Začátek letošní sezóny Formule 1 je prozatím v nedohlednu a v současném kalendáři se škrtá jedna položka za druhou. A co možnost zrušený podnik pořádat v jiném termínu? Městský okruh jako je ten v Melbourne to však nemá vůbec snadné.
V okamžiku psaní tohoto textu jsme již měli spíše řešit aktuální formu jednotlivých týmů po úvodní kvalifikaci sezóny. Místo toho se svět zabývá otázkami, kdy ročník 2020 vůbec odstartuje. Velká cena Číny byla jen první vlaštovkou, hrozba rušení závodů a to nejen těch patřících pod křídla královny motorsportu byla s vystupňovanou celosvětovou situací stále reálnější.
V tomto roce se mělo odjet celkem dvaadvacet podniků. Již teď jsou první čtyři (alespoň dočasně) mimo hru, o dalších se zatím spekuluje. Avšak za současného stavu není příliš optimistické očekávat, že se alespoň do začátku léta fanoušci své vytoužené vášně dočkají. A když už byl některý z podniků odložen, lze termín konání vůbec někam přesunout? Zrovna u takové Austrálie to komplikuje jedna zásadní věc - logistika.
"Těšíme se na to, že snad někdy později budeme schopni tento podnik absolvovat," říká Paul Little jakožto hlavní zástupce promotéra australské grand prix. "Musíme vyčkat a uvidíme." Okruh umístěný do veřejného prostoru města má ale tu nevýhodu, že veškerá infrastruktura nezbytná pro fungování celé akce je pouze dočasného charakteru. "Nemůžeme ji tady nechat po celé měsíce," připojuje se jeho kolega Andrew Westacott.
"Respektujeme zde jednu z věcí a sice tu, že jsou tady mužské a ženské fotbalové týmy, odehrávají se tu sportovní aktivity. A uvědomujeme si, že jedním z privilegií jež máme je obsazení krásného parku v [centrální obchodní čtvrti] Melbourne. A tak chceme při výstavbě a demontáži minimalizovat jejich zásah," pokračuje. "Toto zřetelně mění způsob, jakým okruh rozebereme a vrátíme ho zpátky, nicméně ho tady nemůžeme nechat dny nebo týdny. A očekávali bychom, že infrastrukturu rozebereme a odstraníme a vrátíme zpět sportovním klubům v Albert Parku a Melbourne."
"Ve světě Formule 1 jsem se poučil v tom, že nikdy neříkej nikdy," nevzdává se však Westacott myšlenky na případné pořádání letošního závodu v pozdějším termínu. "Zcela zřejmě jsme na tom tady a teď pracovali z Chase Careym. Budeme na tom postupně dělat, nicméně jsme zatím nezačali přemýšlet o budoucím konání nebo něčem takovém. Ale je to zjevně běžné téma debaty, jež by se mohla v průběhu času uskutečnit."
Otazník visí i nad dalšími závody v pořadí. Zatím není definitivně rozhodnuto o podniku na španělském okruhu nedaleko Barcelony, zatímco hrozbě odkladu čelí také grand prix v holandském Zandvoortu.
Lewis Hamilton přiznal, že intenzita ve Ferrari je mnohem větší, než si dokázal představit. Přechod z Mercedesu do italského týmu pro něj znamenal zásadní kulturní i pracovní změnu.
Frédéric Vasseur prodloužil smlouvu a nadále povede tým Ferrari ve Formuli 1. Tým tím vyjadřuje důvěru v jeho dosavadní práci a směr, kterým Scuderii vede.
Nico Rosberg varuje George Russella během jednání o smlouvě s Totem Wolffem. Doporučuje mu být opatrný a pečlivě zvážit všechny důsledky dlouhodobého závazku.
Fred Vasseur uvedl, že přestože výsledky v Belgii byly různorodé, v týmu panuje pozitivní atmosféra. Všichni jsou optimističtí a plně soustředění na další kroky vedoucí ke zlepšení.
Andrea Stella přiznává, že pokud by chtěl, aby souboj o titul mezi Norrisem a Piastrem byl pohodlný, neplnil by svou roli správně. Intenzita a napětí v boji podle něj znamenají správné vedení a motivaci jezdců.
Gabriel Bortoleto byl po belgickém závodě přesvědčen, že odvedl maximum navzdory nepříznivému výsledku. Jeho týmový kolega Nico Hülkenberg se mezitím upíná k Maďarsku, kde očekává silnější výkon od celého týmu Kick Sauber.
Fintech společnost Revolut se stane klíčovým partnerem týmu Audi F1, který v roce 2026 převezme současný tým Sauber. Audi tak vstoupí do Formule 1 s výraznou podporou ze světa digitálních financí.
Martin Brundle nastínil, co bude klíčové pro Landa Norrise, má-li v letošní sezóně porazit týmového kolegu Oscara Piastriho. Podle bývalého pilota F1 musí Norris ve zbytku šampionátu potvrdit svou zkušenost, jezdeckou vyzrálost a pravidelně přivážet silné výsledky, pokud si chce udržet pozici jedničky v týmu McLaren.
Navzdory spekulacím o přestupu k Mercedesu Helmut Marko potvrzuje, že Max Verstappen zůstane u Red Bullu i v sezóně 2026. Fanoušci tak mohou počítat s jeho pokračováním v týmu z Milton Keynes.
Mercedes připouští, že pokles výkonnosti v průběhu sezóny může souviset s některými úpravami, které tým provedl na monopostu W16. Podle inženýra Andrewa Shovlina nyní tým důkladně analyzuje, zda se vývoj vozu neubral chybným směrem.
Lewis Hamilton vzbudil pozornost fanoušků tajemným příspěvkem na sociálních sítích, v němž avizuje oznámení na začátek srpna. Zatím není jasné, čeho se novinka týká, spekulace však okamžitě nabraly na obrátkách.
Šéf stáje Williams James Vowles vyjádřil Carlosi Sainzovi omluvu za nepovedený pitstop během Velké ceny Belgie. Incident, který ovlivnil průběh závodu, přiměl vedení týmu k veřejnému přiznání chyby.