Začátek letošní sezóny Formule 1 je prozatím v nedohlednu a v současném kalendáři se škrtá jedna položka za druhou. A co možnost zrušený podnik pořádat v jiném termínu? Městský okruh jako je ten v Melbourne to však nemá vůbec snadné.
V okamžiku psaní tohoto textu jsme již měli spíše řešit aktuální formu jednotlivých týmů po úvodní kvalifikaci sezóny. Místo toho se svět zabývá otázkami, kdy ročník 2020 vůbec odstartuje. Velká cena Číny byla jen první vlaštovkou, hrozba rušení závodů a to nejen těch patřících pod křídla královny motorsportu byla s vystupňovanou celosvětovou situací stále reálnější.
V tomto roce se mělo odjet celkem dvaadvacet podniků. Již teď jsou první čtyři (alespoň dočasně) mimo hru, o dalších se zatím spekuluje. Avšak za současného stavu není příliš optimistické očekávat, že se alespoň do začátku léta fanoušci své vytoužené vášně dočkají. A když už byl některý z podniků odložen, lze termín konání vůbec někam přesunout? Zrovna u takové Austrálie to komplikuje jedna zásadní věc - logistika.
"Těšíme se na to, že snad někdy později budeme schopni tento podnik absolvovat," říká Paul Little jakožto hlavní zástupce promotéra australské grand prix. "Musíme vyčkat a uvidíme." Okruh umístěný do veřejného prostoru města má ale tu nevýhodu, že veškerá infrastruktura nezbytná pro fungování celé akce je pouze dočasného charakteru. "Nemůžeme ji tady nechat po celé měsíce," připojuje se jeho kolega Andrew Westacott.
"Respektujeme zde jednu z věcí a sice tu, že jsou tady mužské a ženské fotbalové týmy, odehrávají se tu sportovní aktivity. A uvědomujeme si, že jedním z privilegií jež máme je obsazení krásného parku v [centrální obchodní čtvrti] Melbourne. A tak chceme při výstavbě a demontáži minimalizovat jejich zásah," pokračuje. "Toto zřetelně mění způsob, jakým okruh rozebereme a vrátíme ho zpátky, nicméně ho tady nemůžeme nechat dny nebo týdny. A očekávali bychom, že infrastrukturu rozebereme a odstraníme a vrátíme zpět sportovním klubům v Albert Parku a Melbourne."
"Ve světě Formule 1 jsem se poučil v tom, že nikdy neříkej nikdy," nevzdává se však Westacott myšlenky na případné pořádání letošního závodu v pozdějším termínu. "Zcela zřejmě jsme na tom tady a teď pracovali z Chase Careym. Budeme na tom postupně dělat, nicméně jsme zatím nezačali přemýšlet o budoucím konání nebo něčem takovém. Ale je to zjevně běžné téma debaty, jež by se mohla v průběhu času uskutečnit."
Otazník visí i nad dalšími závody v pořadí. Zatím není definitivně rozhodnuto o podniku na španělském okruhu nedaleko Barcelony, zatímco hrozbě odkladu čelí také grand prix v holandském Zandvoortu.
Ještě během sezony to vypadalo, že Oscar Piastri má nad týmovým kolegou v McLarenu navrch. Před závěrečnými závody se však situace změnila a iniciativa v boji o úspěch nyní leží na straně Landa Norrise.
Šéf týmu Racing Bulls Alan Permane potvrdil, že oznámení jezdecké sestavy pro rok 2026 se odkládá a tým si dává čas na pečlivé vyhodnocení aktuální sezony a přípravu na novou éru Formule 1.
Sezona F1 2025 míří do závěrečné fáze a pozornost se soustředí na dramatický souboj uvnitř McLarenu mezi Landem Norrisem a Oscarem Piastrim, zatímco Toto Wolff naznačil, jak vypadají šance Maxe Verstappena na titul.
Šéf týmu Audi pro Formuli 1 Mattia Binotto naznačil, že nadcházející změny pravidel otevřou dveře těm, kdo dokážou nejrychleji přizpůsobit svůj vůz
Po výzvě šéfa Ferrari Johna Elkanna, aby jeho jezdci „více jezdili a méně mluvili“, se Jenson Button na sociálních sítích ozval.
Lewis Hamilton sice na Charlese Leclerca v celkovém pořadí ztrácí 66 bodů, přesto je to právě britský jezdec, jehož hlas by měl mít ve Ferrari při formování budoucí strategie zásadní váhu, hlásá insider.
Ralf Schumacher uvedl, že je vždy dobré mít připravené možnosti a strategii pro nečekané situace. Podle něj by každý jezdec měl myslet na své kroky i v náročných obdobích.
Mark Webber věří, že Oscar Piastri má motivaci a charakter potřebný k silnému závěru sezony. Podle něj může mladý jezdec v posledních třech závodech znovu ukázat svůj talent a posunout McLaren vpřed.
Aston Martin vstupuje do nové etapy s ambiciózními cíli a intenzivní přípravou. Tým i jeho klíčoví členové pracují na zdokonalení všech aspektů svého fungování, přičemž pozornost fanoušků i odborníků zůstává upřena na jejich další kroky.
McLaren Racing rozšířil svůj Driver Development Programme o dvě nové talenty, Elly Stevens a Elly Häkkinen. Tým věří, že program jim poskytne zkušenosti a podporu potřebnou k dalšímu růstu v motorsportu.
Šéf McLarenu Zak Brown a bývalý šéf Red Bullu Christian Horner se v posledních letech Hornerova působení v týmu často pouštěli do ostrých slovních výměn. Jejich vzájemné přestřelky patřily k nejvýraznějším v paddocku.
Sergio Pérez přiznal, že mu čas mimo Formuli 1 pomohl získat jiný pohled na závodění. Pauza mu umožnila znovu si užít samotnou podstatu sportu.