticky jsme začínali od nuly. V současnosti máme dobrý základ a změna pravidel není tak drastická jako v roce 2009.“
Dalším velkým problémem sezóny byl Massa. Drama. Jste si jistí, že je stále v plné kondici, že ho nějak nepoznamenala nehoda v Maďarsku?„Udělali jsme všechny vyšetření a testy. Felipe má naší důvěru.“ Celou sezónu si stěžoval, v každé velké ceně na něco jiného.„Z části je to dáno společným rysem zeměpisné oblasti původu. Z části je to výsledek většího problému. Všichni závodní piloti se musí cítit nejsilnější. A pokud nejsou schopni toho dosáhnout, je hodně těžké odstranit z jejich hlavy mentální omluvy, které si každý z nás nese ve své hlavě a které podvědomě používá, když věci nejdou dle jeho představ. Myslím si, že tohle byl problém se kterým se Felipe potýkal během celé sezóny. Na odstranění jsme intenzivně pracovali, od tud pramení má jistota, že v letošním roce uvidíme úplně jiného Massu. Sám Felipe dobře ví, že už si nemůže dovolit sezonu, takovou jako byla ta loňská.“Mluvme o konkurenci.„Rok 2010 byl velice vyrovnaný. Věřím, že i letos uvidíme skvělé souboje. Protože, kromě Red Bullu, který bude obhajovat oba tituly a platí za favorita, se v plné formě vrátí i McLaren se silným Hamiltonem. Osobně očekávám vzestup Mercedesu: investoval příliš mnoho na to, aby si mohl dovolit další sezónu jako tu předešlou.“Pokud byste měl určit jednoho, kdo je nejobávanějším rivalem?„Vettel.“Co bude klíčové pro rok 2011?„Na trati si budeme muset zvyknout na malou revoluci, už nebude tak jednoznačné, že start z pole position povede k vítězství. Budou důležité strategie. Všeobecně bude důležitá práce týmu. Problémem dnešní F1 je to, že schází opravdové technické osobnosti - výjimkou je pouze Adrian Newey. Pokud jde o zbytek, jsou tu týmy se dvěma nebo třemi úžasnými lidmi. Takže si myslím, že základem bude vytvoření skupin schopných lidí - jen tak se dá vyhrávat, jen tak se dá otevřít nový cyklus.“
Ferrari na Monze nevyužilo Hamiltonův slipstream pro Leclerca, který tak musel spoléhat jen na vlastní tempo. Hamilton klesl na desáté místo kvůli penalizaci.
Lando Norris přiznal, že předjetí Maxe Verstappena v nedělním závodě na Monze bude velkou výzvou, přestože startuje z první řady. Britský jezdec McLarenu je spokojený se druhým místem a těší se na strategickou bitvu o přední pozice.
Max Verstappen si na legendárním okruhu v Monze vyjel pole position pro Velkou cenu Itálie a potvrdil tak svou kvalitu v klíčovém okamžiku kvalifikace.
Isack Hadjar nedávno slavil své první pódiové umístění ve Formuli 1 s týmem Racing Bulls, jeho postup do hlavního Red Bullu se však odkládá. Mladý Francouz ukázal svůj talent a potenciál, ale vedení stáje z Enstone dává přednost postupnému rozvoji, aby si jezdec mohl na další krok připravit pevné základy.
Lando Norris zajel nejrychlejší čas třetího tréninku na Velkou cenu Itálie, přičemž Charles Leclerc mu byl velmi blízko. Celé pole se vešlo do rozdílu menšího než jedné sekundy, což slibuje napínavou kvalifikaci.
Jediný vítěz velké ceny F1 označil své dlouhodobé pokračování u Alpine za „přirozené rozhodnutí“, vycházející z dosavadní spolupráce a důvěry v tým. Podle něj stabilita a jasná vize představují klíč k postupnému zlepšování výkonů.
Lando Norris zazářil ve druhém tréninku GP Itálie v Monze, když zajel nejlepší čas a potvrdil konkurenceschopnost McLarenu. Druhý skončil Charles Leclerc na Ferrari. Kimi Antonelli opět v problémech.
Charles Leclerc přiznal, že po nehodě na GP Nizozemska zůstal sedět na svahu, protože jediná cesta zpět do garáže Ferrari vedla přes zaplněnou tribunu. Podle něj šlo o pragmatické a bezpečné rozhodnutí, aby se vyhnul riziku mezi diváky.
Lewis Hamilton a Charles Leclerc začali domácí Grand Prix Ferrari ve velkém stylu, když obsadili první dvě místa v úvodním tréninku. Tímto výsledkem potěšili tisíce fanoušků na tribunách a ukázali, že tým má na startu víkendu výraznou sílu.
Krátce poté, co byl jmenován prvním testovacím jezdcem Cadillacu pro F1, udělal Colton Herta další významný krok směrem ke svému cíli závodit v šampionátu Formule 1.
Max Verstappen varuje před přílišnými změnami formátu F1, včetně kratších závodů a více sprintů. Podle něj je třeba zachovat tradiční podobu šampionátu.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali naznačil, že sport může v budoucnu čekat výrazná úprava podoby závodních víkendů. Cílem má být větší zapojení fanoušků, přičemž Domenicali tvrdí, že většina účastníků je těmto plánům nakloněna.