Mezinárodní automobilová federace (FIA) vydává v návaznosti na včerejší společnou výtku další prohlášení, moc konkrétních informací či zajímavých detailů v něm ale nečekejte - ty i nadále odmítá zveřejnit.
"V návaznosti na včerejší prohlášení sedmi týmů by FIA ráda vyjasnila následující věci," stojí v úvodu svého dopisu, v němž reaguje na ostrou výtku týmů, kterým se nelíbí uzavření tajné dohody s Ferrari uzavřené po dokončení vyšetřování loňského motoru.
"FIA provedla detailní technickou analýzu pohonné jednotky Scuderie Ferrari, což je oprávněna učinit v případě kteréhokoliv soupeře v šampionátu Formule 1. Rozsáhlé a podrobné vyšetřování provedené v loňském roce vzbudilo podezření, že pohonná jednotka Ferrari by nemusela vždy fungovat v rámci pravidel FIA," uznává řídicí orgán.
"Ferrari se pevně ohradilo vůči podezřením a zdůrazňovalo, že jeho pohonná jednotka funguje v souladu s pravidly. FIA nebyla plně spokojená, rozhodla se však, že následná akce nepovede k nezbytně přesvědčivému případu vzhledem ke složitosti záležitosti a nemožnosti poskytnout jednoznačný důkaz porušení."
"Aby se vyhnula negativním důsledkům, které souvisejí s dlouhým vedením soudního sporu ve světle nejistého výsledku takové právní pře, tak se FIA v nejlepším zájmu šampionátů a jeho akcionářů rozhodla v souladu s článkem 4.2 svého právního a disciplinárního řádu (JDR) pro efektivní a odrazující vypořádání s Ferrari ukončující tento proces," vysvětluje FIA.
"Tento typ dohody je legálním nástrojem, který je považován za základní součást jakéhokoliv disciplinárního systému a který je využíván mnoha veřejnými orgány i v jiných sportovních federacích pro řešení sporů.
Diskrétnost bodů této dohody je zajištěna článkem 4.6 JDR. FIA podnikne jakékoliv nezbytné akce pro ochranu sportu, své role a reputace jakožto řídicího orgánu šampionátu Formule 1," ostře zdůrazňuje FIA v závěru svého prohlášení v reakci na hrozbu žaloby ze strany týmů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.