Komisaři Mezinárodní automobilové federace po Velké ceně Štýrska zabavili brzdové kanálky monopostů Racing Pointu. Důvodem je protest Renaultu, který si stěžuje na porušení pravidel a obyčejné kopírování Mercedesu.
Francouzský tým po 2. závodu sezóny zpochybnil regulérnost brzdových kanálků "růžového Mercedesu," který v neděli předvedl velmi dobré tempo - na dráze byl třetím nejrychlejším po Stříbrných šípech a Red Bullech. Sergio Pérez se i přes poškození dostal ze 17. na 6. místo a jeho týmový kolega Lance Stroll skončil osmý, až za ním Daniel Ricciardo s Renaultem.
Údajné porušení pravidel se týká předních a zadních brzdových kanálků, jež letos poprvé spadají mezi vypsané díly, jež si každý tým musí vyrábět sám. Stejné části svého loňského vozu musí komisařům poskytnout rovněž Mercedes, který letošní Racing Point odebírající jeho pohonné jednotky s převodovkami kopíruje.
Racing Point se hájí tím, že je vše v souladu s pravidly. Díly Mercedesu měl okopírovat pouze na základě videozáznamů a fotografií s tím, že neměl přístup k žádné dokumentaci či duševnímu vlastnictví svého dodavatele.
"Nemyslím si, že bychom udělali něco úplně nového, pokud jde o převzetí konceptu týmu a vyrobení si ho po svém. To je součástí Formule 1 od jejího počátku," hájí se technický ředitel stáje sídlící v Silverstone Andy Green.
Zatím nebyl stanoven termín, ve kterém komisaři rozhodnou o legalitě letošního monopostu Racing Pointu vlastněného Lawrencem Strollem, další závod je však naplánován na tento víkend v Maďarsku. FIA včera po krátkém posouzení pouze vydala večer prohlášení, že protest je v tomto případě přípustný a že se jím bude zabývat.
"Zástupce technického oddělení FIA dostal nařízeno, aby zapečetil a zabavil příslušné díly vozů 11 a 18 pro přípravu na vykonání detailní analýzy těchto části. Zároveň má poskytnout detailní zprávu komisařům s veškerými nálezy a zahrnout hodnocení, která odpovídají stížnosti na porušení pravidel popsaných v protestu. Komisaři rovněž nařídili Mercedesu, aby k průzkumu technického oddělení FIA poskytl přední a zadní brzdové kanálky vozu V10 využívaného v roce 2019," stojí v oficiální zprávě.
Protest Renaultu je částečně odvetou za to, co mu loni Racing Point (bývalá Force India) provedl po Velké ceně Japonska, kdy úspěšně protestovala proti jeho systému ovlivňujícím rozložení brzdného účinku, a připravila jej tak o body. Loni skončil francouzský tým celkově pátý, o dvě místa výše než Racing Point - ten je ale letos čtvrtý, zatímco Renault šestý.
Dosavadní prezident FIA si zajistil další čtyřleté funkční období v čele federace. Pokračuje tak kontinuita vedení jedné z klíčových institucí světového motorsportu.
Odchod Helmuta Marka znamená pro Red Bull i Maxe Verstappena konec klíčové kapitoly moderní éry týmu. Muž, který stál u zrodu týmu současné dominance, zanechává výraznou stopu.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.
Lando Norris představil svůj krátký, ale nabitý program zimní přestávky, zahrnující týmové rozbory, odpočinek s rodinou a přáteli a tradiční akce McLarenu.
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.
Po sezóně plné kritiky si Sergio Pérez na konci roku 2025 může oddechnout. Statistiky ukázaly, že jeho výkony byly v porovnání s nástupci výrazně lepší, což potvrzuje jeho schopnosti a přínos týmu.