Mark Webber popsal novináři Peterovi Windsorovi vztahy se svými známými a kamarády z F1. Kdo patřil mezi jeho přátele, koho obdivuje a na koho raději zapomene?
Alan DockingMW: V roce 1997 měl velký vliv. Kvůli penězům nás nikdy neměl angažovat do Formule 3. Myslím, že on a Dick v sobě měli spoustu nadšení a tým měl dva docela dobře platící piloty v dalších autech, což bylo dobré. Pro mě to ale reálně nebylo moc fajn, protože prakticky to byl tým s jedním autem.
Těžil jsem v těch dobách ze spolupráce s Dockem. Potřeboval jsem to, potřeboval jsem tu důvěru. Stále se usmívám při vzpomínkách na poflakování se s kluky v dodávce v Pembrey. A nakonec jsme byli schopni zaplatit všechny nevyřešené účty. Ten rok byl tak trošku sen, protože David Camprese a Mercedes mi také pomohl s financemi, abych se udržel na okruhu.
Norbert HaugMW: Na Norberta jsem narazil při velké ceně Austrálie v roce 1997. Zrovna jsem vyhrál Formuli Ford a šel jsem za ním s obrázkem a řekl mu, aby mě sledoval. Pamatuji si, že jsem zrovna vylezl ze sprchy s Annie v Aylesbury, když zazvonil telefon. Byl to Norbert a chtěl, abych závodil za Mercedes v závodě (na 1000km) sportovních vozů, který se jel následující víkend na Nürburgringu.
To bylo šest měsíců poté, co jsem závodil ve Formuli Ford. "Při vší úctě, Norberte, bude to těžké," řekl jsem. Nakonec jsem nezávodil, ale testoval jsem a tak začal můj vztah s Mercedesem. Byly to dobré časy. Norbert byl asi nejlidštější věcí z celého programu. Emoce byly při Le Mans pochopitelně velké a trošku se to pokazilo, když jsem se rozhodl jít svou cestou. Nikdy to ale neovlivnilo můj vztah s Norbertem. Vždycky za mnou na pit lane v F1 přišel a já ho vždy pozdravil. Podporoval mě, stejně jako řadu dalších mladých závodníků té doby.
Paul StoddartMW: Byl odvážný a snažil se s sebou vzít hodně lidí do Minardi. Chtěl mě podpořit - tak trošku prodloužení situace s Dockeym. Byl jsem v Pembley s vozem F3000 a mu se líbilo, co dělám, takže... Rozhodně mě finančně podporoval a na začátku mi hodně pomáhal. Zvládli jsme dokončit šampionát na třetím místě a s pár výhrami. To bylo uspokojivé.
Potom jsme s F1 v Melbourne dojeli pátí (pozn.red. a poté vznikla níže uvedená fotografie). Byl to ztřeštěný chlapík, adrenalinový závislák. Nejbláznivější bylo přejít z továrního Mercedesu do Stoddyho: mělo najeto 700 000 mil, ale alespoň to byl Merc!
Stoddart a Webber na pódiu v Austrálii v roce 2002 (foto: Minardi F1 Team)
Flavio BriatoreMW: Hodně lidí by nás asi nespojovalo dohromady, protože nás vidí zcela odlišně, ale o jednání Flavia ke mně nemohu říci půl slova. Byl loajální a vždycky bojoval na mé straně, když bylo třeba. Abych pravdu řekl, moc často s ním nemluvím, ale jeho cílem bylo mi sehnat sedačku ve Ferrari. A bylo k tomu velmi blízko. Ještě před pár měsíci se snažil, ale tou dobou už jsem se rozhodl.
Zklamal mě Singapur 2008 a jak to dopadlo, ale mohu si odnést jen to, jak jednal se mnou - byl vždy přímý a extrémně konzistentní.
Adrian NeweyMW: Velký důvod, proč jsem pokračoval tak dlouho. Je naprosto jednoznačně nejlepším chlapem, se kterým jsem kdy pracoval co se pochopení závodního auta týče. Spolupracoval jsem s mnoha lidmi, ale Adrianova schopnost uskutečnit to, co závodník potřebuje a co potřebuje auto, je prostě fenomenální. Je velmi inspirativní osobností. Lidé ho mohou vnímat jako stydlivého muže. Není to plakátový typ, ale je sakra soutěživý. Je super-soutěživý.
