Felipe Massa - v mládí uličník řádící již v šesti letech na motokrosové motorce, nyní pilot Ferrari. Z čeho má strach, co dokáže uvařit či které věci nenávidí? Odpovědi naleznete v rozhovoru, v němž na oficiálním webu Formule 1 odhalil některé části svého soukromí.
Jsi typem člověka, který má vždy záložní plán?Někdy. Vždy se snažíte udělat tu správnou věc, pak se ale někdy ve vás odehraje souboj – něco jako zápas anděla s ďáblem. Ale jen někdy.
Co tě nejvíce uspokojuje, krom jízdy s monopostem F1?Práce, kterou každý den děláme, se každý den tak liší, jak jste konfrontování s tolika novými situacemi, že je tam vždy vysoká míra uspokojení. Co se týče hobby, pak je to fotbal. Rád ho hraju. Pokud byste se mě zeptali, co upřednostňuji, pak je to jasně závodění, ale fotbal k němu má docela blízko.
Na koho se v zákulisí nejvíce těšíš, když ve čtvrtek dorazíš na okruh?Mám mnoho přátel a je to dobrý pocit. Je to pro mě příjemné. Novinky na voze? Těšíte se na každičký den – a vždy chcete další!
Kdo je vysněnou osobou, se kterou bys chtěl mít rande?Již jsem potkal velký počet výjimečných lidí, s tím jsem docela spokojený.
Který film tě rozbrečel?Žádné filmy. Naposledy jsem brečel, když jsem četl knihu Erica Claptona, v níž popisoval, jak přišel o svého syna. Eric je můj dobrý kamarád. Četba oné části knihy byla opravdu šokem, když jsem pomyslel na tragédii někoho, koho velmi dobře znáte. Pokud jde o filmy, které mám rád, pak bych řekl 24. Je to televize, ale má oblíbená.
Z čeho máš obavy?Mám strach z výšek. Ne v letadlech, ale když se dostanu někam vysoko a pohlédnu dolů, nahání to hrůzu. Například byste mě nikdy nedostali na bungee jumping.
Kterou knihu jsi naposledy přečetl?Autobiografii Erica Claptona Můj život.
Jakým způsobem rád odpočíváš?Zůstat doma a nic nedělat. Možná se trochu dívat na TV, ale nicnedělání je nejlepší způsob odpočinku.
Pět věcí, které nenávidíš?Nevím, jestli jich zvládnu pět. Začněme. Lidé, kteří lžou. Falešní lidé. Malá lezoucí zvířátka se spoustou noh – a nebezpečná zvířata. Cestování během dne – během noci to je pro mě velmi jednoduché, protože snadno usínám.
Barvil sis někdy vlasy?Dělal jsem to, když jsem byl mladší. Měl jsem trochu světlejší odstín, ale nevypadalo to dobře, takže jsem to už nikdy nezopakoval.
Máš nějaké tetování či piercing?Piercing ne. Tetování možná někdy, ale už mi je 29, takže jsem na tyto věci již trochu starý. Ale tetování se mi líbí.
Jak tě hodnotili učitelé ve škole?Byl jsem hodné dítě, zároveň však hrozné. Ne moc upravený a celou dobu vtipkující. Vždy jsem sedával vzadu, nikdy ne vpředu. Ta trochu problémový kluk.
Kdo byli tví hrdinové z dětství?Můj otec, když jsem byl dítětem. Později také Pelé.
Máš zalíbení v nějakých špatných věcech?Určitě jo, ale zrovna si nemůžu vzpomenout… (smích).
Sbíráš něco?Spoustu věcí. Miluji hodinky – má sbírka obsahuje kolem 50 kousků.
Co ti na cestách nejvíce chybí?Má rodina, můj syn. Často mě doprovázejí, ale ne vždy – a tehdy mi strašně chybí.Co bylo tvou nejhorší koupí?Nemůžu si vzpomenout – očividně jsem tedy nic tak špatného nekoupil.
Jakou kávu máš rád?Přesně italskou. Malou a silnou.
