McLaren vítá zavedení rozpočtového stropu. Změny se však podle něj neprojeví hned. Zak Brown si myslí, že k tomu dojde nejdříve v letech 2022 nebo 2023.
Formuli 1 čeká v brzkých letech několik zásadních změn. Jednou z těch nejvýraznějších bude zavedení rozpočtového stropu, který vejde v platnost počínaje rokem 2021. Finanční prostředky jednotlivých týmů budou díky tomuto kroku omezeny na 175 milionů dolarů. Nutno však říci, že se do této sumy nezapočítávají platy jezdců, výdaje na marketing, potažmo řada dalších položek.
Cíl rozpočtového stropu je jasný – docílit vyrovnanějších závodů. Pravdou je, že v posledních několika letech dokázaly zvítězit jen tři týmy. Máme na mysli Mercedes, Ferrari a Red Bull. Všichni ostatní se na toto trio dívají z uctivé dálky. Vedení šampionátu to chce změnit.
Rozpočtový strop byl původně plánován ještě níže. Nakonec však došlo k určitým kompromisům. Zak Brown z McLarenu je s těmito kroky spokojen. Výkonný ředitel McLarenu si myslí, že nastolené opatření povede k vyrovnanějšímu startovnímu poli, byť se změny prý neprojeví hned.
„Podle mě je rozpočtový strop skvělá věc. Jde o výborný první krok k vyrovnanějšímu mistrovství. Když se podíváte na pořadí šampionátu tak zjistíte, že je do značné míry sestaveno podle toho kolik, který tým utrácí. Se zavedením rozpočtového stropu budeme mít zhruba pět týmů, jež se dostanou na jeho úroveň. No a mezi nimi už pak může být vývoj jakýkoliv,“ říká Brown.
Kdy se chystaný strop projeví? Podle Browna asi po dvou sezonách. Velké týmy prý mají stále takřka neomezené zdroje, z tohoto pohledu bude nějaký čas trvat, než se nová pravidla ustálí a jejich efekt bude znát.
„Já se opravdu těším na sezonu 2021. Budou velké změny pravidel, kdo ví, jak se věcí budou mít. Ale nemyslím, si, že se v tom roce projeví rozpočtový strop. Týmy totiž už teď utrácí směrem k tomuto ročníku velké peníze. Všichni na něj chtějí být co nejlépe připraveni. Proto jsem názoru, že skutečný dopad rozpočtového stropu bude znát v roce 2022 nebo 2023,“ hlásí Zak Borown.
Cílem McLarenu je i letos být nejlepším týmem ze zbytku pole. Vypadá to přitom na velmi vyrovnanou bitvu mezi Racing Pointem, Renaultem a právě McLarenem. Příliš pozadu nemusí být podle pozorovatelů ani Alfa Romeo, Haas či Toro Rosso.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.