Viděl jsem ho, když jsme byli poctivě poraženi - a to není něco, co si užívá - a také jsem ho viděl, když jsme získali double. Jeho reakce nejsou mnohdy moc odlišné. Dívá se vždy dopředu. Je pro tým hnacím motorem. Neexistuje pro něj dost superlativ.
Byl jedním z prvních, kdo se mnou mluvil v parc fermé po závodě v Malajsii. Věděl, jak se cítím a nebyl šťastný. Věřím, že mezi námi panuje respekt. Z mé strany rozhodně. Prošel si během své kariéry spoustou věcí - mnohokrát byl na vrcholu, ale v osobním životě si sáhl i na dno. A já to respektuji.
Christian HornerMW: Náš vztah asi není tak blízký, jak dřív bývával. Vypadá to, že Christian bude v týmu hodně dlouho, pokud jej neosloví někdo jiný, takže se snaží zajistit, aby šlo vše tak hladce, jak jen to je možné. V některých případech to ale nebylo něco, co hrálo v můj prospěch. To vneslo do našeho vztahu napětí.
Newey, Vettel, Webber a Horner - nejúspěšnější tým F1 posledních let (foto: Red Bull Racing)
Helmut MarkoMW: Pořád vlastně nevím, jaká je jeho role v týmu, takže... no... Od samého začátku byl ke mně hodně kritický. Přivedl ale Seba a odvedl tak skvělou práci. Je asi zklamaný, že v F1 musí mít týmy dvě auta. Ale musí.
Dietrich MateschitzMW: Choval se ke mně vždy skvěle. Není pro něj jednoduché mít pod palcem všechno, protože je nesmírně zaneprázdněný. Hodně úspěšný muž, kapitán průmyslu. Pro mladé sportovce toho udělal opravdu spoustu. Pro mnoho z nich otevřel dveře. Vždy odpoví. Vždy je možné jej zastihnout. Na to není nikdy příliš zaneprázdněn. Těším se na naši další spolupráci. Red Bull je rozhodně profesionální a dobře vedená společnost.
Patrick HeadMW: Pěkně tvrdá osobnost. Studna zkušeností. Když jsem byl ve Williamsu, netušil jsem, že jeho motivace směřuje jinam - BMW odcházelo a tak. Nechtěl jsem tomu věřit, ale trápil se s tím, aby jej tento sport naplňoval. Bylo to zklamání. Asi jsem ho neviděl zrovna v nejlepším. Ale párkát jsem jej viděl vystrčit drápy, což bylo zajímavé. Většina týmových šéfů jsou v porovnání s Patrickem koťata.
Jedna z nejlepších věcí, kterou mi řekl v Brazílii při mém posledním závodě za Williams zatímco mi potřásl rukou na startovním roštu, byla: "Je mi líto, že jsme ti nedali k dispozici dost dobrá auta, když jsi tu byl." To pro mě hodně znamenalo a nikdy na to nezapomenu. Skvělá věta od fenomenálního inženýra.
Fenomenální inženýr, který umí vystrčit drápy - popisuje Patricka Heada Webber(Williams F1 Team)
Fernando AlonsoMW: Závodil jsem proti němu od dob F3000, takže ho znám hodně, hodně dlouho. Prošli jsme si tím spolu. Možná jsme měli i podobné podmínky a zázemí - on vyrůstal ve Španělsku a já v Austrálii - měli jsme podobnou cestu, jak jsme došli až sem. Neexistovalo moc zkratek a bylo vyžadováno mnoho úsilí.
Myslím, že v neděli je zřejmě tím nejlepším. Neuvěřitelný. Jeho schopnost udržet auto na takové úrovni celé dvě hodiny je absolutně výjimečná. A koukněte na počet nehod, ve kterých byl zapleten - je to malé, malé číslo. To je další vizitka toho, jaký závodník to je. Když je v plné síle. Což nemůžete být vždycky. Měl obtížná období, ale když jej porovnáte s ostatními špičkovými závodníky, řadě z nich se byl schopen vyhnout.
Potom tu je Singapur 2008, to bylo hodně kontroverzní. Lidé si to mohou vykládat jak chtějí. Pokud nevíte první poslední, je těžké to hodnotit. Pokud byste věděli, jak to probíhalo, já bych výhru neakceptoval. Ale já si nemyslím, že on měl vyhrát! Nicméně, na jedno kolo jsou zde možná rychlejší jezdci. Ale po 19 závodů, za všech podmínek, v neděli - on je váš muž.
