Rozhodnutí FIA ve věci kopírování Mercedesu ze strany Racing Pointu vyvolalo v padoku vlnu nevole. Proti kontroverznímu trestu za kopírování se Ferrari, McLaren i Renault hodlají odvolat.
Dnes dopoledne jsme se dočkali verdiktu komisařů, kteří rozhodli, že protest Renaultu proti vozům Racing Pointu kopírujících loňský Mercedes byl oprávněný.
Kontroverzní trest však vyvolal smíšené reakce. Týmu byla udělena pokuta 200 000 Euro za každé auto, bylo mu odebráno celkem 15 bodů a dovoleno nadále se sporným vozem závodit a udržet si tak výhodu získanou nelegálním způsobem.
Jenže během vyšetřování se ukázalo, že Racing Point nepoužil pouze fotografie loňského Mercedesu W10 pro konstrukci svého letošního vozu RP20, nýbrž obdržel také CAD data.
"Jedna věc, která je důležitá a která byla objasněna, je ta, že došlo k porušení pravidel. To je výchozí bod. Samozřejmě se to týká brzdových kanálky, ale je za tím celý koncept, který je okopírovaný. Můžeme kopírovat celý koncept nebo ne? Ale ty dvě věci musí být rozděleny. Brzdové kanálky porušují pravidla, to je fakt. Je trest dostatečný či nikoliv," táže se šéf Scuderie Mattia Binotto.
"Můžeme potvrdit, že jsme právě oznámili náš záměr se odvolat proti dopolednímu rozhodnutí komisařů FIA ve věci Racing Pointu," potvrzuje tisková mluvčí Ferrari, které je situací rozhořčeno.
Renault a McLaren přistoupil k podobnému kroku a je možné, že se přidají také další soupeři. "Výroky, že auto bylo vyvinuto podle fotografií - nemyslím si, že by tomu moc lidí věřilo. A teď se prokázalo, že šlo o nepřesné tvrzení... čemu ještě můžete věřit?" ptá se šéf týmu Zak Brown.
"Myslím si, že to je pro fanoušky nešťastné - je to velmi matoucí, že stejné auto, které bylo nelegální a v Rakousku získalo body a bylo pokutováno, může teď v neděli závodit. Rozdíl mezi sportovními a technickými pravidly je také matoucí. Podle mě jde o špičku ledovce a je třeba se na to podívat mnohem blíže," kroutí hlavou Brown.
Proti verdiktu FIA se může do 24 hodin odvolat také vedení Racing Pointu, který vyjádřil svou nespokojenost s trestem. "Dobrá zpráva z rozsudku je ta, že naše auto je z technického hlediska naprosto legální, takže s těmi brzdovými kanálky můžeme pokračovat - je to jen procesní otázka sportovních pravidel," říká šéf týmu Otmar Szafnauer.
"Ostatní týmy udělali přesně totéž, možná dokonce ve větším rozsahu než my, takže to je celé trochu zarážející. Musíme se teď rozhodnout, jestli je náš trest takový, proti kterému bychom se měli odvolat," pokračuje šéf Racing Pointu.
"Pro Zaka Browna to jsou nesmysly, protože není inženýrem. Nemá ponětí, o čem mluví. Nula. Jsem překvapený tím, jak málo zná pravidla Formule 1. Zdá se, že toho ví více o historii závodění než o F1," rozčiluje se Szafnauer.
Poukazuje přitom na Haas a Toro Rosso, které "jezdí s cizími brzdovými kanálky celou věčnost. Haas nikdy nejel s brzdovými kanálky, které by nebyly od Ferrari. Nikdy si nenavrhli vlastní. My ano... U nich to je OK, ale u nás ne? Z toho jsem frustrovaný!"
Aktualizace:Ve 22:30 se k odvolání přidal také Renault.
Italská média naznačují, že George Russell by se mohl objevit na radaru Ferrari, pokud by se v týmu uvolnilo místo po Hamiltonovi nebo Leclercovi. I když je v Mercedesu spokojený, jeho schopnosti z něj činí lákavou možnost pro budoucnost Maranella.
Liam Lawson zažil v úvodu Velké ceny Mexika okamžik, který vyděsil celý paddock. Krátce po startu se ocitl v nečekané a znepokojivé situaci, jež znovu připomněla, jak křehká může být bezpečnost ve Formuli 1.
Bývalý jezdec F1 Christijan Albers zpochybnil, že Lando Norris a Oscar Piastri patří mezi největší talenty současného motorsportu.
Lewis Hamilton se otevřeně podělil o své dojmy z nové kapitoly své kariéry a popsal ji jako mimořádně silný moment.
Po působivém výkonu Olivera Bearmana v Mexiku Martin Brundle vyzdvihl jeho talent a rychlý rozvoj. Podle něj patří mladý Brit mezi jezdce, kteří by mohli zaujmout, pokud se objeví nové šance ve špičkových týmech.
George Russell po podpsisu nové smlouvy s Mercedesem prozradil detaily i ohledně jeho manažeerského týmu.
Valtteri Bottas absolvoval 112 kol na okruhu Autódromo Hermanos Rodríguez při testovacím programu s týmem Mercedes. Pro finského závodníka šlo o důležitou příležitost znovu usednout do monopostu Formule 1 před novou sezonou s Cadillacem.
Mexická národní sportovní autorita OMDAI poskytla komentář k události z minulého závodního víkendu, kdy Liam Lawson zažil nebezpečný moment na trati.
Felipe Massa zahájil u londýnského Nejvyššího soudu spor o 82 milionů dolarů kvůli aféře „Crashgate“ z roku 2008.
Lewis Hamilton byl po Velké ceně Mexika zklamaný z desetisekundové penalizace za souboj s Maxem Verstappenem. Podle něj bylo rozhodnutí komisařů zbytečně přísné.
Martin Brundle naznačuje, že start Mexické Grand Prix měl mnohem dramatičtější podtext, než se zdálo. Podle něj si Max Verstappen zasloužil přísný trest, který by jasně vymezil hranice chování na trati, a poukázal tak na nedostatečné rozhodnutí rozhodčích.
Kandidátka na prezidentku FIA Laura Villars oznámila, že obdržela povolení k mimořádnému soudnímu slyšení v Paříži. Tento krok naznačuje další vývoj v napjaté situaci kolem vedení federace.