Mark Webber popsal novináři Peterovi Windsorovi vztahy se svými známými a kamarády z F1. Kdo patřil mezi jeho přátele, koho obdivuje a na koho raději zapomene?
Alan DockingMW: V roce 1997 měl velký vliv. Kvůli penězům nás nikdy neměl angažovat do Formule 3. Myslím, že on a Dick v sobě měli spoustu nadšení a tým měl dva docela dobře platící piloty v dalších autech, což bylo dobré. Pro mě to ale reálně nebylo moc fajn, protože prakticky to byl tým s jedním autem.
Těžil jsem v těch dobách ze spolupráce s Dockem. Potřeboval jsem to, potřeboval jsem tu důvěru. Stále se usmívám při vzpomínkách na poflakování se s kluky v dodávce v Pembrey. A nakonec jsme byli schopni zaplatit všechny nevyřešené účty. Ten rok byl tak trošku sen, protože David Camprese a Mercedes mi také pomohl s financemi, abych se udržel na okruhu.
Norbert HaugMW: Na Norberta jsem narazil při velké ceně Austrálie v roce 1997. Zrovna jsem vyhrál Formuli Ford a šel jsem za ním s obrázkem a řekl mu, aby mě sledoval. Pamatuji si, že jsem zrovna vylezl ze sprchy s Annie v Aylesbury, když zazvonil telefon. Byl to Norbert a chtěl, abych závodil za Mercedes v závodě (na 1000km) sportovních vozů, který se jel následující víkend na Nürburgringu.
To bylo šest měsíců poté, co jsem závodil ve Formuli Ford. "Při vší úctě, Norberte, bude to těžké," řekl jsem. Nakonec jsem nezávodil, ale testoval jsem a tak začal můj vztah s Mercedesem. Byly to dobré časy. Norbert byl asi nejlidštější věcí z celého programu. Emoce byly při Le Mans pochopitelně velké a trošku se to pokazilo, když jsem se rozhodl jít svou cestou. Nikdy to ale neovlivnilo můj vztah s Norbertem. Vždycky za mnou na pit lane v F1 přišel a já ho vždy pozdravil. Podporoval mě, stejně jako řadu dalších mladých závodníků té doby.
Paul StoddartMW: Byl odvážný a snažil se s sebou vzít hodně lidí do Minardi. Chtěl mě podpořit - tak trošku prodloužení situace s Dockeym. Byl jsem v Pembley s vozem F3000 a mu se líbilo, co dělám, takže... Rozhodně mě finančně podporoval a na začátku mi hodně pomáhal. Zvládli jsme dokončit šampionát na třetím místě a s pár výhrami. To bylo uspokojivé.
Potom jsme s F1 v Melbourne dojeli pátí (pozn.red. a poté vznikla níže uvedená fotografie). Byl to ztřeštěný chlapík, adrenalinový závislák. Nejbláznivější bylo přejít z továrního Mercedesu do Stoddyho: mělo najeto 700 000 mil, ale alespoň to byl Merc!
Stoddart a Webber na pódiu v Austrálii v roce 2002 (foto: Minardi F1 Team)
Flavio BriatoreMW: Hodně lidí by nás asi nespojovalo dohromady, protože nás vidí zcela odlišně, ale o jednání Flavia ke mně nemohu říci půl slova. Byl loajální a vždycky bojoval na mé straně, když bylo třeba. Abych pravdu řekl, moc často s ním nemluvím, ale jeho cílem bylo mi sehnat sedačku ve Ferrari. A bylo k tomu velmi blízko. Ještě před pár měsíci se snažil, ale tou dobou už jsem se rozhodl.
Zklamal mě Singapur 2008 a jak to dopadlo, ale mohu si odnést jen to, jak jednal se mnou - byl vždy přímý a extrémně konzistentní.
Adrian NeweyMW: Velký důvod, proč jsem pokračoval tak dlouho. Je naprosto jednoznačně nejlepším chlapem, se kterým jsem kdy pracoval co se pochopení závodního auta týče. Spolupracoval jsem s mnoha lidmi, ale Adrianova schopnost uskutečnit to, co závodník potřebuje a co potřebuje auto, je prostě fenomenální. Je velmi inspirativní osobností. Lidé ho mohou vnímat jako stydlivého muže. Není to plakátový typ, ale je sakra soutěživý. Je super-soutěživý.
Viděl jsem ho, když jsme byli poctivě poraženi - a to není něco, co si užívá - a také jsem ho viděl, když jsme získali double. Jeho reakce nejsou mnohdy moc odlišné. Dívá se vždy dopředu. Je pro tým hnacím motorem. Neexistuje pro něj dost superlativ.
Byl jedním z prvních, kdo se mnou mluvil v parc fermé po závodě v Malajsii. Věděl, jak se cítím a nebyl šťastný. Věřím, že mezi námi panuje respekt. Z mé strany rozhodně. Prošel si během své kariéry spoustou věcí - mnohokrát byl na vrcholu, ale v osobním životě si sáhl i na dno. A já to respektuji.
Christian HornerMW: Náš vztah asi není tak blízký, jak dřív bývával. Vypadá to, že Christian bude v týmu hodně dlouho, pokud jej neosloví někdo jiný, takže se snaží zajistit, aby šlo vše tak hladce, jak jen to je možné. V některých případech to ale nebylo něco, co hrálo v můj prospěch. To vneslo do našeho vztahu napětí.
Newey, Vettel, Webber a Horner - nejúspěšnější tým F1 posledních let (foto: Red Bull Racing)
Helmut MarkoMW: Pořád vlastně nevím, jaká je jeho role v týmu, takže... no... Od samého začátku byl ke mně hodně kritický. Přivedl ale Seba a odvedl tak skvělou práci. Je asi zklamaný, že v F1 musí mít týmy dvě auta. Ale musí.
