Rozhodnutí FIA ve věci kopírování Mercedesu ze strany Racing Pointu vyvolalo v padoku vlnu nevole. Proti kontroverznímu trestu za kopírování se Ferrari, McLaren i Renault hodlají odvolat.
Dnes dopoledne jsme se dočkali verdiktu komisařů, kteří rozhodli, že protest Renaultu proti vozům Racing Pointu kopírujících loňský Mercedes byl oprávněný.
Kontroverzní trest však vyvolal smíšené reakce. Týmu byla udělena pokuta 200 000 Euro za každé auto, bylo mu odebráno celkem 15 bodů a dovoleno nadále se sporným vozem závodit a udržet si tak výhodu získanou nelegálním způsobem.
Jenže během vyšetřování se ukázalo, že Racing Point nepoužil pouze fotografie loňského Mercedesu W10 pro konstrukci svého letošního vozu RP20, nýbrž obdržel také CAD data.
"Jedna věc, která je důležitá a která byla objasněna, je ta, že došlo k porušení pravidel. To je výchozí bod. Samozřejmě se to týká brzdových kanálky, ale je za tím celý koncept, který je okopírovaný. Můžeme kopírovat celý koncept nebo ne? Ale ty dvě věci musí být rozděleny. Brzdové kanálky porušují pravidla, to je fakt. Je trest dostatečný či nikoliv," táže se šéf Scuderie Mattia Binotto.
"Můžeme potvrdit, že jsme právě oznámili náš záměr se odvolat proti dopolednímu rozhodnutí komisařů FIA ve věci Racing Pointu," potvrzuje tisková mluvčí Ferrari, které je situací rozhořčeno.
Renault a McLaren přistoupil k podobnému kroku a je možné, že se přidají také další soupeři. "Výroky, že auto bylo vyvinuto podle fotografií - nemyslím si, že by tomu moc lidí věřilo. A teď se prokázalo, že šlo o nepřesné tvrzení... čemu ještě můžete věřit?" ptá se šéf týmu Zak Brown.
"Myslím si, že to je pro fanoušky nešťastné - je to velmi matoucí, že stejné auto, které bylo nelegální a v Rakousku získalo body a bylo pokutováno, může teď v neděli závodit. Rozdíl mezi sportovními a technickými pravidly je také matoucí. Podle mě jde o špičku ledovce a je třeba se na to podívat mnohem blíže," kroutí hlavou Brown.
Proti verdiktu FIA se může do 24 hodin odvolat také vedení Racing Pointu, který vyjádřil svou nespokojenost s trestem. "Dobrá zpráva z rozsudku je ta, že naše auto je z technického hlediska naprosto legální, takže s těmi brzdovými kanálky můžeme pokračovat - je to jen procesní otázka sportovních pravidel," říká šéf týmu Otmar Szafnauer.
"Ostatní týmy udělali přesně totéž, možná dokonce ve větším rozsahu než my, takže to je celé trochu zarážející. Musíme se teď rozhodnout, jestli je náš trest takový, proti kterému bychom se měli odvolat," pokračuje šéf Racing Pointu.
"Pro Zaka Browna to jsou nesmysly, protože není inženýrem. Nemá ponětí, o čem mluví. Nula. Jsem překvapený tím, jak málo zná pravidla Formule 1. Zdá se, že toho ví více o historii závodění než o F1," rozčiluje se Szafnauer.
Poukazuje přitom na Haas a Toro Rosso, které "jezdí s cizími brzdovými kanálky celou věčnost. Haas nikdy nejel s brzdovými kanálky, které by nebyly od Ferrari. Nikdy si nenavrhli vlastní. My ano... U nich to je OK, ale u nás ne? Z toho jsem frustrovaný!"
Aktualizace:Ve 22:30 se k odvolání přidal také Renault.
Charles Leclerc se ohlíží za sezonou 2025 s kombinací spokojenosti a kritického pohledu. Poté přinesl svůj pohled na budoucnost.
První sezona Lewise Hamiltona ve Ferrari byla poznamenána výzvami a adaptací na nový tým, přičemž výrazné úspěchy se objevily jen zřídka. Insideři odhalili, jaký je skutečný stav vztahů a atmosféra uvnitř týmu.
Třídenní akce McLaren F1 Teamu a společnosti Allwyn proměnila pražské Holešovice v interaktivní centrum Formule 1. Fanouškům nabídla bezplatný a otevřený pohled do světa F1.
Honda Racing poprvé poodhalila zvukovou identitu své pohonné jednotky pro Formuli 1 od roku 2026. Krátká zvuková ukázka nabízí autentický náhled na to, jaký projev budou mít monoposty nové generace
Lando Norris převzal v Taškentu trofej za titul mistra Formule 1 v sezóně 2025. Ceremoniál završil jeho úspěšnou sezonu a oslavil triumf McLarenu v Poháru konstruktérů.
Dosavadní prezident FIA si zajistil další čtyřleté funkční období v čele federace. Pokračuje tak kontinuita vedení jedné z klíčových institucí světového motorsportu.
Odchod Helmuta Marka znamená pro Red Bull i Maxe Verstappena konec klíčové kapitoly moderní éry týmu. Muž, který stál u zrodu týmu současné dominance, zanechává výraznou stopu.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.