Rozhodnutí FIA ve věci kopírování Mercedesu ze strany Racing Pointu vyvolalo v padoku vlnu nevole. Proti kontroverznímu trestu za kopírování se Ferrari, McLaren i Renault hodlají odvolat.
Dnes dopoledne jsme se dočkali verdiktu komisařů, kteří rozhodli, že protest Renaultu proti vozům Racing Pointu kopírujících loňský Mercedes byl oprávněný.
Kontroverzní trest však vyvolal smíšené reakce. Týmu byla udělena pokuta 200 000 Euro za každé auto, bylo mu odebráno celkem 15 bodů a dovoleno nadále se sporným vozem závodit a udržet si tak výhodu získanou nelegálním způsobem.
Jenže během vyšetřování se ukázalo, že Racing Point nepoužil pouze fotografie loňského Mercedesu W10 pro konstrukci svého letošního vozu RP20, nýbrž obdržel také CAD data.
"Jedna věc, která je důležitá a která byla objasněna, je ta, že došlo k porušení pravidel. To je výchozí bod. Samozřejmě se to týká brzdových kanálky, ale je za tím celý koncept, který je okopírovaný. Můžeme kopírovat celý koncept nebo ne? Ale ty dvě věci musí být rozděleny. Brzdové kanálky porušují pravidla, to je fakt. Je trest dostatečný či nikoliv," táže se šéf Scuderie Mattia Binotto.
"Můžeme potvrdit, že jsme právě oznámili náš záměr se odvolat proti dopolednímu rozhodnutí komisařů FIA ve věci Racing Pointu," potvrzuje tisková mluvčí Ferrari, které je situací rozhořčeno.
Renault a McLaren přistoupil k podobnému kroku a je možné, že se přidají také další soupeři. "Výroky, že auto bylo vyvinuto podle fotografií - nemyslím si, že by tomu moc lidí věřilo. A teď se prokázalo, že šlo o nepřesné tvrzení... čemu ještě můžete věřit?" ptá se šéf týmu Zak Brown.
"Myslím si, že to je pro fanoušky nešťastné - je to velmi matoucí, že stejné auto, které bylo nelegální a v Rakousku získalo body a bylo pokutováno, může teď v neděli závodit. Rozdíl mezi sportovními a technickými pravidly je také matoucí. Podle mě jde o špičku ledovce a je třeba se na to podívat mnohem blíže," kroutí hlavou Brown.
Proti verdiktu FIA se může do 24 hodin odvolat také vedení Racing Pointu, který vyjádřil svou nespokojenost s trestem. "Dobrá zpráva z rozsudku je ta, že naše auto je z technického hlediska naprosto legální, takže s těmi brzdovými kanálky můžeme pokračovat - je to jen procesní otázka sportovních pravidel," říká šéf týmu Otmar Szafnauer.
"Ostatní týmy udělali přesně totéž, možná dokonce ve větším rozsahu než my, takže to je celé trochu zarážející. Musíme se teď rozhodnout, jestli je náš trest takový, proti kterému bychom se měli odvolat," pokračuje šéf Racing Pointu.
"Pro Zaka Browna to jsou nesmysly, protože není inženýrem. Nemá ponětí, o čem mluví. Nula. Jsem překvapený tím, jak málo zná pravidla Formule 1. Zdá se, že toho ví více o historii závodění než o F1," rozčiluje se Szafnauer.
Poukazuje přitom na Haas a Toro Rosso, které "jezdí s cizími brzdovými kanálky celou věčnost. Haas nikdy nejel s brzdovými kanálky, které by nebyly od Ferrari. Nikdy si nenavrhli vlastní. My ano... U nich to je OK, ale u nás ne? Z toho jsem frustrovaný!"
Aktualizace:Ve 22:30 se k odvolání přidal také Renault.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.