Není tomu tak dávno, co sepsalo celkem sedm týmů Formule 1 společné prohlášení adresované Mezinárodní automobilové federaci (FIA). V něm vyjádřily zřejmou nespokojenost s výsledkem jejího šetření loňských pohonných jednotek Ferrari. Nyní jim ale jeden zásadní člen party bude scházet...
Všechno se točí samozřejmě kolem pohonných agregátů Ferrari a zejména výkonnosti vozů tovární stáje na rovinkách během minulé sezóny. Italská stáj totiž čelí podezření, že pravidlo stanovující maximální povolený průtok benzínu (100kg/h) dokázala obejít a tím získat nedovolenou výhodu. Ta se měla projevit zejména v ostrých kvalifikačních kolech. Avšak před loňskou VC USA vydala FIA po dotazech ze strany Red Bullu další dodatečnou technickou směrnici, která zjevně Ferrari citelně zasáhla.
Přestože současná technická pravidla píší o povinnosti mít instalován jediný průtokoměr paliva, byly již během testů na základě další technické směrnice všechny vozy vybaveny dalším dodatečným, avšak inovovaným snímačem průtoku paliva. Ten původní měl provádět za sekundu asi 2200 měření, avšak i při této vzorkovací frekvenci zůstala týmům při dodávce paliva pootevřena zadní vrátka, kdy se měřený průtok mohl jevit nižší než jaký byl ve skutečnosti.
"Toto nové zařízení obsahuje technologii anti-aliasingu a kompletního datového šifrování," chlubí se firma Sentronics, dodavatel těchto průtokoměrů. "Technika anti-aliasingu řídí náhodným způsobem, kdy zařízení měření provádí, čímž naprosto znemožňuje jakémukoli dodatečnému dílu se s frekvencí měření synchronizovat. Úplné zakódování zajišťuje pro FIA autentičnost dat a soukromí. Toto eliminuje možnosti, že by tato data byla využita jakožto součást systému zpětné vazby pro zisk konkurenční výhody."
Mercedes, Renault, Red Bull, AlphaTauri, Racing Point, McLaren a Williams - to je seznam stájí, jež mají vážné pochybnosti o legalitě loňských motorů Ferrari. Proti týmu z Maranella nešli jen jejich zákazníci - tedy Alfa Romeo a Haas. Vše odstartovalo zveřejnění stanoviska Mezinárodní automobilové federace, které zmiňovalo tajnou dohodu s Ferrari, ale nikterak nerozehnalo pochybnosti kolem celé záležitosti.
Vše došlo až tak daleko, že výše uvedených sedm soupeřů společně napsalo směrem k FIA s požadavkem, aby byly závěry vyšetřování dostatečně objasněny. Skupinu nespokojených stájí ale nyní opouští hlavní z aktérů Mercedes. Šéf nejmenované stáje řekl dle RaceFans, že Mercedes "byl [za dopisem] tím hlavním hybatelem, pak z toho vycouval a nechal nás na holičkách." Co za stažením se úřadujících šampionů z této společné iniciativy může stát?
Údajně se do celé věci vložil Ola Kallenius, předseda představenstva Daimleru (vlastníka Mercedesu). Ten měl být v kontaktu se svým protějškem z koncernu Fiat/Chrysler Johnem Elkannem. Toto Wolff pak již neměl moc na výběr a celou akci namířenou proti dohodě FIA s Ferrari odpískal. Z italských zdrojů pak prosakuje, že k dohodě došlo mezi Kalleniusem a předsedou představenstva Ferrari Louisem Camillerim.
Německá automobilka Daimler totiž zřejmě spolupracuje s Fiatem na technologiích autonomních vozidel a Elkann má obavy, aby celá kauza veřejně nepoškodila Formuli 1. V příštím roce mají navíc dle pravidel vzejít v platnost také rozpočtové stropy pro jednotlivé stáje. "Jestliže FIA nedokáže pohlídat palivový systém Ferrari, jak chtějí kontrolovat jejich rozpočet?" ptá se jeden ze zbývajích šesti týmů. Ty nyní zvažují další, případně i právní kroky...
Sezóna 2026 ukončí éru monopostů s přísavným efektem, které formovaly současnou podobu Formule 1. Nová pravidla přinesou zcela novou technickou kapitolu šampionátu. Lewis Hamilton prozradil jeho vztah ke končící ground-effect éře.
Aston Martin údajně jedná s hlavním závodním inženýrem Maxe Verstappena. Tento krok naznačuje možné posílení technického týmu v Silverstone.
Max Verstappen potvrdil, že už slyšel nový motor Red Bull Powertrains-Ford v chodu. Podle něj jde o důležitý krok v přípravách na novou éru Formule 1.
George Russell se vyjádřil k tomu, koho považuje za měřítko kvality ve Formuli 1 a s kým by rád poměřil své síly. Britský jezdec Mercedesu otevřeně mluví o svých ambicích a pohledu na soutěžení na nejvyšší úrovni.
Lando Norris podle Andrey Stelly už v roce 2024 získal přesvědčení, že může soupeřit s Maxem Verstappenem. Právě tato nová sebedůvěra se ukázala jako rozhodující faktor
Forbes zveřejnil žebříček nejlépe placených pilotů F1 za sezonu 2025, přičemž příjmy rozdělil na základní platy a bonusy, které často výrazně převyšují samotný plat a umožňují i jezdcům bez titulu mistra světa výrazně zvýšit celkové příjmy.
Verstappen Racing podle dostupných informací uzavřel víceletou spolupráci s Mercedesem. Partnerství má být klíčovým pilířem dlouhodobých ambicí týmu Maxe Verstappena.
Kompresní poměr u motorů Mercedesu a Red Bullu pro sezonu 2026 se stal předmětem diskuzí v paddocku Formule 1. Ve skutečnosti ale nejde jen o čísla, nýbrž o širší technické souvislosti nové motorové éry.
George Russell tvrdí, že nejistota ohledně jeho budoucnosti u Mercedesu v první polovině sezony F1 2025 ho nijak nerozptylovala. Dokázal se plně soustředit na své závodní výkony.
Fernando Alonso vstupuje do nové sezony Formule 1 s týmem Aston Martin s jasným cílem být připraven na nadcházející výzvy. Úvod sezony slibuje dynamiku, přesto Alonso zůstává klidný a optimistický.
Pierre Gasly se ohlíží za napjatou rivalitou s Estebanem Oconem, která postupně přerostla z čistě týmového soupeření v osobní rozkol. Podle francouzského jezdce zanechala jejich společná minulost výraznější stopy, než se navenek zdálo.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.