Dietrich MateschitzMW: Choval se ke mně vždy skvěle. Není pro něj jednoduché mít pod palcem všechno, protože je nesmírně zaneprázdněný. Hodně úspěšný muž, kapitán průmyslu. Pro mladé sportovce toho udělal opravdu spoustu. Pro mnoho z nich otevřel dveře. Vždy odpoví. Vždy je možné jej zastihnout. Na to není nikdy příliš zaneprázdněn. Těším se na naši další spolupráci. Red Bull je rozhodně profesionální a dobře vedená společnost.
Patrick HeadMW: Pěkně tvrdá osobnost. Studna zkušeností. Když jsem byl ve Williamsu, netušil jsem, že jeho motivace směřuje jinam - BMW odcházelo a tak. Nechtěl jsem tomu věřit, ale trápil se s tím, aby jej tento sport naplňoval. Bylo to zklamání. Asi jsem ho neviděl zrovna v nejlepším. Ale párkát jsem jej viděl vystrčit drápy, což bylo zajímavé. Většina týmových šéfů jsou v porovnání s Patrickem koťata.
Jedna z nejlepších věcí, kterou mi řekl v Brazílii při mém posledním závodě za Williams zatímco mi potřásl rukou na startovním roštu, byla: "Je mi líto, že jsme ti nedali k dispozici dost dobrá auta, když jsi tu byl." To pro mě hodně znamenalo a nikdy na to nezapomenu. Skvělá věta od fenomenálního inženýra.
Fenomenální inženýr, který umí vystrčit drápy - popisuje Patricka Heada Webber(Williams F1 Team)
Fernando AlonsoMW: Závodil jsem proti němu od dob F3000, takže ho znám hodně, hodně dlouho. Prošli jsme si tím spolu. Možná jsme měli i podobné podmínky a zázemí - on vyrůstal ve Španělsku a já v Austrálii - měli jsme podobnou cestu, jak jsme došli až sem. Neexistovalo moc zkratek a bylo vyžadováno mnoho úsilí.
Myslím, že v neděli je zřejmě tím nejlepším. Neuvěřitelný. Jeho schopnost udržet auto na takové úrovni celé dvě hodiny je absolutně výjimečná. A koukněte na počet nehod, ve kterých byl zapleten - je to malé, malé číslo. To je další vizitka toho, jaký závodník to je. Když je v plné síle. Což nemůžete být vždycky. Měl obtížná období, ale když jej porovnáte s ostatními špičkovými závodníky, řadě z nich se byl schopen vyhnout.
Potom tu je Singapur 2008, to bylo hodně kontroverzní. Lidé si to mohou vykládat jak chtějí. Pokud nevíte první poslední, je těžké to hodnotit. Pokud byste věděli, jak to probíhalo, já bych výhru neakceptoval. Ale já si nemyslím, že on měl vyhrát! Nicméně, na jedno kolo jsou zde možná rychlejší jezdci. Ale po 19 závodů, za všech podmínek, v neděli - on je váš muž.
Soupeři i kamarádi - Webber a Alonso (foto: Red Bull Racing)
Sebastian VettelMW: Bezpochyby je nesmírně nadaný. Víme, že jeho silnou stránkou je kvalifikace a prvních pět kol závodu. To je jeho razítko. To je nejtěžší část, kterou musíte pokrýt - je v tom excelentní. Mezi námi je pod mostem příliš mnoho vody, abych si vybavil více pozitiv než negativ co se našeho vztahu týče. To je zklamáním, protože každého chcete udržet v dobrém světle a dát jim co největší šanci. Ale myslím, že mezi námi se toho stalo příliš mnoho.
Možná až nám bude padesát - ty divné věci budou vypadat jinak, ale po tom všem, čím jsme prošli. V tuto chvíli je těžké za většinou z nich udělat tlustou čáru. Ale já se tím určitě nijak zvlášť netrápím a ani on ne. Tak to prostě chodí.
Daniel RicciardoMW: Je dobré, že bude dál vlát naše vlajka. Nebude to jednoduché. V juniorských kategoriích se mu dařilo a nemůžete neuznat, že si příležitost zaslouží. Ví, že teď to začíná. Načasování je perfektní. Je ve skvělé pozici bojovat o tituly. Budu pro něj vždycky na telefonu. Ptá se na řadu různých otázek, ale půjde si svou cestou.
Ann NealováMW: Není možné popsat slovy to, co pro mě udělala. Opustili jsem Austrálii a ona mi věřila asi víc než já sám sobě. Bylo děsivé přijet do Evropy, ale ona srazila spoustu překážek a dodala mi odvahu a důvěru, že to mohu dokázat. Je puntičkářka, ale také byla připravena předat otěže Flaviovi, když věděla, že je ten správný čas. Ok. Udělali jsme všechno perfektně? Pochopitelně ne. Tak to na světě je. Tak to chodí. Ale udělali jsme řadu věcí správně? Rozhodně! Ano, udělali.
Fanoušci Formule 1 mají jedinečnou příležitost – originální závodní vůz BMW Sauber, s nímž Robert Kubica závodil v sezóně 2009, je nyní v aukci. Cena za tento kousek historie? 390 tisíc eur, a k ještě DPH.
Lando Norris věří, že v roce 2025 bude schopný „bojovat se všemi“ o titul. Britský jezdec se poučil z chyb, které udělal v minulém roce, a je připravený vstoupit do nové sezóny s cílem usilovat o mistrovský titul.
Laura Muellerová se stala historickou postavou ve formuli 1, když byla v úterý jmenována inženýrkou týmu Haas. Jako první žena v této roli se bude podílet na spolupráci s francouzským jezdcem Estebanem Oconem.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.