Kvalifikační bitvu před italskou Grand Prix opanoval Lewis Hamilton před svým týmovým kolegou Valtteri Bottasem. Nejlepší ze zbytku světa byl Carlos Sainz. Víc se čekalo od Red Bullu.
Na trať se nejdříve vydali jezdci s motory Ferrari. První byl v tomto čase Leclerc před Vettelem, avšak Monačan v poslední zatáčce překročil limity trati, takže čas mu byl odebrán. Na okruh se brzy vydal i Daniel Ricciardo, který musel svůj vůz na konci třetího tréninku odstavit.
Po prvních měřených pokusech celého startovního pole vedl Hamilton, následovali Bottas, Pérez, Sainz, Norris a Verstappen. Leclercův reparát stačil na průběžné jedenácté místo, to Vettel byl v tu chvíli až sedmnáctý. Hůř na tom byly už jen Williamsy. Nepřesvědčil ani Albon, Pilot Red Bullu okupoval poslední postupovou, tedy patnáctou pozici.
V posledních pokusech Q1 už se nedokázal nikdo výrazným způsobem zlepšit. Před branami druhé části zůstaly oba Williamsy, Grosjean, Giovinazzi a hlavně Sebastian Vettel, který si tak na své konto připsal další fiasko.
Druhý kvalifikační segment zahájilo rychlé kolo Hamiltona, Ten se okamžitě zařadil na první místo. Bottas na svého týmového kolegu ztrácel přes tři desetiny sekundy. Bronzová pozice náležela Pérezovi. Na nepostupových příčkách se nacházeli Kvyat, Ocon, Magnussen, Leclerc a Raikkonen.
Stejná sestava pilotů se nakonec nedostala do třetí části. Leclerc podtrhl mizérii Ferrari na domácí půdě, od Renaultu a Ocona se také čekalo víc.
Třetí kvalifikační segment probíhal podle očekávání. Vypadá to, že zákaz kvalifikačních motorových režimů moc nezměnil. Nejrychlejší čas zajel Hamilton před Bottasem a Pérezem. Za pilotem Red Bullu následovaly oba McLareny.
Největší pokrok předvedl během závěrečných pokusů Sainz. Španěl se dokázal propracovat na třetí místo. Zvítězil Hamilton před Bottasem, čtvrtou pozici se zarezervoval Pérez, pátý byl Verstappen.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.