Není tomu tak dávno, co sepsalo celkem sedm týmů Formule 1 společné prohlášení adresované Mezinárodní automobilové federaci (FIA). V něm vyjádřily zřejmou nespokojenost s výsledkem jejího šetření loňských pohonných jednotek Ferrari. Nyní jim ale jeden zásadní člen party bude scházet...
Všechno se točí samozřejmě kolem pohonných agregátů Ferrari a zejména výkonnosti vozů tovární stáje na rovinkách během minulé sezóny. Italská stáj totiž čelí podezření, že pravidlo stanovující maximální povolený průtok benzínu (100kg/h) dokázala obejít a tím získat nedovolenou výhodu. Ta se měla projevit zejména v ostrých kvalifikačních kolech. Avšak před loňskou VC USA vydala FIA po dotazech ze strany Red Bullu další dodatečnou technickou směrnici, která zjevně Ferrari citelně zasáhla.
Přestože současná technická pravidla píší o povinnosti mít instalován jediný průtokoměr paliva, byly již během testů na základě další technické směrnice všechny vozy vybaveny dalším dodatečným, avšak inovovaným snímačem průtoku paliva. Ten původní měl provádět za sekundu asi 2200 měření, avšak i při této vzorkovací frekvenci zůstala týmům při dodávce paliva pootevřena zadní vrátka, kdy se měřený průtok mohl jevit nižší než jaký byl ve skutečnosti.
"Toto nové zařízení obsahuje technologii anti-aliasingu a kompletního datového šifrování," chlubí se firma Sentronics, dodavatel těchto průtokoměrů. "Technika anti-aliasingu řídí náhodným způsobem, kdy zařízení měření provádí, čímž naprosto znemožňuje jakémukoli dodatečnému dílu se s frekvencí měření synchronizovat. Úplné zakódování zajišťuje pro FIA autentičnost dat a soukromí. Toto eliminuje možnosti, že by tato data byla využita jakožto součást systému zpětné vazby pro zisk konkurenční výhody."
Mercedes, Renault, Red Bull, AlphaTauri, Racing Point, McLaren a Williams - to je seznam stájí, jež mají vážné pochybnosti o legalitě loňských motorů Ferrari. Proti týmu z Maranella nešli jen jejich zákazníci - tedy Alfa Romeo a Haas. Vše odstartovalo zveřejnění stanoviska Mezinárodní automobilové federace, které zmiňovalo tajnou dohodu s Ferrari, ale nikterak nerozehnalo pochybnosti kolem celé záležitosti.
Vše došlo až tak daleko, že výše uvedených sedm soupeřů společně napsalo směrem k FIA s požadavkem, aby byly závěry vyšetřování dostatečně objasněny. Skupinu nespokojených stájí ale nyní opouští hlavní z aktérů Mercedes. Šéf nejmenované stáje řekl dle RaceFans, že Mercedes "byl [za dopisem] tím hlavním hybatelem, pak z toho vycouval a nechal nás na holičkách." Co za stažením se úřadujících šampionů z této společné iniciativy může stát?
Údajně se do celé věci vložil Ola Kallenius, předseda představenstva Daimleru (vlastníka Mercedesu). Ten měl být v kontaktu se svým protějškem z koncernu Fiat/Chrysler Johnem Elkannem. Toto Wolff pak již neměl moc na výběr a celou akci namířenou proti dohodě FIA s Ferrari odpískal. Z italských zdrojů pak prosakuje, že k dohodě došlo mezi Kalleniusem a předsedou představenstva Ferrari Louisem Camillerim.
Německá automobilka Daimler totiž zřejmě spolupracuje s Fiatem na technologiích autonomních vozidel a Elkann má obavy, aby celá kauza veřejně nepoškodila Formuli 1. V příštím roce mají navíc dle pravidel vzejít v platnost také rozpočtové stropy pro jednotlivé stáje. "Jestliže FIA nedokáže pohlídat palivový systém Ferrari, jak chtějí kontrolovat jejich rozpočet?" ptá se jeden ze zbývajích šesti týmů. Ty nyní zvažují další, případně i právní kroky...
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.