„Jak se Sebastian Vettel stal z nejnenáviděnějšího jezdce ve Formuli 1 jedním z nejvíce oblíbených?“ zeptal se svých čtenářů nedávno britský bulvární deník The Sun a připomenul, že Sebastian Vettel stejně jako Daniel Ricciardo, Max Verstappen, Alexander Ablon, Pierre Gasly a další, prošel akademií Red Bullu, která ho připravila na štaci ve Formuli 1. Než začal závodit přímo za Red Bull, tak si odkroutil jednu sezónu v sesterské stáji, kterou bylo Toro Rosso (dnešní Alpha Tauri), kde se mu povedlo jednu Velkou cenu dokonce vyhrát. Toro Rosso si tak díky Vettelovi připsalo ve Formuli 1 vítězství dokonce dříve, než "tovární" Red Bull.
Poté, co Sebastian Vettel přešel do Red Bullu, tak byl neoblíbený nejen u fanoušků, ale též u jezdců. „A proč tomu tak bylo?,“ ptá se The Sun. Jedním z důvodů je, že Sebastian Vettel šampionátu dominoval. Sice se nejednalo o dominanci rovnou Lewisi Hamiltonovi, avšak vyhrál čtyři tituly mistra světa za sebou v letech 2010 – 2013. Když je předem jasné, jak závod dopadne, tak to nebaví ani fanoušky, ani ostatní jezdce.
Nejvíce však lidi na Vettelovi rozčiloval způsob, jakým vyhrával. Vettel bezesporu byl dobrým jezdcem, avšak nikdy nebyl skvělý v předjíždění. V kvalifikacích byl tak silný, že většinou vyhrál, a jakmile se dostal po startu dopředu, bylo v podstatě jasné, že závod vyhraje. Vettelovi k tomu navíc pomáhalo jeho auto, Red Bull byl v té době nejlepším ve startovním poli.
Dalším důvodem, proč Vettela neměli fanoušci a jezdci rádi, byly jeho vítězné oslavy spočívající ve zvednutém ukazováčku. Vettelovi nepřidala ani jeho arogance a až přehnaná sebedůvěra, s jakou vystupoval. Mnoho fanoušků na něj tak pokřikovalo nejen při závodech, ale i na pódiu.
A proč ho neměli rádi kolegové ve startovním poli? Mark Webber, jenž s Vettelem strávil většinu času v Red Bullu jako týmový kolega, říkal, že tým dává jasně najevo, že je pro ně důležitý hlavně Vettel a je nutné přiznat, že při závodních strategiích bylo více než zřejmé, že tým "jezdil na Vettela". A jezdci jako celek neměli Němce rádi kvůli jeho arogantnosti, nikdy totiž nebyl ochoten přiznat, že udělal něco špatně. Vettel si pak do jisté míry užíval to, že je sice nenáviděný a že kolegy rozčiluje, ale přitom s tím nejsou schopni na dráze nic udělat.
„Vettel byl díky svému chování v této době opravdu na facku,“ píše britský tisk. Co se tedy změnilo a proč jej fanoušci začali mít rádi? Dominanci Red Bullu přechodem z osmiválcových motorů na hybridní šestiválce vystřídala dominance Mercedesu a rakouský tým najednou neměl nejrychlejší vozy, díky čemuž v roce 2014 skončil „až“ druhý v Poháru konstruktérů. Navíc Vettel skončil celkově až pátý a rozhodl se přestoupit k Ferrari.
A Vettel se změnil. V sezóně 2014 si totiž vypil kalich hořkosti do dna, nejen v tom, že neobhájil titul mistra světa, ale též v tom, že ho v "jeho" Red Bullu předčil nováček Daniel Ricciardo. To ho vrátilo na zem, začal se chovat příjemně a pokorně. Díky tomu začaly vynikat i jeho světlé stránky jako třeba pracovitost a smysl pro humor. Sebastian se ve Ferrari proměnil v člověka, který do rozhovorů přinášel klid a vtip, navíc začal skvěle vycházet i s ostatními piloty.
Navíc přestoupil právě do renomovaného Ferrari, což je tým, který má nejpočetnější a nejvěrnější základnu fanoušků. A každý fanoušek si samozřejmě přeje, aby se jeho týmu dařilo. Stejně tak si fanoušci Ferrari přejí, aby se vrátila dominance stáje jako za starých dobrých dob Michaela Schumachera. A Vettel byl viděn jako spasitel, který by mohl být schopen překazit dominanci Mercedesu. Vettel opravdu jezdil skvěle a všem se jeho výkony vryly do paměti. Nyní se Vettelovi ale nedaří a je na něm patrné, že ho to vedlo k zamyšlení nad sebou samým.
Všichni si jsou vědomi, že Vettel už moc dlouho ve Formuli 1 díky jeho věku jezdit nebude, a tak by si, jako za „starých dobrých časů“ rádi zavzpomínali na to, jaké to bylo, když vyhrál závod nebo sezónu. Lidé a sportovní fanoušci obzvlášť mají tendenci na minulost vzpomínat jen v dobrém, a tak kdyby viděli, že Sebastian Vettel zase nějaký závod vyhrál, zvedlo by jim to náladu a rozhodně by mu to přáli.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.