MONZA - 1. TRÉNINK; Mercedes pokračují ve skvělé formě také v Itálii, kde se jel dopoledne první volný trénink. Tentokrát měl mírně navrch Valtteri Bottas před Lewisem Hamiltonem, za nimi skončil s velkým odstupem Alex Albon s Red Bullem. Jeho týmový kolega Max Verstappen své auto při nárazu do zdi poškodil.
Monza přivítala jezdce krásným počasím, teplota vzduchu dosahovala 23 °C, trať 32 °C. Před začátkem se hovořilo o zákazu kvalifikačních módů motorů, jehož cílem je snížit náskok Mercedesu, eliminovat potíže se spolehlivostí a pro FIA má být díky také němu jednodušší dohlížet na dodržování technických pravidel. Uvidíme, kdo a nakolik na to doplatí.
V 11 hod na trať vyrazil jako první Vettel, jehož Ferrari si před týdnem dojelo pro svůj nejhorší výsledek v F1. Pro GP Itálie má nachystaný speciální balík, který by měl zlepšit jeho konkurenceschopnost, to však platí také pro všechny jeho soupeře. Monza je totiž jedinou vysokorychlostní tratí kalendáře a týmy tomu musí své monoposty přizpůsobit.
Williams, ze kterého se po víkendu zcela stáhne rodina zakladatele Franka Williamse, dal opět šanci Royovi Nissanymu, dopoledne odpočíval George Russell. Stáj převezme společnost Dorilton Capital. "Teď si budeme užívat sledování toho, jak náš tým bude v budoucnu neustále sílit," uvedla končící šéfka Claire.
Pirelli přivezlo C2 - C4 pneumatiky, týmy na začátku většinou rozdělili zkoumání směsí mezi své jezdce: zatímco jeden kroužil na tvrdých (C2), druhý testoval středně-tvrdé (C3). V první čtvrthodince instalovali své vozy, v garážích vyčkávali jen Red Bull a Hamilton.
Po 20 min se Albon rozjel k prvnímu měřenému kolu: 1:24,088, brzy se přidali Räikkönen (1:25,198), Ocon (1:23,674), Gasly (1:23,933), Norris (1:23,756), Grosjean (1:23,933), Giovinazzi (1:24,383), Magnussen (1:24,534) i Hamilton (1:22,745) - po 25 min byly na dráze najednou všechny vozy.
Ricciardo před tréninkem vyměnil pohonnou jednotku, Renault by zde měl být ve formě. Kromě dobrého motoru mu sedí okruhy vyžadující nízký přítlak, navíc se jim od Silverstone podařilo vyladit nastavení vozu RS20. Podle Helmuta Marka ale mají po Mercedesu nejvíce doplatit na novou technickou směrnici týkající se zákazu "party" módů.
Max is off! 🚩He's able to reverse away and nurse his Red Bull back to the garage#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/6gEsILJKHm
— Formula 1 (@F1) September 4, 2020Po půlhodině se na první místo dostal Hamilton (1:21,676), jenž měl na rozdíl od svého týmového kolegy Bottase nazuty středně-tvrdé pneumatiky, stejně jako oba Racing Pointy za ním: Stroll (1:22,131) i Pérez (1:22,241). Mezi ně se brzy vklínil Verstappen se ztrátou 0,277 s na Lewise.
Po 40 min jej Bottas překonal o 19 tisícin sekundy (1:21,657) a hned nato boural Verstappen ve Variante Ascari poté, co uprostřed zatáčky ztratil kontrolu nad svým Red Bullem. Traťoví komisaři proto na 8 min vyvěsili červené vlajky. Oprava vozu mechanikům rakouské stáje zabrala jen 22 min.
Räikkönen si pak stěžoval na "spoustu kamení" a v celkovém pořadí mu patřila až 17. příčka, za ním se nacházejí pouze Williamsy a Vettel. Pro Ferrari jde o mizerný začátek, když nejlépe umístěným z 6 vozů s jeho motorem je Leclerc až na 11. pozici.
Nejlépe je na tom pochopitelně Mercedes, nejblíže mu je zatím Red Bull. Za ním bude tuhá bitva o třetí příčku mezi Racing Pointem, Renaultem, McLarenem a AlphouTauri. Slušný výkon předvedl Nissany, jenž o 3 desetiny předčil závodního jezdce Williamsu Latifiho.
Šéf týmu Sauber Jonathan Wheatley si udržuje naději, že tým by mohl během Grand Prix v Sao Paulu předvést něco výjimečného, když zde poprvé závodí Gabriel Bortoleto před domácím publikem.
Oscar Piastri přišel o vedení v šampionátu po závodě v Mexico City, čímž se změnilo rozložení sil v boji o titul. Australan tak vstupuje do závěrečné fáze sezony pod větším tlakem.
Williams připravuje změny pro sezonu 2026, které propojují jeho bohatou historii s novou etapou týmu.
Zhou Guanyu se rozpovídal o své cestě ve Ferrari a o tom, co mu aktuální sezona po boku Lewise Hamiltona a Charlese Leclerca přináší.
I přes vedení v šampionátu Lando Norris přiznává, že letošní sezona pro něj nebyla úplně jednoduchá.
Oscar Piastri prochází náročnějším obdobím a jeho pozice v šampionátu se změnila, přičemž závěrečné závody sezony budou klíčové. Mladý Australan nyní čelí většímu tlaku a každý bod se bude počítat.
Bývalý pilot Formule 1 Robert Doornbos okomentoval aktuální dění ve Ferrari a upozornil na jeden z možných problémů, kterému tým Lewise Hamiltona stále čelí.
Paul Monaghan z Red Bullu upozornil, že poslední zlepšení týmu nejsou výsledkem jen jednotlivých technických novinek na voze RB21.
Max Verstappen z Red Bullu a Oliver Bearman z Haasu vstupují do víkendu v Brazílii s větším klidem, protože jim již nehrozí zákaz startu.
Podle informací médií si Ferrari po slibných výsledcích na nedávných závodech v USA a Mexiku rozmyslelo rozsah změn na svém voze pro sezónu 2026.
Jezdci McLarenu, Lando Norris a Oscar Piastri, prozradili, jak ladí přípravy na závěrečný boj o titul, aby zůstali konkurenceschopní až do posledního závodu sezóny.
Pilot Ferrari Charles Leclerc oznámil zásnuby se svou partnerkou Alexandrou Saint Mleux prostřednictvím příspěvku na Instagramu, který během chvíle zaplavil sociální sítě.