Úřadující mistři světa musí dle svého šéfa Tota Wolffa zvážit novou situaci, kdy se Sebastian Vettel po včerejším oznámení o rozchodu s Ferrari objevil jako volný jezdec.
Vettel po letošní sezóně v Maranellu skončí, s vedením se nedohodl na prodloužení smlouvy. Ferrari chce svůj tým postavit na Charlesovi Leclercovi, s nímž se dohodlo až do roku 2024, a německý pilot odmítá plnit podpůrnou roli pro monackého mladíka.
"S týmem jsme si uvědomili, že již nemáme společnou touhu zůstávat po skončení této sezóny pohromadě. Finanční záležitosti v tomto společném rozhodnutí nehrály žádnou roli," okomentoval včera Vettel, jenž nyní intenzívně jedná o své budoucnosti s dalšími týmy.
S oceněním pro jeho umění hned poté přispěchal šéf Mercedesu: "Sebastian je skvělým jezdcem, velkou osobností a přínosem pro kterýkoliv tým Formule 1." Ve svém týmu má Lewise Hamiltona a Valtteriho Bottase, jimž shodou okolností oběma po letošní sezóně také vyprší kontrakty.
Wolff by si každopádně chtěl udržet britskou hvězdu, která loni odmítla nabídku Ferrari, nyní nicméně přemýšlí také o možnosti získat Vettela: "Když se podívám do budoucnosti, zůstáváme loajální vůči současným jezdcům Mercedesu. Přirozeně však musíme zvážit tento vývoj."
Hamilton sice vychází s Bottasem dobře, Fin nicméně stále dost zaostává za svým kolegou i očekáváními týmu. To, že je nyní Vettel dostupný, chce Wolff využít minimálně při vyjednávání o platových podmínkách se svými současnými piloty.
Mercedes má pod smlouvou ještě Georgea Russella, jenž před 2 roky ovládl šampionát Formule 2. Talentovaný mladík v současnosti závodí za Williams, jenž v uplynulých dvou sezónách skončil mezi konstruktéry na posledním místě.
Sebastian Vettel's stats with @ScuderiaFerrari... so far 👀#F1 pic.twitter.com/cu6RN8WBHa
— Formula 1 (@F1) May 12, 2020Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.