Stefano Domenicali, šéf týmu z Maranella, hodnotí uplynulou sezonu sebekriticky. Cíle pro nadcházející šampionát jsou jasné: zkonstruovat rychlejší vůz, vyvarovat se chyb ve strategii a motivovanější Felipe Massa, který přinese týmu více bodů.
Externí spolupracovník deníku La Repubblica Marco Mensurati navštívil v Maranellu Stefana Domenicaliho, aby společně zhodnotili uplynulou sezonu a podívali se na plány pro tu nadcházející.
Ve Formuli 1 dělá šéf týmu stejnou práci jako fotbalový trenér. Se všemi riziky. Po katastrofě v Abú Zabí, neměl jste strach, že budete zbaven funkce? „Vím, že lidé ve mně vidí takového trenéra týmu Ferrari. Ale moje funkce je úplně něco jiného. Ferrari je společnost, je to podnikání. Musím ho řídit a spravovat ve všech směrech, a to nejen po sportovní stránce.“Pojďme to srovnat s trenérem Fergusonem.„Jo je to podobné. I když Ferguson nezasahuje do finančních záležitostí klubu. Zatímco má tíha odpovědnosti ve Ferrari je za všechno. To znamená, že musím učinit ty správné kroky tak, aby Ferrari bylo racionálně připraveno na všechno. Zvláště pokud se již dva roky nedostavují očekávané výsledky. Ale díky Bohu, nejsme ve fotbale. Změny a reorganizace týmu není tak snadná, trvá to měsíce, někdy i roky. Z tohoto pohledu cítím naprostou podporu jak ze strany prezidenta společnosti, tak ze strany akcionářů. Vždy jsem odváděl práci tak, abych naplnil jejich důvěru.“Tak jinak, neměl jste strach, že vás vedení sesadí?"Ne. Ale po Abú Zabí jsem si podobnou otázku položil sám. Ptal jsem se sám sebe, co bude lepší, zůstat nebo odejít. Připadalo mi to jako povinnost. Zodpovědnost. Nejsem přibitý k této židli. Ale pak jsem dospěl k závěru, že rezignace by byla chybou. Znám tým a myslím si, že jsem zodpovědný za jeho vývoj a práci, kterou jsme odvedli v posledních měsících. Z metodologického pohledu jsme v Maranellu změnili téměř všechno a jsem si jistý, že brzy uvidíme výsledky naší tvrdé práce.“
Po Abú Zabí měl Aldo Costa noční můry a nemohl se jich zavit po několik nocí, jak jste na tom byl vy?„Žádné noční můry. V pohodě jsem usnul již v úterý, tedy dva dny po závodě."Tedy jakým způsobem se odstartuje do sezóny 2011, jaká jsou očekávání?„Vycházet budeme z bilance sezóny předešlé. Pozitivní věci jsme měli tři: 1 – spolehlivost; 2 – týmové myšlení, především psychologický aspekt týmu, který se nikdy nevzdává; 3 – skupinu techniků, kteří na sobě pracují a zlepšují se. Negativní věci byli v podstatě dvě: 1 – vůz pomalejší než ten od Red Bullu; 2 – strategická chyba v Abu Zabí.“Pokud se podaří udržet ty pozitivní věci, jakým způsobem budete pracovat na těch negativních?„Ta chyba měla enormní dopad. Vytvořila spoustu devastujících jevů. Na druhou stranu v běžném závodě, by to byla běžná chyba. Teď nezbývá nic jiného než to všechno hodit za hlavu, bohužel i ty dobré věci. Učinili jsme několik rozhodnutí a změn, které oficiálně oznámíme během několika málo hodin (více zde), určíme, kdo bude zodpovědný za některé klíčové sektory, chceme tak předejít vytváření dalších chyb. Osobně se budu snažit působit na tým i z psychologického hlediska. Protože nejtěžším okamžikem v týmu je moment těsně po takové chybě.“A vůz? V roce 2009 jste předčasně ukončili vývoj, abyste vítězili v roce 2010. Co bylo hlavním neúspěchem sezóny?„Objektivně bylo naše auto pomalejší než to od Red Bullu, o čtyři desetiny v kvalifikaci a o pár desetin v závodě. Ale dokázali jsme se držet. Teď je nutné, abychom se snažili tu ztrátu vymazat a to hned od prvního závodu. Protože, abychom získali titul, potřebujeme tři věci: dobré piloty, kteří získávají body, tým, který nedělá chyby a trochu toho štěstí v ten správný okamžik. Ale především je zapotřebí mít dobré auto, které ti dovolí minimalizovat důležitost každého z těchto tří prvků.“Costa tvrdí, že příští monopost musí být extrémní, což znamená, že v každém směru se musí pohybovat na hraně pravidel. Jaký byl důvod, aby vůz pro rok 2010 nebyl vytvořen také extrémně?„Z části jsme tak postupovali i v roce 2010, ale vycházeli jsme z jiného základu, z vozu roku 2009, který nebyl řešen šťastným způsobem a prakticky jsme začínali od nuly. V současnosti máme dobrý základ a změna pravidel není tak drastická jako v roce 2009.“
Dalším velkým problémem sezóny byl Massa. Drama. Jste si jistí, že je stále v plné kondici, že ho nějak nepoznamenala nehoda v Maďarsku?„Udělali jsme všechny vyšetření a testy. Felipe má naší důvěru.“ Celou sezónu si stěžoval, v každé velké ceně na něco jiného.„Z části je to dáno společným rysem zeměpisné oblasti původu. Z části je to výsledek většího problému. Všichni závodní piloti se musí cítit nejsilnější. A pokud nejsou schopni toho dosáhnout, je hodně těžké odstranit z jejich hlavy mentální omluvy, které si každý z nás nese ve své hlavě a které podvědomě používá, když věci nejdou dle jeho představ. Myslím si, že tohle byl problém se kterým se Felipe potýkal během celé sezóny. Na odstranění jsme intenzivně pracovali, od tud pramení má jistota, že v letošním roce uvidíme úplně jiného Massu. Sám Felipe dobře ví, že už si nemůže dovolit sezonu, takovou jako byla ta loňská.“Mluvme o konkurenci.„Rok 2010 byl velice vyrovnaný. Věřím, že i letos uvidíme skvělé souboje. Protože, kromě Red Bullu, který bude obhajovat oba tituly a platí za favorita, se v plné formě vrátí i McLaren se silným Hamiltonem. Osobně očekávám vzestup Mercedesu: investoval příliš mnoho na to, aby si mohl dovolit další sezónu jako tu předešlou.“Pokud byste měl určit jednoho, kdo je nejobávanějším rivalem?„Vettel.“Co bude klíčové pro rok 2011?„Na trati si budeme muset zvyknout na malou revoluci, už nebude tak jednoznačné, že start z pole position povede k vítězství. Budou důležité strategie. Všeobecně bude důležitá práce týmu. Problémem dnešní F1 je to, že schází opravdové technické osobnosti - výjimkou je pouze Adrian Newey. Pokud jde o zbytek, jsou tu týmy se dvěma nebo třemi úžasnými lidmi. Takže si myslím, že základem bude vytvoření skupin schopných lidí - jen tak se dá vyhrávat, jen tak se dá otevřít nový cyklus.“
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.