Odborný poradce Red Bullu Helmut Marko se domnívá, že zákaz party módů motorů od nadcházející Velké ceny Itálie pomůže soupeřům snížit jeho týmu poháněnému Hondou náskok dominantního Mercedesu.
Týmy v sobotu již nebudou moci využívat zvláštní módy motorů, které jim v kvalifikaci pomáhaly k podstatně lepším časům na kolo. Místo toho je po celý víkend musí provozovat pouze s takovými mapami, jaké využívají v závodech.
Zatímco někteří se domnívají, že to s pořadím v poli moc nezamává a Mercedes s nejsilnější pohonnou jednotkou bude dále okupovat první příčky, jelikož bude mít k dispozici více výkonu pro závody, Marko to vidí odlišně - jeho Red Bull bude mít větší šanci na to, aby Stříbrné šípy porážel.
"To, že Mercedes bude moci jezdit déle se silnějším módem, může být pravda. Ale my to vidíme tak, že v kvalifikaci už nebude mít tak obrovský náskok," popisuje odborný poradce Red Bullu, který v šampionátu drží druhou příčku za Mercedesem.
"Podle Bottase se bude méně předjíždět, to však znamená, že při každém předjížděcím manévru zatím jezdili na plný plyn. My věříme, že nás to posune blíže. A pokud půjde všechno dobře, naše závodní rychlost byla stejně dost dobrá," pokračuje Marko, podle něhož úřadující šampioni o část svého náskoku určitě přijdou.
"Když se podíváte na Q1 a Q2, tak v nich jsme si celkem vyrovnaní. Pouze v Q3 do toho najednou prásknout. To znamená, že rozdíl v módech je významný. Těžko ale určit přesně, jak moc," pokračuje 77letý manažer Red Bullu.
Podle něj tato změna může postihnout také další soupeře: "Renault má celkem dobrý kvalifikační mód. Ale v závodech jsou slabší než my. V kvalifikaci jsou na naši úrovni nebo mírně nad ní. V závodě jsme ale jasnou dvojkou za Mercedesem, pokud jde o výkon motoru."
"Věříme, že nás ta nová technická směrnice posune blíže. Nejde jen o to, že nyní budou moci jezdit se silnějším módem déle. Svou roli bude hrát i spotřeba paliva. Ta je omezená. Když jezdíte příliš dlouho v příliš silném módu, tak potřebujete příliš mnoho paliva. Je tam několik faktorů," vysvětluje Marko.
"My jsme letos neměli ani jeden závod, v němž by pro nás spotřeba paliva byla kritickou. Samozřejmě, že využíváme uvolnění plynového pedálu před brzděním, ale to pro naši závodní výkonnost nebylo rozhodující. Je to těžké posoudit, jak si v tomto vedeme ve srovnání s Mercedesem. Ale logicky: více výkonu = vyšší spotřeba paliva," dodává.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.