Soupeři i kamarádi - Webber a Alonso (foto: Red Bull Racing)
Sebastian VettelMW: Bezpochyby je nesmírně nadaný. Víme, že jeho silnou stránkou je kvalifikace a prvních pět kol závodu. To je jeho razítko. To je nejtěžší část, kterou musíte pokrýt - je v tom excelentní. Mezi námi je pod mostem příliš mnoho vody, abych si vybavil více pozitiv než negativ co se našeho vztahu týče. To je zklamáním, protože každého chcete udržet v dobrém světle a dát jim co největší šanci. Ale myslím, že mezi námi se toho stalo příliš mnoho.
Možná až nám bude padesát - ty divné věci budou vypadat jinak, ale po tom všem, čím jsme prošli. V tuto chvíli je těžké za většinou z nich udělat tlustou čáru. Ale já se tím určitě nijak zvlášť netrápím a ani on ne. Tak to prostě chodí.
Daniel RicciardoMW: Je dobré, že bude dál vlát naše vlajka. Nebude to jednoduché. V juniorských kategoriích se mu dařilo a nemůžete neuznat, že si příležitost zaslouží. Ví, že teď to začíná. Načasování je perfektní. Je ve skvělé pozici bojovat o tituly. Budu pro něj vždycky na telefonu. Ptá se na řadu různých otázek, ale půjde si svou cestou.
Ann NealováMW: Není možné popsat slovy to, co pro mě udělala. Opustili jsem Austrálii a ona mi věřila asi víc než já sám sobě. Bylo děsivé přijet do Evropy, ale ona srazila spoustu překážek a dodala mi odvahu a důvěru, že to mohu dokázat. Je puntičkářka, ale také byla připravena předat otěže Flaviovi, když věděla, že je ten správný čas. Ok. Udělali jsme všechno perfektně? Pochopitelně ne. Tak to na světě je. Tak to chodí. Ale udělali jsme řadu věcí správně? Rozhodně! Ano, udělali.
Nico Rosberg varuje George Russella během jednání o smlouvě s Totem Wolffem. Doporučuje mu být opatrný a pečlivě zvážit všechny důsledky dlouhodobého závazku.
Fred Vasseur uvedl, že přestože výsledky v Belgii byly různorodé, v týmu panuje pozitivní atmosféra. Všichni jsou optimističtí a plně soustředění na další kroky vedoucí ke zlepšení.
Andrea Stella přiznává, že pokud by chtěl, aby souboj o titul mezi Norrisem a Piastrem byl pohodlný, neplnil by svou roli správně. Intenzita a napětí v boji podle něj znamenají správné vedení a motivaci jezdců.
Gabriel Bortoleto byl po belgickém závodě přesvědčen, že odvedl maximum navzdory nepříznivému výsledku. Jeho týmový kolega Nico Hülkenberg se mezitím upíná k Maďarsku, kde očekává silnější výkon od celého týmu Kick Sauber.
Fintech společnost Revolut se stane klíčovým partnerem týmu Audi F1, který v roce 2026 převezme současný tým Sauber. Audi tak vstoupí do Formule 1 s výraznou podporou ze světa digitálních financí.
Martin Brundle nastínil, co bude klíčové pro Landa Norrise, má-li v letošní sezóně porazit týmového kolegu Oscara Piastriho. Podle bývalého pilota F1 musí Norris ve zbytku šampionátu potvrdit svou zkušenost, jezdeckou vyzrálost a pravidelně přivážet silné výsledky, pokud si chce udržet pozici jedničky v týmu McLaren.
Navzdory spekulacím o přestupu k Mercedesu Helmut Marko potvrzuje, že Max Verstappen zůstane u Red Bullu i v sezóně 2026. Fanoušci tak mohou počítat s jeho pokračováním v týmu z Milton Keynes.
Mercedes připouští, že pokles výkonnosti v průběhu sezóny může souviset s některými úpravami, které tým provedl na monopostu W16. Podle inženýra Andrewa Shovlina nyní tým důkladně analyzuje, zda se vývoj vozu neubral chybným směrem.
Lewis Hamilton vzbudil pozornost fanoušků tajemným příspěvkem na sociálních sítích, v němž avizuje oznámení na začátek srpna. Zatím není jasné, čeho se novinka týká, spekulace však okamžitě nabraly na obrátkách.
Šéf stáje Williams James Vowles vyjádřil Carlosi Sainzovi omluvu za nepovedený pitstop během Velké ceny Belgie. Incident, který ovlivnil průběh závodu, přiměl vedení týmu k veřejnému přiznání chyby.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.