Rozhodnutí FIA ve věci kopírování Mercedesu ze strany Racing Pointu vyvolalo v padoku vlnu nevole. Proti kontroverznímu trestu za kopírování se Ferrari, McLaren i Renault hodlají odvolat.
Dnes dopoledne jsme se dočkali verdiktu komisařů, kteří rozhodli, že protest Renaultu proti vozům Racing Pointu kopírujících loňský Mercedes byl oprávněný.
Kontroverzní trest však vyvolal smíšené reakce. Týmu byla udělena pokuta 200 000 Euro za každé auto, bylo mu odebráno celkem 15 bodů a dovoleno nadále se sporným vozem závodit a udržet si tak výhodu získanou nelegálním způsobem.
Jenže během vyšetřování se ukázalo, že Racing Point nepoužil pouze fotografie loňského Mercedesu W10 pro konstrukci svého letošního vozu RP20, nýbrž obdržel také CAD data.
"Jedna věc, která je důležitá a která byla objasněna, je ta, že došlo k porušení pravidel. To je výchozí bod. Samozřejmě se to týká brzdových kanálky, ale je za tím celý koncept, který je okopírovaný. Můžeme kopírovat celý koncept nebo ne? Ale ty dvě věci musí být rozděleny. Brzdové kanálky porušují pravidla, to je fakt. Je trest dostatečný či nikoliv," táže se šéf Scuderie Mattia Binotto.
"Můžeme potvrdit, že jsme právě oznámili náš záměr se odvolat proti dopolednímu rozhodnutí komisařů FIA ve věci Racing Pointu," potvrzuje tisková mluvčí Ferrari, které je situací rozhořčeno.
Renault a McLaren přistoupil k podobnému kroku a je možné, že se přidají také další soupeři. "Výroky, že auto bylo vyvinuto podle fotografií - nemyslím si, že by tomu moc lidí věřilo. A teď se prokázalo, že šlo o nepřesné tvrzení... čemu ještě můžete věřit?" ptá se šéf týmu Zak Brown.
"Myslím si, že to je pro fanoušky nešťastné - je to velmi matoucí, že stejné auto, které bylo nelegální a v Rakousku získalo body a bylo pokutováno, může teď v neděli závodit. Rozdíl mezi sportovními a technickými pravidly je také matoucí. Podle mě jde o špičku ledovce a je třeba se na to podívat mnohem blíže," kroutí hlavou Brown.
Proti verdiktu FIA se může do 24 hodin odvolat také vedení Racing Pointu, který vyjádřil svou nespokojenost s trestem. "Dobrá zpráva z rozsudku je ta, že naše auto je z technického hlediska naprosto legální, takže s těmi brzdovými kanálky můžeme pokračovat - je to jen procesní otázka sportovních pravidel," říká šéf týmu Otmar Szafnauer.
"Ostatní týmy udělali přesně totéž, možná dokonce ve větším rozsahu než my, takže to je celé trochu zarážející. Musíme se teď rozhodnout, jestli je náš trest takový, proti kterému bychom se měli odvolat," pokračuje šéf Racing Pointu.
"Pro Zaka Browna to jsou nesmysly, protože není inženýrem. Nemá ponětí, o čem mluví. Nula. Jsem překvapený tím, jak málo zná pravidla Formule 1. Zdá se, že toho ví více o historii závodění než o F1," rozčiluje se Szafnauer.
Poukazuje přitom na Haas a Toro Rosso, které "jezdí s cizími brzdovými kanálky celou věčnost. Haas nikdy nejel s brzdovými kanálky, které by nebyly od Ferrari. Nikdy si nenavrhli vlastní. My ano... U nich to je OK, ale u nás ne? Z toho jsem frustrovaný!"
Aktualizace:Ve 22:30 se k odvolání přidal také Renault.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.