Ideální nedělní nezávodní dopoledne?Spánek.
Jaký byl tvůj první dopravní prostředek?Měl jsem 50 cm3 motokrosovou motorku, když mi bylo šest let. Bylo to fantastické. Když na to ale tak myslím, už to nebylo tak fantastické pro moji mamku, protože jsem na tom stroji opravdu šílel. Pamatuji si, že jsem měl jednou na svém těle 35 modřin! Vidíte, neměli to se mnou nejjednodušší.
Co bylo největší chybou, které ses dopustil?Velmi dobře si na to vzpomínám. Se svými přáteli jsme jednou v noci vlezli do školy a zamkli přední dveře. Na druhý den všichni museli čekat venku, bylo to neuvěřitelné. Za “odměnu“ jsem několik dní nesměl do školy.
Co umíš nejlépe uvařit?Nejsem dobrý kuchařem. Řekl bych, že těstoviny, ty jsou velmi jednoduché.
Kdy jsi byl naposledy opravdu naštvaný?To nemůžu říct.
Na stejnou sadu otázek týkající se soukromí pilotů již odpovídali (klikněte na jméno):Sebastien BuemiJenson ButtonPedro de la RosaLewis HamiltonNico HülkenbergKamuj KobajašiRobert KubicaVitantonio LiuzziVitalij Petrov Nico RosbergMichael SchumacherAdrian SutilJarno TrulliMark Webber
Ferrari chystá velké technické změny svého vozu, které začne postupně zavádět už při Velké ceně v Imole. Vedení týmu věří, že díky těmto úpravám se brzy zařadí mezi nejrychlejší stáje na startovním roštu.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.
George Russell tvrdí, že kdyby se připojil k Mercedesu hned po vstupu do Formule 1, mohl mít na svém kontě dva tituly. Naznačuje, že čas strávený v menších týmech mohl znamenat ztrátu šampionátů, které by jinak mohl získat.
Lando Norris měl být hlavním tahounem McLarenu v boji o titul, ale drobné chyby ho postupně srážejí a nahrávají jeho klidnějšímu kolegovi Oscarovi Piastrimu. Ten zatím beze slov přebírá roli lídra a ukazuje, kdo má aktuálně navrch.
Začátek nové kapitoly Lewise Hamiltona ve Ferrari se zatím nese ve znamení zklamání. Očekávaný restart kariéry v ikonickém červeném voze se rychle proměnil v sérii neuspokojivých výsledků, které zatím nenaplňují ambice ani fanouškovská očekávání.
Max Verstappen z Red Bullu je známý svou přímočarostí a otevřeností, když přijde na hodnocení dění ve světě formule 1.
Pilot McLarenu si zakládá na férovém přístupu a přátelském vystupování, přesto by bylo chybou vnímat jeho slušnost jako nedostatek bojovnosti. Na trati je připraven tvrdě si jít za svým cílem.
Andrea Kimi Antonelli vstoupil do Formule 1 s velkými očekáváními a silnou podporou Mercedesu, který stojí za ním i v případě chyb. Šéf týmu Toto Wolff mu poskytuje plnou podporu, zatímco Valtteri Bottas, jako rezervní pilot a mentor, ochotně sdílí své zkušenosti.
Yuki Tsunoda po třech závodech v Red Bullu ukazuje potenciál, ale jeho plná adaptace ještě není dokončena. Rozdíl oproti Verstappenovi se projevuje nejen v rychlosti, ale i v práci s pneumatikami, stabilitě a konzistenci výkonu.
Šéf Aston Martinu Andy Cowell přiznal, že nové aerodynamické zařízení týmu jim od svého spuštění výrazně rozšířilo obzory. Podle jeho slov poskytl nový větrný tunel cenné poznatky, které Aston Martin plánuje využít k vývoji rychlejšího a konkurenceschopnějšího monopostu.
Gabriel Bortoleto přiznal, že přechod z vítězství v šampionátech F2 a F3 na závodění na chvostu startovního pole Formule 1 pro něj představuje značnou výzvu.