Začátek letošní sezóny Formule 1 je prozatím v nedohlednu a v současném kalendáři se škrtá jedna položka za druhou. A co možnost zrušený podnik pořádat v jiném termínu? Městský okruh jako je ten v Melbourne to však nemá vůbec snadné.
V okamžiku psaní tohoto textu jsme již měli spíše řešit aktuální formu jednotlivých týmů po úvodní kvalifikaci sezóny. Místo toho se svět zabývá otázkami, kdy ročník 2020 vůbec odstartuje. Velká cena Číny byla jen první vlaštovkou, hrozba rušení závodů a to nejen těch patřících pod křídla královny motorsportu byla s vystupňovanou celosvětovou situací stále reálnější.
V tomto roce se mělo odjet celkem dvaadvacet podniků. Již teď jsou první čtyři (alespoň dočasně) mimo hru, o dalších se zatím spekuluje. Avšak za současného stavu není příliš optimistické očekávat, že se alespoň do začátku léta fanoušci své vytoužené vášně dočkají. A když už byl některý z podniků odložen, lze termín konání vůbec někam přesunout? Zrovna u takové Austrálie to komplikuje jedna zásadní věc - logistika.
"Těšíme se na to, že snad někdy později budeme schopni tento podnik absolvovat," říká Paul Little jakožto hlavní zástupce promotéra australské grand prix. "Musíme vyčkat a uvidíme." Okruh umístěný do veřejného prostoru města má ale tu nevýhodu, že veškerá infrastruktura nezbytná pro fungování celé akce je pouze dočasného charakteru. "Nemůžeme ji tady nechat po celé měsíce," připojuje se jeho kolega Andrew Westacott.
"Respektujeme zde jednu z věcí a sice tu, že jsou tady mužské a ženské fotbalové týmy, odehrávají se tu sportovní aktivity. A uvědomujeme si, že jedním z privilegií jež máme je obsazení krásného parku v [centrální obchodní čtvrti] Melbourne. A tak chceme při výstavbě a demontáži minimalizovat jejich zásah," pokračuje. "Toto zřetelně mění způsob, jakým okruh rozebereme a vrátíme ho zpátky, nicméně ho tady nemůžeme nechat dny nebo týdny. A očekávali bychom, že infrastrukturu rozebereme a odstraníme a vrátíme zpět sportovním klubům v Albert Parku a Melbourne."
"Ve světě Formule 1 jsem se poučil v tom, že nikdy neříkej nikdy," nevzdává se však Westacott myšlenky na případné pořádání letošního závodu v pozdějším termínu. "Zcela zřejmě jsme na tom tady a teď pracovali z Chase Careym. Budeme na tom postupně dělat, nicméně jsme zatím nezačali přemýšlet o budoucím konání nebo něčem takovém. Ale je to zjevně běžné téma debaty, jež by se mohla v průběhu času uskutečnit."
Otazník visí i nad dalšími závody v pořadí. Zatím není definitivně rozhodnuto o podniku na španělském okruhu nedaleko Barcelony, zatímco hrozbě odkladu čelí také grand prix v holandském Zandvoortu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.