Začátek letošní sezóny Formule 1 je prozatím v nedohlednu a v současném kalendáři se škrtá jedna položka za druhou. A co možnost zrušený podnik pořádat v jiném termínu? Městský okruh jako je ten v Melbourne to však nemá vůbec snadné.
V okamžiku psaní tohoto textu jsme již měli spíše řešit aktuální formu jednotlivých týmů po úvodní kvalifikaci sezóny. Místo toho se svět zabývá otázkami, kdy ročník 2020 vůbec odstartuje. Velká cena Číny byla jen první vlaštovkou, hrozba rušení závodů a to nejen těch patřících pod křídla královny motorsportu byla s vystupňovanou celosvětovou situací stále reálnější.
V tomto roce se mělo odjet celkem dvaadvacet podniků. Již teď jsou první čtyři (alespoň dočasně) mimo hru, o dalších se zatím spekuluje. Avšak za současného stavu není příliš optimistické očekávat, že se alespoň do začátku léta fanoušci své vytoužené vášně dočkají. A když už byl některý z podniků odložen, lze termín konání vůbec někam přesunout? Zrovna u takové Austrálie to komplikuje jedna zásadní věc - logistika.
"Těšíme se na to, že snad někdy později budeme schopni tento podnik absolvovat," říká Paul Little jakožto hlavní zástupce promotéra australské grand prix. "Musíme vyčkat a uvidíme." Okruh umístěný do veřejného prostoru města má ale tu nevýhodu, že veškerá infrastruktura nezbytná pro fungování celé akce je pouze dočasného charakteru. "Nemůžeme ji tady nechat po celé měsíce," připojuje se jeho kolega Andrew Westacott.
"Respektujeme zde jednu z věcí a sice tu, že jsou tady mužské a ženské fotbalové týmy, odehrávají se tu sportovní aktivity. A uvědomujeme si, že jedním z privilegií jež máme je obsazení krásného parku v [centrální obchodní čtvrti] Melbourne. A tak chceme při výstavbě a demontáži minimalizovat jejich zásah," pokračuje. "Toto zřetelně mění způsob, jakým okruh rozebereme a vrátíme ho zpátky, nicméně ho tady nemůžeme nechat dny nebo týdny. A očekávali bychom, že infrastrukturu rozebereme a odstraníme a vrátíme zpět sportovním klubům v Albert Parku a Melbourne."
"Ve světě Formule 1 jsem se poučil v tom, že nikdy neříkej nikdy," nevzdává se však Westacott myšlenky na případné pořádání letošního závodu v pozdějším termínu. "Zcela zřejmě jsme na tom tady a teď pracovali z Chase Careym. Budeme na tom postupně dělat, nicméně jsme zatím nezačali přemýšlet o budoucím konání nebo něčem takovém. Ale je to zjevně běžné téma debaty, jež by se mohla v průběhu času uskutečnit."
Otazník visí i nad dalšími závody v pořadí. Zatím není definitivně rozhodnuto o podniku na španělském okruhu nedaleko Barcelony, zatímco hrozbě odkladu čelí také grand prix v holandském Zandvoortu.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.