Francouzský tým jedná s Mezinárodní automobilovou federací (FIA) o možné účasti zkušeného Fernanda Alonsa v testu nováčků v Abú Zabí po skončení letošní sezóny. Španěl se totiž po dvouleté přestávce vrací do Formule 1.
Alonso se velmi těší na svůj návrat a podle šéfa týmu Cyrila Abiteboula touží po tom si vyzkoušet současný monopost co nejdříve. Účast v některém z prvních pátečních tréninků by ale neprošla.
"Původně do toho šel s tím, že pojede, až bude moci. Nyní ale získávám pocit, že se fakt těší na to, až dostane možnost řídit, byť by to bylo se současným vozem," popisuje Abiteboul, jehož Renault je mezi konstruktéry zatím na pátém místě s devítibodovou ztrátou na čtvrtý Racing Point.
"Proto hledáme příležitost, musí být ale velmi rozumná. Nehovořím proto o prvním tréninku, protože upřímně, to nepotřebuje. Nemá zapotřebí se v něm ukazovat. A my rozhodně potřebujeme tu příležitost naplánovat. Rádi bychom jej ale viděli ve voze, protože cítím, že po tom touží," pokračuje šéf Renaultu.
View this post on InstagramVery happy and proud to have the new @alpine_cars A110S !! 😍💙 #alpine #alpinea110 @grouperenault
Jenže příležitosti k jízdě s vozem F1 jsou velmi omezené i kvůli úpravě pravidel, která kvůli pandemii koronaviru limitují možnosti testování. Jedna by se mohla objevit po skončení sezóny v Abú Zabí, kdy mají dostat příležitost mladí piloti.
Podle pravidel v ten den mohou nasadit dokonce dva vozy a posadit do nich jezdce, kteří "se ve své kariéře nezúčastnili více než dvou mistrovských závodů F1, pokud nebudou jinak schváleni FIA." To znamená, že Renault by pro svého veterána muselo vyjednat výjimku.
Před příštím ročníkem F1 změní své působiště spousta pilotů, a tak je možné, že francouzský tým nebude jediný, kdo se bude pokoušet o získání výjimky či zmírnění těchto pravidel.
Podle Abiteboula se bude Alonso snažit ze všech sil uspět již příští rok oproti původním plánům: "Na začátku to bylo spíše o budoucnosti, spíše ve stylu: 'pojďme do toho naplno v roce 2022 a zapomeňme na rok 2021, ten odepišme.'"
"Jenže když teď vidí, že začínáme svádět zajímavé souboje na trati, začíná cítit krev, v tom pozitivním smyslu. Chce vidět, že existuje něco, na co může dosáhnout," dodává šéf Renaultu, který se chce s Alonsem příští rok po přejmenování týmu na Alpine vrátit na vítěznou vlnu.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.