Sezona plná rekordů a zajímavých zvratů, taková byla podle známého sázkařského britského webu bet-at-home.com sezóna 2020 světového šampionátu Formule 1. I sázkaři sledují novinky, které nás budou čekat v nové sezoně. A nebude jich zase tak málo, jak by se mohlo na první pohled zdát. Objeví se například pokračovatel jména Schumacher. Na startovním roštu se nám po dvou letech znovu představí Fernando Alonso. Tady ale změny samozřejmě nekončí.
Už nebudeme vídat Racing Point, protože růžový tým ponese jméno Aston Martin. V něm bude závodit nově Sebastian Vettel, který nahradí Sergia Peréze, jenž nakonec získal sedačku v Red Bullu. Ferrari prázdné místo po Vettelovi zaplnilo Carlosem Sainzem z McLarenu, kde ho naopak nahradil Daniel Ricciardo. Právě Australana střídá v Renaultu zmíněný Alonso a Renault ponese nově název Alpine.
Kolik lidí reálně sází na F1? Podle britské sázkové kanceláře bet-at-home.com specializující se na takzvané asijské sázky jsou jich desítky miliónů!
Před startem nového ročníku se zmíněná britská sázková kancelář pokusila určit jezdce, který nasbírá během sezony nejvíce bodů a stane se mistrem světa. Poslední roky je to sázka na jistotu, protože několik let za sebou ovládl bodování Lewis Hamilton, který ale v tuto chvíli stále nemá podepsanou smlouvu s Mercedesem. Ještě jednodušší je určit vítěze Pohárů konstruktérů, kde také kraluje v posledních letech neohroženě Mercedes a nikdo jej zatím nijak vážně neohrožoval.
Přesuňme se už ale k závodnímu víkendu. Zdaleka se už nesází jen na vítěze. Při kvalifikaci si můžeme vsadit na celkového vítěze nebo postačí určit pouze toho, kdo postoupí do další fáze kvalifikace skládající se ze tří částí. Pokud nechceme být tak přesní a spokojíme se s nižším kurzem, můžeme sázet na rozmezí, ve kterém se jezdec umístí.
V den závodu je pak nabídka ještě pestřejší. Znovu se nabízí běžné příležitosti jako tip na celkové umístění, vítěze závodu. Také se objevuje určení rozmezí, ve kterém se závodník umístí. Existují také tipy na to, kdo bude lepší z týmové dvojice. To ale není stále vše. Lze si vsadit na to, kolik kol bude jezdec ve vedení, kolik pit stopů bude potřeba během závodu. S tím také souvisí sázka na nejrychlejší pit stop, ve kterém také často kraluje Mercedes. Běžná sázka je také na nejrychlejší kolo závodu.
Kurzy pak rostou ruku v ruce s tím, jaká je pravděpodobnost, že určitá možnost nastane. Můžeme si tak zahrát na meteorologa a určit, zdali bude pršet. Mnohem zajímavější je ale určit jezdce, který jako první odstoupí ze závodu kvůli nějaké vadě nebo havárii. S tím se také pojí sázka na to, v jakém kole vyjede safety car, nebo zda-li vůbec v závodě vyjede. Možností je opravdu hodně. Drtivá většina fanoušků ale stejně vždy dá přednost běžné sázce na vítěze závodu nebo celé sezony. Britská média pak radí sázkařům, že je výhodné prostudovat konkrétní závodní dráhu, protože monoposty jednotlivých stájí často dominují v určitých pasážích. Některým vyhovují dlouhé rovné úseky, jako třeba Mercedesu, jiným technické části s rychlými či pomalými zatáčkami. Také je dobré znát klimatické podmínky v době závodu či kvalifikace. Některé týmy se více či méně potýkají s fungováním pneumatik při konkrétních teplotních podmínkách.
I když se to zdá jednoduché, tak velkou roli také hraje pozice na startu. Většinou ten, kdo odstartuje první, tak se umístí i na konci závodu velmi dobře, ale nemusí tomu tak být vždy. Pozice na startu může také zvýšit riziko střetu, protože pokud jezdec startuje v polovině startovacího roštu, tak je před ním i za ním hodně vozů, se kterými se může dostat do kontaktu. Britský tisk se také zmiňuje, že je dobré sledovat jednotlivá kola jezdců, ve kterém kole si nechali měnit pneumatiky a jaké, jakou jedou strategii. Tyto znalosti mohou zkušeným sázkařům napovědět, jak je pilot v dané fázi závodu rychlý a zdali se může v pořadí posunout kupředu nebo naopak lze čekat propad dozadu. A v samém závěru doporučují, že nestačí sledovat jen vývoj závodu, pro úspěch je důležité sledovat i kvalifikaci a volné tréninky, neboť v konkrétní části jejich průběhu piloti často testují své monoposty v režimu pro závod či naopak pro kvalifikaci.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.