Kontroverzní dohoda Mezinárodní automobilové federace (FIA) s Ferrari po prozkoumání loňské pohonné jednotky v padoku stále vzbuzuje vášně, obzvlášť po výkonnostním poklesu stáje z Maranella. Šéf Red Bullu Christian Horner naznačuje, že pokud by závodili s legálním motorem, byly by výsledky několika velkých cen jiné.
Scuderia se letos trápí, po minulém ročníku ztrácí hlavně na rovinkách, kde loni kralovala. Může za to mnohem slabší pohonná jednotka, kterou musela po loňském šetření techniků FIA a úpravě pravidel upravit.
Detaily soukromé dohody ovšem nebyly nikdy zveřejněny, což u soupeřů stále vzbuzuje nevole a podezření z toho, že závodili s motorem, který nevyhovoval tehdejším pravidlům.
"Celá ta věc zanechává hořkou pachuť. Samozřejmě si ze současné výkonnosti Ferrari můžete vyvodit své vlastní závěry. Jsou závody, které jsme loni zřejmě měli vyhrát, pokud by závodili s motorem, jehož výkonnost by se od té loňské celkem dost lišila," komentuje s nelibostí Horner.
"Je to pro ně určitě velmi těžké, ale podle mě se v předchozích letech rozhodně zaměřovali na špatné oblasti. To je důvodem toho, proč se trochu trápí s čímkoliv, co bylo součástí té dohody," pokračuje šéf Red Bullu, jenž má po sedmém podniku sezóny na Ferrari náskok 91 bodů.
Rozmrzelost je patrná také u Mercedesu, který byl v oblasti pohonné jednotky v předchozích dvou letech pod velkým tlakem Ferrari. Kvůli němu také přišel o některé své zaměstnance z motorového oddělení.
"Ferrari je ikonickou značkou, tyto vozy stavějí fantastičtí lidé. Ale těžko říct, nechci do toho přilévat více oleje," reagoval Toto Wolff v neděli na výroky Hornera. "Ale rozhodně nás tak natáhli minulý rok a předloni, že jsme trpěli.
"Přišli jsme o některé lidi. Přišli jsme o některé lidi, zkrátka byli v koncích se svým zdravím. A proto bych zřejmě souhlasil s komentářem Christiana [Hornera]," dodává šéf Mercedesu, podle něhož by Ferrari mělo po poklesu formy mělo zpytovat svědomí "určitých členů svého týmu."
Jeho šéf Mattia Binotto po nedělním závodě v Belgii, kde dojel Sebastian Vettel až na 13. a Charles Leclerc na 14. místě, uvedl, že Ferrari je zklamáno a naštváno z výkonů, které předvádí.
Lando Norris stáhl náskok týmového kolegy Oscara Piastriho na pouhých 15 bodů. Tím dál potvrzuje svou formu a zajišťuje McLarenu napínavý interní boj o titul.
Ferrari skončilo na Velké ceně Rakouska s Charlesem Leclercem třetí a Lewisem Hamiltonem čtvrtý, přičemž Hamilton během závodu zpochybňoval týmovou strategii. Zástupce šéfa Ferrari Jerome d'Ambrosio však ujistil, že zvolený přístup byl optimální.
Šéf Red Bullu Christian Horner po Velké ceně Rakouska jen stroze komentoval výkon Yukiho Tsunody. Jeho zdrženlivé vyjádření naznačuje, že důvěra v japonského jezdce v týmu slábne.
Po nevydařené domácí Velké ceně Red Bullu Helmut Marko uvedl, že letošní titul s Maxem Verstappenem je velmi nepravděpodobný. Zůstává však otázkou, jak vážné problémy tým skutečně má.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, se v Rakousku objevil při slavnostním ceremoniálu, kde předával Prezidentskou medaili vítězi závodu Landu Norrisovi. Tento čestný úkol mu byl svěřen na pozvání prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema.
Charles Leclerc si na Velké ceně Rakouska vyjel třetí místo, čímž potvrdil svou stabilní formu v aktuální sezóně. Jeho výkon opět ukázal, že je jedním z hlavních adeptů na špičkové příčky v šampionátu.
Šéf McLarenu Andrea Stella vyjádřil hrdost na výkon svých jezdců na GP Rakouska. I přesto, že Oscar Piastri posunul hranice týmových „Papaya Rules“ téměř za hranu, týmový šéf jejich jízdu ocenil.
Lewis Hamilton ve službách Ferrari dojel ve Velké ceně Rakouska čtvrtý a připsal si podruhé v letošní sezóně zatím nejlepší výsledek sezóny, tedy čtvrtou pozici. Přesto sedminásobný šampion po závodě vysílal do týmového rádia slova frustrace. Přiznal, že se trápil s tempem a chce přijít na to, proč nestačil na jezdce McLarenu a Leclerca.
Max Verstappen po kolizi s mladíkem Kimim Antonellim zuřil do vysílačky, jenže sotva vystoupil z vozu, ukázal naprosto jinou tvář. Fanoušky překvapil, jak klidně reagoval na pilota Mercedesu, který mu zničil závod hned v prvním kole Grand Prix Rakouska.
Letošní ročník Formule 1 pokračoval v neděli závodem na Red Bull Ringu u našich sousedů v Rakousku. Domácí stáji se tentokrát hrubě nevydařil. Max Verstappen projel jen několik zatáček, Yuki Tsunoda dokončil na posledním místě. Nejlépe se vedlo jezdcům McLarenu. Vítězem se stal Lando Norris, který ustál útoky dotírajícího stájového kolegy Oscara Piastriho.
Max Verstappen čelí nejisté budoucnosti ve formuli 1. Navzdory platné smlouvě s Red Bullem do roku 2028 se spekuluje o možném přestupu k Mercedesu. Bernie Ecclestone ale radí: zůstaň tam, kde jsi šťastný.
Yuki Tsunoda zažil na Velké ceně Rakouska zklamání v podobě předčasného vypadnutí už v Q1. Japonský jezdec se tak musí smířit s tím, že jeho víkend skončil dříve, než čekal, a bude muset v závodě najít způsob, jak napravit nepovedenou kvalifikaci.